Strobist fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Ik ben sinds 3 dagen bezig met het verkennen van de mogelijkheden van strobist fotografie. Natuurlijk al wat gegoogled, maar ik ben nog geen duidelijke site hierover tegengekomen, wie helpt.
De problemen waar ik nu tegenaan loop zijn o.a. overbelichting en teveel schaduwplekken. Is het een kwestie van try&error of kun je ook daadwerkelijk lichtmetingen doen om tot een goed resultaat te komen?

De apparatuur waar ik mee werk:
Canon 5DMKII/ Canon 7D en 2x Canon flitsers de 580EX en 580EX II.
Als lenzen gebruik ik Canon 24-70 2.8 L en 70-200 2.8 L

Ben zeer benieuwd of iemand mij hiermee op weg kan helpen.

Mvg,

Gino,
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

De mate van belichting heb je natuurlijk zelf in de hand. Dit kan je met een externe lichtmeter bepalen. Het vermogen van je flitsers stem je dan af.
Schaduw plekken zal je denk ik ook weg moeten flitsen. Tijdens workshops van oa Frank Doorhof en Peter ben dit onderwerp ook tegen gekomen.

Ben zelf niet echt een strobist, maar dit waren de dingen waar ik op gekomen ben.

Ook kan je eens kijken op youtube naar de filmpjes van het EX filts systeem van Canon.
Er word hier uitgelegd hoe je met 2 flitsers kan werken. Moet er wel 1 van op je camera zitten.. (ETTL ondersteuning nodig)

Hoop dat je hier wat an hebt
Canon Shooter
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

GinoF schreefCOLONstrobist fotografie. Natuurlijk al wat gegoogled, maar ik ben nog geen duidelijke site hierover tegengekomen, wie helpt.
Ahum: http://www.strobist.blogspot.com/
Zo'n beetje de standaard. Waar denk je dat het woord vandaan komt?

Je zult lichtmetingen moeten doen en je flitsers los van elkaar in stellen, tenzij je de TTL-gegevens mee kunt sturen. Dit kan met je 7D als master, of 1 van de flitsers als master. Of je kunt triggers kopen. Canon's eigen ST-E2 of RF-triggers zoals de Pocketwizards (Duur maar betrouwbaar)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
christiano
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2008 09:15
CONTACTCOLON

Hoi,

kijk eens op deze site: http://www.reportageflitsen.nl/
EOS 5D Mark III | EF 17-40mm f/4 L USM | EF 24-105mm f/4 L IS USM | EF 50mm f/1.4 USM | EF 70-300 f/4-5.6 IS USM | EF 100mm f/2.8 MACRO USM | Lensbaby Composer | SpL 430EX | Cactus V4 WFT | B+W F-PRO circ.-polar. | RC1 |
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

christiano schreefCOLONHoi,

kijk eens op deze site: http://www.reportageflitsen.nl/
Erg interessant, dank je wel voor de link.
Zal binnenkort eens wat voorbeelden plaatsen van mijn eerste resultaten.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
christiano
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2008 09:15
CONTACTCOLON

GinoF schreefCOLON
christiano schreefCOLONHoi,

kijk eens op deze site: http://www.reportageflitsen.nl/
Erg interessant, dank je wel voor de link.
Zal binnenkort eens wat voorbeelden plaatsen van mijn eerste resultaten.
Op deze website staat wel een link naar de bijbehorende winkel, ga daar eens kijken.

Ik heb absoluut geen aandelen in deze zaak, en krijg er ook geen kortingen. Maar het is wel een erg goede winkel: ik kom zelf uit Gouda, maar als ik in de buurt van Apeldoorn ben, ga ik er wel eens naar toe. Ze hebben een erg groot assortiment Strobist flitsen en je kan deze mensen echt nog om een goed advies en uitleg vragen. Aanrader!
EOS 5D Mark III | EF 17-40mm f/4 L USM | EF 24-105mm f/4 L IS USM | EF 50mm f/1.4 USM | EF 70-300 f/4-5.6 IS USM | EF 100mm f/2.8 MACRO USM | Lensbaby Composer | SpL 430EX | Cactus V4 WFT | B+W F-PRO circ.-polar. | RC1 |
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

christiano schreefCOLON
GinoF schreefCOLON
christiano schreefCOLONHoi,

kijk eens op deze site: http://www.reportageflitsen.nl/
Erg interessant, dank je wel voor de link.
Zal binnenkort eens wat voorbeelden plaatsen van mijn eerste resultaten.
Op deze website staat wel een link naar de bijbehorende winkel, ga daar eens kijken.

Ik heb absoluut geen aandelen in deze zaak, en krijg er ook geen kortingen. Maar het is wel een erg goede winkel: ik kom zelf uit Gouda, maar als ik in de buurt van Apeldoorn ben, ga ik er wel eens naar toe. Ze hebben een erg groot assortiment Strobist flitsen en je kan deze mensen echt nog om een goed advies en uitleg vragen. Aanrader!
De flitsers heb ik wel, nu de kennis nog :)
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Probeer a.u.b. wel wat minder te quoten.
Je wilt niet in onze Quote 500 belanden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Je zult lichtmetingen moeten doen en je flitsers los van elkaar in stellen
Als je de website/DVD van David Hobby leest dan zie je dat hij juist alles zonder lichtmeter doet.
Natuurlijk als je al zo'n ding hebt kan je hem altijd gebruiken. Echter het is weer iets extra's om mee te sjouwen en
het hele idee achter strobist is juist om met zo min mogelijk & goedkoop mogelijke spullen op locatie toch studio kwaliteit belichting te bereiken

Verder, ga voor wireless flash. Die pc-sync kabeltjes is niks. Struikel je steeds en ze zijn altijd te kort.
Wireless flash via je popup flitser heeft ook niet mijn voorkeur. Teveel missers, zeker buiten en de flitsers moeten altijd in de line-of-sight zijn.
Zelf ben ik voor een setje van de cactus v4 wireless triggers gegaan. Kosten 35,- voor een complete set en werkt perfect!

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
christiano
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2008 09:15
CONTACTCOLON

Ik sluit mij geheel bij Erwin aan. Met die Cactus V4 WFT raakt je snel genoeg vertrouwd. Je gaat redelijk snel zelf al inschatten hoe je je flitser(s) dient in te stellen..
topsysteem voor dat geld!
EOS 5D Mark III | EF 17-40mm f/4 L USM | EF 24-105mm f/4 L IS USM | EF 50mm f/1.4 USM | EF 70-300 f/4-5.6 IS USM | EF 100mm f/2.8 MACRO USM | Lensbaby Composer | SpL 430EX | Cactus V4 WFT | B+W F-PRO circ.-polar. | RC1 |
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

GinoF schreefCOLONNatuurlijk al wat gegoogled, maar ik ben nog geen duidelijke site hierover tegengekomen, wie helpt.
Nog maar eentje dan: http://www.strobist-info.nl/
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Even over een externe lichtmeter:

Deze heeft bij digitale fotografie weinig nut. Dit, omdat de ISO-waarden op een digitale camera niet geeikt zijn; kan soms wel 2/3 tot zo'n 1 stop verschillen. De ISO-waarden op film negatieven waren wel altijd geeikt!

Het is trouwens niet onmogelijk om extern licht te meten bij digitale fotografie, maar dan moet je een lichtmeter hebben die je kunt kalibreren. En die kost iets meer... 8)

Zelf houd ik bij strobist gewoon m'n RGB-histogram in de gaten. Werk ik analoog, dan wel met een externe lichtmeter bij strobist.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar Benny,
Je kunt met een relatief eenvoudige lichtmeter van 200/250 euro ook al meer dan alleen lichtmeten hoor.
Contrastmetingen kunnen ook erg handig zijn bijvoorbeeld, of het meten van verschillende flitsers in plaats van de gehele scene op je histogrammetje.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi Jeroen,

Het is niet onmogelijk, maar je moet er wel rekening mee houden, dat bij digitaal er afwijkingen zijn in de ISO-waarden. Bijvoorbeeld ISO 100 is in werkelijkheid bijvoorbeeld ISO 160.

Klopt, je kunt wel gemakkelijk de contrast omvang meten, hoeveel stops verschil erin zitten.

Zelf zou ik, als ik een externe meter bij digitaal zou willen gebruiken, geheid een lichtmeter kopen die te kalibreren is. Echter, red ik me goed bij digitaal met het RGB-histogram. Is denk ik ook gewenning.

Ik meet de contrast omvang bij digitaal vaak uit met de camera tijdelijk op de P-stand en dan op spotmeting. Zo krijg ik ook een goede indruk van het contrast omvang.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Ik zit er wel aan te denken om een lichtmeter aan te schaffen.

Ik werk tot nu toe eigenlijk altijd op gevoel en hou het histogram in de gaten maar bij het werken met meerdere (3 of 4) flitsers vanuit verschillende invalshoeken wordt het soms erg lastig. Een lichtmeter zou dan uitkomst bieden om de flitsers afzonderlijk te kunnen meten en op die wijze de gewenste ratio te kunnen bepalen.
5D + gLas
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Canon Benny, Ik ben wel benieuwd naar jou bron over wat je hebt geschreven.
Omdat de ISO-waarden op een digitale camera niet geeikt zijn

Kan je ons een link daarover geven waarin dat wordt uitgelegd?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Emanresu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 19:11

Voor zover ik het stobist idee heb begrepen is het met zo min mogelijk hardware een mooi resultaat bereiken. Je gebruikt 1 of meerdere flitsers, en de lichtmeter in je camera en je lcd scherm om een mooie foto te maken.
Je begint met het meten van het omgevingslicht. Je stelt je flitser(s) in, vervolgens maak je een foto en bekijkt het resultaat. Is het onderwerp niet goed belicht, dan stel je je diafragma en/of flitser bij. Wil je meer of minder omgevingslicht, dan stel je je sluitertijd bij. Zowel je camera als je flitsers heb je daarbij op M staan.
7D, 40D, EF-S 10-22/3.5-4.5, EF-S 60/2.8, EF 24-105/4L, EF 70-200/2.8L 420EX, 580EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar