Hoi allemaal,
ik ga zaterdag naar een concert in Paradiso (amsterdam) en wil mijn 50d meenemen. Heeft iemand van jullie ervaring met het fotograferen bij concerten? Welke lens kan ik het beste meenemen? De 70-200 F2,8 of de 50 mm F1,8? Iemand nog tips voor ISO, sluitertijden en/of F waarden?
tips concertfotografie?
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- lennart_ros
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 383
- GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
- WoonplaatsCOLON Leiden
- CONTACTCOLON
- mitchel1986
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1361
- GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
- WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
- CONTACTCOLON
Ik zou eerst eens achterhalen of je überhaupt je camera mag meenemen, vaak worden prof ogende camera's niet toegelaten bij het concert.
Sta je dichtbij het podium, dan zou ik de 50 mm meenemen. Sta je wat verder dan zou ik de 70-200 meenemen.
Zorg voor een sluitertijd van rond de 1/125 seconde en pas de rest daarop aan. Hoge iso is waarschijnlijk onvermijdelijk, dus dat moet je achteraf even wegpoetsen.
En het enige dat je écht moet laten is flitsen.
Ik heb er niet veel ervaring mee, maar met bovenstaande heb ik toch aardige foto's geschoten (maar kan altijd beter)
Sta je dichtbij het podium, dan zou ik de 50 mm meenemen. Sta je wat verder dan zou ik de 70-200 meenemen.
Zorg voor een sluitertijd van rond de 1/125 seconde en pas de rest daarop aan. Hoge iso is waarschijnlijk onvermijdelijk, dus dat moet je achteraf even wegpoetsen.
En het enige dat je écht moet laten is flitsen.
Ik heb er niet veel ervaring mee, maar met bovenstaande heb ik toch aardige foto's geschoten (maar kan altijd beter)
Hoi,
Neem ze allebei mee, de 50'er is klein genoeg om erbij te hebben lijkt me.
Met 50 mm. moet je op de voorste 2 rijen staan.
Die 70-200 is mooi, vlak voor de geluidstechnicus is een plateau, je kunt dan over de hoofden heen schieten. Wat je wel krijgt is een wat platter plaatje, probeer je achtergrond zo te kiezen dat er geen 2 artiesten schuin achter elkaar staan.
Het licht ? Geen idee wat er Zaterdag speelt. Maar Paradiso geeft meestal geen sterk licht. Denk aan iso-800 en tsja, een actieve band vraagt op die afstand 1/80 - 1/100. Voor een gitarist of percussie niet onder de 100. Ik heb het over f/2.8 hier.
Vaak moet je gewoon effe wachten op goed licht.
Veel plezier !
Neem ze allebei mee, de 50'er is klein genoeg om erbij te hebben lijkt me.
Met 50 mm. moet je op de voorste 2 rijen staan.
Die 70-200 is mooi, vlak voor de geluidstechnicus is een plateau, je kunt dan over de hoofden heen schieten. Wat je wel krijgt is een wat platter plaatje, probeer je achtergrond zo te kiezen dat er geen 2 artiesten schuin achter elkaar staan.
Het licht ? Geen idee wat er Zaterdag speelt. Maar Paradiso geeft meestal geen sterk licht. Denk aan iso-800 en tsja, een actieve band vraagt op die afstand 1/80 - 1/100. Voor een gitarist of percussie niet onder de 100. Ik heb het over f/2.8 hier.
Vaak moet je gewoon effe wachten op goed licht.
Veel plezier !
- fvdrunen
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 636
- GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
- WoonplaatsCOLON Schijndel
- CONTACTCOLON
Ik heb laatst ook veel foto's tijdens wat concerten gemaakt met een collega.
Zelf had ik een 30D met 70-200L is 2.8 en een 50D met een 24-105L is 4.0
Ik heb alles op 1600 iso gemaakt en de ruis viel erg mee (30D is nauwelijks slechter als de 50D) camera op AV en daar wat mee spelen.
Kijk hier voor het resultaat http://www.promsschijndel.nl/concertfotos.html
Mijn collega had 2 x een 5D MKII en heeft alles op 3200 ISO gedaan.
Zelf had ik een 30D met 70-200L is 2.8 en een 50D met een 24-105L is 4.0
Ik heb alles op 1600 iso gemaakt en de ruis viel erg mee (30D is nauwelijks slechter als de 50D) camera op AV en daar wat mee spelen.
Kijk hier voor het resultaat http://www.promsschijndel.nl/concertfotos.html
Mijn collega had 2 x een 5D MKII en heeft alles op 3200 ISO gedaan.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
Er zijn hier 2 leden die ieder een tutorial hebben geschreven over concertfotografie. Ik zou zeggen, bestudeer ze uitgebreid:
Tutorial van Nando (pdf).
Tutorial van Sugerman (pdf).
Tutorial van Nando (pdf).
Tutorial van Sugerman (pdf).
- mmk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2937
- GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Oh, en na het lezen niet vergeten te gaan oefenen, heel veel oefenengeert h schreefCOLONEr zijn hier 2 leden die ieder een tutorial hebben geschreven over concertfotografie. Ik zou zeggen, bestudeer ze uitgebreid:
Tutorial van Nando (pdf).
Tutorial van Sugerman (pdf).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
- Cheese
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 166
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
- WoonplaatsCOLON Biervliet
- CONTACTCOLON
Paar stops onderbelichten en als je je 50 mm gebruikt dan gaat 1/50 ook vast wel lukken. Maak elkens meerdere opnames achter elkaar omdat de lichtval wellicht veel verandert, eventueel bracketing gebruiken
Groet, Hans
Groet, Hans
- lennart_ros
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 383
- GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
- WoonplaatsCOLON Leiden
- CONTACTCOLON
THANX, ik ga ze vanmiddag aandachtig doorlezen !!!!geert h schreefCOLONEr zijn hier 2 leden die ieder een tutorial hebben geschreven over concertfotografie. Ik zou zeggen, bestudeer ze uitgebreid:
Tutorial van Nando (pdf).
Tutorial van Sugerman (pdf).
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
mitchel1986,En het enige dat je écht moet laten is flitsen.
Niet mee eens.
Je kunt beter veronderstellen, dat je in de meeste gevallen niet mag flitsen. Wanneer het wel is toegestaan, kun je ook met behoudt van sfeer flitsen; mits je het flitsen beheerst.
Maar meestal is flitsen dus niet toegestaan.
Cheese,Paar stops onderbelichten
Hoezo, altijd onderbelichten...!?
Bij onderbelichten heb je naderhand minder correctie mogelijkheden, omdat als je de foto's iets op wil helderen in Photoshop je steeds de ruis versterkt.
Onderbelichten kan wel, mits je het naderhand niet gaat ophelderen in Photoshop, aangezien de ruis dan meer zichtbaar wordt.
Wanneer je iets overbelicht, zo'n 1/3 a 2/3 stop, dan kun je achteraf, mocht de foto wat te heldere zijn, altijd de exposure ongestrafd wat terug schroeven zonder dat de ruis versterkt.
Uiteraard altijd in RAW.
Algemeen,
Dat je lichtsterke lenzen nodig hebt, lijkt me duidelijk. Niet alleen vanwege de snellere sluitertijd die je kunt halen bij een iets lagere ISO-waarde, maar ook vanwege dat de AF sneller scherp stelt.
Je zit al gauw op ISO-waarden van 800, 1600 of 3200 ISO. Dit is nu éénmaal zo, en met wat ruis moet je dus maar leren leven. Zelf stoor ik me niet zo aan ruis, mits het maar in een bepaalde marge is. De ruis meer laten zien dan nodig, is ook niet nodig... Wat ik wel heel mooi vind in sommige gevallen, is analoge korrel in een zwart/wit foto. Ik zet dit soms achteraf via Photoshop erin. Of ik schiet analoog...
Ik fotografeer meestal op de Av-stand, en vaak als meetmethode deelmeting bij concerten. Ik vind deelmeting voor mij persoonlijk, de "beste" methode om het licht te meten; althands ik krijg de beste resultaten hiermee. Deelmeting meet zo ongeveer 9% van het totaal oppervlakt, waarna er een gemiddelde uitkomt. Spotmeting gebruik ik vrij zelden, omdat het in deze situatie een te klein oppervlakte berekend; zo'n 2 a 3%. Bij grote overzichtsfoto's, is meervlaksmeting soms ook goed te gebruiken, maar de controle is minder, omdat je niet op iets specifieks uitmeet. Bij meervlaks, wordt immers een gemiddelde berekend over een oppervlakt van 35 vlakken, dus je moet dan maar hopen dat de camera goed kiest; bij tegenlicht gaat ie vaak de fout in...
Wanneer ik mag (dan doe ik het nog niet altijd!) flitsen, dan zonder nadenken in de M-stand. Ik wil m'n diafragma en sluitertijd dan uitzonderlijk van elkaar kunnen instellen. Met het diafragma bepaal ik de belichting op het onderwerp en met de sluitertijd in hoeverre ik het omgevingslicht laat meedoen. Tevens bevriest (mocht je dit willen) de flits ook het onderwerp, als je de camera op de M-stand hebt; in de Av-stand doet hij dit niet. In de M-stand werkt je flitser als hoofdlicht, dus "los" van de camera waardoor het bevriest, en in de Av-stand werkt je flitser als invulflits waar de flitser niet "los" van de camera werkt. Uiteraard kun je als je in de M-stand werkt, ook de flitser als een soort invuller gebruiken, door de flits een stuk te minnen via de flitscompensatie.
Ik gebruik gewoon E-TTL.
gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- mitchel1986
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1361
- GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
- WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
- CONTACTCOLON
Zoals scott kelby ooit schreef: 'er staan daar 265 lampen van 1000 watt en jij denkt dat er nog een ontbrak?' Volgens mij heeft hij daar wel een punt. Die lichtshows zijn vakkundig in elkaar gezet door professionals enCanon Benny schreefCOLONmitchel1986,En het enige dat je écht moet laten is flitsen.
Niet mee eens.
Je kunt beter veronderstellen, dat je in de meeste gevallen niet mag flitsen. Wanneer het wel is toegestaan, kun je ook met behoudt van sfeer flitsen; mits je het flitsen beheerst.
Maar meestal is flitsen dus niet toegestaan.
gr. Benny
met flitsen ga je toch juist zaken zien die je niet hoort te zien zoals ophangbeugels van lampen, kabels, tape, flightcases.
Maar dat is mijn denkwijze (en ik beheers het flitsen waarschijnlijk nog niet zo goed als jij)
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
mitchel1986,
Dus...als Scott Kelby het zegt, dan heeft hij gelijk...?!
Ook als de lichtshow goed in elkaar zit, kun je flitsen met behoudt van sfeer zonder dat iemand ziet dat er geflitst is.
En wat in beeld brengen betreft: Dan heb je als fotograaf niet goed gestaan. Of tenzij je geen andere positie kon innemen.
Flitsen kun jij ook goed gaan beheersen, als je het maar vaak genoeg doet.
Maar zoals reeds gezegd, is het bij de meeste concerten niet eens toegestaan om te flitsen. Mag het wel, dan is het aan de fotograaf om te bepalen of hij het wel of niet doet. Met een flitser kun je wel lekker creatief zijn...2de gordijn...
gr. Benny
Dus...als Scott Kelby het zegt, dan heeft hij gelijk...?!
Ook als de lichtshow goed in elkaar zit, kun je flitsen met behoudt van sfeer zonder dat iemand ziet dat er geflitst is.
En wat in beeld brengen betreft: Dan heb je als fotograaf niet goed gestaan. Of tenzij je geen andere positie kon innemen.
Flitsen kun jij ook goed gaan beheersen, als je het maar vaak genoeg doet.
Maar zoals reeds gezegd, is het bij de meeste concerten niet eens toegestaan om te flitsen. Mag het wel, dan is het aan de fotograaf om te bepalen of hij het wel of niet doet. Met een flitser kun je wel lekker creatief zijn...2de gordijn...
gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Nee, maar het was wel grappig natuurlijk.Canon Benny schreefCOLON Dus...als Scott Kelby het zegt, dan heeft hij gelijk...?!
Flitsen is geen kunst, goed flitsen dan weer wel.
Maar d'r zit natuurlijk iets in het argument dat er een heel lichtdesign is gemaakt wat je niet op je beelden terug laat komen omdat je niet goed kunt flitsen.
Vaak is het bij concerten dermate donker d=zodat het lichtplan goed uitkomt en de sfeer behouden blijft. Ga je flitsen, dan voeg je vaak een zeer dominante en krachtige lichtbron toe die de sfeer weghaald. Dat doet gewoon afbreuk aan je foto's. Concertfotografie is volgens mij niet alleen het vastleggen van de artiest, maar ook het overbrengen van de sfeer van het concert. Er zit immers geen geluid bij je foto en je moet het dus van andere dingen hebben; de zeggenskracht van je beeld.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- mmk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2937
- GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Ahhh, dus daar ben ik mee bezig geweest afgelopen weekeindedejong1racing schreefCOLONConcertfotografie is volgens mij niet alleen het vastleggen van de artiest, maar ook het overbrengen van de sfeer van het concert. Er zit immers geen geluid bij je foto en je moet het dus van andere dingen hebben; de zeggenskracht van je beeld.Canon Benny schreefCOLON Dus...als Scott Kelby het zegt, dan heeft hij gelijk...?!
Heel mooi gezegd Jeroen!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Soms, heeeeeeel soms komt het inderdaad wel eens mooi uit mijn mond
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
"zeggenskracht van je beeld", nu begin ik ook je nieuwe Avator te begrijpen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Nogmaals:
Als je goed flitst, moet je het niet tot haast niet kunnen zien.
Zoals ik eerde al zei, is flitsen meestal uit den boze. Mag het wel, dan kijk ik of de situatie erom vraagt of dat ik leuke effecten kan bereiken.
Als ik flits, dan flits ik meestal met een wat langere sluitertijd en ook een wat hogere ISO, 800 a 1600 ISO, om meer omgevingslicht te pakken. Bijvoorbeeld instelling: Camera op M-stand, diafragma f2.8 t/m f4, sluitertijd 1/8 t/m 1/30, ISO 800 of 1600 en de flits compensatie rond de -2. Sfeer blijft dan ook gewoon behouden. Wel uitkijken met reflecterende objecten.
Ook op het 2de gordijn kun je leuke dingen bereiken, om op bijvoorbeeld een bepaalde beweging de nadruk te leggen.
Flitsen kan denk ik iedereen wel leren, als je je er maar genoeg in verdiept en wilt leren, alsmede ook op de bek gaan.
gr. Benny
Als je goed flitst, moet je het niet tot haast niet kunnen zien.
Zoals ik eerde al zei, is flitsen meestal uit den boze. Mag het wel, dan kijk ik of de situatie erom vraagt of dat ik leuke effecten kan bereiken.
Als ik flits, dan flits ik meestal met een wat langere sluitertijd en ook een wat hogere ISO, 800 a 1600 ISO, om meer omgevingslicht te pakken. Bijvoorbeeld instelling: Camera op M-stand, diafragma f2.8 t/m f4, sluitertijd 1/8 t/m 1/30, ISO 800 of 1600 en de flits compensatie rond de -2. Sfeer blijft dan ook gewoon behouden. Wel uitkijken met reflecterende objecten.
Ook op het 2de gordijn kun je leuke dingen bereiken, om op bijvoorbeeld een bepaalde beweging de nadruk te leggen.
Flitsen kan denk ik iedereen wel leren, als je je er maar genoeg in verdiept en wilt leren, alsmede ook op de bek gaan.
gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Danovo
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 133
- GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 13:49
- WoonplaatsCOLON Helmond
- CONTACTCOLON
Whow wat een ontzettend duidelijke tutorial. Ik heb deze met aandacht bestudeerd. Nu maar eens oefenen... Bedankt voor de link!mmk schreefCOLONOh, en na het lezen niet vergeten te gaan oefenen, heel veel oefenengeert h schreefCOLONEr zijn hier 2 leden die ieder een tutorial hebben geschreven over concertfotografie. Ik zou zeggen, bestudeer ze uitgebreid:
Tutorial van Nando (pdf).
Tutorial van Sugerman (pdf).
- Stormbringer
- Shooter+
- BerichtenCOLON 35
- GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 02:51
Mijn inbreng gebaseeerd op diverse rock-concerten:
1) Niet flitsen - ten eerste mag dat meestal niet, ten tweede is dat ook echt irritant voor de muzikanten, en ten derde (en het belangrijkste) verpest je de hele sfeer met je flits. Die gigantische lichtshows zijn er niet voor niets, als ze gewoon het podium konden wilden verlichten had dat ook met een par TL-lampen gekund. Maar die kleuren, schaduwen, flares, alles is erg belangrijk voor de sfeer. En ook al wil je de sfeer van de zaal niet in je foto's hebben, je foto's worden hoe dan ook interessanter en minder eentonig door de vele verschillende spotlights. Zoals hierboven gezegd kan je wel subtiel flitsen en de sfeer behouden, maar naar mijn mening voegt een flits hoe dan ook niets toe omdat de spotlights alles al (beter) voor je doen.
2) 50mm is denk ik niet genoeg. De meeste foto's die ik schiet zijn tegen de 90mm (crop, dus eigenlijk 144mm), het 35-50mm beslaat nog geen 10% van de foto's. En ik sta altijd vooraan.
3) Controle bij de intrede van de zaal of niet, als je zoals ik vooraan staat krijg je toch boze blikken van de security. Twee keer is de camera zelfs bij mij afgepakt (wel na een waarschuwing die ik negeerde).
4) Het hangt van je camera af, maar ik zou zeker een stop onderbelichten. Er is zeer veel contrast op het podium, en gezichten/haren/gitaren/kleding worden niet zelden behoorlijk overbelicht.
5) Korte sluitertijd natuurlijk gebruiken, en aangezien je toch met mensen bezig bent zou ik de camera op Av zetten in de grootste diafragma. En afhankelijk van de lens de ISO opschroeven.
6) Zonnekap gebruiken - Er zijn veel spotlights, ook tegen jou gericht, dus een zonnekap is welkom. Bovendien is het bij rockconcerten erg druk en staan mensen niet zo stil, en een extra bescherming voor je lens is altijd mooi. Wel val je meer op met een zonnekap.
1) Niet flitsen - ten eerste mag dat meestal niet, ten tweede is dat ook echt irritant voor de muzikanten, en ten derde (en het belangrijkste) verpest je de hele sfeer met je flits. Die gigantische lichtshows zijn er niet voor niets, als ze gewoon het podium konden wilden verlichten had dat ook met een par TL-lampen gekund. Maar die kleuren, schaduwen, flares, alles is erg belangrijk voor de sfeer. En ook al wil je de sfeer van de zaal niet in je foto's hebben, je foto's worden hoe dan ook interessanter en minder eentonig door de vele verschillende spotlights. Zoals hierboven gezegd kan je wel subtiel flitsen en de sfeer behouden, maar naar mijn mening voegt een flits hoe dan ook niets toe omdat de spotlights alles al (beter) voor je doen.
2) 50mm is denk ik niet genoeg. De meeste foto's die ik schiet zijn tegen de 90mm (crop, dus eigenlijk 144mm), het 35-50mm beslaat nog geen 10% van de foto's. En ik sta altijd vooraan.
3) Controle bij de intrede van de zaal of niet, als je zoals ik vooraan staat krijg je toch boze blikken van de security. Twee keer is de camera zelfs bij mij afgepakt (wel na een waarschuwing die ik negeerde).
4) Het hangt van je camera af, maar ik zou zeker een stop onderbelichten. Er is zeer veel contrast op het podium, en gezichten/haren/gitaren/kleding worden niet zelden behoorlijk overbelicht.
5) Korte sluitertijd natuurlijk gebruiken, en aangezien je toch met mensen bezig bent zou ik de camera op Av zetten in de grootste diafragma. En afhankelijk van de lens de ISO opschroeven.
6) Zonnekap gebruiken - Er zijn veel spotlights, ook tegen jou gericht, dus een zonnekap is welkom. Bovendien is het bij rockconcerten erg druk en staan mensen niet zo stil, en een extra bescherming voor je lens is altijd mooi. Wel val je meer op met een zonnekap.
- feij073
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 84
- GeregistreerdCOLON 29 Jan 2009 17:33
- WoonplaatsCOLON Groningen
- CONTACTCOLON
Flitsen is gewoon not-done. als je een drummer of iemand anders wilt fotograferen die niet zo goed belicht is, kan je er voor kiezen om toch stiekem even de flits te gebruiken, maar het doet al snel afbreuk aan de sfeer.
@canon benny: heb je een voorbeeld van een concertfoto waarop geflitst is? en kan je hier ook aangeven waarom je geflitst hebt?
In hele schimmige concertzaaltjes waarbij de lichtshow ondermaats is, kan je er voor kiezen om je flitser te gellen in een kleur van een lamp die ook on-stage gebruikt wordt. Echter omdat je on-shoe flitst, wordt het hier ook niet altijd beter van. Maar doorgaans is het podiumlicht prima te gebruiken. Lichtshows hebben doorgaans de neiging het ritme van de muziek te volgen , dus wanneer je een beetje van de muziek houdt, heb je vrij snel het ritme van de lichtshow te pakken en kun je deze als 'flitser' gebruiken.
Verder, ik fotografeer concerten meestal met m'n 24-70 2.8 L. Dit gaat meestal prima op zo'n iso 800-1600 (diafragma f/2.8 en sluitertijden tussen 1/50e en 1/80). Dit vergt wel een beetje oefening (ik fotografeer meestal in schimmige zaaltjes ). Ik heb ook altijd een 50mm f/1.8 mee, alleen vanwege de beperkte DOF op f/1.8 gebruik ik deze liever alleen bij echte nood. Ook vind het prettig een zoom te gebruiken, omdat even rondlopen op een concert niet altijd even gemakkelijk is. Heb overigens wel altijd een flitser erop zitten, maar dit is eigenlijk alleen voor het AF-hulplicht (scheelt n stuk met focussen).
Last but not least, schroef een uv-filter of neutraal voorzetfilter op je lens! Bier plakt en geeft wazige foto's Heb altijd een filtertje op m'n lens en een reserve filter mee voor als ie vies wordt.
@canon benny: heb je een voorbeeld van een concertfoto waarop geflitst is? en kan je hier ook aangeven waarom je geflitst hebt?
In hele schimmige concertzaaltjes waarbij de lichtshow ondermaats is, kan je er voor kiezen om je flitser te gellen in een kleur van een lamp die ook on-stage gebruikt wordt. Echter omdat je on-shoe flitst, wordt het hier ook niet altijd beter van. Maar doorgaans is het podiumlicht prima te gebruiken. Lichtshows hebben doorgaans de neiging het ritme van de muziek te volgen , dus wanneer je een beetje van de muziek houdt, heb je vrij snel het ritme van de lichtshow te pakken en kun je deze als 'flitser' gebruiken.
Verder, ik fotografeer concerten meestal met m'n 24-70 2.8 L. Dit gaat meestal prima op zo'n iso 800-1600 (diafragma f/2.8 en sluitertijden tussen 1/50e en 1/80). Dit vergt wel een beetje oefening (ik fotografeer meestal in schimmige zaaltjes ). Ik heb ook altijd een 50mm f/1.8 mee, alleen vanwege de beperkte DOF op f/1.8 gebruik ik deze liever alleen bij echte nood. Ook vind het prettig een zoom te gebruiken, omdat even rondlopen op een concert niet altijd even gemakkelijk is. Heb overigens wel altijd een flitser erop zitten, maar dit is eigenlijk alleen voor het AF-hulplicht (scheelt n stuk met focussen).
Last but not least, schroef een uv-filter of neutraal voorzetfilter op je lens! Bier plakt en geeft wazige foto's Heb altijd een filtertje op m'n lens en een reserve filter mee voor als ie vies wordt.
EOS 450D | EOS 7D | EF-S 18-55 mm IS | EF 50mm f1.8 II | EF 70-300 mm f4-f5.6 IS USM | EF 24-70 f2.8 L USM | 2x Speedlite 430 EX II