Vraagje over de 100-400L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Hey,

Ik ga denk ik deze ook maar eens aan de collectie toevoegen. Ik wil wel eens wat meer mm en zo te zien aan de voorbeeldfoto's is zo eentje lekker scherp ook en met een mooi bereik erbij zelfs.

Nu heb ik wel een vraagje. Ik neem aan dat de statiefgondel er gewoon bijzit want je ziet niet anders op de foto's van deze lens.

Wat ik me ook afvraag is het volgende. Als ik daar nu mijn 1.4x extender ertussen schroef dan kom ik uit op diafragma f/8 op 560mm. Nu op mijn 40D moet ik dacht ik minimaal f/5.6 halen op de diafragma of de autofocus heeft er de brui aan? Wat ik me nu afvraag is dit, moet ik de lens dan zelf om MF zetten als de extender ertussen hangt, of werkt de AF wel nog maar is het echt op zulk een bagger manier dat het niet werkbaar is?

Zijn er trouwens foto's van leden hier van de 100-400 met 1.4x ext erbij?

mvg,
Jeroen
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Dik Kreijkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 17:35
WoonplaatsCOLON Rijssen

Jerenes schreefCOLONHey,

Ik ga denk ik deze ook maar eens aan de collectie toevoegen. Ik wil wel eens wat meer mm en zo te zien aan de voorbeeldfoto's is zo eentje lekker scherp ook en met een mooi bereik erbij zelfs.

Nu heb ik wel een vraagje. Ik neem aan dat de statiefgondel er gewoon bijzit want je ziet niet anders op de foto's van deze lens.

Wat ik me ook afvraag is het volgende. Als ik daar nu mijn 1.4x extender ertussen schroef dan kom ik uit op diafragma f/8 op 560mm. Nu op mijn 40D moet ik dacht ik minimaal f/5.6 halen op de diafragma of de autofocus heeft er de brui aan? Wat ik me nu afvraag is dit, moet ik de lens dan zelf om MF zetten als de extender ertussen hangt, of werkt de AF wel nog maar is het echt op zulk een bagger manier dat het niet werkbaar is?

Zijn er trouwens foto's van leden hier van de 100-400 met 1.4x ext erbij?

mvg,
Jeroen

hey Jeroen

Ben sinds kort de gelukkige bezitter van de 100-400 L op de 5DII en zit ook te denken aan een extender maar dan 2x.
Nu heb ik begrepen dat je met een extender behoorlijk contrast en scherpte verliest.
Het schijnt dat er op termijn een nieuwe 2x extender op de markt word gebracht die een stuk beter moet zijn.
Weet iemand hier iets van.
EOS7D - EOS5DII - 24/70L.2.8.IS.USM - 100/400L.IS.USM - 100L.2.8.IS.USM
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Met een 1.4x kom je uit of f/6.3-8.0 en dat zal op je 40D de autofocus inderdaad niet meer werken......dat wordt dan met het handje scherpstellen. :wink:

Een voorbeeld foto heb ik zo niet.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Dirk..

Als je vragen hebt over de 2x extender, zou je dan een eigen topic willen aanmaken in het juiste forum...
Ik stel een volledig andere vraag en je geeft geen antwoord maar gebruikt mijn draadje om nog andere info...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

BartjeD schreefCOLONMet een 1.4x kom je uit of f/6.3-8.0 en dat zal op je 40D de autofocus inderdaad niet meer werken......dat wordt dan met het handje scherpstellen. :wink:

Een voorbeeld foto heb ik zo niet.

gr. Bart
Ok... met het handje focussen daar was ik al achter. Alleen vraag ik me dan af of je gewoon de focus op MF moet gooien of dat ie dat gewoon zelf doet en dat ie een error geeft of iets dergelijks? Bijvoorbeeld dat ie toch nog probeerd om de focus aan de gang te brengen maar dat het gaat haperen, blokkeren dat soort dingen?
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja het past als het maar een Canon 1.4 MkI of MkII is (of een Kenko/Soligor). En een MkI of MkII van de 2x van Canon past ook maar f/11 is niet echt handig :)

Als je de 1.4 er tussen zet op je 40D zal de camera zelf 'zien' dat er een 1.4 extender tussen zit, en de AF uitschakelen. Echter het kan omdat je hem dus niet fysiek hebt uitgeschakeld, dat er bij erg veel licht hij het op f/8 toch gaat doen al zal hij van dichtbij tot veraf over het hele scherpstelgebied traag gaan hunten, en er moet ook nog eens een onderwerp zijn met goed contrast. Maar het kan wel.

Sterker nog de 100-400L wordt, idd met statiefgondel en zonnekap en opbergras, geleverd, en kan juist heel goed met een Canon extender gebruikt worden. Hij heeft een voordeel dat IS blijft werken waardoor je soms in het voordeel kunt zijn tov een:

EF 400mm L f/5.6 USM die geen IS heeft en dus met extender net zolang is maar niet gestabiliseerd, en dus wel scherper zou kunnen zijn maar bewegings onscherpte eerder zichtbaar is en het dus pas wint bij MLU gebruik en op een statief.

Ik zelf heb een EF 200mm L f/2.8 gebruikt met een Canon 1.4MkII en een Canon 2x MkII en kwam toen dus ook op een ongestabiliseerde 560mm L f/8 lens uit en daar komen nog behoorlijke platen uit. Een prime die erg scherp is met 2 extenders kan dus ook meekomen tov een 100-400 met 1 extender.

Lees het onderstaande sticky verder en je zult meer te weten komen over de Extenders ed die passen op onze Canon bodies. :)

En nog iets, Dik de 2x extender is al enige tijd geleden vervangen door een MkII variant. Ik heb de MkI gehad en de MkII nu. Optisch zijn ze waarschijnlijk iets beter, maar dat kon ik niet waarnemen, maar de huidige MkII varianten hebben vooral het voordeel van idd iets beter glas, weathersealing en ze passen op elkaar, wat voorheen niet kon en sommige fotografen met een 1DS en een weathersealed prime monster geen weather sealing hadden met gebruik van een extender.

En heb jij al een EF 24-70mm L f/2.8 USM IS??????
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Jeroen,

Bedankt voor je uitgebreid antwoord...
Ik heb een EF 1.4x II extender van Canon. Dus dat zit wel snor. Ik gebruik die nu ook soms voor tussen de 70-200 f/4 IS en hij is lekker scherp toch dus dat zit wel snor.
Je zegt dus dat hij bij erg veel licht (zeg nu bijvoorbeeld op een met zon overgoten dag op de toren op vlieland) dat hij het toch kan doen dan maar met hunten? Kan ik best wel mee leven. En zowiezo zou het voor vogeltjes of zo zijn vanop statief, dus dan is MF wel goed te doen... :D
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vond het er met de 1.4 extender van Canon (versie II) al niet echt mooier op worden moet ik eerlijk bekennen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

fotojeroen schreefCOLONIk vond het er met de 1.4 extender van Canon (versie II) al niet echt mooier op worden moet ik eerlijk bekennen
Tja... 400mm is al meer dan de 200 of 280 met ext. die ik nu heb. Dus ik denk niet dat de 1.4 er veel tussen gaat zitten, om niet te zeggen bijna nooit, maar goed... beter een vraag teveel dan dom blijven... :D
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben even gaan zoeken en ik kom de volgende foto's van mijn hand tegen:

Afbeelding
400mm - 1/160 - f/8.0 - iso 250

Afbeelding
540mm (dus incl 1.4 extender) - 1/500 - f/8.0 - iso 250

Afbeelding
510mm (wederom met extender) - 1/320 - f/9.0 - iso 640

Originelen heb ik zo niet bij de hand. Ik had de combinatie op een 1D en dat betekende dat ik nog wel autofocus had
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik vind de scherpte op 400mm (iig bij mijn exemplaar) niet super en schiet doorgaans veel op F8.0. Een extender zou ik zelf niet overwegen, ik ga er van uit dat je dan op F11 of nog kleiner moet schieten bij een 1.4x extender.

Ik gebruik zelf alleen crop camera's overigens.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

@ jeroen: Ziet er helemaal niet slecht uit... Die autofocus kan ik wel mee leven, zou toch zijn voor klein dierspul vast te leggen vanop een goeie afstand...
De foto op 400 vind ik wel aardig scherp voor zover je dit op klein formaat kan beoordelen...

@ afotos: Tja... dat was ook een van de redenen waarom ik em zelf nog niet had. Je hoorde er toch aardig vaak over dat hij soft was op 400 etc. Maar sinds een jaartje of wat is er blijkbaar een en ander veranderd aan de 100-400 en issie scherper geworden? Daarom ook dat ik em nieuw ga kopen ipv via marktplaats eentje te zoeken.
Ik ga volgende week zaterdag met me zwager naar de winkel toe. Hij heeft een sony alpha 100 en is stiekem wat jaloers op mijn 40D met lenzenpartij. Hij gaat na wat dubben nu ook over en hoe! We gaan zaterdag in de winkel kopen:
- 50D + orig Grip
- EFs 17-85 IS
- EF 100-400L (2x)
- accu voor de 50D erbij

Zo heeft mijn zwager een nieuw setje en ik doe er dan ook gelijk de 100-400 erbij...

Kwestie van gelijk goed te doen...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Jerenes schreefCOLONOk... met het handje focussen daar was ik al achter. Alleen vraag ik me dan af of je gewoon de focus op MF moet gooien of dat ie dat gewoon zelf doet en dat ie een error geeft of iets dergelijks? Bijvoorbeeld dat ie toch nog probeerd om de focus aan de gang te brengen maar dat het gaat haperen, blokkeren dat soort dingen?
Ik heb het vanmiddag even uitgeprobeerd.
Heb de lens op AF laten staan maar daar reageerde de camera gewoon niet op, dus geen focus en ook geen error de overige info wordt overigens gewoon doorgegeven.
Met de 1.4x heb ik dus handmatig scherpgesteld en om dat nauwkeurig te doen viel best tegen vond ik. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Ik heb em dus vandaag opgehaald.
Ik moet zeggen, wat ik er zo snel mee geschoten heb... WOW... ik ben onder de indruk. Hij is wel ff wennen zo een trekzoompje, maar op zich wel handig op zijn eigen manier. Ik heb er ook eens de extender tussenin gehad en valt me niet tegen. 't Is nou niet bepaald het handigste om mee te schieten uit de hand, maar goed, wordt toch de bedoeling om het vanop statief te doen.

Nou nog me zwager met zijn nieuwe setje hier op het forum krijgen...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Okee, advies heb je niet meer nodig, maar breng idd je zwager even hierheen.. :D

Veel plezier met de nieuwe aanwinst Jeroen!
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar