Ben zelf geen spotter, en misschien kennen jullie de plaat al. Maar ik wilde het jullie toch niet onthouden:
http://www.airliners.net/photo/1091105/L/
Heel vreemd, nog nooit gezien zo.
TUrbulentie
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Hari Seldon
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 706
- GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
- WoonplaatsCOLON Arnhem
- jan westman
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 183
- GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:17
- WoonplaatsCOLON hoogezand
- CONTACTCOLON
wow en nog eens wow
www.jw-photografie.nl
- bramos_ditaljanos
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4219
- GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
Er staan er wel meer op. Schitterend, inderdaad, die vortexen/vortices.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
- jvanarkel
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6618
- GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
- CONTACTCOLON
Ik wel bij straaljagers in het Engels is het een Vortex wat het in het nederlands is weet ik niet. Maar zo heb ik hem nog niet gezien maar wel achter motoren of boven op vleugels van straaljagers. Ik heb een keer wat starts en landingen gezien op de USS Nimitz in de jaren 80. Erg gaaf.
Jeroen
Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vortex_(flu%C3%AFdum)
Het zou best eens echt kunnen zijn
Het zou best eens echt kunnen zijn
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gewoon: luchtwerveling.jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Geïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.gvasseldonk schreefCOLONGewoon: luchtwerveling.jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
@Jeffrey:
dank je. Maar of ik het onthoud???
Dat van die omgebogen wingtips, heb ik toevallig deze week (weer) eens gezien op Discovery of zo.
Maar op de foto is toch net (nou net?) iets meer dan de werveling rond de wingtips?
dank je. Maar of ik het onthoud???
Dat van die omgebogen wingtips, heb ik toevallig deze week (weer) eens gezien op Discovery of zo.
Maar op de foto is toch net (nou net?) iets meer dan de werveling rond de wingtips?
Dan zouden het tip-vortex zijn wat we zien. Maar naar mijn idee zien we hier gewoon de bekende downwash. Dat is de neergaande beweging van de lucht na het passeren van de vleugel (eigenlijk de drijvende kracht achter de lift van een vleugel). Die zal ook een wervel veroorzaken in de rest van de "stilstaande" lucht.JeffreyMH schreefCOLONGeïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.gvasseldonk schreefCOLONGewoon: luchtwerveling.jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Bron: http://www.centennialofflight.gov/essay ... TH15G5.jpg
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
- bramos_ditaljanos
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4219
- GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
- Etienne Jong
- Donateur
- BerichtenCOLON 385
- GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 10:14
- WoonplaatsCOLON 't Zand (NH)
- CONTACTCOLON
Steve Morris is een groot voorbeeld voor veel spotters, ook voor mij.
Mag ik deze van mezelf hier ook even promoten
http://www.airliners.net/photo/KLM---Ro ... 1523466/L/
Mag ik deze van mezelf hier ook even promoten
http://www.airliners.net/photo/KLM---Ro ... 1523466/L/
- CH-47D Chinook
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 246
- GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 12:34
- WoonplaatsCOLON Tilburg
Wow Jeffrey, mooi verwoord, uit je boek?JeffreyMH schreefCOLONGeïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.gvasseldonk schreefCOLONGewoon: luchtwerveling.jvanarkel schreefCOLON wat het in het nederlands is weet ik niet. Jeroen
Jimmy
Regards Jimmy van Drunen
Canon EOS 450D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM
Canon EOS 450D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM
Nee joh, dat is parate kennis he hahaCH-47D Chinook schreefCOLONWow Jeffrey, mooi verwoord, uit je boek?JeffreyMH schreefCOLONGeïnduceerde weerstand om precies te zijn, gebeurd door druk verschillen boven en onder de vleugel, vandaar dat de nieuwe vliegtuigen zo een winglet hebben aan het einde van de vleugel, deze vermindert de weerstand sterk.gvasseldonk schreefCOLON Gewoon: luchtwerveling.
- jvanarkel
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6618
- GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
- CONTACTCOLON
Ik heb begrepen dat door die winglets het draagvermogen toeneemt alsof je een langere vleugel hebt. Door die kortere vleugel heb je dus meer draagkracht en minder drag. En dit heeft dus minder weerstand, minder verbruik en meer draagvermogen. Hierdoor kunnen meer goederen mee zonder meer te kosten.
Jeroen
Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Zoiets ja, de winglet neemt de tipwervels over van de vleugel, zodat de vleugel helemaal gebruikt kan worden voor de draagkracht. De tipwervels op de winglet hebben ook zo een draairichting dat het de wervels op de vleugel tegenwerkt.jvanarkel schreefCOLONIk heb begrepen dat door die winglets het draagvermogen toeneemt alsof je een langere vleugel hebt. Door die kortere vleugel heb je dus meer draagkracht en minder drag. En dit heeft dus minder weerstand, minder verbruik en meer draagvermogen. Hierdoor kunnen meer goederen mee zonder meer te kosten.
Zonder de winglet is die tipwerveling ( zoals op de foto ) veel groter en de motor meer moet draaien om die weerstand te overwinnen.