Waar doen jullie het?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 3

In het trotse bezit van een Arctic Butterfly 724 (in)Visible Dust vraag ik me af:
Wat is nou de beste plaats om het stof van je sensor te schuiven.
Buiten in het vriesweer? Weinig of geen stof in de omgeving, denk ik; of binnen, in een net gebruikte badkamer, waar het wel vochtig is, maar waar de stofdeeltjes dan juist niet rijkelijk rondzwerven, of ...... ????

Kortom: waar doen jullie het?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik doe het waar de scotchtape ligt, maakt in principe geen ene moer uit, eenmaal buiten of ergens binnen een lens wisselen en je zorgvuldig uitgezochte "ruimte om de sensor schoon te maken plan" is om zeep, dus ik doe het dus gewoon meestal in de keuken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

In het keukenkastje?

What's with the topic title?
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Camera op statief, heb ik de handen vrij, en dan meestal op de bank, dat zit het lekkerst...
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Anoniem 3

Laat maar..... was een serieuze vraag.
Gebruikers-avatar
Arnoud79
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2007 17:03
WoonplaatsCOLON Westland

Ik laat het doen, kan het ook niet verkeerd gaan ;)
Canon EOS 400D; Sigma 18-200mm; Tamron 28-300mm XR DI AF LD; Canon EFS 18-55mm; Canon EF 50mm 1.8II; Canon Speedlight 430EX; flitssetje Linkstar 400W/s; Flitssetje 150W/s; reflectiescherm; studio etc etc
Gebruikers-avatar
Bazzer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009 17:53
WoonplaatsCOLON emmen
CONTACTCOLON

Ik doe het graag buiten maar dat is nu te koud voor mijn kostbare apparatuur, nu dus even op het aanrecht! :D
Laatst gewijzigd door 1 op Bazzer, in totaal 27 keer gewijzigd.
Linux-Ubuntu en Gimp! 300D Rebel, 1000D en kilo's glas!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Wat kan een mens zich allemaal afvragen...
Willekeurig waar in huis zal amper uitmaken (er van uit gaande dat je geen cleanroom in huis hebt) als je je gezonde verstand gebruikt. Een vochtige badkamer valt daar niet onder.

Maar omdat er tegenwoordig nogal gepikt wordt op het feit dat er geen antwoord op de vraag gegeven wordt: Ik doe dat gewoon achter mijn bureau in mijn werkkamer. En verder doe ik nooit wat met tape, vloeistoffen etc. Gewoon een airrocket en daar heb ik al 5 jaar genoeg aan, ondanks dat ik niet heel pietluttigben met lenze wisselen.
Anoniem 3

@Sarpa:
ik zal je zeggen hoe ik op die badkamer kom:
Ik heb ooit eens bij een gerenommeerd fotobureau in den Bosch een reinigingssetje gehaald. (Niet de Arctic enz..) Daar hing een heel verhaal van de verkoper, die ik al 40+jaren ken, aan vast dat het in de badkamer, na het douchen, zo vochtig was dat alle stof aan waterdruppels zou kleven en dat ik daarom de sensor het beste in de badkamer zou kunnen schoonmaken.
Leek me een heel plausibel verhaal, zeker, nadat ik diverse keren de sensor in mijn woonkamer, misschien wel niet de schoonste in het land, had schoongemaakt en de stofjes daarna op heel andere plaatsen op de sensor terugvond.
Mij lijken de vriesomstandigheden buiten, nu de ideale omgeving.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Klinkt plausibel, maar gezien de mogelijke temperatuursverschillen en de daarmee gepaard gegaande risico's op condens zou ik er niet aan beginnen in de badkamer. Vaak is het in een badkamer warmer dan de rest van het huis en dan ook nog vochtiger, dus heb je hetzelfde effect als van buiten naar binnen in burgers bush waar alle lenzen blind van slaan. Dat zou ik niet graag op mijn sensor hebben.

succes,
groeten Sarpa
Anoniem 3

@Mod: wie dan ook.
Waarom sensuur?
Graag antwoord per PB
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gabriel dat verhaal van de badkamer had ik ook wel eens gehoord, amar gewoon daar waar je rust en de tijd hebt en een volgeladen batterij. En verder waar het nodig is want dat is het voordeel van de Artic.

Ook gewoon op de hotelkamer. Mocht er eventueel nieuw stof de body inwapperen dan is dat het stof wat de onboard stofverwijdering dient te verwijderen. Dat soort stof is voor de camera.

Overig sfof voor de Artic of natte oplossing.

Maar gewoon daar waar het uitkomt, geen hondenharen vliegen door de lucht en waar het schoon is, maar je bent in een paar seconden klaar dus....


En verder Gabriel stel deze vraag daar waar iedereen er plezier van heeft namelijk het superbe stukje van Gerard het stofsticky!!!!!!
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Anoniem 3

@Jeroen:
Nou, dan verhuizen de mod(s) me maar naar dat sticky.... Als een titel veranderd kan worden, kan dat ook wel. :evil:
is de humor hier ECHT weg?
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 27 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Arnoud79 schreefCOLONIk laat het doen, kan het ook niet verkeerd gaan ;)
Waar doet je vrouw het dan? :lol: :wink: :roll:
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

gvasseldonk schreefCOLONLaat maar..... was een serieuze vraag.
Mijn antwoord is ook serieus. De middenzuil van mijn statief kan horizontaal. Naast de bank. Lens eraf, sensor tevoorschijn en vegen maar.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je het doet, want je zoekt toch ook niet iedere keer als je een lens moet wisselen de meest stofvrije ruimte op?
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

gvasseldonk schreefCOLONis de humor hier ECHT weg?
Gabriël ga je mee samen wat drinken in het café ?
Afbeelding
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Op het bureau :oops: :oops: :oops:
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
Bazzer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009 17:53
WoonplaatsCOLON emmen
CONTACTCOLON

en de ruimte mag best wat vochtig zijn, kan mijn tele wel tegen :P
Linux-Ubuntu en Gimp! 300D Rebel, 1000D en kilo's glas!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik vond het altijd fijn om het in de badkamer te doen. Maar daar is het nu te koud; er is daar geen verwarming. Toen heb ik het op de keukentafel geprobeerd, maar al die beschuit-kruimels... dat was het ook niet helemaal. Dus toen maar in de woonkamer op de bank. Lekker, met de kachel aan in deze koude dagen. Maar zodra het weer lente word dan doe ik het gewoon weer op de slaapkamer hoor. Op het buro wat er staat. Dat is gek genoeg nog steeds de minst stoffige plek in huis. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

Persoonlijk zou ik het juist niet buiten in de vrieskou doen.

1. in die vrieskou is de luchtvochtigheid laag en ik krijg dan altijd snel een stroomstootje als ik uit de auto stap

2. Je krijgt dan van die koude klauwen en dan kan je niet zo precies werken.
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar