Brenizer Method

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Mapman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 11:15
WoonplaatsCOLON Klundert
CONTACTCOLON

Een tijdje geleden heb ik op internet het een en ander zitten lezen over de Brenizer Method (ook wel bokeh panorama genoemd) waarbij je de resultaten van een grootformaat camera met een snelle groothoeklens door een panorama te maken van foto's die met een SLR en een 'standaard' lens gemaakt zijn. Pas geleden heb ik het zelf eens uit zitten proberen:

Afbeelding

Gemaakt met een 40D en een Sigma 50mm op f1.4, samengesteld uit 24 opnamen (ik zat op ongeveer anderhalve meter van de grafzerk). Camera op M stand natuurlijk, en ook handmatig scherpstellen want het gaat juist om de onscherpte.

Wat vinden jullie er van? Ik ben zelf niet helemaal tevreden over het bovenste stukje van de zerk, volgens mij is dat een beetje vertekend. Kan liggen aan het feit dat ik daar begonnen ben met maken van foto's en ook weer gestopt ben. Kan best dat in de tussentijd mijn houding iets veranderd is. Ik zou dit misschien met een statief moeten doen, maar omdat behalve die van het onderwerp de foto's over het algemeen toch bewust onscherp zijn hoeft dat volgens mij niet nodig te zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Laatst gewijzigd door 1 op Mapman, in totaal 8 keer gewijzigd.
Hans van der Maarel

"Cousin Graham didn't even know what he'd done, to make them take away his N...." - John Entwistle
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind de zerk er mooi opstaan. Alleen vind ik de compositie nu niet zo heel mooi. Ik denk dat
je bij dit soort fotografie een ijzersterke compositie moet neerzetten om de foto te laten slagen.
[Niet dat hij nu niet geslaagt is, in tegen deel, maar het kan vlgs. mij nog beter]
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Boeiend bericht, ik zat mezelf af te vragen of dit effect met focus stacking bereikt zou kunnen worden, maar voila - daar kom jij met het antwoord. Bedankt! Ik denk niet dat de (schijnbare?) vertekening van de bovenrand van het kruis een stitch-effect is - heeft imo meer te maken meer te maken met de combinatie van hoek van schieten, brandpunts- en voorwerpafstand.
Je krijgt één verdwijnpunt als je een lijn trekt over bovenrand, bovenrand armen van het kruis en onderrand armen van het kruis, dus het perspectief zit wel goed - lijkt hoogstens wat onnatuurlijk, maar je imiteert niet voor niets een groothoek :wink:
De strepen en onregelmatigheden in de tekst zijn misschien wel een gevolg van een beetje misalignment? I.i.g een mooi, interessant en geslaagd experiment.

P.S. Welke software heb je gebruikt? Aangezien de CS3 en consorten een beetje buiten budget liggen wou ik wat met Hugin gaan experimenteren. Of heb je een betere tip?
Gebruikers-avatar
Mapman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 11:15
WoonplaatsCOLON Klundert
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLONIk vind de zerk er mooi opstaan. Alleen vind ik de compositie nu niet zo heel mooi. Ik denk dat
je bij dit soort fotografie een ijzersterke compositie moet neerzetten om de foto te laten slagen.
[Niet dat hij nu niet geslaagt is, in tegen deel, maar het kan vlgs. mij nog beter]
Daar twijfel ik zelf ook een beetje aan (en zelfs of dat dit wel het juiste onderwerp is voor deze methode), maar het is ook letterlijk mijn allereerste poging hierin.
bobcom schreefCOLONP.S. Welke software heb je gebruikt? Aangezien de CS3 en consorten een beetje buiten budget liggen wou ik wat met Hugin gaan experimenteren. Of heb je een betere tip?
Ik heb Rawker gebruikt voor de RAW conversie. Niet zo veel instellingsmogelijkheden maar wel lekker snel en in 1 keer 24 foto's verwerkt. Daarna Photoshop voor het stitchen. Ik weet dat veel mensen hier Hugin voor gebruiken, maar die heb ik op mijn Mac niet aan de praat gekregen en aangezien ik toch bedrijfsmatig een berg Adobe software nodig heb ben ik maar in Photoshop verder gegaan.

Ik zag trouwens wel dat de nieuwe Adobe Camera Raw van CS5 nu ook lensvertekening automatisch op kan lossen. Misschien is het een idee het toch daar eens mee te proberen, en dan ook de laatste foto uit de serie (bovenkant zerk voor de 2e keer) er uit te laten. Ik vermoed namelijk, net wat je zegt, dat die uit een iets andere positie is genomen.
Hans van der Maarel

"Cousin Graham didn't even know what he'd done, to make them take away his N...." - John Entwistle
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Interessante techniek, dat zeker. Voor een goede uitvoering denk ik dat een statief wel makkelijker werkt. Wanneer je iets naar voren of achteren durft te bewegen ga je verschillen zien bij het stacken. Op web-formaat als hier zal het meevallen, maar zeker in het groot worden verschillen duidelijk.
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Zou nog wel eens mee kunnen vallen. Als je de specs van Hugin leest leest dan gaan ze gewoon uit van foto's-uit-de-hand. En met V. 2010.0.0 heb je geeneens control points meer nodig.

Nog even en een computer is slimmer dan een fotograaf, een camera èn een statief :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Sorry, het ontgaat mij een beeje. Heb het artiken ook (nog) niet gelezen vanwege tijdgebrek.

Maar wat is er mis met een 35mm objectief bij diafragma f/1.6 ofsow?

Volgens mij bereik je ongeveer hetzelfde resultaat. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Mapman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 11:15
WoonplaatsCOLON Klundert
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONMaar wat is er mis met een 35mm objectief bij diafragma f/1.6 ofsow?
Volgens mij bereik je ongeveer hetzelfde resultaat. :wink:
Ik denk dat je meer groothoek nodig hebt om dat beeld te bereiken en, als ik m'n dof-calculator mag geloven, hebben die lenzen vaak een grotere scherptediepte dan wat ik nu gebruikt heb. Het gaat bij dit effect juist om een hele kleine scherptediepte. Die tutorial waar Boels naar gelinkt heeft legt het beter uit dan ik het kan :oops:

Misschien ter verduidelijking, 1 beeld op 50mm heeft ongeveer de afmetingen van de grafzerk (in portretstand)
Hans van der Maarel

"Cousin Graham didn't even know what he'd done, to make them take away his N...." - John Entwistle
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voorzover ik het begrepen heb: maak gebruik van een zodanige brandpuntsafstand dat het onderwerp maar voor een (zeer) klein deel "gevangen" wordt door 1 opname.
Dat betekent in het algemeen een (super)tele.

Maak op die manier een serie "panorama"-opnamen, zonder de camerapositie en het focuspunt (voorwerpsafstand) te wijzigen.
Gebruik van een statief lijkt mij nodig, niet zozeer om het stitchen te vergemakkelijken maar om het heen-en-weer bewegen van de camera te voorkomen.
Want dan verschuift ook het scherptepunt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

musicjohn schreefCOLONMaar wat is er mis met een 35mm objectief bij diafragma f/1.6 ? Volgens mij bereik je ongeveer hetzelfde resultaat.
De scherptediepte wordt kleiner naarmate de gebruikte vergroting toeneemt. Dat heeft tot (het bekende) gevolg dat je met een fullframe camera een foto met een kleinere scherptediepte kunt maken dan met een cropcamera, omdat je om dezelfde uitsnede te krijgen een grotere vergroting nodig hebt (aangezien de sensor van de fullframe groter is dan die van de cropcamera).

Met deze Brenizer methode bewerkstellig je dat je met een veel grotere sensor "de foto" maakt. Je bouwt één foto op uit bv 5x5 afzonderlijke foto's. De benodigde vergroting om "de foto" te maken is dan ook groter (bv 5x) waardoor je een kleinere scherptediepte krijgt.

Je doet in feite het omgekeerde van wat je doet als je het croppen van een foto (i.e. verkleinen van de sensor) gebruikt om een grotere scherptediepte te krijgen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar