NAS: ideeën, adviezen, tips?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

ik heb ook en qnap,

de ts-409pro om precies te zijn, daarin 2x 1TB schijven in mirror.

dit werkt perfect en is betaalbaar.
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Heb gister weer een QNAP uitgeleverd en ook de TS-409PRO, ik wil ook niet zeggend at synology slecht is, echter de QNAP werken sneller, beter, raid veiligheid is beter, en tal van software en add-ons (Gratis).

En niet te vergeten een werkelijk fantastiche service!!! 8)
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Anoniem 4

Doe eens een goed aanbod voor een interessante inkoopactie.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tweakers doet ook aan NAS:
Een van de voorbeelden:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1401052//
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Pieterr schreefCOLONIk heb zelf een twee-schijf NAS van Synology. Erg fijne beheerssoftware, die regelmatig wordt geupdate, ook voor de oudere systemen. Je kunt NAS systemen van Synology kopen met één tot zelfs 10 schijven. Verder kun je een flink aantal services draaien op de NAS.
Ik heb mijn zinnen gezet op een ds210J, maar ben nog op zoek naar de juiste 1TB schijven om betrouwbaar in raid 1 te kunnen draaien.
Ik ben benieuwd naar wat jij gebruikt en of je problemen hebt.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik gebruik schijven uit de Western Digital Caviar Green serie. (prijzen)

Zie ook Welke harde schijf modellen worden door het Synology Product ondersteund?

Ik heb nooit problemen met deze schijven gehad. (nok nok...) Desalniettemin, ook voor een NAS geldt dat het verstandig is om regelmatig een backup van de (kritische) gegevens te maken.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Dank je.
Dan gaan die het worden :) . Ik zat in eerste instantie naar Samsung te kijken, maar die blijken nogal eens uit te vallen. De Western Digital had ik over het hoofd gezien..
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONook voor een NAS geldt dat het verstandig is om regelmatig een backup van de (kritische) gegevens te maken.
Wait a second. Je maakt een back-up van de harde schijf van je PC naar deze NAS, en die back-up je dan vervolgens nog 'n keer? Als die NAS crasht heb je de HD van je PC dan toch nog?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

NAS = Network Attached Storage. Die opslagruimte kun je gebruiken om een backup van de interne schijf in je computer op te slaan, maar kan ook gebruikt worden om data op te slaan waar je op je interne schijf geen ruimte meer voor hebt. In dat geval staan de gegevens dus alleen op je NAS, en ben je de Sjaak als er iets misgaat. Door je NAS in RAID1 te gebruiken verklein je weliswaar de kans op problemen, maar als het de foto's van de geboorte van je kind zijn zou ik ze toch nog even op een extra backupschijf zetten. :wink:
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Drie tellen nadat ik 'm gepost had schoot me zoiets al te binnen. Als de NAS inderdaad je eerste opslag is, is 'n back-up wel verstandig :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Maar ook als je de data zowel op je NAS als op je interne schijf hebt staan kan het nog nuttig zijn. Maar dan wel een backup die je buitenshuis legt, zodat je de data niet kwijt bent na brand oid.
Anoniem 4

Het grote probleem van het digitale tijdperk: onbegrensde mogelijkheden leidt tot noodzaak van onbegrensde opslag.

Ik heb zo’n 40 jaar verzameld analoog foto- en filmmateriaal in negatief albums (alle maten in zwart-wit en kleur), op rol, op spoelen, in diadozen, in fotoalbums, etc. etc.
Van alles slechts één exemplaar. Wat doe ik om dat alles te beschermen tegen lichtinwerking, vocht, warmte, gelatine vretende schimmels, brand, overstroming, blikseminslag, oorlogsgeweld,etc. etc. NIETS, helemaal niets. Alles staat gewoon in een kast, niet in een brandvrije kluis met ideale temperatuur-en luchtvochtigheidswaarden.

Wat als, nou dan ben ik alles kwijt. Zolang ik nog geen Alzheimer heb, zit het belangrijkste gelukkig nog wel in mijn hoofd. Heb ik wel Alzheimer, dan maakt toch allemaal niets meer uit, weet toch niet wat het voorstelt.
Goed, dat je het zegt. Scannen en digitaliseren. Dat is inderdaad een optie. Was ik ook van plan als er een moment komt dat ik veel tijd over heb. Dat moment is nog niet gekomen en neem van mij aan: dat moment gaat ook nooit komen.
Ben overigens wel erg blij dat je in het analoge tijdperk noodgedwongen streng moest selecteren.

Nu in het digitale Walhalla is alles mogelijk, vrijwel onbegrensd. En die vrijheid gebruiken we maximaal. Een beetje camera schiet al gauw 5 beelden per seconde en al is er maar één goed, dan bewaren we die andere vier voor de zekerheid toch ook maar. RUIMTE GENOEG.

Of het nu om foto’s/beelden of tekstmateriaal gaat. Het internet barst uit zijn voegen. Doe met Google een simpele zoekactie en je krijgt, honderden, duizenden, miljoenen hits. We bewaren gewoon alles zonder ons af te vragen of het echt wel de moeite waard is. Iemand enig idee wat het aan energie (en natuurlijke hulpbronnen) kost om wereldwijd alle data storage centra draaiende te houden. Dat zou die van de transportsector wel eens kunnen gaan overstijgen.

Thuis doen we ook niet anders. Terabyte na terabyte schaffen we aan om onze honger naar opslag te stillen. Voor de backup verdubbelen we dat nog en nu zijn ook de backups van de backups aan de beurt. Ach wat kost zo’n terabyte schijfje nou nog.
Het is een vicieuze cirkel. Opslag is “goedkoop”, dus bewaren we meer en omdat we meer bewaren, hebben we meer opslag nodig.

Maar wat doen we nu eigenlijk met alles wat we bewaren. Is het wel nodig om alles te bewaren en dubbel, driedubbel veilig te stellen.
Om een eigen voorbeeld te geven (Ja, ik ben zelf niet anders dan jullie, ik heb het vooral ook tegen mezelf). Ik woon niet ver van Diergaarde Blijdorp en ik kom daar graag en regelmatig.
Vrij kort na de ingang kom je het verblijf van de prairiehondjes tegen. Die vind ik zo aandoenlijk dat ik daar nooit aan voorbij ga en ik maak er ook iedere keer weer foto’s van.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165322
Honderden foto’s heb ik inmiddels van die beestjes. Omdat ik vaak en veel fotografeer kom ik ook steeds minder toe aan selectie en/of bewerking van de mooiste beelden. Eerst maar opslaan (kaartje vrij voor volgende sessie), naar de backup en voor de zekerheid ook nog even naar de backup van de backup. Staan die bij jullie trouwens ook in hetzelfde huis? Hoezo brand, hoe vaak komt dat nou voor.

Wanneer ga ik me nu eens afvragen wat echt belangrijk is om te bewaren en zeker te stellen. Dan krijg een vraag als “wat neem je mee naar een onbewoond eiland, één artikel”
Stel jezelf eens de vraag als ik van al mijn foto’s maar één DVD (Archief type 100 jaar gegarandeerd) vol zou kunnen redden, welke moeten daar dan op staan. Maak van die DVD dan een kopietje en bewaar die op een andere plaats dan in je eigen huis. Dan heb je een veilig gestelde verzameling die echt de moeite waard is.

Hoe vaak kijk je nou naar die foto’s van de vakantie van vijf jaar geleden of die van de stadswandeling door Maastricht? Ik heb films op spoelen die ik al meer dan 30 jaar niet meer heb gezien en ik vraag me af of ik ze überhaupt nog wel eens zal zien. Na mijn dood zal het nageslacht het spul nog wel in een verhuisdoos stoppen en in de kelder of op zolder bewaren om het te gaan bekijken als ze eens een keer echt tijd over hebben. Ja, ja.
Misschien doe je je kinderen wel een heel groot plezier om voor het zover is al die bewaarde rotzooi die “voor jou zoveel betekende” gewoon weg te flikkeren. Zadel je ze ook niet op met een schuldgevoel omdat ze er steeds maar niet toe komen om met bewondering kennis te nemen van jouw nagelaten meesterwerken.

Ontneem jezelf de illusie dat één ervan postuum het predicaat ontdekking van de 21e eeuw krijgt en in belangstelling wedijvert met de blik uit het raam van Joseph Nicéphore Niépce
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Vi ... %A9pce.jpg

Het leven bestaat uit het maken van keuzes. Op dit gebied moet/mag je kiezen tussen streng selecteren en vervolgens doordacht veiligstellen of gewoon alles bewaren met iNAS raid 0, raid 1, raid 5, raid 10, raid 20 etc.
Kortom de moeilijke weg of toch maar het gemak.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

:lol:

Mee eens, scherp selecteren, goed opslaan, kopie naar betrokken en de rest de bittenbak in.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En daarom is het (niet alleen voor de foto's) geinig om op dit forum langs te komen. Ook de accu-opmerking (in een ander topic) vond ik erg herkenbaar. Ik vind het overigens wel heel leuk dat mijn vader een aantal dubbel-acht filmpjes van mij bewaard heeft waarin ik zo'n dikke veertig jaar geleden als klein schoffie te bewonderen ben. Dus een oproep aan alle vaders/moeders: svp niet alles meteen wegknikkeren in de bittenbak! :)
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik sluit me helemaal bij Illuminatus aan. Alhoewel, niet zo hele-helemaal. Maar er zit een kern van waarheid in, zeker wat betreft dat ene dierbare schijfje...
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien is het dan beter om, vóór de selectie, een kopie aan betrokkenen te geven :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

@Illuminatus: Volledig mee eens.
Ik bewaar alleen de mooiste foto's en vakantiefoto's worden netjes afgedruk en ingeplakt in een album.

Ook maak ik geen gebruik meer van een NAS omdat het gewoon niet veilig genoeg is met de commerciële kneut. Bij een piekspanning kan je NAS defect raken en probeer dan je data nog maar eens terug te krijgen met schijven die (waarschijnlijk) zijn geformateerd op een vreemd formaat. Of je appaat is zo verouderd dat je er niets voor kan kopen.

Mijn manier: gebruik maken van de harddisk in je computer en een backup maken op een (heb er zelf 2) externe schijf. Als ik terug kom van vakantie brand ik altijd direct de foto's van mijn geheugenkaartjes op DVD zodat ik zeker weet dat ik die altijd kan terugzetten bij eventuele problemen. Zoals jullie lezen zijn mijn (onze) vakantie foto's het belangrijkste.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

phd schreefCOLON Mijn manier: gebruik maken van de harddisk in je computer en een backup maken op een (heb er zelf 2) externe schijf. Als ik terug kom van vakantie brand ik altijd direct de foto's van mijn geheugenkaartjes op DVD zodat ik zeker weet dat ik die altijd kan terugzetten bij eventuele problemen..
Ik heb enstige twijfels bij het medium cd/dvd.
Hoewel DVD al tig keer beter is aangezien daar de informatie laag tussen 2 lagen plastick zit, dit in tegenstelling tot de cd.

Je zult de dvd moeten behandelen als een negatief wil je kunnen gokken op een redelijke levens duur.
CD's gewoon niet gebruiken!

Ik heb meer vertrouwen in harddisks.
Mits je die om de paar jaar vervangt en de schijf ook alleen gebruikt voor de opslag van kostbare data.
Als je ook downloads of temp files op een schijf hebt staan dan gaat het heel hard achter uit met de levensduur.
Ik heb een schijf voor mijn muziek collectie en 1 voor mijn data.
Die schijven hebben zelden iets te doen en slijten dus minimaal.
Staan dus meestal ook gewoon stil.
Verder nog een systeem schijf en een temp/download schijf.
Die vangen de klappen van intensief computergebruik op.
Het systeem is door het scheiden van al het verkeer ook nog een super stabiel en bloed snel.

PS hou altijd 25% van je schijf leeg om 'slijtage' te voorkomen en hem snel te houden.
* overmatig zoeken naar resterende lege plekjes vraagt extreem veel tijd en bewegingen van de disk.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ phd: Voor piekspanning zijn toch simpele beveiligingsmethoden te vinden? Ik meen me te herinneren dat we op mijn basisschool daar allemaal 'verloopstekkers' voor hadden. Ook mijn PC zit overigens in een stekkerdoos die daartegen beveiligd is.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Bramos ook op je netwerkkabel? Of de TV-coax die er soms vlak langsloopt? Piekspanningen kan je redelijk voor zijn door een goed beveiligingsconcept, maar niet geheel uitsluiten.
Kijk dit is nu een onderschrift...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar