[Opleiding] Portfolio

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Binnenkort moet ik op intake gesprek komen voor de opleiding fotografie op het Koning Willem 1 College. Ik wil hiervoor een portfolio aanmaken met werk van mij hier in. Nou weet ik niet precies hoe ik dit moet presenteren, misschien dat jullie nog enkele tips kunnen bieden om een portfolio samen te stellen? Denk hierbij aan de hoeveelheid foto's, het formaat van de foto's en hoe ik het het beste zou kunnen aanpakken.

Zelf had ik in gedachten om 20 á 25 foto's uit te kiezen uit mijn collectie en een exemplaar van de Weekend mee te nemen waar ik vorig jaar met mijn foto's in heb gestaan.

Als er hier nog mensen zijn die mij hierbij nog wat informatie kunnen geven zou ik dat natuurlijk zeer op prijs stellen.

Grt

Richard
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laat de Weekend thuis.
Ga uit van je eigen kracht en niet van wat je bereikt hebt. Je wilt op een opleiding namelijk werken aan je toekomst en een enkele publicatie in de Weekend is leuk, maar geen referentie voor een C.V. als het tot 1 blad beperkt blijft. Wanneer je regelmatig in de Weekend, Story en Privé staat en het is je doel om die bladen van foto's te voorzien, dan kun je het op je C.V. zetten, maar anders zou ik het niet doen.

20 - 25 foto's is een goed aantal voor een portfolio denk ik. Het is niet te weinig, het is niet teveel.
Laat in je portfolio je beste beelden zien, maar zorg dat je dat niveau ook daadwerkelijk waar kan maken. Pas dus op met Lucky-shots. Mensen zien namelijk de portfolio en verwachten dat dit het niveau is waar je op dit moment op fotografeert. Bedrieg de boel dus niet door er betere beelden in te stoppen dan je eigenlijk kunt maken.

De verzorging van je portfolio is belangrijk, maar voor een school niet gruwelijk belangrijk. Het heeft geen zin om er 1000 euro aan uit te geven (meer kan ook nog zelfs)

Probeer foto's wel tot hun recht te laten komen in de portfolio. Je presentatie telt wel mee. Zorg dat alles netjes en verzorgd is. Niet dat er plakranden in zitten, teveel vette vingers en dat soort zaken.

Zorg voor een kader om de foto's. Door de gehele map in een uniforme kleur. Een zwart of wit kader doet iets met de foto's. Kijk maar eens op het forum hier wat het soms al kan veranderen. Maar kies dus niet voor iedere keer een ander kleurtje omdat die kleur ook terugkomt in de foto. Dat wordt een carnaval.

Ik had mijn portfolio op school in het formaat 50 x 75cm. De foto's die erin zaten waren liggend en staand, maar wel zo gepositioneerd dat de map niet gedraaid hoefde te worden. Wanneer je draaimomenten in je map maakt, zorg dat het er dan maximaal twee zijn.
Ik had mijn staande foto's aan de onderkant voorzien van twee kleine liggende en de liggende foto's had ik er twee onder elkaar op een pagina. Een pagina liet ik in 50x75cm afdrukken, inclusief zwart kader.
Dat zag er dus zo uit:

staand:
Afbeelding

liggend:
Afbeelding

Zorg ook dat alles een beetje 'loopt'. Afhankelijk van wat je fotografeert. Als je veel portretten maakt en bruidsreportages, maak dan daar een portfolio mee. Heb je een enkele keer een voetbalwedstrijd gefotografeerd, stop er dan geen beelden van in. Het is te divers van wat je normaal doet.

Foto's kiezen voor een portfolio kan heel lastig zijn. Het kan soms ook betekenen dat je favorieten er niet in moet stoppen omdat ze niet bij de rest passen, ondanks dat het je favoriete foto is.

Ik heb hier e.e.a. over mijn portfolio staan
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=53098
Succes
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Duidelijk stuk Jeroen.
Niet dat nog naar het KW1C ga, maar je hebt het heel duidelijk uitgelegd voor TS.

Is leraar niets voor jou???
Ik ga binnenkort met pensioen en misschien komt er dan een plaats vrij.... :wink: :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zou niet verkeerd zijn misschien, alleen het salaris is denk ik om te janken en de fotografische relatie waarschijnlijk ver te zoeken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

@ De Jong.

Maar die publicatie laat toch ook weer op z'n eigen manier mijn kracht zien denk ik zelf toch zo ;) .

Hoe heb jij jou portofolio laten afdrukken, met die zwarte kaders? Heb je die foto's later er op geplakt of hoe zit dat?

Ik zat zelf eerder te denken om de foto's geheel op A4 af te laten drukken en dan vervolgens gewoon toch de draaien, zodat de horizontale foto toch groter zijn.

Heb je enig idee waar, ik een portfolio zou kunnen laten maken? En heb je ze aangeleverd met een USB stick of dergelijk?

Zie dat er toch nog verschillende dingen uit mijn vragen komen. Op Tweakers.net werd mij juist aangeraden om wel mijn Weekend mee te nemen.
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb mijn foto's in een geheel bij Profoto af laten drukken.
In Photoshop een document gemaakt wat zwart was en waar ik de foto's heb gemonteerd. Mijn kaders zijn dus in dezelfde kwaliteit als de foto's en de foto's liggen nergens op. Alles zit in insteekhoezen en achter de foto heb ik glanzend zwart papier gestopt.

Ik kan straks wel eens kijken of ik er foto's van kan maken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ja graag :) . Maar heb je de foto's dan in Photoshop samengevoegd met het zwarte kader?
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

nee, nee, geen kaders!!! gewoon zwart papier gebruiken waar je foto's netjes op vastmaakt (dus indd geen lijm plak sticky resten)
(of dejong's optie?da's wel een goeie!)

En absoluut geen witte randen eromheen. Dat zijn pakrandjes, die zie je vaak omdat mensen de foto's gaan vastpakken. fotografen snijden deze er altijd af tijdens presentatie van hun werk!

en seriematig presenteren. 1 goed shot is leuk, maar ze willen continuïteit zien op zo'n opleiding!

nette presentatie is een groot deel van het laten zien dat je kwaliteiten hebt, dus beknibbel er niet op :D
Laatst gewijzigd door 1 op MarieCanon, in totaal 27 keer gewijzigd.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kaders of geen kaders is natuurlijk inderdaad een kwestie van smaak. De een doet het wel de ander doet het niet. Ik ben er wel van gecharmeerd. Een kader geeft een stukje rust OM de foto en houd daarmee de focus wat meer OP de foto.

Opplakken van een foto op zwart papier en dat papier als kader laten dienen zou ik nooit doen. Als je je foto's in insteekhoezen stopt, dan gaat dat na verloop van tijd opbollen waardoor je nooit meer een ander vel met een grotere/kleinere of andere foto erin kan stoppen omdat de vorm van de foto in de insteekhoes blijft zitten.

Maar ik maak straks wel wat foto's van mijn map
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik zou foto's sowieso niet in insteekhoezen doen...
Het glimt en het weerspiegelt! :-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is ook maar net hoe duur je het wilt maken natuurlijk.

Wat heb jij dan Marie?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Zelf ben ik niet zo heel erg gecharmeerd van kaders, maar dat heb ik altijd bij foto's. Ik denk dat ik ga voor foto's op een mooi formaat en die laten afdrukken bij Profotonet.nl. En die in een mooie map te plaatsen.

Ik ben benieuwd naar de foto's van het portfolio zelf!
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ja ik ben ook nieuwsgierig naar de foto's!
In ieder geval veel succes.

Ik zou adviseren: een leren presentatieboek/portfolio/case met inlegbladen. Zo kun je altijd de ene presentatie andere foto's erin leggen dan de andere en geen kaders.

Zo doe ik het ook:-)

PS) ik gebruik alleen witte randen/kaders als ik foto's aan mensen laat zien waarvan ik weet dat ze aan de foto's gaan zitten. Dan kunnen ze de foto's bij de rand pakken :-) en anders even zakdoekje meenemen of handschoentje aan. klinkt kneuterig, maar blijven je foto's wel mooi van!

[edit]en als je foto's toch in plastic hoesjes of bijv. in lijsten wil doen, laat dan mat printen. het glas ervoor glimt al en anders gaat de foto na verloop van duur 'zweten' en aan het glas/plastic plakken. probeer het er dan maar eens zonder scheuren af te krijgen :-( [/edit]
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik kan helaas geen foto's van mijn portfolio maken, nog niet.
Hij ligt te ver weg en ik moet teveel opzij zetten om hem te pakken. Zoveel tillen is nog niet verstandig voor me.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Oké dat is jammer, maar niks aan te doen ;) .
www.richardbrunsveld.com
Michelle91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 18:36

Riichard, wanneer heb je je intake?
Ik zit namelijk op deze opleiding! hahah

Ik had een portfolio nog heel saai, gewoon 1 wit blad met een kader erom zeg maar.
Maar nu met dat zwarte blad etc. zien ze graag hoor!
Groetjes!

Canon 40D|BG-E2N| 50 mm 1.8 II | 18-55 |70-200 2.8 L USM| Metz 48|

Canon powershot S3/Konica minolta Z10
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

17 Maar a.s heb ik de intake.


Even snel een kiekje gemaakt van hoe het is geworden.

Afbeelding
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Net brief in de bus gekregen, en ik ben aangenomen voor Fotograaf op het MBO :) !
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Wow...... gefeliciteerd! En nu maar hopen dat je nog mooiere foto's kan gaan maken. Succes met je studie!

Gaab
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Bedankt!
www.richardbrunsveld.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar