Nachtfoto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

In mijn eerste post in de voorstelronde had ik al een foto geplaatst, hier nu de overige uit mijn eerste paar avonden. Ik hoor graag wat jullie er van vinden en waar er plaats is voor verbetering!

Groeten Leon

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162962[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162966[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162965[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162964[/img]
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nummer 2 vind ik een erg geslaagde plaat!
Ik had daar zelf het lichtpuntje net boven het midden (felle ster?) nog weggepoetst.

Met name bij foto 1 en 4 vind ik het (kleur)ruis niveau erg hoog. Toch zijn je ISO waarden vrij laag (200-250), dus kan het niet helemaal verklaren. Het stoort me wel, helaas.

Ik zag in de exif dat de foto's in AdobeRGB zijn. Heb ik geen ervaring mee. Waarom heb je dat gedaan? Wat levert het op?
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
voermanb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2007 12:01
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Ik ga met mijn voorganger mee veel ruis op foto 1 en 4. Heb je de belichting opgeschroefd in de nabewerking?
Canon EOS 50D, Canon EOS 30D,Canon Speedlite 430EX II, Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Gebruikers-avatar
PistolenPaultje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 21:51

Ik vind het gave platen hoor! Met 2 en 4 als favoriet, echter moet ik me bij mijn voorgangers aansluiten mbt de ruis. Ik weet niet of er op de 30d ook ruisreductie zit?? Heb je al geprobeerd om op 100 iso te schieten?

Groeten, Paul
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties. De ruis komt denk ik door het nabewerken. Ze waren namelijk te donker maar ik ben er dus iets te ver mee gegaan.

Ik weet niet waarom ze in AdobeRGB zijn. Is toch geen instelling op de camera? Ik importeer ze in Apple Aperture en verkleinen/verscherpen in PS misschien komt het daardoor.
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
annev
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2009 08:55
WoonplaatsCOLON Ooltgensplaat

Ook ik ga met mijn voorgangers mee m.b.t tot de ruis, maar twee vind ik toch wel een super gave plaat hoor.
groet
annev
Gebruikers-avatar
PistolenPaultje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 21:51

Volgens mij kan je (ook bij de 30d) kiezen tussen adobe RGB of sRGB..
op mijn 450d iig wel. Kijk maar eens bij je instellingen.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Leonidaz schreefCOLONDe ruis komt denk ik door het nabewerken. Ze waren namelijk te donker maar ik ben er dus iets te ver mee gegaan.
Ah, dat verklaart een hoop.
Ik zou zeker nog eens terug gaan naar deze locatie zodat je de kans hebt de belichting beter te doen. Als je ze allemaal van de kwaliteit van foto 2 krijgt heb je een super mooie serie!
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

@PistolenPaultje: Bedankt, ik zal eens kijken!

@NielsH: Bedankt! Het is dicht bij huis dus dat zal ik nog eens doen. Wel leuk om de vorderingen te zien. De "slechte" waren namelijk mijn eerste echte ervaring met de 30D en A/M instelling. De stuw is genomen na 2 avonden oefenen :)
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Leuke platen, vond het wel grappig om te zien. Ik vind het standpunt bij foto 4 erg interessant.. De volgende keer ook eens proberen.. Ik heb bijna soortgelijke foto's gemaakt..
Groet,
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Zo zie je maar dat oefenen loont :)

Nog een tip dan: controleer altijd je belichting in de zoeker en kijk achteraf ook naar het histogram op de camera. Bij voorkeur ligt het grootste deel van de grafiek iets rechts van het midden ('expose to the right').
Niet goed? Instellingen aanpassen en nog een foto schieten.

Succes en laat je ons zien wat het resultaat is?
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

NielsH schreefCOLONZo zie je maar dat oefenen loont :)

Bij voorkeur ligt het grootste deel van de grafiek iets rechts van het midden ('expose to the right').
Ik weet niet hoe jij je nachtfoto's maakt, maar bij mij zit het histogram toch doorgaans royaal aan de linkerkant.. Omdat er 's nachts nou eenmaal veel zwart is en minder wit... ;)
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hmm, je hebt gelijk, dat krijg je kennelijk als je 'even snel tussendoor' een reactie plaatst. Nachtfotografie is een eigenlijk een uitzondering hierop denk ik. Doe het zelf niet vaak, en vergeleek het (ten onrechte) met wat ik veel vaker doe, fotograferen rond en vooral net na zonsondergang. Dan gaat de theorie nog wel op namelijk.

Anyhow, vergeet de tip over het histogram voor nachtfotografie. Bekijk wel de belichting onderin de zoeker.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

@moussiej: Jij komt uit de buurt zo te zien. Staan wat leuke foto's tussen op je site! Van dat histogram zette ik ook een vraagteken bij.

@NielsH: De belichtingsmeter (ik kijk meestal op het LCD) had ik de eerste avonden niet door, later wel en dat gaat dus een stuk beter :)
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
Gebruikers-avatar
zen-it
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 11:18
WoonplaatsCOLON Montagne sur la Meuse - Limburg

Mooie serie, waarbij ik foto 1 en 2 het beste vind.

Foto 1 : De heldere "licht-golf" in de speigeling van het water komt er mooi uit, het geeft de foto iets mystieks. Misschien boven wat lucht weghalen zodat de horizon op 1/3e komt te liggen en de storende ster (links) verwijderen.

Foto 2 : Schitterend kleur/intensieteits-verloop van de lucht, ook hier geldt hetzelfde voor de ster.

Foto 3 : Mooie foto, alleen de periferie (bomen/gebouwen, lantaarnpalen) zorgt ervoor dat de aandacht voor het object verstoord word, te druk.

Foto 4: Jammer van de ruis, voor de rest ok.

Het zogenaamde "blue hour" zorgt toch altijd weer voor mooie platen, succes.
5dMarkII + 40D & Canon EF 17-40mm F4/4.0 L | EF24-70mm F/2.8 L | EF70-200mm F/2.8 IS L | Soligor 2x DG Pro | Metz 48-AF
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Leonidaz schreefCOLON@moussiej: Jij komt uit de buurt zo te zien. Staan wat leuke foto's tussen op je site! Van dat histogram zette ik ook een vraagteken bij.
Dankje! Als je een keer op pad wil hoor ik het wel.. ;)
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

@zen-it: Bedankt voor je uitgebreide commentaar!

@moussiej: ik zal het onthouden ;)
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar