FLitser 550EX of 430EX2

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Wasabi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 15:26
WoonplaatsCOLON Zeeland

Voor mijn EOS20D wil ik een flitser aanschaffen. IN het veleden was ik erg tevreden over mijn 550TL.
Wat meeweegt in de aanschaf is dat mijn dochter een 450D heeft. Het meeste werk ik met het
15-85mm objectief, en soms een 50mm 1.8.

Wat zou ik doen. Een 2ehands 550EX welke voor zo'n 150€ te koop is of een nieuwe 430EX2 welke voor
pak hem beet 250€ te koop is.

Een bijkomende vraag is dat ik het idee kreeg dat er bijna niet meer geflitst wordt. Het is maar een idee,
maar bij Kameraexpress kijkende kon ik deze flitsers daar niet eens vinden.

Al vas hartelijk dank voor jullie hulp.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik gebruik zelf naar alle tevredenheid mijn 430EX II, zowel automatisch als handmatig doet hij het perfect. 250 euro is ook erg ruim begroot.
hier in beuningen al voor 201 euro te koop:

http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... ts_id=9855

succes met het maken van de keuze!
Canon
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Yep, maar Wasabi heeft het over de 550EX, niet de 580EX, laat staan de 580EXII.

Ik ben een liefhebber van goede oude materialen, omdat die fotografie een stuk goedkoper kunnen maken. De 550EX is daar een voorbeeld van (de 380EX is een andere, waar ik voor gekozen heb 8) ). De vraag welke je moet kopen, is lastig te beantwoorden, maar er zijn twee voordelen van de 550EX: meer vermogen en het kan gebruikt worden als master voor wireless flash. Nadeel is weer dat 'ie vrij groot is.

IK zou kiezen voor de 550EX, de 430EXII heeft m.i. alleen het voordeel dat je 'm met garantie kunt kopen, maar is wel €100,- duurder. Anderen zullen een andere afweging maken. Een directe vergelijking zul je niet snel vinden, maar hier zijn ze beiden (en alle tussenliggende flitsers) getest: http://the-digital-picture.com/Reviews/ ... views.aspx

EDIT:
Trouwens, nog even bij Kamera-express gekeken, daar hebben ze de 430EXII gewoon:
http://kamera-express.nl/ProductDetail. ... 2522&pc=29
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Je zou ook nog een 430EX (dus niet de 2e generatie) kunnen kiezen.
Zie bijv. hier 2e hands voor 90 euro: http://link.marktplaats.nl/377234455

Heb zelf ook de 430EX en bevalt me prima.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zou geen 550 doen als je deze als hoofdflitser wilt gebruiken. Ik heb zelf naast de 430 nog een 580 en 580ex II flits. De 580exII gebruik ik het meest en heb ik nu denk ik 3 jaar. Deze heb ik nu al verrot geflitst want hij vertoont al kuren. Zo heel erg veel flits ik trouwens niet. De 550 is nog veel ouder, de kans dat deze eerder verrot is, is groter.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Wasabi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 15:26
WoonplaatsCOLON Zeeland

Wow, geweldig meteen al zoveel hulp.

Goed te zien dat de 430EX2 minder duur is, bedankt.
Als ik hier kijk: http://the-digital-picture.com/Reviews/ ... eview.aspx

Dan zie ik dat de 550EX meer scherpstelpunten ondersteunt. Goed mijn 20D heeft er maar 9 of zo. Maar toch.
Een prettig punt om te lezen is dat het gebruik van de flitser het scherpstellen zou verbeteren. Dat is fijn want de
20D is daar minder sterk in dan mijn oude analoge EOS-5 kamera. Ik heb dit nooit begrepen trouwens, nieuwe
techniek, slechter in het scherpstellen.

Een ander punt in het voordeel van de 430EX2 is dat hij een grotere openingshoek ondersteunt (vanaf 14 mm).
Een heel sterk punt van de 430EX is ook de snellere laadtijd, hoewel mijn ervaring met de 540EZ flitser (zie ik net)
is dat dat eigenlijk niet een echt problem is omdat je meestal niet met vol vermogen flitst.

Verder zie ik dat de flitser al dan niet automatich compensatie toepast afhankelijk van de grote van de sensor,
weet iemand of de 550e in dat opzicht een probleem is?
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De EOS 5 had zo'n mooi rood lampje dat gebruikt werd om het scherpstellen in het donker te helpen, dat hebben ze nog voor de opkomst van de DSLR uit de cameras gesloopt: de EOS 50 had 'm, de EOS 30 niet meer. Maar er is hoop, Sony heeft 'm in de Alpha 900 weer ingebouwd - nu Canon nog :wink:

Die aanpassing aan de sensor grootte is handig, maar niet noodzakelijk. Als je de 550EX gebruikt bij (stel) 24mm, dan geeft hij een flits de breedte van 24mm, terwijl een flits van 35mm voldoende zou zijn. Het nadeel is dat het bereik daardoor minder wordt.

Over het "verrot flitsen" (niet mijn woordkeuze) waar Aestiva het over heeft: de flitsers zijn gemaakt om een beperkt aantal flitsen mee te gaan, daarin zijn ze niet anders dan andere producten zoals cameras. Het is een risico bij tweedehands materiaal dat je niet exact weet hoe deze is gebruikt. Ik heb ook geen idee hoeveel Aestiva flitst - wat voor de een niet zo heel erg veel flits is, kan voor iemand anders heel veel zijn. In drie jaar kun je heel veel flitsen! Bovendien is de wijze waarop je flitst van belang, als je erg veel vlak na elkaar flitst, wordt de flitser warm en dat is slecht voor de electronica, als je er voor zorgt dat de flitser niet te warm wordt, dan kan die erg lang meegaan. Ik zou me niet al teveel zorgen maken.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Ik heb een 430EXII gehad en vond dat een prettige flitser. Nadat ik deze zwemles heb gegeven ben ik voor een 580EXII gegaan. Heerlijk, zoveel power! Gevoelsmatig zou ik daarom al voor de krachtigere 550EX gaan maar dat is persoonlijk, omdat ik voor mijn vorm van fotografie gewoon veel flitslicht nodig heb.

Ik merk zelf dat ik mijn flitsers (zowel on- als off camera) alleen in de manual stand gebruik. Mocht je die ttl snufjes en dergelijke niet nodig hebben, zou je ook eens naar goedkopere manual flitser kunnen kijken
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik zou in ieder geval ook naar een Metz flitser kijken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb een 550 als primaire flitser gehad.
Beviel me op zich goed. Maar toen ik overstapte op een 580 II was er toch wel een verschil te merken.

Ik denk dat, behalve qua vermogen, de 430 er een beetje tussenin zit.
Wanneer het budget niet al te toereikend is, dan zou ik voor de 430 II gaan, maar aan de andere kant; doorsparen en een 580 II halen of een fatsoenlijk alternatief van Metz nemen is misschien nog wel verstandiger
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Wasabi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 15:26
WoonplaatsCOLON Zeeland

Ik neig op het moment naar de 430EX2 met een softbox. Over het gebruik van een softbox lees ik dat de 550EX een voordeel zou zijn gezien het extra vermogen. Hoe zien jullie dit?

Een 580EX2 is mij teveel. Fotograferen is geen dagelijkse bezigheid. Bij tijd en wijle mag ik het graag doen en het gaat redelijk. Omdat de buren gevraagd hebben een reportage te maken van de verloving (onzeTurkse medemens doet dat vrij uitgebreid) wil ik een flitser aanschaffen.

Bedankt voor de antwoorden zover. Ben er echt blij mee.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Wasabi,

De 550EX is een goede flitser, maar ik zou toch voor de 430EX II gaan. Om de zelfde reden die Aestiva aangeeft. Doorsparen voor de 580EX II is natuurlijk ook een optie, hè... :)

Ik neem aan, dat je met een softbox een difuuskapje (zo'n witkapje) bedoelt. Ik zal eerlijk zeggen: ik gebruik nooit meer zo'n ding. Ik zie het nut er niet meer van in. En vooral als je direct moet inflitsen als er niets te bouncen valt. Ook bij indirect inflitsen met mijn 580EX II via een plafond of muur, gebruik ik nooit meer zo'n difuuskap.

Ik heb gekozen voor een 580EX II, vanwege het snellere herladen, zodat ik sneller achter elkaar kan flitsen mocht dat nodig zijn.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wasabi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 15:26
WoonplaatsCOLON Zeeland

Bennie, ik bedoelde eigenlijk een OmniBounce. Moet nog wat wennen aan het taalgebruik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor een omnibounce is dat extra vermogen niet echt belangrijk hoor. Maar voor een echte softbox wordt het anders
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Wasabi,

Omni-bounce = difuuskap! :) Omni-bounce is het merk... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wasabi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2010 15:26
WoonplaatsCOLON Zeeland

In de specificaties van de 430II & 580 kom ik tegen dat deze flitser met de camera communiceerd waneer je in AWB fotografeert. Kleurtempeatuur wordt met de camera uitgewisselt voor een optimale witbalans. Ik zie dat de 20D dit aankan.
Is dit een feature die erg van belang is?

Verder zie ik dat er gebruikers zijn die klagen over het gebruik van de knoppen van de 430. Wat zijn jullie ervaringen.

De kop va de 430 kan niet naar beneden gericht worden voor clos-up werk. Mist iemand dit, mijn dochter doet namelijk
graag close-ups maken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar