[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Ja, dat is hij ook. Net als LR2 trouwens.

@Boels: Geen idee, eigenlijk heb geen ervaring met DPP. Maar het werkt goed. Ik zie tenminste veel verschil tussen voor en na bewerking. Verder kan je de lenscorrectie ook zelf er makkelijk nog aanpassen, wanneer je er niet tevreden mee bent.
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

C@sp@r schreefCOLONVoor mij een belangrijke optie, is Lightroom 3, ook Nederlandstalig?
yep
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Wordt de box versie van Lightroom vanuit Nederland verstuurd naar de klant of vanuit Amerika?
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

C@sp@r schreefCOLONVoor mij een belangrijke optie, is Lightroom 3, ook Nederlandstalig?
Ja hoor. Naast veel andere talen ook in het Nederlands
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik heb hem hier ondertussen ook op de laptop staan, geheel in het Nederlands ;).

Wel heb ik het idee dat hij flink wat meer 'vermogen' eist dan de vorige versie.
- Canon spul -
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Dennis-010- schreefCOLON Wel heb ik het idee dat hij flink wat meer 'vermogen' eist dan de vorige versie.
Dit idee heb ik ook gekregen, tov de laatste beta versie, vooral bij het gebruik de spot removal tool. Maar goed, ik heb hem nu wel voor het eerst legaal gekocht.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Ik heb een tweetal vragen aan gebruikers van LR3:

Kan iemand mij vertellen of je met LR3 ook diashows op dvd kan branden die je dan op tv kan bekijken met je dvd-speler? In 2.7 had ik een prachtige diashow gemaakt maar bleek dat ik hem niet op dvd kon branden (of heb ik iets over het hoofd gezien?).

Tweede vraag: Bij het maken van een diashow kun je tekst onder een foto zetten echter, die tekst komt dan bij iedere foto in de show te staan. Ik wil dus per foto een uitleggende/beschrijvende tekst hebben en ik heb dat toen opgelost door, per foto in de bibliotheek, een titel in te vullen. Maar ja, die titels wil ik niet handhaven in de foto.... Iemand een (andere) oplossing?
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Antwoord op je eerste vraag:
Een diashow kan je ook exporteren naar een video-formaat mp4. Die kan je naar een dvd branden en als je dvd-speler het ondersteunt zal hij dit meteen afspelen. Anders zul je nog een gratis programma'tje moeten zoeken op het internet om dit video bestand weer om te zetten naar een formaat dat wel door je dvd speler afgespeeld kan worden.

Op je tweede vraag:
Volgens mij zijn dit soort velden voor dit soort dingen opgenomen in LR. Dus ik denk dat dit de enige oplossing is hiervoor is. Wellicht dat iemand anders wel een andere oplossing heeft.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Hypnotixed schreefCOLONAntwoord op je eerste vraag:
Een diashow kan je ook exporteren naar een video-formaat mp4. Die kan je naar een dvd branden en als je dvd-speler het ondersteunt zal hij dit meteen afspelen. Anders zul je nog een gratis programma'tje moeten zoeken op het internet om dit video bestand weer om te zetten naar een formaat dat wel door je dvd speler afgespeeld kan worden.

Op je tweede vraag:
Volgens mij zijn dit soort velden voor dit soort dingen opgenomen in LR. Dus ik denk dat dit de enige oplossing is hiervoor is. Wellicht dat iemand anders wel een andere oplossing heeft.
Bedankt!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Euh, Caspar, dat was 2.5 en 2.7 ook al??? Bij mijn maatje staat ie er toch echt in NL op, 2.5

Edit: mosterd....... :oops:
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

haamhof schreefCOLONEuh, Caspar, dat was 2.5 en 2.7 ook al??? Bij mijn maatje staat ie er toch echt in NL op, 2.5

Edit: mosterd....... :oops:
Dat weet/wist ik.
Maar dat is nog geen garantie, dat het ook in een nieuwe uitgave staat, toch?

Zet de mosterd maar weer terug :lol:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Heb gisteravond een afbeelding/logo/watermerk gemaakt,wat ik wil gaan gebruiken als logo en of watermerk. duh :D
Nu zou je dat via lightroom moeten kunnen toevoegen aan je afbeelding tijdens het exporteren,als je het als jpg of png hebt opgeslagen.
Maar ik krijg het niet voor elkaar zowel niet bij de beta 2 als bij de volledige versie van lightroom 3.
Ik doe het precies zoals beschreven bij verschillende tutorials:

Bewerken-->watermerken bewerken.
Dan kies ik voor afbeelding en kan je het gewenste bestand openen om als watermerk te gebruiken,kies dan het gemaakte png bestand.
Dekking op 100% beetje spelen met het formaat en plaatsing etc,maar ik zie niet mijn zelfgemaakte afbeelding in het voorbeeld venster,helemaal nix eingelijk
alleen een gestippelde 4 kant.
Ook als ik het maar opsla en gebruik tijdens het exporteren zit er geen watermerk ik de afbeelding,heb precies hetzelfde bij een jpg bestand.
Tijdens het opslaan van het png bestand had ik de optie: geinterlinieerd of geen.Geen idee wat het betekent maar heb het allebei geprobeerd en werkt beide niet.

Als ik gewoon simpele tekst als watermerk wil toevoegen is het geen probleem dat lukt gewoon.
Wie weet de oplossing ben er al de halve middag mee bezig,word er een beetje gek van. :evil:
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Toch doe je ergens iets verkeerd. Het is mij net wel gelukt namelijk

1856

Ik heb het gedaan via de export module. Daar kan je een watermerk aanmaken. Daar heb ik dus mijn 'logo' geselecteerd. Die staat nu in het lijstje van de verschillenden watermerken die ik heb aangemaakt. En dan gewoon exporten zoals altijd. En dan zie ik dus wel het logo in mijn foto.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Heb het net weer geprobeerd en toen lukte het opeens :? :D .

Maar het resultaat was niet helemaal wat ik wilde. dus heb ik het logo een beetje bijgeschaafd opgeslagen en weer een poging gedaan.
Toen werkte het opeens niet meer :roll:

(ik heb altijd van dit soort onzin :druk op A dan gebeurt er dit..... ja tuurlijk behalve bij mij ik druk op A en gebeurt heel wat anders word er gek van grrrr :twisted: )

maar ik heb even snel een filmpje in elkaar geknutseld om duidelijk te maken wat ik bedoel:

http://www.youtube.com/watch?v=z33KvuyZGQY
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

even aanhakend: in versie 2.7 kan ik alleen maar kiezen voor de optie Add copyright watermark.

Hierbij neemt ie dan over wat ik in de metadata heb ingevoerd. Op zich niks mis mee, maar ik zou 'm graag meer personaliseren, lettertype, size, plaats.
Iemand een idee hoe dat ik dat moet doen? Thanx alvast.

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat kan niet in 2.7, wel in 3
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Kon wel al, ik heb vorig jaar al met andere letters en plaatsing teksten in verschillende groottes op de foto's gezet. En dus al met 2.3 of 2.4.

Afbeelding
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

In LR2 heb je de meeste controle over je watermerk wanneer je gebruik maakt van de LR/Mogrify2 (http://www.photographers-toolbox.com/pr ... grify2.php) plugin. Dit kan je ook gebruiken om borders etc om je ge-exporteerde foto heen te maken. Er zit alleen een kleine beperking op. het is een adonation-ware wat inhoud dat wanneer je geen donatie doet je per keer maar 10 foto's tegelijk met deze plugin kan exporteren. Maar voor een kleine donatie kan dit al verwijderd worden en is dus ook zeker de moeite waard als je de plugin fijn vind werken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Jeroen, was dat dan ook met de standaard functionaliteit van LR? Of met behulp van een (Mogrify)plugin?
Zelf heb ik ook mogrify draaien, en dan is het geen enkel punt, maar standaard LR kan je alleen maar een vinkje zetten voor zover ik weet.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Standaard. Ik heb gewoon ergens in zitte klikken met meta data of zo en het is gelukt. Ik ben nu ook weer bezig maar moet weer :) zoeken. Maar goed. Ik heb het maar 2x per jaar nodig :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar