[VERZAMELTOPIC] Sigma 17-70mm F/2.8 - 4.0 DC met O.S.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Kan ik beamen. :lol:
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Erm, wat precies? Dat je het vervelend vind dat de diafragma opening zo snel afneemt of dat de waarden van Ravon kloppen?
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

moussiej schreefCOLONMerk jij dat je beperkt wordt, doordat het diafragma zo snel afneemt?
Ja. Niet omdat het diafragma afneemt maar omdat het lange eind niet lichtsterk is. Voor landschapjes enzo is dat natuurlijk geen probleem maar binnen vind ik f/4 al niet leuk meer. Die beperking zou mij er echter niet van weerhouden om deze lens opnieuw te kopen.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

moussiej schreefCOLONErm, wat precies? Dat je het vervelend vind dat de diafragma opening zo snel afneemt of dat de waarden van Ravon kloppen?
Uhm, dat de waarden van Ravon kloppen. Had wel iets duidelijker mogen zijn. Zie nu ook dat ik jou bericht helemaal niet gezien heb, omdat ik druk aan het testen was... :oops:
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Wat een gezeur allemaal zeg. :?

Wat willen we nou helemaal? Een 5x zoom vanaf 17mm met een vast constante f/2.8 over het gehele bereik voor 355 euro? En dan ook nog met USM / HSM / IS / OS en optisch zo goed als L glas?

Tsja, wie wil dat nou niet. :lol: :lol: :lol:

Dat word er gelijk geen 24-70 f/2.8 meer verkocht, noch van Sigma, noch van Canon. Ook Tamron kan zijn 28-75 f/2.8 en 17-50 f/2.8 dan wel uit de handel halen. :shock:

In deze prijsklasse is het entweder leven met de beperkingen van een variabel diafragma, oder een lichtsterke prime kopen. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

musicjohn schreefCOLONIn deze prijsklasse is het entweder leven met de beperkingen van een variabel diafragma...
Dat een diafragma varieert is op zich toch geen beperking?
Er is geen box.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLONDat een diafragma varieert is op zich toch geen beperking?
Nee, dat hoeft naar mijn mening geen beperking te zijn. Maar door deze zin kreeg ik de indruk dat het voor jou welicht wel een beperking zou zijn:
ravon schreefCOLONVoor landschapjes enzo is dat natuurlijk geen probleem maar binnen vind ik f/4 al niet leuk meer.
:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

musicjohn schreefCOLONWat een gezeur allemaal zeg. :?
............
Ik snap je punt wel, ik wil echter wel zeker weten dat ik iets koop waar ik iets aan heb.. Ik onderzoek / vraag iemand liever de spreekwoordelijke kleren van het lijf dan dat ik een miskleum koop :wink:

Daar is dit forum toch eigenlijk ook voor bedoeld, lijkt me :lol:
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

musicjohn schreefCOLON...door deze zin kreeg ik de indruk dat het voor jou welicht wel een beperking zou zijn...
Dat is niet omdat het diafragma varieert. Het diafragma had ook over het gehele bereik f/4 kunnen zijn want ik heb deze lens vooral voor buiten, voor binnen heb ik een lichtsterke prime.
Er is geen box.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

moussiej schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONWat een gezeur allemaal zeg. :?
............
Ik snap je punt wel, ik wil echter wel zeker weten dat ik iets koop waar ik iets aan heb.. Ik onderzoek / vraag iemand liever de spreekwoordelijke kleren van het lijf dan dat ik een miskleum koop :wink:

Daar is dit forum toch eigenlijk ook voor bedoeld, lijkt me :lol:
Zie het als een spreekwoordelijk gezeur. Ik bedoel... hoeveel kun je vertellen over een objetief? We weten het brandpunt, we weten het diafragma, we weten het aantal gebruikte elementen en in hoeveel groepen, we weten dat het een image stabiliser heeft (OS) en we weten dat zijn voorganger goed tot zeer goed presteerde.

Wat we nog niet weten is hoe hij in de realiteit (optisch) zal presteren. Dat vereist (lab) tests en gebruikerservaringen met fotovoorbeelden. En daar kunnen we ons de komende maanden dan waarschijnlijk ook wel in overvloed aan gaan vergapen. Teminste, als we hier niet allemaal sterven met de folder in de hand. Durf te kopen, durf die stoute schoenen aan te trekken, durf te gaan fotograferen met dit objectief. Bevalt hij je niet? Doe je hem gewon weer weg. Kost je hooguit een paar tientjes. Zo heb ik het met al mijn objectieven in het verleden ook gedaan. Goed zoeken waar je hem het voordeligst kan krijgen. Dan testen. En als hij niet bevalt, weer verkopen. Sommige van mijn objectieven heb ik in het verleden zelfs met winst verkocht !!! Kopen op eBay in Duitsland blijkt in veel gevallen veel voordeliger te zijn dan hier in de winkels.

En als we alemaal op deze manier blijven afwachten op de eerste echte tetresultaten dan is het ook niet onwaarschijnlijk dat er geen testresultaten gaan komen. Althans zeker niet van gebruikers.

Ik weet het goed gemaakt. Als er 35 belangstellenden zijn vor dit objectief, en die storten allemaal 1 tientje op mijn rekening dan ga ik dit objetief deze week nog halen en uitgebreid testen en mijn bevindingen (met voorbeeldfoto's) hier plaatsen. Daarna kan ieder voor zich beslissen of hij/zij een exemplaar wil kopen. Dat tientje kan ik dan wel weer afdingen op de stuks-prijs bij aanschaf van een grote(re) hoeveelheid van dit objectief. Dus geen financieel verlies in dit geval. Besluit je niet te kopen dan ben je slechts 1 tientje kwijt maar wel een hoop wijzer geworden en kun je met een gerust hart gaan slapen.

't is maar een idee :idea:

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLON...we weten dat het een image stabiliser heeft (OS) en we weten dat zijn voorganger goed tot zeer goed presteerde.
Ook weten we dat Tamron het ook heeft geprobeerd en dat leidde tot "enige teleurstelling".

Wachten op een serieuze test lijkt mij juist wel verstandig :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Dit is leuk om te lezen:

The lens’s performance at the shortest focal lengths is simply sensational. We get the results reaching 46-48 lpmm even wide open. On stopping down by one stop we easily exceed the 50 lpmm border. Here the Sigma fares definitely better than the Canon 15-85 mm IS USM, tested by us not so long ago

't is maar dat je het weet. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

En dit stond er ook:

The focal lengths range and very good optics are the strong points of the new EF-S 15-85 mm for a change. From this aspect it is certainly better than the Sigma. The Sigma features significantly better light and lower price, though. It seems that both instruments will find a lot of enthusiasts. :D
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Dus in heel simpel Nederlands staat er eigenlijk:

De Canon 15-85 IS heeft een groter bereik, de optische kwaliteit van de Canon 15-85 IS is erg goed, maar de Sigma 17-70 OS is licht-sterker en de optische kwaliteit van de Sigma 17-70 OS is nog beter. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

The focal lengths range and very good optics are the strong points of the new EF-S 15-85 mm for a change. From this aspect it is certainly better than the Sigma. The Sigma features significantly better light and lower price, though.
@MusicJohn,

Dat lees ik toch anders hoor :)

De sterke punten van de Canon 15-85mm zijn:
de focale lengte en hele goede optische kwaliteit;

De sterke punten van de Sigma 17-70mm zijn:
significant lichtsterker en een lagere prijs.

Maar goed: wie ben ik :lol:
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Sidonia schreefCOLON@MusicJohn,

Dat lees ik toch anders hoor :)
Hoe kan hij dan eerst dit zeggen: (dit gaat over de resolutie, dus scherpte)
LensTip schreefCOLONThe lens’s performance at the shortest focal lengths is simply sensational. We get the results reaching 46-48 lpmm even wide open. On stopping down by one stop we easily exceed the 50 lpmm border. Here the Sigma fares definitely better than the Canon 15-85 mm IS USM, tested by us not so long ago
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
Sidonia schreefCOLON@MusicJohn,

Dat lees ik toch anders hoor :)
Hoe kan hij dan eerst dit zeggen: (dit gaat over de resolutie, dus scherpte)
LensTip schreefCOLONThe lens’s performance at the shortest focal lengths is simply sensational. We get the results reaching 46-48 lpmm even wide open. On stopping down by one stop we easily exceed the 50 lpmm border. Here the Sigma fares definitely better than the Canon 15-85 mm IS USM, tested by us not so long ago
Ja, daar heb jij wel gelijk in maar jou vertaling ging over de conclusie, tenminste, zo heb ik het gelezen :?
Feit blijft dat de Sigma heel sterk en beter is dan de Canon "at the shortest focal lenghts".

Ik heb dan ook weer even de test van de Canon 15-85mm erbij gepakt
(http://www.lenstip.com/220.4-Lens_revie ... ution.html)

en daar staat o.a. dit bij Image resolution:

"We can only write one thing here – we want to applaud the lens as the behavior is almost perfect. Usually, to acknowledge that the lens isn’t bad we require that it reach over 30 lpmm at the maximum aperture, and 40 lpmm at the sharpest apertures. Canon EF-S 15-85 mm doesn’t have any problems with largely exceeding 40 lpmm at its maximum aperture and for all focal lengths. The maximum results are obtained after slightly stopping down and reach just over 44 lpmm. What’s more, there basically no differences between particular focal lengths. The lens behaves evenly and taking into account the range of focal lengths it provides, it’s hard to write any bad words about. Huge praise for Canon! "

en, een kopje verder:
"What we can see at the center of the frame on 50D perfectly confirms our conclusions drawn on the strength of 20D measurements. The graph above shows, that this time at the maximum aperture MTF values reach over 45 lpmm, and after slightly stopping down reach as much as 50 lpmm. EF-S 15-85 mm in combination with 50D or 7D will give us exceptionally crisp images. " :)

Kijk, ieder haalt er natuurlijk uit wat voor hem/haar de doorslag geeft. Zelf ben ik ook in hoge mate geïnteresseerd in 1 van beide lenzen en ze hebben beide hun voor en tegens. De Sigma lichtsterker en een stuk goedkoper, wie wil dat niet, de Canon een mooier bereik en een goede performance over het hele bereik.
Ach, het maakt de keuze er voor mij niet makkelijker op.... :cry:
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Je moet voor jezelf bepalen welk objectief het beste bij jouw soort van fotografie past.
Beide objectieven zijn goed, dat is duidelijk, dus je zult je aan geen van beide verkopen.

Bij mij gaf het grote bereik van de 15-85 de doorslag. Deze is duurder maar dat ben je na een paar weken gebruik wel weer vergeten. :wink:
Ik heb tegen mezelf gezegd: "Beter nu iets meer betalen dan later spijt hebben dat je toch niet hebt gekozen voor het mooie bereik. "
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

@karin115

En zo is het.

Hoe zijn jou bevindingen met de scherpstelring van de Canon? Men heeft het erover dat hij wat lastig te bedienen is omdat hij dicht bij de zoomring zit, smal is en dat hij niet zo soepel verloopt?
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar