bokeh

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

beste forum leden,

Ik zit al een aantal weken te prakiseren en hier op het forum te lezen
over de aanschaf van 2 lenzen, de 16-35 f2.8 vs 17-40 f4 en de 24-70 f2.8 vs
24-105 f4. Nu ben ik er in principe wel uit na het vele lezen op dit forum, er staat genoeg over geschreven, maar er is me één ding nog niet duidelijk nl
het bokeh.
Ik lees dan vaak dat het bokeh van de f2.8 lenzen mooier is maar de f4 lenzen doen daar niet veel voor onder.
Mijn vraag, geldt dat argument nou allen voor ff camera's n.l 1 f.stop of ook voor crop cams 2 f stops.
Eigenlijk de zelfde vraag maar dan over de DOF.

carlos
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De bokeh word bepaalt door het objectief en het licht, de camera en formaat sensor maken daarin niets uit. Ik ben persoonlijk nog geen bokeh-test tegen gekomen van de 16-35 versus de 17-40, al vind ik persoonlijk de bokeh van de 16-35 zeker niet verkeerd.
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

bedankt voor de snelle reactie

Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld maar het gaat me niet om de lenzen onderling maar juist het verschil van de cams bij een gelijk diafragma.
Maar uit het antwoord begrijp ik dat dat niet uitmaakt.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Op een FF zal je eerder een mooie bokeh hebben dan op een cropcamera dat heeft met de grootte van de sensor te maken.
Ik schat dat ongeveer F4 op FF min of meer gelijk is aan F2,8 op een crop. niet helemaal maar gemiddeld zal je een stop meer moeten knijpen op FF om een onderwerp scherp te krijgen in verhouding tot een crop cam.

Door de crop heb je meer scherptediepte tenopzichte van FF.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

bedankt voor de snelle reactie

Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld maar het gaat me niet om de lenzen onderling maar juist het verschil van de cams bij een gelijk diafragma. Ik bedoel daar mee te zeggen dat waneer je f2.8 op een ff heeft is dat dan niet op een crop maal 1.6?

Maar uit het antwoord begrijp ik dat dat niet uitmaakt.
Nogmaals bedankt voor de reactie

carlos
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONOp een FF zal je eerder een mooie bokeh hebben dan op een cropcamera dat heeft met de grootte van de sensor te maken.
Ik schat dat ongeveer F4 op FF min of meer gelijk is aan F2,8 op een crop. niet helemaal maar gemiddeld zal je een stop meer moeten knijpen op FF om een onderwerp scherp te krijgen in verhouding tot een crop cam.

Door de crop heb je meer scherptediepte tenopzichte van FF.
Wanneer je praat over bokeh, dan zegt dat niets over de scherpte-diepte. De bokeh zegt enkel iets over de onscherpte in de foto. Ik snap daarom niet echt wat je hier bedoelt te zeggen.
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Oke, dus als ik het goed begrijp dan ben je met een crop lichtsterker tov een ff ?
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind zowel de bokeh van de 17-40 (mijn vorige lens) als de 16-35 heel goed.

Die van de 16-35 op 2.8 is echt schitterend op een FF camera. Ook de lens echt superscherp op 2.8
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

@ Aevista
Die van de 16-35 op 2.8 is echt schitterend op een FF camera.

Dat geloof ik ook wel en daarom zal die het ook wel worden maar
is het resultaat, dus de onscherpte op de foto op 2.8 vergelijkbaar met een crop of zit je op een crop één f stop groter zo ja dan is de onscherpte toch minder?
Akumal

Heeft het bij bokeh o.a. ook niet te maken met het aantal diafragma lamellen in je objectief. Hoe meer, hoe zachter de bokeh. Het geheel natuurlijk afhankelijk van de achtergrond en brandpunt.

50mm f/1.8 heeft er 5
50mm f/1.4 heeft er 8

rob.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Volgens mij is het bokeh alleen een eigenschap van een objectief. Wanneer je een vaste 50 mm gebruikt, zal het bokeh bij mijn weten niet verschillen. Afstand beeldvlak en objectief is ook gelijk etc.. Alleen met FF heb je een groter beeldvlak.

Bij zoomobjectieven gaan mensen dus een groter brandpunt gebruiken bij een FF om dezelfde kadering te krijgen, en dan wordt de scherptediepte kleiner bij gelijk diafragma. Maar goed, een kleinere scherptediepte is nog niet direct een andere kwaliteit bokeh.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Duidelijk, dank je wel.

Inmiddels voor de 16-35 gegaan.

carlos
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Bewegingsonscherpte valt hier niet onder.

Onscherpte kan rustig en onrustig overkomen. Het kan als natuurlijk of onnatuurlijk worden omschreven. Rustige, zachte onscherpte, die niet afleidt van het hoofdonderwerp, wordt in het algemeen gewaardeerd en als aangenaam bestempeld. Naast de relatie ten opzichte van het scherpe hoofdonderwerp kan een onscherp deel van het beeld ook een zelfstandige functie hebben en als zodanig mooi gevonden worden.

Bokeh wordt bepaald door het ontwerp van het objectief. Hierbij speelt de vorm van het diafragma een rol, maar ook de manier waarop een objectief is gecorrigeerd voor sferische aberratie. Het feit, dat een objectief met goede achtergrondonscherpte-weergave slechter presteert bij onscherpe onderwerpen in de voorgrond, hangt hier mee samen.

Een bepalende factor voor de weergave van onscherpte is de manier waarop een punt buiten het scherptevlak wordt weergegeven. Licht zal niet in één punt geconcentreerd worden, maar verspreid over een groter oppervlak zijn. Een verdeling met een helder centrum en een afnemende helderheid naar de randen toe lijkt ideaal voor een goede onscherpteweergave. Met een dergelijk weergave van beeldpunten wordt een zacht beeld als geheel bereikt.

Een schijf met uniforme helderheid is ook mogelijk. Vaak is in deze schijf de vorm van het diafragma te herkennen. Daarom is een circulair diafragma wenselijk. Tot slot is het mogelijk dat de helderheid aan de rand van de schijf groter is en zelfs dat het centrum van de schijf afwezig is. Dit levert zogenaamde 'ni-sen' bokeh op, dat herkenbaar is aan dubbele lijnen. Het beeld kan als onrustig en onaangenaam worden ervaren.

De termen 'mooi' en 'aangenaam' maken duidelijk dat de waardering van de onscherpte subjectief is. Er zijn echter voorkeuren die door veel mensen gedeeld worden.
Bron:zoeken op internet.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON
jandb schreefCOLONOp een FF zal je eerder een mooie bokeh hebben dan op een cropcamera dat heeft met de grootte van de sensor te maken.
Ik schat dat ongeveer F4 op FF min of meer gelijk is aan F2,8 op een crop. niet helemaal maar gemiddeld zal je een stop meer moeten knijpen op FF om een onderwerp scherp te krijgen in verhouding tot een crop cam.

Door de crop heb je meer scherptediepte tenopzichte van FF.
Wanneer je praat over bokeh, dan zegt dat niets over de scherpte-diepte. De bokeh zegt enkel iets over de onscherpte in de foto. Ik snap daarom niet echt wat je hier bedoelt te zeggen.
In mijn ogen draagt de sensor zeker me aan die onscherpte, je ervaart deze namelijk eerder op full frame tenopzichte van een crop camera.
Ik kan me vergissen hoor, maar als je een geringere scherptediepte hebt is het onscherpe (bokeh) gedeelte toch groter?
Dacht ook dat de TS vroeg om het gedrag op de beide camera's.
En de fraaiheid van het bokeh is uiteraard aan de bouw en kwaliteit van de lens.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Akumal schreefCOLONHeeft het bij bokeh o.a. ook niet te maken met het aantal diafragma lamellen in je objectief. Hoe meer, hoe zachter de bokeh. Het geheel natuurlijk afhankelijk van de achtergrond en brandpunt.

50mm f/1.8 heeft er 5
50mm f/1.4 heeft er 8

rob.
Akumal,

Klopt,

Het aantal diafragma lamellen, draagt bij aan een mooiere bokeh.

En het is over het algemeen bekend, dat je op een fullframe camera een mindere scherpte/diepte benut en op een crop camera heb je wat meer scherpte/diepte bij gelijke diafragma instellingen en brandpunt. Als ik alleen maar portretten zou doen, dan had ik zonder twijfel voor de Canon 5D MKII gekozen, maar ik doe meer soorten van fotografie. Dus...

Maar niet te min, met de juiste lenzen, heb je op een crop body, voor Canon 1.3 en 1.6 cropfactoren, ook nog een mooie bokeh.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb helaas geen cropcamera's meer anders had ik een test foto gemaakt.

Je mag (als je een cropbody hebt) mijn lens wel een keer uitproberen
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
carlos1407
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2009 20:59
WoonplaatsCOLON Barendrecht

vriendelijk maar niet meer nodig ik heb em n.l. al gekocht.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONIk kan me vergissen hoor, maar als je een geringere scherptediepte hebt is het onscherpe (bokeh) gedeelte toch groter?
Ja, er zal een groter gedeelte onscherp zijn, maar dat wil niet zeggen dat die onscherpte daarom ook fraaier is. Wanneer je hetzelfde objectief gebruikt op beide body's met hetzelfde licht zal de bokeh in beide gevallen even fraai zijn.
s_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2006 23:46

Interessante materie dit, kende de hele term "Bokeh" niet.
Kan iemand me uitleggen waar 't woord vandaan komt? Vind 't lastig te onthouden omdat 't voor mij helemaal niet klinkt als een fototerm :)
Audio/Video/Foto, joehoe! Wat een hobbies!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar