Dierentuin fotografie en macro fotografie combineren...?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Hallo,


Ik ben een beginnende fotografe en wil graag binnenkort naar de dierentuin toe om foto's te maken. (jaja, van de Super de Boer dierentuin zegels) ;) haha :)

Nu heb ik de Canon Eos 500D en de standaard lens van 18-55.
En ik weet dat je daar niet ver mee komt.
Dus ik vroeg mij af welke lens geschikt is om ver in te kunnen zoomen op de dieren? (is de 70-300 iets?)

En dan is er ook de vlindertuin in het dierenpark Emmen.
En dan ben je weer vlakbij een dier (vlinder)
Kan je dan dezelfde lens gebruiken of moet je daar weer een ander voor aanschaffen omdat je dichtbij fotografeert?

Ik ben echt een beginneling :oops: :oops:

Ook heb ik ergens gelezen dat zonnekappen erg goed zijn om weerkaatsing tegen te gaan van zonlicht op een object.
Geldt dat bijvoorbeeld ook als je een pot pindakaas voor je houdt en inzoomt op de pot, maar dan bijvoorbeeld door de flits te sticker weerkaatst?

Ik hoor graag van iemand tips.
Alvast bedankt :)

Groetjes,
Roos
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Eay leuk Emmen.

Over objectieven durf ik niet veel te adviseren aangezien ik mij ook als een beginner zie.

Is ook sterk afhankelijk wat uw budget is natuurlijk.
Een stabilisatie functie is wel erg handig, Ander moet je een statief meenemen.

In attracties als deze heb je namelijk al gouw een kort aan mm. :wink:
Het mooie van Emmen is dat je verhoudingsgewijs vrij dicht bij de dieren kan komen.
Dus je kitlens is geen overbodige bagage.

De vlindertuin is zeker een van de hoogte punten van Emmen.
Als je daar naar binnen kun je het beste eerst even rondlopen met de camera om je nek, Dit omdat je camera en lens direct zou beslaan door de hoge Hg
Na ongeveer klein kwartiertje heeft het pas zin om de condens van je camera te vegen (met een schoon doekje). nog een tip zorg dat je een uv/ protectie filter op je lens hebt om beschadigen van vocht en krasjes te voorkomen.
Wil je objectieven verwisselen zou ik dit niet binnen doen maar bv in het restaurant.
Dit omdat er anders vocht in de body komt.

Succes
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

In jouw geval zou ik zeker gaan kijken of het mogelijk is om een telezoomobjectief en een macro-objectief aan te schaffen.
Nieuw heb je al een leuke combinatie voor zo'n €500,-
Maar dat is afhankelijk van wat je wilt!

Denk eens na en lees via de zoekfunctie over de volgende opties:

Telezoom:
70-300 APO van Sigma
55-250 IS van Canon
70-300 IS van Canon
70-200 F4 van Canon

Er zijn meerdere opties hoor maar dan wordt het in veel gevallen flink prijziger!

Voor macro denk ik aan deze opties en dan speciaal omdat je met insecten aan de slag wilt:

90 mm Tamron
105 mm Sigma
100 mm Canon

(Allen f 2.8 )

150mm Sigma
180mm Tamron
180mm Canon(is duur)

Voor de 180mm is wel een statief noodzakelijk
Voor een minder vaste hand ook voor de 150mm

Veel succes met je keuze en vwb de macrolenzen geldt dat ze optisch aan elkaar gewaagd zijn!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Over het aanschaffen van objectieven valt een heleboel te vertellen. Om te beginnen is er een sticky: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=46371

Jij bent op zoek naar een telezoomobjectief. Afhankelijk van je budget zijn er verschillende mogelijkheden.
Je noemde zelf al een optie: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
Iets goedkoper maar ook een prima telezoomobjectief is de: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.
Beide objectieven hebben bovendien een behoorlijke maximale vergroting (0.26x en 0.31x resp.) wat handig is voor closeup foto's van bijvoorbeeld vlinders.

Ik ben vorig jaar in een vlindertuin geweest (foto's staan hier) en heb de foto's met mijn 55-250 objectief gemaakt.

Weet je al hoeveel geld je ongeveer wilt besteden voor de aanschaf?
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Er zijn zát lenzen die goed zijn. Je zou kunnen kijken naar de canon 70-300 is usm, deze is goed hanteerbaar, heeft een goede beeldkwaliteit en de IS en USM zijn ook welkome aanvullingen. Je kunt deze lens ook goed gebruiken om vlinders te fotograferen.

Een zonnekap zou ik je altijd aanraden voor hinderlijke lichtstralen bijvoorbeeld zonlicht, maar ook een stukje bescherming tegen stoten. IN de dierentuin kun je een zonnekap tegen het hek houden (het lensglas zou krassen) of tegen de terraria van de reptielen.

Welkom op het forum trouwens :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

even een antwoord op de pindakaas :
een zonnekap is alleen voor schuin invallend licht (zonlicht bv), hierdoor zou je zonder een zonnekap vrij snel een soort van lichtval of flare krijgen .
Het helpt niet tegen de reflectie die recht van voor de lens binnen komt vallen, dus waar je overschrijft de reflectie op het etiket, dit is alleen op te lossen door de lcihtbron een andere hoek te geven.

Wat betreft een zoom met een beetje macro : sigma 70-300 APO, niet zo erg duur, klein beetje macro (voldoende voor vlinders), mooie lens om mee te beginnen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Hallo Allemaal,


Iedereen bedankt voor de reactie's! :)
heb ze allemaal doorgelezen, wel 3x om het beetje te kunnen begrijpen.
Maar zoals ik al vermoedde, er komt (veel) meer bij kijken dan ik al dacht. ;)

Ik heb ook het artikel gelezen over "hoe kies je een objectief".
Goed stuk, alleen er staan toch zoals bij jullie dingen in die ik nog niet begrijp, denk ik.

Even simpel.
de 70-300 staat voor 300 millimeter inzoomen? of meter? :oops:

En zoals ik dus wel dacht, via internet kopen is geen goede optie of wel?
En je kunt beter een dag de lens huren om te oefenen, dan meteen te kopen.

Ik zag ook dat je je goed moet afvragen wat je wilt fotograferen.

Zal dat even kort opnoemen.

Graag ga ik het bos in en wil dan de natuur fotograferen.
Van galoperrende paarden in de verte, tot aan een mooie paddestoel van dichtbij.
Of een portretfoto van een model/vriendin die ik vraag voor een shoot.....tot aan een mooi gebouw van afstand.

Groothoeklens.......Ja eigenlijk wel.
wil graag veel op de foto, maar bij andere foto's weer alleen de kleine details.

Brandpuntafstand snap ik nog niet helemaal wat ermee bedoeld wordt :oops: kan iemand dat uitleggen?

En waar staat IS voor?
En is Canon zelf echt veel beter, of zijn Sigma en Tamron ook goed?

Ik verdien met mijn hobby bar weinig, meer een kleindigheidje en mijn inkomen komt daar dus niet vandaan.
Dus hoef niet het duurste van het duurste, maar toch wel redelijk goed om leuke foto's mee te maken.

De tip van de vlindertuin eerst rondlopen en dan pas foto's maken, is een goede.
Had wel zoiets in me achterhoofd, maar stond er toch niet helemaal bij stil.
Bedankt! :)

Ik ga eens de specificatie's bekijken op internet van de objectieven die jullie hebben aangeraden.
En eens kijken bij de "gemaakte foto's" hier op het forum en zien met welke lens ze die hebben gemaakt.

Bedankt allemaal :)
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

> de 70-300 staat voor 300 millimeter inzoomen? of meter?
De getallen geven de brandpuntsafstand aan. Bij een zoomobjectief van 70-300 kun je de brandpunstafstand instellen tussen de 70 en 300 millimeter.

> Via internet kopen is geen goede optie of wel?
In Alkmaar zit o.a. http://www.cameraland.nl/ waar je binnen kunt lopen.

> Brandpuntafstand snap ik nog niet helemaal wat ermee bedoeld wordt. kan iemand dat uitleggen?
Bijvoorbeeld hier: http://www.brandpuntsafstand.nl/

> En waar staat IS voor?
Image Stabilization: Uitleg oa. hier: http://www.beeldstabilisatie.nl/

> En is Canon zelf echt veel beter, of zijn Sigma en Tamron ook goed?
Daarover lopen de meningen uiteen. Sigma en Tamron zijn in ieder geval meestal goedkoper dan Canon.
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Hoi Pieterr,

bedankt voor de tips! :)
Ik ga even lezen nu hahaha.....

Bedankt voor de moeite.

*edit* gelezen en weet nu weer meer :)
Dus kan ik hieruit opmaken, dat als ik een lieveheerstbeestje van dichtbij wil op de foto vastleggen dat ik dan zeker een 300mm lens nodig heb.....
En ook als ik een huis van ver af op de foto wil, dan ook een 300mm nodig heb.
Alleen voor grote weilanden vast leggen, dan weer 18mm nodig heb...... of 18mm zoals ze uitleggen.

Nu wil ik naar de dierentuin, dus zal het wel een 70-300 mm worden.

Cameraland is bij mij bekend, daar heb ik mijn camera ook gekocht.

Nu heb ik deze gezien:

http://www.cameraland.nl/product/571/6075/

en

http://www.cameraland.nl/product/559/16891/

en

http://www.cameraland.nl/product/559/5713/

of

http://www.cameraland.nl/product/129/5715/

Help????
Waar moet je precies naar kijken.....
Als je landschap wilt.
Een dier dichtbij halen, maar tegelijk ook het allerkleinste dier op de foto wilt vastleggen van dichtbij.......

Zit wel te lezen, maar snap er echt niks van......
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dus kan ik hieruit opmaken, dat als ik een lieveheerstbeestje van dichtbij wil op de foto vastleggen dat ik dan zeker een 300mm lens nodig heb.....

De vergroting die je met een objectief krijgt is afhankelijk van twee dingen: de brandpuntsafstand en de afstand tot het onderwerp.

Door een grotere brandpuntsafstand te kiezen kun je onderwerpen die veraf liggen dichterbij halen. In de dierentuin bijvoorbeeld is het handig om een grote brandpuntsafstand te hebben (bv 300mm). Je kunt namelijk niet altijd echt dichtbij de leeuw komen. :D

Een tweede manier om een grotere vergroting te krijgen is door dichterbij het onderwerp te gaan staan. Als je heel dichtbij een lieveheersbeestje kunt komen, kun je er ook met een kleine brandpuntsafstand (bv 50mm) een foto van maken.

De limiet waar je uiteindelijk tegenaan loopt is de minimale scherpstelafstand van het objectief, wat de maximale vergroting bepaalt. Meestal worden deze waarden aangegeven bij de specificatie van het objectief. Er staat dan bijvoorbeeld iets als: Maximale vergroting is 1:3 oftewel 0.33x. Dat betekent dat je onderwerp van 6.7cm volledig in beeld op je camerasensor (2.25cm breed) kunt krijgen. Omdat een lieveheersbeestje veel kleiner is dan 6.7cm zul je die dus niet volledig in beeld krijgen met een gewoon objectief. Door een tussenring tussen het objectief en de camera te gebruiken kun je de maximale vergroting vergroten. Dit is een goedkope manier om van een standaardobjectief een (quasi) macro-objectief te maken.


Wat betreft het lijstje objectieven dat je hebt genoemd. De verschillen tussen deze objectieven zitten in (1) het merk, en (2) het al dan niet hebben van IS (Image Stabilization). Dit heet "OS" bij Sigma. Dat maakt het objectief duurder, maar wel makkelijker in het gebruik, zeker als je met een tele-objectief uit de hand schiet. Als je het geld ervoor hebt zou ik je een objectief met IS (of OS) adviseren.
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Hoi Pieterr,

Heel erg bedankt voor je uitleg! :)

Dus de DG/DI is allebei Zonder stabbilisatie??

Dan kies ik inderdaad voor een IS/OS camera en dan van Sigma of Tamron.

Want blijf een hobbyfotografe, dus hoef er niet mijn brood mee te verdienen, maar wil wel evengoed leuke/mooie foto's hebben/maken.

Maarja, dan toch iets duurder dan ik had verwacht......maar als ik goedkoper ga en ik tril heb ik nog een bewegende foto....??

Nog een vraagje, deze kunnen dan bijvoorbeeld ook uitvergroot worden, dat mocht ik een mooie foto hebben, deze op Canvasdoek te kunnen worden afgedrukt?

groetjes,
Roos
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dus de DG/DI is allebei zonder stabilisatie??
Ja. Een uitleg van al dit soort afkortingen vind je op de website van de betreffende producenten:

Tamron:
DI = Di (Digitally Integrated) Lenses, Lenses designed for superior use with digital SLR cameras and conventional cameras.
VC = Vibration Compensation (=IS bij Canon, =OS bij Sigma)

Sigma:
DG = DG (DG for Digital) These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs.
DC = DC (DC for Digital) These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus ! including compact and lightweight construction.
OS = Optical Stabilizer Function; This function utilizes a built-in mechanism that compensates for camera shake. It dramatically expands photographic possibilities by alleviating camera movement when shooting by hand held camera.

Als er bij Tamron niet VC bij staat, en bij Sigma niet OS, heeft het objectief dus geen Image Stabilisatie.
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

Hoi Pieterr,

Bedankt voor de uitleg! :)
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Even benieuwd; heb je de knoop al doorgehakt, of valt het je nog vies tegen?
Gebruikers-avatar
hobbyfotografe_roos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Alkmaar

hehe, valt niet vies tegen hoor.
had al rekening gehouden, dat het lang niet zo makkelijk was als had gehoopt.
Had zelf al een idee dat de 70-300mm een optie was..... alleen was erg nieuwschierig wat er nog meer was en optie's waren.

Ik ben alleen erg druk met werk dus nog geen tijd gehad om naar de winkel te gaan.
Maar zag op internet al een mooie, maar wil toch ook bij de winkel even infzo horen.

groetjes,
Roos
Oefening maakt kunst :)
Mijn hobby's: Dieren en Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar