Hulp gevraagd bij aanschaf van Canon 50D of Nikon D90

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Driekus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2010 15:39

Hallo,

Sinds kort heb ik mezelf aangemeld op deze site, want ik heb namelijk een vraag, maar daarover later meer.

Ik heet Henrico Wijers en ben woonachtig in Hellevoetsluis. Voor onze huwelijksreis heb ik in 2003 een Sony F717 aangeschaft en heb daar door de jaren heen leuke (en mooie) foto’s mee gemaakt. Eenmaal is door Sony de CCD-chip kosteloos vervangen (buiten de garantie), waarna de camera tot heden goed werk levert.

In 2006 heb ik ter uitbreiding een kleine compact camera aangeschaft, een Sony W100, makkelijk voor het uitwisselen van de Memory-sticks. Deze is hoofdzakelijk aangeschaft om mee te nemen op de motor. Deze camera maakt buitenshuis mooie foto’s, maar binnen word ik er niet warm van.

Ik sta nu voor de keus en mogelijkheid een SLR camera aan te schaffen, maar twijfel tussen de Canon 50D en de Nikon D90. Misschien mag ik ze niet met elkaar vergelijken (sommige bladen hebben dat echter wel gedaan), maar ik wil jullie toch om advies vragen. Ik begrijp dat jullie op dit forum een voorkeur hebben, maar hopelijk kunnen jullie jezelf in mijn schoenen plaatsen en als je dan voor de keus staat, helemaal nieuw in de wondere wereld van SLR’s, wat zou je dan doen. Ik ben niet gehinderd door enige kennis, misschien is dat wel een pré.

Oh ja…., een grote camera op de motor meenemen is geen beperkende factor meer, want er zit nu een grote koffer achterop.

Alvast bedankt voor jullie commentaar.

Gr,
Henrico
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Beste is om ietwat in de toekomst te kijken, ikz eg dit om de volgende reden :

als je veel of andere profesionele lenzen wil gaan kopen in de toekomst is het verstandig om Canon te nemen, niet dat Nikon slechter of beter is, maar met name in het professionele segment veele male duurder dan Canon.
Canon heeft een ietwat beter assortiment in met name de midderrange, voorbeeld de 70-200 L F4, of de 300 L F4, dit soort lenzen zijn er bij Nikon niet en zit je gelijk aan de hele dure 2.8 uitvoeringen.

Dus qua kwaliteit maakt het niet al teveel uit, maar als je vanaf nul moet beginnen is het kijken naar de toekomst verstandig.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Nikon heeft wel een 300mm F4 alleen zonder VR maar dat ter zijde.

Ik zou beiden eens vasthouden en kijken hoe de bediening en dergelijke op je overkomt. Close shooter heeft een punt wat betreft de midden range in L glas echter moet dat wel je wens zijn.

Beide merken hebben namelijk prima glas voor de minder eisende gebruiker in vorm van 18-55 kitlens en 55-200 met IS of VR.

Als ik het over mocht doen kocht ik op dit moment een Nikon maar dan wel wat klasses hoger in vorm van D3 of D3s, maar das mijn gedachten.
Beide merken zijn prima, de een zegt links de ander rechts :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

ga naar een goede fotozaak en vraag of je ze alle twee eens vast mag houden een keer met de standaard lens en een keer met tele dan weet je precies wat in jouw handen past en in evenwicht is .


cor
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga mee met hetgene hierboven staat en wil daar nog aan toevoegen dat OOK de accessoires goedkoper zijn.

Maar als je nog niet weet wat je wilt idd even kijken welke het prettigst vasthoudt en welke naar jouw menig het meest intuitief is qua instellingen ed. Kijk ook even naar live view en met handschoenen aan. Een collega van mij wilde een andere camera en vertelde dat hij veel fotografeerde met de motor en dus niet iedere keer de helm wilde afzetten en dat gold ook voor zijn hadnschoenen.

Daarnaast zou ik alleen voor de D90 gaan als je HD ready niveau wilt filmen alhoewel eigenlijk de D90 de slechtste van de inmiddels beschikbare HD film beschikbare SLRs is.

Aan de andere kant zijn de 18-55VR en 55-200VR voor zover ik weet wel beter dan de IS varianten van Canon tenminste dat dacht ik.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Probeer voor jezelf te bepalen wat je belangrijk vindt aan een camera. Er zijn allerlei factoren die meespelen. Hierboven zijn er al een aantal genoemd. Zo is bv de sensor van de D90 beter dan die van de 50D.

Persoonlijk denk ik dat je geen foute keuze kunt maken als je kiest tussen de 50D en de D90. Beide camera's hebben hun voors en tegens. Loop eens bij een fotozaak naar binnen en kijk welke camera het beste bij je past. Vantevoren inlezen via forums/internet/fabrikant kan natuurlijk ook nooit kwaad.

En inderdaad, op dit forum zul je waarschijnlijk "Wij van WC eend..." horen. ;-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vraag je af wat je (ooit) wilt fotograferen (macro, portret, landschap, kolibri op 30m, ...)
Maak een dan lijstje van merkspecifieke spullen die je op termijn graag zou willen aanschaffen.
En zoek er de prijzen bij :wink:

Overstappen naar een ander merk is een kostbare aangelegenheid.
Neem de tijd, maak een keuze, doe nog niets, neem een adempauze van een paar weken, overweeg de keuze nogmaals, beslis en koop :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Wel apart dat een Camera met 14Bit kleur diepte minder kleurdiepte heeft dan een camera met 12Bit kleurdiepte. Dat moeten ze mij nog maar eens uitleggen.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dat hebben ze hier gedaan. ;-)

(Andere camera's weliswaar, maar het gaat om de uitleg.)
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dank je pieter en weer een reden om RAW te schieten. JPG is dus voorlopig alleen maar nodig om het LCD te vullen achterop, maar heeft idd zijn beperkingen het histogram is betere informatie alhoewel ik me nu afvraag of dat dan een histogram is van het embedded jpg of van het daadwerkelijke RAW bestand. :?

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Driekus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2010 15:39

Allemaal,

Ten eerste bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik lees in de meeste adviezen dat het "vasthouden" van de twee camera's heel belangrijk is. Misschien is dat wel een doorslaggevende factor.

En wat voor lenzen ik wil aanschaffen? Voor de Canon geef ik de voorkeur aan een 28-105mm F/3.5-4.5 II USM en een 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM. Ik denk voor de Nikon een 18-105mm F/3.5-5.6 VR en een 70-300mm F/4.5-5.6 VR.

Misschien van het weekend eens in de betere speciaalzaak gaan "vasthouden" van de camera's. Ik houd jullie op de hoogte.

gr,
Henrico
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Driekus schreefCOLONAllemaal,

Ten eerste bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik lees in de meeste adviezen dat het "vasthouden" van de twee camera's heel belangrijk is. Misschien is dat wel een doorslaggevende factor.

En wat voor lenzen ik wil aanschaffen? Voor de Canon geef ik de voorkeur aan een 28-105mm F/3.5-4.5 II USM en een 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM. Ik denk voor de Nikon een 18-105mm F/3.5-5.6 VR en een 70-300mm F/4.5-5.6 VR.

Misschien van het weekend eens in de betere speciaalzaak gaan "vasthouden" van de camera's. Ik houd jullie op de hoogte.

gr,
Henrico
De combi 28-105 en 70-300 en 50D heb ik ook en bevalt me prima ;)
sinds kort met 50D trouwens maar dat terzijde ;)
Met Nikon weinig ervaring. Behalve die enkele keer dat ik de dslr van mijn moeder vast heb als ik bij hun op bezoek ben.
Weet niet waar je woont maar de combi mag je wel proberen.
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Driekus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2010 15:39

GIlex schreefCOLON......Weet niet waar je woont maar de combi mag je wel proberen.
Ik woon in Hellevoetsluis en dat ligt zuid-west van Rotterdam, dus wel een stukje rijden naar Assen. In ieder geval bedankt voor het aanbod.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb niet alles hierboven gelezen, dus het kan een stukje herhaling.

Er worden geen echt slechte DSLR's meer gemaalt. Of je nu een 1000D of een 1D koopt het is al maar waar voor je voor betaald. Als er klachten zijn is het vooral omdat er op het ene merk iets zit dat het andere (nog) niet heeft. Er werd ergens gezegd dat de sensor van de d90 beter is dan die van de 50D ik kan me niet voorstellen dat de verschillen schokkend groot zijn. Dus er van uitgaande dat het kwalitatief allembei meer als voldoende is om er goede plaatjes mee te schieten.
Dan kun je verder gaan kijken.
De prijzen: de kits zijn redelijk het zelfde geprijsd, maar de lenzen van Canon zijn een stukje goedkoper.
Wat heb je al: zo te horen heb je geen canon of nikon lenzen, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Wat voelt het beste in de hand: je moet de camera veel een vaak vast houden, als de knoppen niet op de goede plek liggen, of de body is te groot of zo dan gaat dat niet fijn werken.

Hou er rekening mee dat je een camera koopt voor 5 tot 10 jaar. De objectieven gaan normaal gezien veel langer mee, en zijn naarmate je beter materiaal wens vaak duurder dan de camera. Je koopt dus een systeem vaak voor het leven.

Houdt er ook rekening mee wat je wilt fotograferen, en welke lenzen je daarvoor wilt aanschaffen, want zijn er geen slechte camera's, er zijn wel slechte lenzen. De vraag is altijd wat je daarvan verlangt, schiet je eens een keer een macro, dan hoef je misschien geen duur macro objectief te hebben. Schiet je alleen maar macro, dan dus weer wel.
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Driekus schreefCOLON
GIlex schreefCOLON......Weet niet waar je woont maar de combi mag je wel proberen.
Ik woon in Hellevoetsluis en dat ligt zuid-west van Rotterdam, dus wel een stukje rijden naar Assen. In ieder geval bedankt voor het aanbod.
Hmm weet zo niet wanneer ik weer in Rozenburg ben, anders zou het een optie zijn ;)
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Driekus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2010 15:39

Afgelopen zondag naar Foka in Rotterdam geweest en daar een camera gekocht.
Wat betfeft het vasthouden en bereikbaarheid van de knoppen lag de Nikon (voor mij) beter in de hand. Het is dus een Nikon D90 geworden met een 18-105mm en een 70-300mm. Lowepro slingshot erbij waar alles in kan. Twee Hoya HD UV-filters erbij. Ook een tweede accu leek me wel handig en om het verhaal compleet te maken een studieboek speciaal voor de D90. Ik ben helemaal tevreden.

In ieder geval een ieder bedankt voor het geven van advies, ondanks dat mijn keuze op een ander, hier zo geliefd, merk is gevallen.

gr,
Henrico
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met je nieuwe spullen. Het uiteindelijke doel is toch om mooie foto's maken. :lol:
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
eeyore_nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:57

jvanarkel schreefCOLONalhoewel ik me nu afvraag of dat dan een histogram is van het embedded jpg of van het daadwerkelijke RAW bestand. :?

Jeroen
Bij mijn weten van de JPEG. Dat betekent dat je in de praktijk iets meer ruimte hebt dan het histogram aangeeft.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat maakt dan een lcd scherm van een 7d volledig ........... :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar