auto focus

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Ik heb een vraag over het auto focus systeem. ik heb een simpel plaatje gemaak ter verduidelijking .
links zie je een aantal lijnen met een focuspunt , de afbeelding eronder zie het het geheel achterover ligt. de aantal graden is nu niet van belang.
als ik met mijn middelste focus punt op die lijnen richt en stel dan scherp. op welke van die 6 lijnen word nu scherp gesteld . onthoud het ligt onder een hoek.

rechts:

daar staan 2 sterren die achter elkaar staan bv 20 cm . nu richt ik met mijn focus punt op beide sterren zoals de afbeelding. op welke ster ligt nu de scherpte ? de voorste of de achterste?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161588[/img]
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Om dit te vermijden, schakel ik de acht andere scherpstelpunten uit en gebruik alleen het middelste focuspuntje!
Zo krijg je wel(meestal :lol: ) scherp wat je scherp wilt hebben.

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik verwacht dat de ster gekozen word die het meeste contrast heeft.
Met de lijnen heb ik ook geen idee.

Je hebt ook een 7D zie ik in je onderschrift, dan kun je ook kiezen voor
'Spot autofocus' daarmee kun je exact op het gewenste lijntje of ster scherpstellen
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Hij stelt toch scherp op waar je het kleine puntje midden in het vierkantje op richt ,wat ook oplicht zodra het scherpgesteld is.
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Hoi Boko,

Eerste plaatje in ieder geval niet op lijn 1. Verder is de kans groot dat de autofocus lijn 4 zal kiezen. Echter een andere lijn met zo'n groot focuspunt is eveneens goed mogelijk. Je hebt een 7D dus alle focuspunten zijn cross type. Anders had je een probleem met de horizontale lijnen. De focuslijn moet in principe kruisen met het te meten object. De lijn met de grootste kans op een match blijft dus lijn 4. De hoek waaronder het blad ligt maakt niet uit. Dit ziet de camera niet.

Bij de sterren denk ik dat de kans het grootst is op de zwarte. Dit i.v.m. het hoogste contrast. Ik zou zeggen maak een testopstelling en probeer het. Ik heb veel gehad aan bijgaande link met uitleg en testkaart.

http://focustestchart.com/

Meten = weten.

Zo heb ik mijn autofocus van de 7D getest op een rijtje paaseieren.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161601[/img]

Groeten,

BigZ
Laatst gewijzigd door 1 op BigZ, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Volgens mij wordt min of meer de gehele inhoud van het vierkantje meegenomen in de autofocus en niet alleen het puntje in het midden. Vervolgens zal de focus komen te liggen op het punt waar het meeste contrast wordt waargenomen. Dat zou bij de de 5 lijnen die door het vierkant gaan in principe elke lijn kunnen zijn. Gevoelsmatig denk ik dat de lijn het dichtst bij het duidelijkste contrastverschil geeft en dat de kans dat daar op gefocussed wordt het grootst is.
Maar voor alle duidelijkheid wil ik nog even de nadruk leggen op de eerste twee woorden waarmee ik begin. :wink:

grt Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Mooi man, een hersenbreker, iets om over na te denken.
Als je het echt wilt weten doe zoals BigZ al aangeeft, maak een test opstelling.
En Jo, volgens mij gebruikt hij hierbij alleen het middelste scherpstelpunt.

Rob
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Leuke probleemstelling :wink:

Ik mis wel de afstand tot de objecten.
Op 20cm afstand zal het niets uitmaken, alles is scherp.

Denk ook aan de nauwkeurigheid en de reproduceerbaarheid van het AF-systeem.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

laten we zeggen dat de afstand tot het pbjecht 3 meter is. ik merk vaak dat als ik 2 of 3 keer dezelfde foto maak vanaf statief dat de ene keer de focus op een andere plek ligt dan bij de andere foto ,
vandaar dat ik deze topic opende.

is het ook zo dat als je de spot focus punt van de 7D selecteerd dat alleen die het doet? en niet de gene die er om heen zit?
want als ik spot selecteer zie ik nog wel de andere focus punt die erom heen ligt en deze licht ook rood op als ik ergens op focus.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je spotmeting op het middelste focuspunt selecteert dan zou alleen die mogen oplichten.
(Ik ken de 7D niet, dus kijk even in de handleiding)

Volgens http://www.dofmaster.com/dofjs.html hangt de scherptediepte af van de sensorgrootte, de afstand tot het object en het diafragmagetal.

Er wordt altijd (bij AF-objectieven) met de grootste lensopening scherpgesteld.

Voor zover ik weet is de AF-nauwkeurigheid voor 1Dx-camera's 1/3 van de scherptediepte en gelijk aan de scherptediepte voor de overige EOS-sen.

Met een brandpuntsafstand van 100mm bij f/4 en een objectafstand van 3m is de scherpte diepte volgens DOFmaster 13cm.

Dan is dus voor dit geval de AF-nauwkeurigheid +/- 2,2cm voor de 1Dx-en en +/- 6,5cm voor de overige camera's.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLONVoor zover ik weet is de AF-nauwkeurigheid voor 1Dx-camera's 1/3 van de scherptediepte en gelijk aan de scherptediepte voor de overige EOS-sen.
Ik kwam dit interessante artikel ( Autofocus Accuracy Specifications in Canon EOS Digital SLR Cameras ) tegen op The Pumpkin - a library of selected writings of Douglas A. Kerr.
Canon, Inc. usually states, in the published specifications for their various digital single-lens reflex (SLR) cameras, an accuracy tolerance for the autofocus (AF) system in terms of a fraction of the depth of focus of the camera. Often, for the “basic” AF mode, that specification is “within the depth of focus”. For the “high precision” AF mode that applies in certain circumstances, that specification is often “within 1/3 the depth of focus”.

Often, users ask, “Isn’t that the same as ‘within the depth of field’ (or ‘within 1/3 the depth of field’)?” Usually the response is, “Certainly not—those are two vastly different quantities.” But in fact the answer isn’t quite that simple. Lees meer...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

"Depth of Field" is evenredig met "Depth of Focus" d.m.v. de vergrotingsfactor M.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar