NAS: ideeën, adviezen, tips?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hallo daar!

Van de zomer gaat het computer- en netwerksysteem hier flink op de schop. Mijn vaste PC gaat richting Delft (mits ik m'n examen haal, uiteraard) en dan staan er thuis alleen nog laptops en een netwerkprinter. Deze nieuwe start biedt ook plaats voor een goede NAS/netwerkschijf, die voornamelijk voor back-up gebruikt zal worden.

Dat kan natuurlijk elke NAS-schijf, maar om er nu 'n hondertal neer te zetten en uit te proberen gaat wat ver. Zelf heb ik gekeken naar de LaCie 2big Network met 2TB aan opslagruimte. Redenen daarvoor zijn de RAID-functie en de mogelijkheid om schijven te verwisselen (en naderhand eventueel te vervangen door grotere exemplaren). Verder heb ik zelf nu een Lacie Hard Disk MAX staan (zo'n glimmende zwarte) die erg goed bevalt.

Er zijn er natuurlijk tientallen meer, dus vandaar deze vraag: wie heeft ervaring met dit soort apparaten en kan mij/ons (met argumenten, graag) een bepaald type aanraden? Eenvoud en bedieningsgemak zijn erg belangrijk. Snelheid wat minder, maar een beetje vaart is uiteraard nooit weg. Qua opslag, ten slotte, lijkt me 2 tot 4TB meer dan genoeg. Ervaringen over de LaCie van hierboven zijn eveneens van harte welkom!

(NB: De laptops staan normaal gesproken aan het bedrade netwerk en zullen minder vaak draadloos worden gebruikt. In ieder geval niet als er een hele partitie gekopieerd moet worden.)

Budget, ten slotte: niet zo'n belangrijk issue, dus laat maar komen. (Oké, toch een grens: 600 euro.)

Dank vooraf,
Bram
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik heb zelf een twee-schijf NAS van Synology. Erg fijne beheerssoftware, die regelmatig wordt geupdate, ook voor de oudere systemen. Je kunt NAS systemen van Synology kopen met één tot zelfs 10 schijven. Verder kun je een flink aantal services draaien op de NAS.

Op de website van Wifimedia vind je een overzicht van verschillende merken NAS systemen, plus prijzen. Als ik nu zelf een nieuwe zou moeten kopen zou het een Synology Diskstation DS210+ worden.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb een tijdje terug een Synology Diskstation DS410 gekocht.

Wat zijn de voordelen:
- 4 bays voor maximaal 4 schijven met een max. capaciteit van 2Tb per stuk
- Verschillende vormen van RAID
- Mogelijkheid om via een eigen USB aansluiting nog een vijfde schijf aan te sluiten, maar ook een USB stick of cardreader
- Werkt niet alleen als schijf, maar desgewenst ook als server voor je site/klanten/wat je wilt, maar het maakt hem dus ook wereldwijd benaderbaar (kijk, da's ook handig)
- relatief compact

Nadelen:
Duur, het apparaat is al je complete budget, maar dan moeten er nog schijven bij. Met 4x 2Tb zit je dan op ca. 900/1000 euro.
Gelukkig kun je ook beginnen met 1 of 2 kleinere schijven.

De configuratie ging mij vrij goed af. heb wel wat probleempjes gehad voor wat betreft de bereikbaarheid van buitenaf, maar dat lag niet aan de NAS.
Configuratie van de NAS verloopt via je browser en is heel inzichtelijk en simpel. Je hoeft er echt geen hogere IT voor geleerd te hebben, want zelfs ik kan het (dus dan moet jij het zeker kunnen)
Ik kan er prima een site op hosten. Doe ik niet, want ik heb maar 0,5mb upload dus dat wordt trager dan EOS-Digitaal dan, maar technisch lukte het me zonder problemen.

Besef wel dat als je huis onploft, je nog niks hebt. Back-uppen is meer dan alleen zorgen dat je bestanden ook elders in huis ergens staan.
Ik gebruik de mijne nu als opslagmedium, binnenkort (wanneer er sneller internet is) ga ik hem wel gedeeltelijk als server gebruiken.
Back-uppen ga ik on-line doen binnenkort.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON(dus dan moet jij het zeker kunnen)
Daar ben ik ook niet zo bang voor, maar Pa moet er ook mee om kunnen gaan. Als het goed is zit ik volgend jaar namelijk in Delft en ben ik alleen in de weekeinden (en dat zal met de tijd ook wel minder worden, denk ik) thuis. Vandaar.

Maar, ik zal ook 'ns bij Synology gaan buurten. 1000 euro voor die 4-bays NAS wordt me te gek, maar dat is ook behoorlijke overkill voor het doel waar 'ie voor wordt aangeschaft. Het belangrijkste is namelijk het back-uppen van documenten en wat foto's (en voor mij dus een 'buitenhuiselijke' back-up), en daarnaast wil ik proberen om 'm aan de versteker te hangen. Dan knal ik mijn muziekcollectie er ook op. Echter: da's 'leuk voor erbij', en heeft absoluut geen prioriteit.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

bramos_ditaljanos schreefCOLON
fotojeroen schreefCOLON(dus dan moet jij het zeker kunnen)
Daar ben ik ook niet zo bang voor, maar Pa moet er ook mee om kunnen gaan. Als het goed is zit ik volgend jaar namelijk in Delft en ben ik alleen in de weekeinden (en dat zal met de tijd ook wel minder worden, denk ik) thuis. Vandaar.
Dat hoeft Pa niet, dat kun jij blijven 'beheren' op afstand. Je kunt, als je hem via je routerpoorten ook voor de buitenwereld benaderbaar maakt, zo configureren dat jij via de poort voor beheer gewoon overal bij kunt.
je vader ziet gewoon een extra netwerkschijf en hoeft verders nergens naar te kijken.

1000 euro is inderdaad veel geld, maar als ik bekijk wat ik de afgelopen jaren heb geinvesteerd aan opslag, dan is dit in één keer voor 4 jaar klaar (in mijn huidige tempo, met mijn huidige MP's aan camera's)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RonaldMa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 11:20
WoonplaatsCOLON Wassenaar

Ik ben al een tijdje erg blij met mijn LG N2R1D, een paar reviews zijn hier te lezen http://tweakers.net/pricewatch/249050/l ... ab:reviews.
Eenvoudige installatie met 2HD's erbij van 1.5T, ik heb hem in RAID1 staan maar die 1.5T is nog lang niet vol.
EOS 450D EF-S 18-55 kit - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS - EF 50mm f/1.8 II - Speedlite 430EX II, dit alles in een Lowepro Slingshot 200 AW Zwart
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

fotojeroen schreefCOLONJe vader ziet gewoon een extra netwerkschijf en hoeft verders nergens naar te kijken.
Precies. De beheerssoftware van Synology is heel fraai, maar eigenlijk hoef je vrijwel geen beheer uit te voeren! Initieel als je de boel net hebt aangeschaft, en je er nieuwe schijven in plaatst. Verder staat zo'n systeem gewoon paraat om gebruikt te worden als netwerk schijf. Je zult alleen af en toe een backup naar een andere (elders bewaarde) schijf maken voor de extra veiligheid.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Ook ik kan je de Synology's van harte aanbevelen. Veel services te draaien, energiezuinig en ook de ondersteuning vanuit Synologie is goed. Zelfs van mijn in 2007 gekocht DS107+ komen nog steeds updates uit waardoor de functionaliteit inmiddels bijna teveel is om op te noemen.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook dat is waar. Nadeel voor beheer van buitenaf is dat het allemaal benaderbaar moet zijn voor buitenaf. Met als gevolg dat je eventueel weer vatbaarder bent voor hackers (daar gaat je kostbare data) en dat je dus een andere back-up erbij moet hebben.
Maar je hoeft het niet benaderbaar te hebben voor buitenaf.

Ze hebben bij Synology d'r software gewoon goed voor elkaar.
Simpele paketten die je kunt activeren waarmee je dus echt verders niet zoveel hoeft te doen. Desgewenst kun je nog wel verder aanpassen (zoals je php.ini via een omweg) maar het standaard is het al heel erg compleet qua functionaliteiten die net iets verder gaan dan alleen een netwerk-schijf
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
esveldt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 13:06
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Ik heb al 4 jaar of zo een Synology CS407, eerst met 4x 500 MB HDD (die ik nu over heb :roll: ) en net sinds een maand of 2, 4x 2TB in Raid 5.

Deze NAS heb ik onderverdeeld voor heel de familie, iedereen een eigen stukje.

Ben er zeker wel tevreden over. Al mag het schrijven wel iets sneller.
Van Kodak DCS315/620 - Nikon D50, D200 - Canon 40D naar
1D MKIII, 17-40 4 L USM, 28-70 2.8 L USM, 70-200 2.8 L USM, 400 5.6 L USM

Wishlist = 135 mm f2.0 en een 300 mm f2,8 met een 1,4 extender
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

esveldt schreefCOLON Al mag het schrijven wel iets sneller.
Klopt. Met de 2007 systemen (heb er zelf ook een uit die tijd) mocht je blij zijn als je 15MB/s schrijfsnelheid haalt. Maar dat gaat aanzienlijk sneller tegenwoordig, door de toepassing van snellere CPU's in de NAS systemen, voorheen echt de bottleneck. En je eigen netwerk en PC moeten de data natuurlijk wel voldoende snel op kunnen hoesten.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ook ik raad je een Synology aan. Zelf heb ik er geen, maar ken mensen genoeg die er een hebben gekocht op aanraden van mij en ze zijn er zeeeeer tevreden mee. Je hoeft niet perse er een van 1000 euro te kopen, je hebt ze ook goedkoper met 2 schijven bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
esveldt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 13:06
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Hmm, weer 676 euro investeren voor een 1010+


:twisted:
Van Kodak DCS315/620 - Nikon D50, D200 - Canon 40D naar
1D MKIII, 17-40 4 L USM, 28-70 2.8 L USM, 70-200 2.8 L USM, 400 5.6 L USM

Wishlist = 135 mm f2.0 en een 300 mm f2,8 met een 1,4 extender
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

esveldt schreefCOLONIk heb al 4 jaar of zo een Synology CS407, eerst met 4x 500 MB HDD (die ik nu over heb :roll: ) en net sinds een maand of 2, 4x 2TB in Raid 5.
esveldt schreefCOLONHmm, weer 676 euro investeren voor een 1010+
Als je er een recente NAS bij koopt (bv de DS-410) kun je je oude NAS plus schijven gebruiken als "tweedelijns" backup-systeem van de data op je NAS. Wel op een andere plek in je huis neerzetten, zodat je bij een brandje tenminste nog één van de twee onder je arm mee kunt nemen. :wink:
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik heb hier al weer een paar jaar een NAS200 van Linksys staan met twee keer 500 GB. Deze NAS is niet zo snel maar dat heb ik niet echt nodig. Ik gebruik het ding als backup en dat gaat automatisch en dan merk ik niets van de prestaties.
De ventilator van het ding produceert een fluittoontje en dat kan hinderlijk zijn. Al je een NAS zoekt die muisstil moet zijn en waar je lekker vlot geripte films in HD naartoe wilt kopiëren is dit niet de beste keus.
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/NAS200
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
robb40d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 00:31

Ik heb vorige week een Synology DS209 besteld met 2x Samsung SpinPoint F3EG 2TB 5400rpm.
Recentie op Tweakers.

Ik ga de twee schijven in RAID 1 configureren; dat houdt in dat ze elkaars spiegelbeeld worden. Gaat er dan een schijf naar de galemiezen, heb ik al mijn data nog op de andere schijf.
Ik heb gekozen voor wat langzamere schijven, omdat het netwerk toch de bottleneck blijft. Ze zijn stiller en zuiniger dan 7200 rpm schijven.
De 2Tb schijven zijn nu nog relatief duur, de prijs gaat onherroepelijk naar beneden, maar ik kan niet wachten, de schijven in mijn PC zijn bijna vol.

Het hele setje gaat iets meer dan 500 euro kosten.
Canon 40D - EF 17-40 f4 USM-L - EF 70-200 f4 USM-L IS - EF-S 10-22 f3.5/4.5 USM - EF 50 1.8 II - Speedlite 580EX MkII
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dank weer voor de reacties!

Toch nog even 'n vraag over het Synology systeem. Heb al uitgedokterd dat 'ie flink sneller is, dus dat ik zeker een pré. Maar van LaCie weet ik dat ze eenvoudige back-up software hebben die je op de PC's installeert en vervolgens alles zelf bijhoudt. Heeft Synology ook zoiets? Het liefst real-time, maar anders via een planning. Incrementele back-up waarbij je een aantal versies kunt aangeven zou mooi zijn.

Overigens, aangezien mijn muziek en foto's er maar één keer op hoeven (en geen vier keer): je kunt ook handmatig bestanden naar de NAS wegschrijven, right?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik gebruik hem handmatig, niet automatisch. Maar het is bij mij dan ook geen back-up
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bramos_ditaljanos schreefCOLON Maar van LaCie weet ik dat ze eenvoudige back-up software hebben die je op de PC's installeert en vervolgens alles zelf bijhoudt. Heeft Synology ook zoiets? Het liefst real-time, maar anders via een planning. Incrementele back-up waarbij je een aantal versies kunt aangeven zou mooi zijn.
Ja. Ik gebruik zelf Time Machine om automatische backups te maken op m'n netwerkschijf. Voor Windows is er Synology Data Replicator.


Afbeelding
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Jongens,

Mag ik een suggestie doen??? Kijk eens naar het vele snellere en beter beheersbaren NAS van QNAP! http://www.qnap.com

Leuke prijs, goed beheersbaar, en vele leuke functie's en add-ons(ook third party).

Heb deze al bij vele klanten neer gezet, ook synology in het verleden wel eens gebrukt is wel aardig, echter owee als er 1 disk stuk gaat. :cry:
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar