Foto's afdrukken (formaat en kleur).

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON...Daarnaast zit je met het afsnijden.
Jij levert je foto's aan op 15x10 maar dit zijn centimeters en vaak benaderingen. ...
Heb het al vaker beschreven: fotoformaten zijn gebaseerd op inches. 10x15cm is 4x6inch. Omrekenen maakt een foto dus 10,16x15,24cm. Maar de verhouding blijft dus 2:3.

Truc om foto's goed af te leveren: bijsnijdgereedschap in Photoshop. De preset 4x6inch @300dpi (de meeste centrales drukken af op 300dpi) zit er nota bene in. Kan en mag dus eigenlijk niet fout gaan.

Echter... de foto's worden afgedrukt op papier op een rol van 4inch breed. Afhankelijk van hoe nauwkeurig je foto's worden afgesneden, heb je foto's van rond de 15,24cm. Maar volgens mij is eventuele onnauwkeurigheid niet zo groot, dat je gelijk een deel van je foto mist.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

@ Ytos,

Thanks!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik heb precies alles gedaan zoals het hoort en bij profotonet een aantal proefdrukken besteld. Waarvan 1 foto 20x30, echter is die foto 20x22 en mist net een deel text aan de rechterzijde. Zou het wellicht met de " Pixel Aspect ratio" te maken kunnen hebben? Deze staat bij mij op " square" (is te vinden onder Image, dan pixel aspect ratio).

1 van de 10 10x15 formaat foto's had witte balken aan de zijkant. Wellicht was die teveel gecropt ofzo? Kan dat? Dan zou ik die dus moeten vergroten tot een verhouding van 2:3?
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heb je het uploadprogramma van Profotonet gebruikt?
(Ik heb gisteren een 30x45cm canvas besteld en dat programma gaf netjes aan wat wel en niet kan)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb ook net een canvas besteld en binnen. Formaat 40x60 en op de site wordt netjes aangegeven dat je dan het formaat moet aanpassen ivm doorlopen via de zijkant.

CodeCOLON Alles selecteren

	Standaard laten wij het beeld op doek aan de zijkant doorlopen, zodat inlijsten niet noodzakelijk is.
Hiervoor is wel aan alle zijden 2 cm beeld extra nodig. (vb. 40x60 is dus 44x64cm beeld nodig)

Aanleveren in sRGB of AdobeRGB.
Netjes opgevolgd en canvas ziet er super uit.... helemaal zoals het hoort.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Wie heeft het over canvas? Ik niet.
Ja zonder de software van Profotonet kun je niet eens bestellen volgens mij. Hij gaf aan dat de foto groen was, wat betekend dat de foto geschikt is voor de gekozen optie. Ik ga even met ze bellen.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Boels noemde canvas ;)

Maar dat terzijde, groen wil volgens mij aangeven dat je de foto in goede kwaliteit kan afdrukken.

Over die witte balken; hoe groot zijn die?
Edit :
Heb je dit gelezen?

CodeCOLON Alles selecteren

Overlap / Beeldverlies

In onderstaande tabel vindt u de werkelijke printformaten in de verhoudingen 2:3 (digitale spiegelreflex camera) en 3:4 (digitale compact camera). De software selecteert op basis van uw bestand automatisch de juiste verhouding.
De korte zijde van uw bestand wordt vergroot naar de korte zijde van de afdruk.
Er wordt belicht met 2% overlap. Dit betekent dat er altijd aan alle zijden een stukje van het beeld af valt. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van teksten en het maken van kaders. Lees meer over canvasvergroten en beeldverlies  Dit geldt alleen voor de formaten tot en met 30x45!
Er staat ook een tabel met de exacte maten. Vul je die in bij PS dan kan het mijn inziens niet meer fout gaan.

CodeCOLON Alles selecteren

Volledig formaat of volledig beeld?

In de bestelsoftware bij Opties -> Instellingen heeft u de mogelijkheid om “een volledige afdruk is standaard” aan te vinken. Hiermee worden alle beelden die niet aan het printformaat voldoen in de verhouding van het beeld afgedrukt (een vierkant beeld wordt dan ook vierkant afgedrukt).
Formaatkeuze weergeven bij het toevoegen van foto’s

In de bestelsoftware bij ‘Extra’ -> ‘Instellingen’ kunt u regelen dat u de vraag krijgt welk formaat en welk aantal afgedrukt moet worden van bestanden die u naar ons programma sleept.
en over de witte randen:

CodeCOLON Alles selecteren

Witte randen

Als u een witte rand wenst om alle foto's in uw bestelling, kunt u voor deze optie kiezen linksonder in de bestelsoftware. De rand heeft een breedte van 5% van het gekozen fotoformaat. Let op! Houd er rekening mee dat deze optie op alle foto's in uw bestelling wordt toegepast.
Gebruikers-avatar
Roland
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Lierop
CONTACTCOLON

Zoals je ziet zijn van een heleboel forumleden de ervaringen bij Profotonet erg goed. Ik ben ook een erg tevreden klant zowel voor foto's als voor canvasdoeken.

Misschien moetje ze eens bellen als je wat proefdrukken hebt besteld. Ik heb ze ook een paar gebeld en wordt uitstekend geholpen. Zei kunnen precies zien hoe de bestanden zijn aangekomen.
Groetjes, Roland

Canon EOS | Panasonic Lumix
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Profotonet raadt aan het canvas te vergroten met 2% bij krappe kaderingen. Doen jullie dit ook? Ik wil voorkomen dat er iets van de foto afvalt. De stippellijntjes en doorgetrokken lijnen in de bestelsoftware geven nogal een ruime marge aan van wat zeker wordt afgedrukt en wat eventueel nog meer wordt afgedrukt. Wat zeker wordt afgedrukt is het deel dat binnen de stippellijnen valt. Wat eventueel wordt afgedrukt is het deel dat tussen de stippellijn en de vaste lijn valt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Cameraman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 17:21

Elisabethfotografie schreefCOLONIk bestel mijn foto's bij profotonet

ideaal nog nooit problemen gehad, geen kleur verschil en er word niet gesneden in je foto's. Foto's worden thuis bezorgt en via internet te bestellen. echt handig.
Helemaal mee eens. Ze nemen je icc profiel over en wysiwyg. Geen vooruitbetaling ook.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Geen vooruitbetaling? Ik las een bericht dat je eerst betaald moet hebben (binnen 8 dagen) en dat men daarna de opdracht in gang zet. Van de week heb ik er 2 testfoto's laten adrukken en het resultaat was echt geweldig! Het icc profiel van profotonet heb ik gewoon gedownload en aan de foto's gekoppeld. Profotonet raadt het niet aan, maar ik zie toch graag op mijn scherm wat het resultaat zal zijn. De reden dat Profotonet het niet aanraadt een icc profiel te koppelen is dat men nog wel eens met nieuwe profielen werkt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Ook ik heb voor 't eerst foto's van mijn dlsr af laten drukken bij de hema. Waarom daar? Omdat ik 't in 't verleden daar liet doen, en geen problemen had.

Maar nu.... nu hebben ze idd mijn foto's te donker afgedrukt en gesneden :evil: Da's jammer.

Jullie zeggen dat profoto beter is? En ik las ergens iets over vakcolor, zijn daar nog meer ervaringen mee?

Gaab
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

haamhof schreefCOLONik las ergens iets over vakcolor, zijn daar nog meer ervaringen mee?
Ja hiero :)

Vaste klant bij Vakcolor in Buchten (limburg, nabij Sittard) :wink:

Wel een flink stuk duurder dan de prutsers van Kruidvat/Hema, maar een goede kwaliteit en prima service. Koffie heb ik er nog niet hoeven uitproberen :lol:

Let wel; je moet wel KvK hebben om er klant te kunnen worden :idea:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

thanx. Kvk heb ik wel, maar niet op foto gebied ;) en wat is een flink stuk duurder?

Profotonet is ook duurder dan de hema.... maar ja, aan half afgesneden en te donkere foto's heb ik ook nix :(

Gaab
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar