Aanschaf nieuwe body.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Canon 550 of 7D

Canon EOS 550D
11
13%
Canon EOS 7D
71
87%
 
Aantal stemmenCOLON 82
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Hallo iedereen,

Twee weken geleden ben ik samen met mijn vrouw naar een fotografie workshop geweest in de Keukenhof. We hebben redelijk wat geleerd die dag en mijn vrouw heeft de smaak te pakken gekregen en heeft via haar werk zich laten inschijven voor een andere fotografie workshop. Het grappige is toen ik vroeg of ze eigenlijk wel een camera had ze gelijk riep dat ik maar een andere moest kopen en ze mijn 350D gaat gebruiken.

Deze kans laat ik me natuurlijk niet voorbijgaan en ik zit nu te kijken naar de Canon 7D en de Canon 550D. Ik vind de Canon 7D ontzettend mooi, alleen ik ben mijn 350D gewend en ik vraag me af of ik wel kan wennen aan een grotere camera. Op vakantie vind ik juist een kleinere camera ontzettend handig en de extra's zoals een digitale waterpas vind ik zelf het geld niet waard.

Mijn vraag dus .... wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt,
Peter-Hans.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je geeft zelf volgens mij het antwoord al welke camera je wilt hebben.

Wil je nu dat wij je gaan overtuigen dat je toch maar een 7D moet kiezen? :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En toch stem ik voor de 7D, het 'grote' formaat is echt niet heel veel groter hoor. Normale handjes kunnen er normaal mee omgaan en het extra gewicht van 330 gram is ook wel te overzien.

Als gewichtbesparing op vakantie echt een noodzaak is, dan kun je beter een compact kopen, of je camera thuislaten en met een telefoon fotograferen. Maar dan ben je wel 'extreme lightweight' aan het vakantievieren.

Maar een 7D heeft wel een 100% zoeker, en da's een voordeel wat ik erg belangrijk vond. Daarnaast maakt hij ook gewoon gebruik van CF-kaarten en niet van SD. En hij is behoorlijk wat rapper.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik zit meer met het prijsverschil. Ik heb geld voor een Canon 7D maar wat zijn nu precies de verschillen?

Dat hij sneller is dan de 550D maakt me niet echt veel uit omdat ik tijd genoeg heb. Zeker als ik op vakantie ben. Kan iemand me nu echt eens over de ontzettend dikke streep trekken en zeggen van:

"Je moet gewoon de Canon 7D of de Canon 550D kopen omdat ....."

Dat de Canon 7D steveriger zou zijn maakt me ook niet uit omdat ik altijd zuinig ben op mijn spullen. Voorbeeld: Mijn Canon 350D ziet er uit als nieuw.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

ja en om het nog iets moeilijker te maken, wellicht al aan de 50D gedacht, mooie stap verder vanaf de 350d en ook deze maakt gebruik van CF kaarten net als de 350D die je vrouw nu gebruikt.

mijn keus zou gaan tussen de 50D en de 7D, heb zelf na de 350D voor de 40D gekozen, de 50D en de 7D waren toen nog niet eens in beeld, maar ben meer dan tevreden met de 40D, maar als ik nu moest kiezen dan denk ik dat ik voor de 7D zou gaan, mede vanwege het voordeel van de 100% zoeker.

succes met je keus.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Ik heb zelf onlangs een upgrade gedaan. Ik heb 2 jaar lang de 400D gehad. In eerste instantie twijfelde ik ook tussen de 550D en de 7D. Ik heb toen bewust de 550D laten varen, aangezien dat niet echt gevoelsmatig een upgrade zou zijn. Het zou meer een vervanging zijn van mijn toenmalige 400D met meer megapixels, een beter LCD scherm, live-view en een video-functie.

De 7D vond ik net te gortig qua prijs, dus uiteindelijk ben ik voor de 50D gegaan. Ik heb er geen spijt van, een doorstap naar een segment hoger voelt ook echt heel goed. De bediening en de bouw van de 50D vind ik een flinke stap vooruit. Daarbij heb je nu het voordeel dat de 50D body enorm in prijs is gezakt sinds de komst van de 7D.

Als video je niet veel interesseert, dan zou ik zeker voor de 50D gaan en het geld wat je over hebt ten opzichte van de 7D in een goede lens investeren.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

De Canon 50D... Nee die wil ik dus niet omdat ik dan wel een vervelende eigenschap heb dat ik dan wel ga kiezen tussen de 2 laatste versie van de camera's die uit zijn.

Moeilijk moeilijk moeilijk......
Gebruikers-avatar
BenBrons
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2009 12:03
WoonplaatsCOLON Putten

Ik zou voor de 50D dan gaan want die is even groot als de 550D maar een veel betere en steviger behuizing.
Succes met je keuze.
Ben Brons
Ben Objectief
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

De 50D is zelfs 646,- bij Kamera Express. Mijn keuze zou al snel gemaakt zijn... Misschien meteen een nieuwe lens erbij nemen en onderhandelen voor een leuke setprijs.

Als je per se het nieuwste van het nieuwste wil en niet tegen een budgetplafond aanloopt, dan zeker de 7D nemen. (overigens vind ik dan wel dat je je lenzen ook moet afstemmen op de 7D, bijvoorbeeld een 18-55mm IS kitlens op een 7D is toch een vreemd contrast.)
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Andre Berends schreefCOLON
phd schreefCOLONDe Canon 50D... Nee die wil ik dus niet omdat ik dan wel een vervelende eigenschap heb dat ik dan wel ga kiezen tussen de 2 laatste versie van de camera's die uit zijn.

Moeilijk moeilijk moeilijk......
Leg dat eens verder uit?? Ik snap het ff niet....
Hij bedoeld dat hij meteen de nieuwste camera die uit is wil aanschaffen. Waarschijnlijk omdat hij onder de indruk is dat de oudere camera's veel slechter zijn, of dat hij graag de nieuwste camera wil showen.

Een van die twee denk ik. :wink:
Superdaantje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:39

Ik heb zelf gekozen voor de 550D in plaats van de 7D. (deze voldeed aan mijn persoonlijke wensen) heb er nog geen spijt van. Ik heb het extra geld geinversteerd in nieuwe objectieven. Dit vond ik persoonlijk voor mij een meer waarde hebben, aangezien ik alleen in bezit was van kitlens non IS en 55-250IS
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Lastig uit te leggen, maar ik ga mijn best doen.

Ik zal zeker niet zeggen dat de Canon 50D slecht is, maar als ik nu een keus heb voor een camera dan is mijn voorkeur meer naar een nieuwer model. Ik kan niet echt een rede bedenken het is meer het gevoel. :wink:
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

De afweging zit hem in dingen als:

Wil je...
-9 of 19 AF-punten?
-Een of twee DIGIC-4 processors (snelheid)?
-Uitgebreidere AF-mogelijkheden als AF-punt uitbreiding en zone-AF?
-AF-micro aanpassing?
-95% of 100% zoekerdekking?

etc, etc.

Loop dit lijstje eens door voor jezelf:
http://www.canon.nl/for_home/compare_pr ... gital_slr/
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is appels met peren vergelijken.
Als je het geld wilt ophoesten: 7D
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Lees anders ook nog even de diverse reviews in de verzameltopics:
550D: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=76874
7D: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=70845
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

phd,

Als je al uren nodig hebt om na te denken welke body je wilt kopen, dan vraag ik mij af, of je wel een spiegelreflex waard bent. Ik bedoel dit niet lelijk, maar met een beetje zoekwerk en dergelijke, kun je al een hoop over de verschillen tussen de body's te weten komen. Kijk alleen al maar eens op dit forum...

Daarbij komt ook nog: Welke eisen stel je aan een body, en schrijf die eens op en ga daar op verder zoeken.

En voor de rest: Investeer liever in glaswerk...

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Canon Benny schreefCOLONphd,

Als je al uren nodig hebt om na te denken welke body je wilt kopen, dan vraag ik mij af, of je wel een spiegelreflex waard bent. Ik bedoel dit niet lelijk, maar met een beetje zoekwerk en dergelijke, kun je al een hoop over de verschillen tussen de body's te weten komen. Kijk alleen al maar eens op dit forum...

Daarbij komt ook nog: Welke eisen stel je aan een body, en schrijf die eens op en ga daar op verder zoeken.

En voor de rest: Investeer liever in glaswerk...

gr. Benny
Uiteraard ben ik een spiegelreflex waard. Ik zie even de rede niet waarom je iets niet waard bent omdat je toevallig tussen 2 camera's loopt te dubben. Zo heb ik ook tussen Canon en Nikon lopen twijfelen. Uiteindelijk kom ik er wel uit. :D

Als ik wil koop ik morgen de Canon EOS 1D Mark IV. Dat doe ik niet omdat ik dat er gewoon niet voor over heb omdat het voor mij niets anders is dan een hobby.

En ik heb goed glaswerk.. beter kan altijd, maar nogmaals: ik hoef mijn boterham niet te verdienen met fotografie en het is niets meer dan een hobby :D

Ik ga een lijstje maken inderdaad... goede tip.
Gebruikers-avatar
ioHPeiH
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Lelystad

Een reden om geen 550D te nemen zou voor mij het ontbreken van het grote instelwiel op de achterzijde zijn. Eigenlijk onmisbaar bij het fotograferen in M stand
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Mijn advies is zoals andere ook al hebben gezegd...maak een lijstje van wat je echt wilt hebben op/aan je nieuwe body.

Tot vorige week stond ik voor bijna hetzelfde dilema. Word het de 50D of de 7D...na alle voor en tegens heb ik een z.g.a.n. 40D op de kop getikt omdat deze body me zo goed bevalt en deze alles heeft wat ik verlang en ik zo weer ruim 200 euries in mn zak hield ;). (ons bien zuunig)
- Canon spul -
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

boels069 schreefCOLONHet is appels met peren vergelijken.
Als je het geld wilt ophoesten: 7D
+1

Op het aantal MP en video-opties na zijn er redelijk wat verschillen.
Noem op wat je zou willen fotograferen en maak aan de hand daarvan de keus tussen de 2 camera's.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar