Welke flitser?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Heb zelf een Metz 58AF1, voordelen zie hierboven piet vroonhoven. Nadelen ken ik alleen bouwkwaliteit, de Canons voelen wat beter aan, maar het schijnt dat dit ook echt voelen is, zowel Metz als Canon zijn kwalitatief goed.

Metz heeft naast de Ettl meting ook nog een eigen automaatstand, die bij mij erg mooie belichting oplevert, en is daarnaast via usb te updaten. Updates omvatten met name compatibiliteit met nieuwe camera's.

Voor een vergelijking nog even (wel de 580exII en de Metz 58AF1): klik

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zelf heb er genoeg en meer dan in mijn onderschrift staan. Metz is het enige merk buiten Canon om welke vergelijkbare of betere flitsers maakt die gebruikt kunnen worden met ETTLII. De andere zijn SB's van Nikon :)

Als je idd af en toe te kort komt is een Nissin/Sunpak interessant. De Metz zijn werkelijk zo goed dat hun kennis (subliem) zo ver gaat dat zijn WEL in staat zijn om een werkende flitser te maken aangezien Canon niets mededeeld over de communicatie tussen body en accessoires wat je als gebrek nog wel eens bij Sigma spul wilt tegenkomen. Wat niet weg neemt dat dit slecht spul is maar wel vaker tot communicatie probleemjes kan leiden waardoor soms de resultaten onder gelijke omstandigheden nogal kunnen afwijken.

Ik zou derhalve voor goedkoop gaan als je echt af en toe meer wilt. Maar ga je toch frequenter aan de gang dan is Metz naast Canons eigen spul echt de enige betrouwbare partner. Ik zelf wil 100% compatibiliteit en werk met Master Slave settings en blijf derhalve bij Canon maar als dat niet het geval zou zijn geweest dan zou ik Metz gekocht hebben. En dan wel de 58 want dat is de meest briljante flitser aangezien die ook nog een extra flitser aan de voorkant heeft. Je kunt dus bouncen overal en invullen met de miniflits aan de voorkant. Deze flitser doet nergens in onder aan de 580EXII en heeft zelfs een aantal voordelen waaronder ook nog de prijs.

Tot voorkort was ik ook zo te spreken over de Metz 48, echter een test met veel flitsers in een, ja daar kom ik weer, Engels foto magazine heeft me toch een zwakte van de Metz 48 laten zien die ik erg plausibel vind.

Het gaat om het volgende. Als Metz 48 en de Canon 430EXII overblijven en je niet naar de voet en bouw verder kijkt dan is er vrij weinig verschil tussen die 2 en dan is de aanschaf van 200e bij KE voor de 430EXII net iets duurder tov 170 euro en dus kan je een goede betrouwbare flitser van een super flits merk voor 30e minder aanschaffen. Dat was ook altijd mijn devies, als je later geen M/S opties wilde binnen de Canon eigen lijn. Maar dit stond er. Je kan de afstand, dus de zoom niet handmatig instellen.

Nu hoor ik je denken so what. Maar als je wat ceatiever wilt flitsen dus in M en dan doel ik op M op de flitser of via het menu. Dan kun je dus bijna net zoveel instellen op de Metz als de Canon, echter niet de zoom afstand.

Tel daarbij op de meer mogelijkheden in software en aansturing vanuit de camera body en dus ook remote, de metale voet die steviger is, de beperkte maar verbetere weathersealing die dus niet waterdicht is maar net iet betrouwbaarder is met spat regen, vocht of rondvliegend bier/limonde enz. en de, vergeet DIT niet, automatische aanpassing van cropbodies, vind ik dat de 30 euro meer, meer dan waard zijn.

Ik zeg dus behalve de Canon 430EXII is er in die prijs regio geen beter alternatief, alleen een iets minder alternatief voor 3 tientjes minder. Letwel dit is meer gerelateerd als je niet altijd ETTLII schiet. Als je het geld voor een 580EXII of Metz 58 hebt en geen master slave wilt via Canon: De Metz zonder twijfel.

Maar nog maals alleen, en dit is ff zonder diepgaand onderzoek bij de Metz 58, Canon heeft flitsers die daadwerkelijk rekening houden met de sensor grootte en derhalve meer rekening houden met de benodigde licht opbrengst tussen FF en CC camera gebruik.

Bron flitser test: Pratical Photography April 2010 pagina 105/106.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

In aanvulling op Jeroen.
De Metz 58 past de zoom ook aan aan de sensorgrootte. Bovendien kun je kiezen voor een iets wijdere zoom dan nodig is, om de omgeving wat mee te verlichten. Handmatig zoomen kan ook.
De metz 58 werkt als master-slave ook samen met canon flitsers, maar zelf heb ik het nog niet geprobeerd.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Geen enkel probleem Zwerfkei. Zelfs in 3 groepen a, b en c. Ik zelf heb een ST-E2 die doet het zelfde en maar in 2 groepen. De 580EX als master 3 groepen a, b en c. Dus je kunt hele hordes aansturen met je 7D. De vraag is alleen wie heeft er zoveel :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar