RAW foto's naar JPEG

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
matthieukrens
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2006 12:40

Hallo allemaal,

ik heb drie vragen en hoop daar hier antwoord op te krijgen.

1. Ik gebruik nog steeds Photoshop CS 2 om mijn foto's te bewerken. De foto's die ik op RAW met mijn Canon D 50 maak krijg ik daar niet direct in geopend. Ik moet ze eerst converteren naar JPEG. Daar gebruik ik een bij de D 50 bijgeleverd programma voor. Weten jullie een manier hoe ik in CS 2 toch direct RAW kan openen en of in je de nieuwste PS CS 4 wel RAW direct kan openen dus zonder converteren?

2. Het programma waarin ik converteer is Digital Photo Professional. Weten jullie hoe ik hele map uit RAW in een keer kan omzetten naar JPEG? Nu heb ik alles een voor een zitten doen en dat duurt uren.

3. Wat is het beste gratis programma om foto's van RAW naar JPEG te converteren, het liefst Nederlandstalig?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Matthieu
Canon EOS 50D, Canon 300 mm, Sigma 10 mm en fisheye
"Carpe diem"
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Ik zou in DPP een paar 'basis' dingen doen qua nabewerken en dan als .TIFF exporteren. Heb je 16 bit foto's om in Photoshop te bewerken. Als je uiteindelijk klaar bent kan je ze dan in photoshop als laatste stap ook nog als .jpg opslaan
Laatst gewijzigd door 1 op hirzo, in totaal 15 keer gewijzigd.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

1) Check of de 50D compatible is met jouw versie van Photoshop. Zal wel niet zo zijn.
2) In het hoofdvenster van DPP de gewenste foto's selecteren en op knop "batch" klikken. De rest spreekt voor zichzelf.
3) DPP. Is weliswaar engelstalig maar gratis en werkt uitstekend als CR2 -> JPG omzetter.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Mag aannemen dat je de 50d bedoeld :shock:

In CS 4 kan je heel goed RAW foto's bewerken en om zetten maar dat kost geld, je kan ook FastStone Image Viewer gebruiken die is gratis en NL of Picasa of Rawtherapee allemaal NL en gratis en kijk eens op het forum onder Software daar is nog meer te vinden.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

hirzo schreefCOLONIk zou in DPP een paar 'basis' dingen doen qua nabewerken en dan als .TIFF exporteren. Heb je 16 bit foto's om in Photoshop te bewerken. Als je uiteindelijk klaar bent kan je ze dan in fotoshop als laatste stap ook nog als .jpg opslaan
Helemaal me eens. En met DPP kan je hele mappen in een keer omzetten.
DPP wordt wel eens een beetje onderschat maar het is een prima proggie voor de basiscorrecties (ook op meerdere foto's tegelijk b.v. witbalans). Het enige dat ik in DPP wel mis is het iets kunnen roteren van foto's. Want anders had ik het vaak met alleen DPP afgekund.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
Bazzer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009 17:53
WoonplaatsCOLON emmen
CONTACTCOLON

Gimp is gratis :D
Linux-Ubuntu en Gimp! 300D Rebel, 1000D en kilo's glas!
Anoniem 3

Gratis RAW naar JPEG?

Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar Picasa (van Google) kan met beide formaten overweg.
Misschien dat je naar zoiets op zoek bent.
En, zoals vorige spreker al zei:
Gimp is ook gratis.
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

Camera-Raw 5.6 werkt toch ook als plugin in CS2 en dan is het toch opgelost.
Ik had versie 5.6 van Camera-Raw ook nodig in CS4 om de Raw-bestanden van m'n 50D te openen.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

CeesD schreefCOLONHet enige dat ik in DPP wel mis is het iets kunnen roteren van foto's. Want anders had ik het vaak met alleen DPP afgekund.
+1
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

idd, gewoon een nieuwe camera raw codex ophalen, en installeren
dan werkt het gewoon goed
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

ravon schreefCOLON
CeesD schreefCOLONHet enige dat ik in DPP wel mis is het iets kunnen roteren van foto's. Want anders had ik het vaak met alleen DPP afgekund.
+1
Roteren kan wel maar niet tegelijk met converteren
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Hirzo zegt: Ik zou in DPP een paar 'basis' dingen doen qua nabewerken en dan als .TIFF exporteren. Heb je 16 bit foto's om in Photoshop te bewerken. Als je uiteindelijk klaar bent kan je ze dan in photoshop als laatste stap ook nog als .jpg opslaan.

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar als ik vanuit DPP opsla naar .tiff kan ik hem na bewerking in photoshop cs3 niet opslaan als .jpg.
Of doe ik dan iets verkeerd?
Rob
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

als je de foto na je bewerkingen gedaan te hebben omzet naar 8 bits ipv 16 bits kun je daarna wel voor jpg kiezen.
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

EOSKOP schreefCOLONRoteren kan wel maar niet tegelijk met converteren
DPP zelf kan geen foto's roteren. Of heb ik een upgrade gemist? Er is wel een programmaatje waarmee je in DPP kunt roteren maar dat werkt onnauwkeurig.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

haja schreefCOLONals je de foto na je bewerkingen gedaan te hebben omzet naar 8 bits ipv 16 bits kun je daarna wel voor jpg kiezen.
Ik sla ze vanuit DPP op als .tiff, bewerk ze in photoshop, sla ze weer op als .tiff,
open ze dan in weer DPP en vanuit daar converteer ik ze als .jpg.
Erg bewerkelijk allemaal.
Rob
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

In DPP kan je wel zeker roteren zie rechts boven in het menu ik heb het zo net uit geprobeerd :?

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

RaymondP12 schreefCOLONCamera-Raw 5.6 werkt toch ook als plugin in CS2 en dan is het toch opgelost.
Helaas werkt Camera-Raw 5.6 alleen met de laatste versie van Photoshop.
Zo verplicht Adobe kopers van een nieuwe camera te upgraden naar de laatste versie van Photoshop.

Een mogelijkheid om dit te omzeilen is RAW bestanden uit de camera om te zetten naar het universele RAW van Adobe (.DNG).
De DNG converter van Adobe is gratis. DNG bestanden kan je bewerken met CS2.

RAW omzetten naar JPG om te gaan bewerken is niet zo'n goed idee. Bij JPG wordt compressie toegepast waarbij (beeld)informatie verloren gaat.
Elke keer wanneer je een JPG bestand bewerkt zal bij het opslaan opnieuw compressie worden toegepast en zal er steeds meer informatie verloren gaan.

Bij omzetten naar TIFF gaat er geen informatie verloren, maar dat levert wel grote bestanden op.

Hans.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

EOSKOP schreefCOLONIn DPP kan je wel zeker roteren ..

Ik zie wat je bedoelt en je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen "horizon rechtzetten" waarmee ik bedoel een klein beetje roteren, geen 90 graden. En dat kleine beetje roteren kan DPP niet. :wink:
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

matthieukrens schreefCOLON 2. Het programma waarin ik converteer is Digital Photo Professional. Weten jullie hoe ik hele map uit RAW in een keer kan omzetten naar JPEG? Nu heb ik alles een voor een zitten doen en dat duurt uren.

3. Wat is het beste gratis programma om foto's van RAW naar JPEG te converteren, het liefst Nederlandstalig?
Prima programma om te converteren is gewoon DPP

aansluitend dus op vraag twee..

De volgende werkwijze hanteer ik.. let wel dit kan je natuurlijk zelf gemakkelijk zelf toepassen en is dus geen snelle of beste manier..
(voor mij wel de prettigste..

ik open de map van de copyRAW files... Ik werk altijd vanuit een copy map.. dus niet de originele RAW files, dit omdat je perongeluk dus niet de originele foto's bewerkt...

Ik zie dus nu alle foto's... deze ga ik eerst selecteren en verwijder die ik niet wil hebben...
vervolgens klik ik ze aan en bekijk ze grondig.. ik kan tevens al de compositie aanpassen door alt-C in te drukken en de aanpassing toepassen, ik verscherp ze.. en doe alle verdere mogelijkheden..
ik doe verders nog niets.. ik ga zo elke foto langs...
Als je alleen wilt verscherpen dan kan je voldoen met ctrl-a dan verscherp je ze allen tegelijk..
als je er eentje dan weer aanklikt dan zijn ze weer per stuk te benaderen en bewerken..

je kan ze ook selectief aanklikken en als je dan de ctrl toets blijft indrukken worden ze een beetje lichtgrijs en spaar je ze bijelkaar alshetware vervolgens kan je daarna op '' Batch '' klikken rechtsbovenin..

daarna zie je in een nieuw blad alle foto's die je hebt geselecteerd en kan je de instellingen aanpassen voor opslaan/wegschrijven..
maak wel een nieuwe map aan anders mik je ze zo in een vorige map die je hebt aangemaakt.. (geldt niet voor de eerste keer)
de bestandsnaam kan je ook veranderen en de telling ook..

klik dan op execute en klaar is ....

plezier.. :wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

hirzo schreefCOLONIk zou in DPP een paar 'basis' dingen doen qua nabewerken en dan als .TIFF exporteren. Heb je 16 bit foto's om in Photoshop te bewerken. Als je uiteindelijk klaar bent kan je ze dan in photoshop als laatste stap ook nog als .jpg opslaan
Ik bewerk de RAW'S ook via DPP voor zover nodig,dan zet ik ze om naar TIFF.De TIFF'S haal ik dan door CS4 en als ze klaar zijn zet ik ze via DPP weer om naar JPG.Dit proces gaat sneller dan wanneer je dat in photoshop doet pmdat je ze dan een voor een moet oplaan ipv als batch ! :wink: Het is meer werk om dit proces zo te doorlopen,maar de eindkwaliteit is er m.i. wel beter omdat je geen jpg na tussenkomst van ps nogmaals moet opslaan... :wink:

Wat beeldruis betreft verwijder ik deze,wanneer aanwezig,via een laag in photoshop.Dit omdat ik het idee heb dat ik de ruis zo nauwkeuriger kan aanpakken dan wanneer ik de functie van DPP gebruik en dus teveel detail verlies.Ik weet niet of er members zijn die die mening met mij delen ? :wink:

Groet,

MSP.
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar