bloem in het bos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
drumcode
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Bilthoven

de fel rode bloem met de waterdruppels
ik zag het en moest er een foto van maken

Afbeelding
EOS 500D - Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS - Canon ef 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Was het niet mooier om een foto te maken zodat je de binnenkant van de bloem zou zien?
En tevens zou het denk ik ook mooier zijn om de rode bloem iets uit het midden te plaatsen.
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

mexflex schreefCOLONEn tevens zou het denk ik ook mooier zijn om de rode bloem iets uit het midden te plaatsen.
Mee eens. Maar buiten dat zou ik meer een compositie zoeken waardoor de bloem meer het onderwerp wordt. Nu is er teveel achtergrond die ook nog eens te scherp is. Dus met een grote diafragma opening zorgen dat de bloem scherp is en de achtergrond onscherp, dan springt de bloem er echt uit.
Verder is de foto onderbelicht. Een of twee stops zwaarder belichten had beter geweest. Kijk maar eens naar je histogram, die zit helemaal op de linkerhelft.

grt, Cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
drumcode
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Bilthoven

ceesd schreefCOLON
mexflex schreefCOLONEn tevens zou het denk ik ook mooier zijn om de rode bloem iets uit het midden te plaatsen.
Mee eens. Maar buiten dat zou ik meer een compositie zoeken waardoor de bloem meer het onderwerp wordt. Nu is er teveel achtergrond die ook nog eens te scherp is. Dus met een grote diafragma opening zorgen dat de bloem scherp is en de achtergrond onscherp, dan springt de bloem er echt uit.
Verder is de foto onderbelicht. Een of twee stops zwaarder belichten had beter geweest. Kijk maar eens naar je histogram, die zit helemaal op de linkerhelft.

grt, Cees :wink:
aan wat voor instellingen moet ik denken dan ?
hoe groot moet ik het diafragma stellen want ik wil ook met mijn andere fotoos erg graag het onderwerp scherp hebben en de achtergrond onscherp
hoe los ik dit op ? ik zit nu met een diafragma te experimenteren van 5,6 t/m 8.0
EOS 500D - Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS - Canon ef 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
fotocarol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010 18:58
WoonplaatsCOLON eethen

Cees schreef: Kijk maar eens naar je histogram, die zit helemaal op de linkerhelft.


Mag ik vragen Cees, hoe je van deze foto een histogram kan zien?

groetjes Carola
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

@drumcode
Hoe groter de diafragma opening hoe meer alles onscherp wordt wat voor en achter het scherpstelpunt ligt.
Een grote diafragma opening is bij het laagste getal. Op jouw objectief is dat 3,5 op de 18mm groothoekstand en 6,3 op de 200mm telestand. Per definitie wordt de scherptediepte kleiner naarmate je het objectief meer naar de telestand gebruikt. Probeer dit soort opnamen b.v eens met 100mm te maken en dan met de grootste lensopening.

@carola
dat kan je in de meeste fotobewerkingsprogrammas zien maar belangrijker is dat je het ook op je camera kan zien. Je kan dit ook direct na het maken van de foto laten verschijnen op je display. Ik kan zo niet direct aangeven hoe het aan te zetten maar is niet zo moeilijk als je even in de handleiding zoekt zul je het zeker vinden.

Het gaat te ver om hier even een cursus histogram te geven. Daar is genoeg over te vinden op het forum. Maar kort gezegd moet ie zoveel mogelijk richting de rechterkant zitten maar er liefst niet tegen aan want dan heb je overbelichte delen in je foto zitten. Nou is dat laatste niet altijd te voorkomen in lastige lichtsituaties.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
fotocarol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010 18:58
WoonplaatsCOLON eethen

@carola
dat kan je in de meeste fotobewerkingsprogrammas zien maar belangrijker is dat je het ook op je camera kan zien. Je kan dit ook direct na het maken van de foto laten verschijnen op je display. Ik kan zo niet direct aangeven hoe het aan te zetten maar is niet zo moeilijk als je even in de handleiding zoekt zul je het zeker vinden.


Hoi Cees, bedankt voor je antwoord, maar kan je me vertellen hoe ik juist deze foto van het forum in zo'n programma bekijken?
alvast bedankt
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

fotocarol schreefCOLONHoi Cees, bedankt voor je antwoord, maar kan je me vertellen hoe ik juist deze foto van het forum in zo'n programma bekijken?
alvast bedankt
In b.v photoshop de foto openen en dan in "venster" een vinkje voor histogram zetten.
Maar in het bij de camera geleverde "digital photo professional" kan je als je een foto opent en dan kiest voor "tool palette" hem ook te zien krijgen.

grt,Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar