Olympus lenzen op Canon

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik ben in het bezit gekomen van 3 bodys Olympus OM 1 (1972). Deze body's zijn veel gebruikt tot ca. 2000 en verkeren nog in nieuwstaat. In de loop der jaren zijn er wel altijd nieuwe lenzen bij gekocht. Er zitten redelijk dure lenzen bij. Met de body's ga ik uiteraard niets doen, maar de lenzen zou ik nog wel kunnen gebruiken.

Ik zie op bv. op Ebay dat er wel "converters" zijn maar ik vertrouw dit nooit helemaal. Weet iemand toevallig of dit eenvoudig te doen is?

Ik heb een 5d MKII.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

ik heb een adapter met AF bevestiging, en hij werkt uitstekkend met 50/1.8 en 135/3.5.

ik zeg: doen!


Afbeelding

Afbeelding

beide Zuiko 50/1.8 op de oude 5D
Laatst gewijzigd door 1 op f8@24mm, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je zult een convertor moeten hebben en je hebt geen AF (weet niet of de Olympus objectieven überhaupt AF zijn)
Maar zoiets als dit:
http://www.amazon.com/Fotodiox-Pro-Adap ... B002JX33HS

Er is geen andere oplossing
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

@ f8@24mm; mooie foto's inderdaad! Kan ook niet anders met zulke lenzen natuurlijk. Fijn dat het dus inderdaad wel mogelijk is.

@fotojeroen Thanks voor de link! Ik zal als ik thuis ben eens kijken welke lenzen het exact zijn en dan de afweging maken. Voor $ 80 hoef je het in ieder geval niet te laten.

Uit mijn hoofd gezegd zit er een 300 prime bij, 70-210, 50 mm en volgens mij nog een 28-80?
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Selmak schreefCOLON Uit mijn hoofd gezegd zit er een 300 prime bij, 70-210, 50 mm en volgens mij nog een 28-80?
50mm is zeker een aanrader. zowel f/1.8 als f/1.4 waren hartstikke goede lenzen in OM systeem
300mm is waarschijnlijk niet zo scherp als tegenwordige Canon prime lens, maar ik kan me best voorstellen dat hij scherper dan gewone 70-300 zooms is. en bokeh gaat uiteraard veel mooier zijn.
de zooms (70-210 en 28-80) zullen volgens mij teleurstellend zijn. dat was toen nog niet zo goed als vandaag en de zooms waren duidelijk minder scherp dan primes.
Anoniem 3

Ik heb, weliswaar niet voor Olympus-, maar voor oude Pentax-lenzen adapters gekocht bij Fotoshop Aalten. en dit tot volle tevredenheid.

http://www.fotoshopaalten.nl/adapters-c ... 9a95771ecd

Succes ermee!
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Met dat setje Olympus-lenzen die je hebt kun je je aan een converter geen buil vallen!

De nieuwste generatie AF-confirm adapters (zoals hier aangeboden) is zelfs programmeerbaar: daar kun je EXIF, maximaal diafragma en een focus micro-adjust in programmeren. Uiteraard heb je geen AF, maar je autofocus geeft wel een signaal als je scherpstelling OK is - zeker voor die 300 mm geen luxe. Voor de metering zet je je camera op AV of M en je draait het diafragma dicht tot je de gewenste sluitertijd hebt (of, op M, de juiste belichting).

Op mijn 40d geeft deze manier van werken een grotere overbelichting naarmate je sterker diafragmeert, maar volgens sommigen kun je dat ondervangen met of een programmeerbare adapter (waarbij je het maximale diafragma van je lens in de adapter zet) of met een 5d.

Ik heb geen 5d en geen programmeerbare adapter, dus ik weet niet of dat klopt.
Maar i.i.g. veel succes en fun met je Olylenzen.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik heb net even de tas opengetrokken en kwam tot de verbazing dat er geen enkele lens van Olympus is.

Wat ik wel aantrof was het volgende:

50 mm 1.8 van F. Zuiko (auto s)
28-85 mm 3.5 van Sigma
70-210 mm 3.5 van VMC ? (vivitar series 1) (macro focussing auto zoom)
300 mm 4.5 van F. Zuiko
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Zuiko is Olympus 8)
In the olden days gebruikten de cameramakers speciale namen voor hun lenzen. Minolta lenzen heetten Rokkor, Olympus Zuiko en Nikon heetten Nikkors. Volgens mij was Canon de uitzondering (? correct me if I'm wrong)

Die 300/4.5 en 50/1.8 zijn dus gewoon Olympus lenzen.

Een ding begrijp ik niet: "Met de body's ga ik uiteraard niets doen" - waarom niet? foto's maken met dat soort camera's is heel erg leuk, daar moet je juist wel iets mee doen, al is het maar één keer, om het een keer gedaan te hebben!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Als je voer wilt lezen: hier een topic met foto's van de Vivitar, en hier eentje van de 300 mm zuiko op een 40d, met en zonder el cheapo 2x converter (post van matteo, foto's als linkjes)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar