door het bos naar de duinen Z-W

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Hoe leuk was de verassing dat er weer sneeuw lag afgelopen zondag. Een lekkere wandeling door het bos gemaakt, richting de duinen bij Noordwijkerhout. Alle foto's genomen met de 50mm en Av 7.1. Omdat het weer nogal grauw was heb ik gekozen voor zwart-wit.
Alle kritiek is welkom.
Groet,
Barend


1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op barend, in totaal 8 keer gewijzigd.
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vooral nummer 2 spreekt me erg aan, erg mooi dat losgetrapte zand in combinatie met de sneeuw.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Vooral het contrast en het pad in #2 spreken me wel aan, deze foto sprong er voor mij ook gelijk uit.
cadboer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 920
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2004 12:25
WoonplaatsCOLON Leiden

Foto 2 en 6 vind ik de beste van de serie, de andere doen me niet zo veel erlijk gezegd.
Maar 2 en 6 wel qua compositie.
Groet André

Canon 5D MKII - Canon Ef 17-40mm f/4L - Canon Ef 24-105mm f/4L - Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
- EF 50 mm 1.8 MK II - Flitser 430 ex.

Site Mijn foto's
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Mooie sfeerbeelden van een wel zeer bekende omgeving. Mijn lief en ik wandelen daar ook regelmatig.
Mijn favoriet is nummer 5 omdat hier het meest een onderwerp aanwezig is. Op de een of andere manier is dat het clubhuis van de golfclub. De eenzame boom zou die aandacht eigenlijk wel het meest verdienen maar misschien dat mijn aandacht getrokken wordt naar dat clubhuis vanwege het feit dat dit een beetje in nevelen gehuld is.
De mensch houdt tenslotte van een beetje zoektocht nietwaar? We zijn een nieuwsgierig soort :D
Fijne foto's om naar te kijken!
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Het zijn mooie winterplaatjes geworden. Ik mis alleen wel wat zwart in al je foto's. Het zijn nu meer grijs-wit foto's geworden. Ik denk dat ik zelf in de nabewerking had geprobeerd wat meer contrast (zwart) in de foto's te krijgen.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Sneeuw schreeuwt om zwartwit - in de meeste gevallen zit er toch niet veel kleur in, zeker op een grauwe dag. De keuze voor zwartwit vind ik heel goed.
Let wel op met zwart wit; hou het contrast hoog genoeg. In de eerste twee mis ik dat, waardoor het zwart verdwenen is. Grijz wit is daar een beter woord.

1 - erg druk door de wirwar aan takken. De sneeuw maakt dat alleen nog maar erger. Hier gaat het nèt, maar het contrast is te laag.

2 - idem, meer contrast is wenselijk waardoor er meer zwart in terug komt. Controleer hier het histogram en corrigeer ernaar. Dat is belangrijk. De foto is wel een hele mooie, want het oog wordt er mooi ingeleid door het pad. Gaaf.

3 - Mooi vergezicht met een perfecte omlijsting door de begroeiiing. Zet het contrast hoger; een beetje.

4 - Teveel lucht. Daar is weinig in te vinden. De voorgrond is des te interessanter. Wederom teveel grijs.

5 - De boom leunt de verkeerde kant op. Laat hem de foto inleunen en het oogt lekkerder. Ook hier: meer contrast maakt het mooier

6 - Het pad leid me mooi de foto in. Misschien was een positie meer naar links nog prettiger geweest.

7 - De laatste en minste uit de serie. Geen mooie compositie; een beetje te recht toe recht aan.

Algemene indruk - mooie landschapjes die ik graag zie, op de laatste na. Maar zorg voor een goed gecorrigeerd histogram. Meer contrast laat de foto's meer spreken. Probeer het maar.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Allen bedankt voor de reacties, ik waardeer het zeer. (ook opmerkingen als 'doen me niet zoveel')

@MartinPhili: ik hoopte al een beetje op je reactie. Leuk dat je de plek kent en dat je er ook komt. Wie weet kom ik je nog 's tegen!
Ik vond zelf nummer 5 ook geslaagd. Toen ik het clubhuis probeerde weg te shoppen, werd de foto een beetje 'leeg.' Vandaar dat ik hem er
op heb gelaten. Na jouw verhaal haal ik hem zeker niet meer weg.

@Hypnotixed: Ik ben me bewust van het contrast, maar loop met mijn bewerkingen er snel tegen aan dat het wit dichtloopt en dan hou ik meestal op met verder bewerken. Blijft een uitdaging.

@nando: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kijk altijd met bewondering naar jouw landschapsfoto's. Overigens heb ik ook al een aantal tutorials van je site gebruikt, waarvoor dank, maar dit terzijde.
Het moeilijkst met het contrast vind ik dat het wit dan dichtloopt, dan stop ik met de bewerkingen, omdat ik dan niet weet wat ik verder moet doen.
Het bewerken begint eigenlijk bij de channel mixer. Als ik later nog het contrast verder verhoog (Ctrl+M) in CS2 dan loopt het wit dicht. Dan loop ik nog wat met de Levels te stoeien. Maar het contrast opkrikken...tja ik weet niet hoe ik dit dan verder moet oplossen en ik wil dit wel graag beheersen.

Is een hdr dan een (of de)oplossing? Of moet ik gedeeltes van de foto verder bewerken. Ik hoop op nog een reactie en anders zal ik er misschien een keer een topic over starten.

Groet,
Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONvooral nummer 2 spreekt me erg aan, erg mooi dat losgetrapte zand in combinatie met de sneeuw.
Daar sluit ik me graag bij aan maar ook foto 6 kijkt lekker weg...... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Bart jij ook bedankt voor je positieve feedback.

Bij de volgende foto heb ik het contrast verhoogd. Ik vind het zwart wel mooier, maar bij het wit twijfel ik, omdat de structuur lijkt te verdwijnen.. Is dit wit nog acceptabel?

Afbeelding

Groet,
Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar