Welke flitser?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

Omdat de ingebouwde flitser van mijn 400D niet helemaal aan mijn wensen voldoet (en ik binnenkort jarig ben :) ), ben ik op zoek naar een externe flitser.
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer :?

Ik heb inmiddels een aantal opties gevonden:
  • Metz AF 48 AF-1
  • Canon 430 EX II
  • Sigma EF 530 DG ST
  • Sunpak PZ42X
  • (Metz AF 58 AF-1)
De canon staat natuurlijk mooi op mijn 400D omdat het hetzelfde merk is, maar heeft voor zover ik heb kunnen vinden ook een goede bouwkwaliteit.
De Metz 48 is daarentegen een stuk voordeliger en biedt meer (?) opties
De Sunpak is weinig over te vinden, maar is ook niet al te duur met veel opties
De Metz 58 heeft iets meer vermogen en opties. Daarnaast ook nog een tweede invulflitser.

Hij hoeft niet persé nieuw te zijn, dus marktplaats / e-bay mag ook...

Wie kan mij op weg helpen in het maken van een keus?
Laatst gewijzigd door 1 op Alex_M, in totaal 23 keer gewijzigd.
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik lees even mee. Ik zoek namelijk ook nog een goede flitser.

Ik heb wel een website gevonden met uitgebreide informatie: Flash Photography with Canon EOS Cameras.
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik lees ook even mee, want ik ben ook op zoek naar een flitser.
Dan wel voor mijn 1000D, maar dat maakt niet veel verschil met een 400D qua flitser denk ik zo.
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Het voordeel van de Canon flitser vond ik dat die op alle Canon toestellen gebruikt kan worden met ETTL II Daarom heb ik voor de 430 EX gekozen, maar om heel eerlijk te zijn ken ik de andere niet. Staar je neit blind op een iets hoger richt getal. Meestal is dit alleen bij inzoomen, en zo groot is het verschil niet. Daarnaast: Hoe vaak heb je iets op meer dan 40 meter goed willen uitlichten met alleen flitslicht ?
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik ben erg tevreden over mijn 430 EX II
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Daarom denk ik dat ik ga voor de 430 EXII, maar ik lees even mee om de ervaringen te bekijken van anderen
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb ook alleen ervaring met mijn 430EXII, en deze bevalt mij prima! Persoonlijk zou ik mijn zoektocht beperken tot Canon en Metz, aangezien deze twee gewoon het beste bekend staan. Waarbij voor zover ik kan zien de verschillen minimaal zijn.
Gebruikers-avatar
Macstreamix
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2007 04:51
WoonplaatsCOLON Oosterhout N-Br, (N51 39.530 E4 51.391)
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik heb een Metz AF 48 AF-1 op mijn EOS 50D en die voldoet uitstekend. Ik flits al jaren met Metz ook in het analoge tijdperk en de Metz heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het is ook een merk wat al jarenlang bestaat en een zeer goede naam heeft op het gebied van flitsers. De firmare updaten werkt ook prima en is een fluitje van een cent. Zo blijf je altijd bij met de laatste nieuwe ontwikkelingen voor je flitser.
Het voordeel van de Canon flitser vond ik dat die op alle Canon toestellen gebruikt kan worden met ETTL II
Dacht je dat een Metz dan niet kan dan?

Ik ben best een Canon freak maar als reportageflitser komt er bij mij toch alleen Metz op de camera, zeker weten.
[i]Met vriendelijke groet, Cees.[/i]

[b]Want the best seat in the house? Just remove the [url=http://www.beaglepraat.nl]Beagles...[/url][/b]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het hangt er puur vanaf hoeveel je denkt de flitser te gaan gebruiken, is het zo af en toe dan zal je tevreden zijn met een sunpack of ander soortgelijk merk, ga je wat vaker dit gebruiken dan raad ik toch de 430 aan van Canon, in de meeste gevallen toch de beste keus om redenen die boven al beschreven staan.

In ieder geval zijn de mensen die een Metz hebben tevreden met deze flitser, mensen die een Sigma hebben zijn tevreden en mensen die een Canon hebben zijn tevreden, het is maar net waar je eisen liggen, hoeveel je ervoor over hebt en persoonlijke voorkeur.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Alex_M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Velserbroek
CONTACTCOLON

[quote="Macstreamix"]Hoi,

Ik heb een Metz AF 48 AF-1 op mijn EOS 50D en die voldoet uitstekend.quote]

Het enige echte nadeel dat ik heb kunnen vinden van de Metz 48 AF-1 is dat als je hem omhoog tilt dat hij nogal terug schijnt te zakken (bij het gebruik van bijv. een diffusor) Kun je hier iets zinnigs over zeggen?

Daarnaast heb ik niet terug kunnen vinden of je hem vanuit het camera menu in kunt stellen. (dit kan bijv bij de 430 EX II wel, maar bij de 430 EX niet.)

Edit: Kan dit überhaupt wel op een 400D (anders ga ik denk ik voor de 430 EX, deze is relatief goedkoop te vinden)
Edit2: Hoeveel verschil is er nou echt merkbaar in recycle tijd en "laad"geluid tussen de 430 EX en de 430 EX II?
Canon EOS 400D ~ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ~ Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC ~ Canon 430EX II
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

heb sinds een maand of 3 - 4 de 430 EX II en ben zeer tevrede. het apparaat doet precies wat ik wil. het enige nadeel van het apparaat vind ik het + en - knopje voor de handmatige instellingen. ik vind dit mijn mijn vrij grote vingers erg moeilijk in te drukken.
verder heb ik geen ervaring met andere flitsers behalve dat ik laatst de yongnuo 468 even heb gebruikt. die is spotgoedkoop bij www.dealextreme.com te bestellen en heeft zelfs een ingebouwde meeflits functie. misschien is het wat voor je?

Gr Sven
Canon
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Hallo,

m'n sunpak pz42x gebruik ik al vanaf de 300d en moet zegen dat het een prima flitser is. Enig nadeel en gelijk ook het voordeel is dat er 2 AA batterijen ingaan. Nadeel, "snel" leeg, voordeel hij is wel lichter qua gewicht. ETTL doet de sunpak ook gewoon.

Maar ik denk dat iedereen tevreden is met z'n flitser. Het ding moet doen wat ie moet doen, flitsen..... :)
Laatst gewijzigd door 1 op pepijnvb, in totaal 23 keer gewijzigd.
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Anoniem 4

Ik heb een 580EX II en ben daar erg tevreden over. Voordeel: sluit optimaal aan op Canon Eos camera's. Neem van mij aan: aan licht kun je nooit teveel hebben. Minder kun je regelen, meer niet. Wil je later een tweede flitser erbij, dan heb je met de 580EX II al een master.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hoi

ook ik stond voor deze keuze. Heb uiteindelijk toch voor een Metz 48 gekozen. ETTL II geen probleem, alles werkt zoals het moet, en een erg constante belichting (itt een 430 EX I die ik eens heb geleend).
Afijn, je kunt iedereen vragen, en iedereen zal andere ervaringen hebben en ik denk dat weinig mensen spijt hebben van de uiteindelijke keuze. Ga eens naar de winkel, en pak ze eens vast, of nog beter, probeer ze eens.

succes
Peter
Naneu-pro K4L met wat canon-spulletjes en een sigma 17-70 OS
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb de metz 58 AF-1 en ben daar nog steeds heel blij mee. De extra invulflits is een voordeel ten opzichte van de canon flitsers, maar je moet het wel leren gebruiken.
De flitser is volledig compatibel met canon, maar dat mag je van de marktleider op flitsergebied wel verwachten.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

ik gebruik al jaren Metz 54MZ-3 , vaak goedkoop te vinden op MP en Ebay en ben het met Illuminatus eens.

werk ook vaker strobist dus heb er meerdere, voor die metz 54mz-3 , wat een ouder model is, werd vorig jaar zelfs een nieuw adaptervoetje uitgebracht voor Canon.
dus zelfs voor ouder materiaal blijven ze ontwikkelen
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Eddje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2009 21:03
WoonplaatsCOLON Horst

Ik heb sinds 1 week de Metz AF 58 AF-1 en ben er tot nu toe zeer tevreden over!!
______________________________________________________________________________________________________
2x50d + 3 stuks glas + wat geheugen en wat opberg materiaal
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Spiek ook even mee,
ben van plan de canon speedlite 580ex II aan te schaffen

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Nou Erwin, schiet maar op dan, want ...
bij foka is er 50 opgekomen vandaag, en bij KE een tientje :(
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

grrrr hebt ik weer.
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar