macro Objectief keuze!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Davejje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 07:58
WoonplaatsCOLON Nieuw Bergen (L)

Ik heb sinds het beginnen geroepen een 50D met 24-70 2.8.
Het lijkt me nog steeds een geweldige lens, maar heb geruchte gehoord dat deze met IS gaat komen.
Dus dat wil ik eigelijk nog afwachten.

Maar ik heb gemerkt sinds ik me 50D heb dat ik macro erg leuk vind. ik probeer telkens wat met me standaart zoom lens maar dan krijg je vaak niet zn leuke macro opnamen.
Dus heb ik voor me zelf gezegt dat eens eerst kijken voor een macro lens en dan de zoom lens.

Wat heb ik inmiddels aan materiaal

Canon 50D body
Canon 17-85MM lens (KIT)
Canon BG-E2 Battery Grip
Canon accu`s 6 maal


Dit is wat ik allemaal heb nu.

Ik heb zelf wat gezocht naar macro lenzen maar weet er zelf nog niet zo goed wat van af.
Waar moet ik op letten wat is belangrijk?

zelf zou ik graag een EF glas er op willen.
Ik kwam zelf bij deze uit.
Canon EF 100mm f/2.8 Macro IS USM

Is er een beter objectief voor die prijs? mag ook wat minder maar veel meer als dit wil ik eigelijk niet uitgeven aan het objectief...
mits het echt heel veel beter is.

ik hoor het graag
EOS 50D - Canon EF 24-70mm F/2.8 L USM - Canon EF 100 mm F/2.8 L Macro IS USM - Canon Speedlite 580 EX II - Canon BG-E2N - Lowepro Flipside 300
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb zelf nog de tamron 90mm 2.8 te koop. Lens is top, scherp en op een crop camera zeker goed te gebruiken. Ik doe hem weg omdat ik nu een FF camera heb en wat meer mm kon gebruiken (heb dus de 150mm van sigma gekocht)
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de 100mm f2.8 IS USM macro is wel echt top of the line! wat ik er zo over lees en zie is het een ideale macro-lens. ook de IS schijnt prettig te zijn.

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de 100L IS is een erg goede macrolens om te beginnen, niet om zijn aanschafprijs, die is duur, maar puur door de IS functie erop, Macro is al vrij moeilijk genoeg, vooral in het begin en de ID helpt je ietwat ermee om het geheel in becwang te houden.
Voor het geld zijn er wel andere lenzen, maar denk ik niet echt betere, ik heb zelf een 180 macro van Sigma erbij, die nagenoeg gelijk is aan aanschafprijs, scherpte, kleurweergave, echter is deze zeker in het begin erg moeilijk te hanteren, Macro wordt nl pas echt leuk zonder statief kan ik je vertellen, je bent dan veel flexiblerer om de snelle insecten in het vizier te krijgen.

Dus als je begint en je hebt het budget ervoor, zeker de 100L doen, niet alleen een topper op portretgebied staat deze ook zijn mannetje.
Puur om de laatste reden heb ik deze aangeschaft, maar merk nu dat ik de 180 mm vaker links laat liggen en met de 100mm het veld in trek.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

als het persé een L objectief moet zijn, zou ik voor de canon 100mm met IS gaan, als je liever nog wat geld over houdt voor evt straks een ander objectief kun je ook gaan voor de canon 100mm zonder IS scheelt de helft en is zeker zo goed, je hebt alleen geen IS, moet eerlijk zeggen dat ik de IS niet mis op dit objectief.
Laatst gewijzigd door 1 op Anne-Elise, in totaal 15 keer gewijzigd.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

IS zal persoonlijk zijn.
Ik ben blij dat ik met IS heb, maar ik heb dan ook niet een super vaste hand.
En fotograferen vanaf statief vind ik persoonlijk helemaal niets. Voordat je e.e.a. goed heb staan is je onderwerp alweer vertrokken of van positie veranderd, althans als je het over beesies hebt.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
mabelchica
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2010 12:51

ik heb ook de IS versie en zou hem echt niet meer kwijt willen
ik heb oko een hekel aan statief, heb er gewoon geen geduld voor
dus dit is een mooie oplossing
"Goede Kunst is nooit af",
maar creativiteit biedt de mogelijkheid
om in je werk te verdwijnen als je bezig bent.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik heb de 100mm Canon en de Sigma 150mm gehad. Nu heb ik de 100mm L IS. Wat scherpte betreft een zeer kleine fractie beter dan de oude 100mm en net zo scherp als de Sigma 150mm. Alleen dan het voordeel de AF is een stuk sneller en de IS is wel heel erg prettig. De meeste foto's lukken gewoon.
Dus heb je het geld ga voor de Canon 100mm L IS.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik vind het nogal een vage vraag. Vaag omdat ik zie dat je een 24-70 wil maar toch maar wacht op een gerucht op een model met IS. En dan ook nog of of een macro lens wilt en je meteen voor de 100mm L wil met IS, waarschijnlijk omdat het een L is en en omdat hij IS heeft. Maar wat wil je met Macro. Statieven zijn goedkoper als je bloemen fotografeert en dan is de Tamron 90, Sigma 105, en de EF 100 allemaal zeer goed bruikbaar. Wil je dieren fotograferen dan is misschien 100mm al te kort ook al kun je misschien snel schieten met IS. Zie hierboven ook de 150 en 180mm varianten.

Ik zelf zou een 180mm L nemen maar dan ben je meer geld kwijt geen IS en je kunt bloemen, en dieren fotograferen.

Maar misschien moet je gewoon een EF 100 non L kopen, mocht je Macro niet leuk vinden dan raak je hem ook weer kwijt en je kunt dan tegen een gereduceerd bedrag aan Macro wennen. En misschien wil je dan alsnog een L met IS, maar als Chris zegt dat hij maar een fractie scherper is maar veel duurder misschien is een Sigma dan weer slimmer. Ergo als je begint zou ik NIET voor een Prospec lens gaan omdat het een Prospec lens IS.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Als je insecten wil fotograferen is de langere afstand die je kan nemen met een 150 mm en 180 mm wel erg makkelijk toch? Uit de hand is het inderdaad iets moeilijker en zul je misschien wat vaker de ontspanknop moeten indrukken tot je een geslaagde opname hebt (gelukkig is het digitaal).

De 50 en 70 mm is leuk voor bloemen en planten, de werkafstanden zijn erg kort.

De 90, 100 en 105 mm lenzen vind ik lekker allround. Voor hele schuwe insecten kom je misschien millimeters (of gewoon geduld) tekort. Dat je met de 100 mm mooie macro's kan maken is wel bewezen als je de showcase op dit forum bekijkt.

Als ik het geld had zou ik denk voor een 100 mm IS gaan, puur voor het gemak. Het is een lichtsterke en goed en makkelijk bruikbare lens. Maar dat voordeel heb je allee nls je veel uit de hand fotografeerd. Met mijn 180 mm gebruik ik alleen een statief en daar komen prima platen uit.
Gebruikers-avatar
Davejje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 07:58
WoonplaatsCOLON Nieuw Bergen (L)

bedankt voor het commentaar!

ik lees toch in de meeste gevallen dat de 100mm IS toch een van de betere is!
Ik wil gewoon IS dat is een pre, verder wil ik rond de 100 MM omdat ik hem dan lekker alround kan gebruiken..

en warom kies ik voor de EF en niet voor de S-EF omdat de EF veel beter uit de test komt en dat mij persoonlijk die lens ook erg aanspreekt.
en me vraag is... gewoon of er een vergelijkbaar objectief is met deze....
EOS 50D - Canon EF 24-70mm F/2.8 L USM - Canon EF 100 mm F/2.8 L Macro IS USM - Canon Speedlite 580 EX II - Canon BG-E2N - Lowepro Flipside 300
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

voor zover ik weet is de 100L de enige macro met IS. dus is er niks vergelijkbaars!
Canon
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Davejje schreefCOLON en warom kies ik voor de EF en niet voor de S-EF omdat de EF veel beter uit de test komt en dat mij persoonlijk die lens ook erg aanspreekt.
Geloof dat ik je nu even niet volgen kan, EF of EF-S heeft niets met de kwaliteit van het objectief te maken maar met de vatting, de EF objectieven kunnen zowel op FF camera's maar ook op crop, de objectieven die enkel een EF-S vatting hebben kunnen alleen op crop camera's en niet op full frames.
de genoemde objectieven in dit topic kunnen op zowel crop als ff camera's.
Davejje schreefCOLON en me vraag is... gewoon of er een vergelijkbaar objectief is met deze....
de canon EF 100mm F2.8 non IS is dus vergelijkbaar met de versie met IS enige verschil is dus dat deze geen IS heeft, maar verder net zo alround, maar je wilt perse IS, dus zul je die versie dan aan moeten schaffen :) want voor zover ik weet is dit het enige macro objectief met IS.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Davejje schreefCOLONik lees toch in de meeste gevallen dat de 100mm IS toch een van de betere is!
Als je dat leest waarom vraag je het dan??? En een van de betere?? Een van de betere van of wat. Een van de betere is de EF 180 enz.
Davejje schreefCOLONIk wil gewoon IS dat is een pre, verder wil ik rond de 100 MM omdat ik hem dan lekker alround kan gebruiken..
Ja dan is je topic nog onzinniger aangezien er dan maar een antwoord is.
Davejje schreefCOLONen warom kies ik voor de EF en niet voor de S-EF omdat de EF veel beter uit de test komt en dat mij persoonlijk die lens ook erg aanspreekt.
Wat een kont verhaal.
Davejje schreefCOLONen me vraag is... gewoon of er een vergelijkbaar objectief is met deze....
Ja als het niet om IS gaat, nee als het om IS gaat.

Dus je begint een topic over iets wat je al weet, wilt en waar geen ander antwoord op te geven is dan het enige antwoord. Mag ik vragen, waarom?

En ik zou in je onderschrift een M ergens bij zetten. En een rode L. Zucht.......
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Eens met Jeroen. En ik zou de TS willen adviseren zijn geld liever aan iets anders uit te geven, en te beginnen met een tussenringensetje.
Gebruikers-avatar
Davejje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2010 07:58
WoonplaatsCOLON Nieuw Bergen (L)

jongens laat het ook maar!

als ik iets vraag over een vergelijkbare lens en er word met een taal cursus gegooid en dingen waar ik niks aan heb.. dan hoeft het voor mij niet.

ik vraag gewoon wat.. en ja jammer er zijn mensen die niet alles zo correct en juist kunnen verwoorden.
prima
ik ga wel lekker naar een foto winkel en daar advies vragen.
want kunnen sommige mensen achterlijk reageren!

MAG SLOTJE OP!
EOS 50D - Canon EF 24-70mm F/2.8 L USM - Canon EF 100 mm F/2.8 L Macro IS USM - Canon Speedlite 580 EX II - Canon BG-E2N - Lowepro Flipside 300
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar