Fotograferen in NS stations.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik was aan het fotograferen in het NS station Leiden, ik had 20 min. over voor de trein ging.
Bij de 3e foto komen er 2 ‘NS wachten’ aanlopen om me te vertellen dat ik daar niet mag fotograferen, regels van de NS. Bovendien moest ik volgens de heren toestemming hebben van de mensen die ik op de foto zetten. Dus ik (voor zover mijn kennis rijkt) het verhaal van de openbare ruimte en wel/geen portretrecht, maar daar hadden ze geen oren naar, “regels zijn regels meneer”.
Na wat discussie heb ik het opgegeven, maar een beetje ontdaan was ik wel.

Iemand ervaring met fotograferen op NS stations of metrostations en de ‘NS wachten’?
Gebruikers-avatar
VincentR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2009 15:38
WoonplaatsCOLON Oss
CONTACTCOLON

Hmm dit komt mij niet bekend voor. :?
Ik heb hier in Den Bosch al verschillende foto's gemaakt, maar nooit aangesproken door de NS-wachten op het station....
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2 | Canon EOS 450D + BG-E5
12-24 F4 | 50mm F1.8 II | 24-105 [color=#FF0000]L[/color] IS USM F4 | 85mm F1.8 USM | 100-400 [color=#FF0000]L[/color] IS USM
Canon 430 EX II
Tripod | Monopod | LP Fastpack 200 | LP Computrekker Plus AW[/size]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb er hier wel 'ns meer iets over gelezen. Geloof dat de zoekfunctie niet werkt, maar misschien even met Google door het forum zoeken: http://www.google.com/search?hl=nl&q=si ... =&gs_rfai= ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Harm-Jan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 19:37
WoonplaatsCOLON Drogeham
CONTACTCOLON

450D | EF-S 18-55mm f/4-5,6 IS | EF-S 55-250mm f/3,5-5,6 IS + Zonnekap // tuurlijk nog niet tevreden: zoekt 17-85mm IS USM en 70-300mm IS USM
Dennis P
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2009 15:47
WoonplaatsCOLON Zwolle

Om te beginnen, ik ben zelf treinmachinist bij de NS. Onlangs hebben wij een bericht gehad dat over dit onderwerp ging.

De heren hebben voor de helft gelijk.

Het is toegestaan op stations en de daarbij behorende openbare ruimtes te fotograferen. Ook treinen mogen gewoon gefotografeerd worden. Het punt waar ze wel gelijk in hebben is dat je niet zonder toestemming het personeel mag fotograferen.

Het bericht zelf kan ik zo snel niet terug vinden maar wat hierboven staat is kort samen gevat wat hier in staat.

Mvg.
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Hoi Lygun,

Ben een aantal weken terug 's avonds om ongeveer 23.00 uur gaan fotograferen samen met iemand anders op het station van Den bosch. Zal er wel wat minder druk zijn geweest dan overdag natuurlijk, maar van boven af stond een NS medewerker te kijken wat we eigenlijk aan het doen waren, en ik had inderdaad ook verwacht dat deze persoon naar mij toe zou komen om te vragen wat ik aan het doen was (lijkt me wel duidelijk met camera en statief :lol: ) maar hij bleef een tijdje op afstand kijken en vertrok later weer.
Ik zie trouwens geregeld foto's langs komen van stations e.d. en ik denk dat je gewoon net de verkeerde persoon tegen bent gekomen die jou wel even de regeltjes zou lezen.
Misschien een keer op een ander tijdstip proberen??

Gr. Leo
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Heb op R'dam CS ook wel een "aanvarinkje" gehad met de beveiligers (ging overigens vrij vriendelijk, maar wel resoluut).
In hun ogen mochten er vanwege anti-terrorisme wetgeving geen foto's gemaakt worden in/om het station. Geen idee of dat juridisch zou houden, maar het lijkt wel in tegenspraak met de informatie op de NS-site zoals hierboven gepost door Harm-Jan. Beetje jammer is het wel, want er zijn best leuke foto's te maken op dergelijke stations.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Terrorisme wordt er al snel en makkelijk bijgetrokken om de woorden kracht bij te zetten... Ik denk echter dat een terrorist dan wel een mobieltje-camera pakt om die foto's alsnog te maken, die zijn toch niet geinteresseerd in ruis en scherptediepte :D
Misschien moet je de volgende keer een print van de NS site meenemen, als ze je dan weg komen sturen kan je laten zien dat het van hun baas/opdrachtgever wél mag :)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dennis P schreefCOLONOm te beginnen, ik ben zelf treinmachinist bij de NS. Onlangs hebben wij een bericht gehad dat over dit onderwerp ging.

De heren hebben voor de helft gelijk.

Het is toegestaan op stations en de daarbij behorende openbare ruimtes te fotograferen. Ook treinen mogen gewoon gefotografeerd worden. Het punt waar ze wel gelijk in hebben is dat je niet zonder toestemming het personeel mag fotograferen.

Het bericht zelf kan ik zo snel niet terug vinden maar wat hierboven staat is kort samen gevat wat hier in staat.

Mvg.
Dit klopt! :wink:

Zelf heb ik nog "nooit" problemen gehad als ik op NS stations fotografeerde. Wel, dat NS medewerkers een gesprekje met me aangingen, waar altijd nog een interessant en leuk gesprek uit voort is gekomen.

Wat ik persoonlijk denk, is dat het voor sommige NS medewerkers zelf niet duidelijk is hoe de regels precies zijn. Nederland heeft immers veel teveel regels... 8)

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Harm-Jan schreefCOLONZou gewoon mogen als particulier.
Op dezelfde website staat echter ook een linkje naar een PDF met als titel "Regels en voorschriften foto- en filmopnamen". Daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen het maken van beelden voor particulier gebruik dan wel commercieel / publicatie. De regels zijn geldig "in de
stationshal, op perrons van stations en in treinen".

Ergo, ze spreken zichzelf tegen. Stuur een mailtje aan de publieksvoorlichting als je het echt zeker wil weten.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Had zelf de regels van de NS op de site gevonden. Maar ze spreken zichzelf tegen:
Fotograferen op stations
NS werkt graag mee aan het mogelijk maken van (professionele) foto- en filmopnamen voor uiteenlopende doeleinden. Voor het maken van foto- en filmopnamen moet wel altijd vooraf toestemming worden gevraagd.
Particuliere opnamen
Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.
Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage
Ik zal ze is een mailtje sturen :)
Gebruikers-avatar
Skraph
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2008 15:30
CONTACTCOLON

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je niet mag fotograferen op NS station, dat is een ervenis dat ze nog hebben vanuit de Tweede Wereldoorlog. Nu maken ze tegenwoordig wel onderscheidt tussen privé en commercieel. Want ja, moet je een gezinnetje dat met de trein naar Schiphol gaat voor een vakantie verbieden om foto's in en om de trein te maken...

Het fotograferen met een spiegelreflex (en statief e.d.) neigt natuurlijk al snel naar mogelijk "commerciele" fotografie. Dit zelfde probleem is ook herkenbaar bij bv. muziekfestivals.
Toestemming is dan dus volgens de NS vereist. Maar NS bedoelt eigenlijk onder 'toestemming', dat je gewoon moet betalen om daar te fotograferen.

Dat de regels onder het personeel niet eenduidige en helder is, is daarin wel weer opvallend. Ik hoop dat je nog wel wat leuke foto's hebt kunnen maken, Lygun.
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams

Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Dennis P schreefCOLONOm te beginnen, ik ben zelf treinmachinist bij de NS. Onlangs hebben wij een bericht gehad dat over dit onderwerp ging.

De heren hebben voor de helft gelijk.

Het is toegestaan op stations en de daarbij behorende openbare ruimtes te fotograferen. Ook treinen mogen gewoon gefotografeerd worden. Het punt waar ze wel gelijk in hebben is dat je niet zonder toestemming het personeel mag fotograferen.

Het bericht zelf kan ik zo snel niet terug vinden maar wat hierboven staat is kort samen gevat wat hier in staat.

Mvg.
Dan ben ik vanmorgen dus in overtreding geweest.
Deze foto heb ik gemaakt op het station in mijn woonplaats.

Afbeelding

Ik wilde wat foto's maken ten behoeve van een "opdracht" voor een cursus die ik volg en was daarvoor op het NS station aanwezig.

Er liepen wel wat spoorwegmedewerkers, ben ook gespot maar er werd me geen strobreed in de weg gelegd.
De machinist van een vertrekkende trein zwaaide zelfs nog naar me :lol:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Erik Mulder schreefCOLON
Dan ben ik vanmorgen dus in overtreding geweest.
Deze foto heb ik gemaakt op het station in mijn woonplaats.
Ik vind het puntje 'herkenbaar' niet echt van toepassing ;)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik zou me kunnen voorstellen dat stations behoren tot de openbare ruimte en dat daar de regels gelden als op straat. Om op de perrons te komen heb je een kaartje nodig en dus is dat geen openbare ruimte.
Dan heb je ook nog dat bij veel (kleinere) stations de grens tussen straat en station niet duidelijk is.

Het probleem is dat een spiegelreflex er voor sommige mensen erg profesioneel uit zien en dus........
Het enige wat we willen is mooie plaatjes schieten van mooie gebouwen en dingen die gebeuren op straat :oops:


Anyway, ik heb de vraag bij de NS neergelegd en laat weten als ik een reactie heb gehad ;)
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik heb een paar keer in Station Haarlem gefotografeerd. Ene keer met een model alleen en een keertje met een hele groep fotografen en modellen.
Geen enkel probleem gehad met de mensen van de NS, enkele perronmedewerkers gingen zelfs pontificaal met een aantal modellen op de foto :)
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Tjado
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2009 20:14

Ik heb precies dezelfde ervaring. Stond laatst met een vriend van me treinen te fotograferen hier op het station, kwam er een NS medewerker naar ons toe - WAT DENKEN JULLIE WEL NIET DAT JULLIE AAN HET DOEN ZIJN?!

Wij schrikken ons rot, werden zonder verdere uitleg (behalve dat het VERBODEN is) weggestuurd..

(gelukkig al een paar goeie shots kunnen nemen :lol: maar toch vreemd)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Tjado,

Zoals ik al eerder zei, heb ik nooit last van NS personeel, spoorweg Politie of andere beveiligheidsdiensten gehad bij het fotograferen op een station; zowel grote als kleine stations.

Zo heb ik eens voor een weekkrantje een vrouw op de foto gezet, die altijd met de trein naar haar werk ging. We hebben toen bewust s'morgens één van de vroegste treinen gepakt, ik meen rond 5.45, dus we hadden niets geen pottekijkers in onze coupé, en konden dus ook al leuk wat foto's maken in de trein. Even later in de coupé kwamen de conducteurs, die hadden er geen enkel probleem mee en vonden het zelfs leuk. De foto's van deze vrouw was een reportage over haar leefwijze in verband met haar beroep.

Waarom sommigen weg gestuurd worden, daar kan ik geen oordeel over geven, maar elkaar een gesprekje gunnen werkt soms super. Of misschien heb ik altijd geluk gehad; misschien speelt mijn rustige karakter ook wel mee; ik weet het echt niet.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hoe kleiner het station hoe minder paranoia ze zijn :)

Ik heb het eens op CS Den Haag gehad (ongeveer 6 jaar geleden) dat ik werd weg gestuurd met een model. Of ik een vergunning had. Nee dus.

Een vergunning aan gevraagd met de mededeling dat ik een beeldend kunstenaar was en dat ik graag een vergunning wilde hebben voor het fotograferen van een model op het peron van CS Den Haag.

Toverwoord is "Kunstenaar" en je komt overal binnen :D Dit soort mensen zijn namelijk niet gevaarlijk. Nou ja 8)
Slaat nergens op maar het werkt wel is mijn ervaring en zo ook met andere dingen.

Lache was wel toen er weer drie van die mannetjes op mij af kwamen met de vraag of ik een vergunning had. Wala, alstublieft :)
Hadden ze duideljik niet verwacht :wink:

BTW
Ik mocht volgens de vergunning niet in de spits fotograferen.

Ik heb ze gevonden :) Niet echt spannend en dat voor een hoop geregel vooraf :roll:

Afbeelding

Afbeelding
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

sugarman,

Ik heb het dus eigenlijk altijd zonder toestemming gedaan, omdat ik nooit tegen bezwaar makende mensen ben opgelopen.

Als ik weer eens op een station ga fotograferen, dan geloof ik dat ook maar eens toestemming vraag onder de term "beeldendkunstenaar". :D Dan zit je altijd safe. 8)

Voor de rest denk ik ook, dat het met iemands houding te maken heeft. Ga je al krampachtig en gespannen rondlopen, dan vraag je om aandacht. Ben je daarintegen brutaal of wat dan ook, krijg je wederom de aandacht.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar