Figure macro shot example

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

Met eerste dagen 450D op handen en amper handleiding doorgenomen, maar omdat het Canon is, is het zo snel geleerd. Fotografeer vooraf al met S5 IS, nu met 450D met kitlens.

Macro in de huis op de figure, met 420EX bounce.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161901[/img]
450D / kitlens 18-55mm / 420EX bounce / 1/60 - F5.7 / Auto ISO400 - 1 van eerste test foto's met 450D nog net in handen.
Navigator

Je licht staat te hoog. Mooi licht op de schouders, (te) weinig op het gezicht van de mevrouw :wink:
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Leuke compo, maar enige nabewerking had wel op zijn plaats geweest. Zoals mijn voorganger als zegt is het gezicht te donker. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele foto wel min of meer. Kijk maar naar je histogram.

Onder de link een enigzins met de hoog/laaglichten tool bewerkte versie:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161916

Vanuit een jpg is dit niet ideaal maar vanuit een RAW had deze bewerking goed te doen geweest.

grt, cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

Dat is correct. Als je dichtbij komt met de zoom op maximaal, zal er lange schaduw ontstaan op haar gezicht omdat flitslicht recht omhoog gaat en weer naar beneden. Vandaar dat schouders goed bij staan, maar haar gezicht juist niet.

Ik zou de flitskop even naar achter moeten draaien en zo bounce meer van achter laten komen. Dat zou haar gezicht al wat beter uitkomen.

Nog beter is met 2 studio flitsers vanuit twee posities laten komen, dan neemt aantal schaduw al meer af.
Canon 450D met batterijgrip | 18-55mm f3.5-5.6 kitlens | 55-250mm f4-5.6 kitlens | Sigma 24-60mm f2.8 | 50mm f1.8 II prime | Speedlite 420EX.
Gebruikers-avatar
RonaldMa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 11:20
WoonplaatsCOLON Wassenaar

Leuk gevonden om zo met DOF te testen, ik ga daar ook eens mee aan de slag.

Bedankt!
EOS 450D EF-S 18-55 kit - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS - EF 50mm f/1.8 II - Speedlite 430EX II, dit alles in een Lowepro Slingshot 200 AW Zwart
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

MrDummy schreefCOLONDat is correct. Als je dichtbij komt met de zoom op maximaal, zal er lange schaduw ontstaan op haar gezicht omdat flitslicht recht omhoog gaat en weer naar beneden. Vandaar dat schouders goed bij staan, maar haar gezicht juist niet.

Ik zou de flitskop even naar achter moeten draaien en zo bounce meer van achter laten komen. Dat zou haar gezicht al wat beter uitkomen.

Nog beter is met 2 studio flitsers vanuit twee posities laten komen, dan neemt aantal schaduw al meer af.
Is allemaal wel waar maar dan nog had deze foto als geheel niet onderbelicht hoeven zijn. Nogmaals; kijk maar eens naar je histogram dan zie je dat deze flink in de linkerhelft zit.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161969[/img]

Maar kijk voor de gein ook even naar de bewerkte versie die ik achter de link heb gezet. Dat ziet er toch al een stuk beter uit, of niet?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161916

En als je met RAW fotografeert is er met een hoog-laag lichten tool veel te bereiken en hoef je een dergelijke opstelling niet met allerlei studioflitsers te gaan maken.

Een andere mogelijkheid is vanaf een statief te werken. Zeker met dergelijke statische composities kun je gewoon veel lange sluitertijden gebruiken en kan je mogelijk geheel zonder flitslicht werken.

grt, Cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

RonaldMa schreefCOLONLeuk gevonden om zo met DOF te testen, ik ga daar ook eens mee aan de slag.

Bedankt!
DOF is niet zo moeilijk. Max zoom, dichtbij, AF staat op centerpunt, even richten op figuur links en locken, dan kan je camera naar rechts draaien en schieten maar.

Er zijn natuurlijk meer DOF mogelijkheden door met diafragma te regelen, dit is eenvoudige voorbeeld.

DOF wordt groter door lens dichtbij te houden bij de doel, dan wordt achtergrond veel meer waziger.

Ik heb nu andere Sigma lens, even kijken welke DOF hieruit komt. Het heeft betere bokeh.
Canon 450D met batterijgrip | 18-55mm f3.5-5.6 kitlens | 55-250mm f4-5.6 kitlens | Sigma 24-60mm f2.8 | 50mm f1.8 II prime | Speedlite 420EX.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar