Honkbal, plaatselijke clubs.

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

Ik heb vorig weekend een 1d mk3 aangeschaft en heb gelijk dat weekend eventjes een honkbal wedstrijd van de plaatselijke club vast proberen te leggen.

Afbeelding

Iso 640, F4, 1/2500

Afbeelding

Iso 640, F4, 1/2500

Afbeelding

Iso 640, F4, 1/2500

Afbeelding

Iso 640, F4, 1/2500

Afbeelding

Iso 640, F4, 1/1600
Canon speelgoed en een leica X1
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hoi Steven,

Na het zien van de eerste foto had ik verwacht een superserie te gaan zien :?
Op foto 1 heb je echt een aktiemoment goed vastgelegd, bal erbij, scherpte ok , rustige achtergrond en goede compo.
Prima dus :)
Je 2e foto zou ook klasse geweest zijn als je zelf aan de overkant had gestaan en de spelers in het gezicht had gekeken. Jammer maar dat kun jij zo niet regisseren.

Je overige foto's hebben jammer genoeg allemaal wel meerdere dingen waardoor ik ze een stuk minder vind.
Ik zou ze zelf niet geplaatst hebben.
Maar dat geeft niet , je krijgt ongetwijfeld nog kansen om meer mooie honkbalplaten te maken :wink:

Hoop dat je hier iets mee kunt , Jan
Canon materiaal
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

hier heb ik inderdaad wat aan, ik heb inderdaad ook naar mn eigen mening de beste al eerste gezet.

ik zou wel graag willen weten wat je tegen staat in de andere foto's, daar kan ik dan opletten bij de volgende wedstrijd.
Canon speelgoed en een leica X1
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Steven,
Ik heb zelf vorig jaar ook een poging gedaan hier bij onze honkbalclub.
Weet dus ook dat je bij sportfotografie voor een deel afhankelijk bent van de situaties zoals zich die voordoen.
Daarom vind ik je 1e foto echt heel goed :?
Bij foto 3 vind ik dat je teveel in beeld hebt en het meeste daarvan mist toch wel scherpte.
Ga eens wat meer achter de catcher staan (als dat mag en kan :wink: ) en probeer de actie van de pitcher goed in beeld te brengen. Trouwens van de pitcher alleen zijn ook wel mooie actieplaten te maken. Hier kun je ook beter inspelen op het moment waarop er iets gebeurt.
Ook even de horizon van foto 3 rechtzetten :wink:
Dan mis ik bij foto 4 ook de echte scherpte en vind ik die speler en dat 'witte ding' op de achtergrond ook geen positieve bijdrage leveren.

Bij de laatste foto gaat mijn aandacht direkt naar die 'rommel' op de achtergrond.
Ik weet nu ook dat de honkballer BARRY B. is maar ik zou hem wel eens recht in de ogen willen kijken :wink:

Daarom: ik heb geprobeerd om mijn visie op je serie te geven en hoop en verwacht dat je dit als positieve kritiek kunt zien.

Groeten , Jan
Canon materiaal
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

ben ik met je eens, nu ik er op die mannier naar kijk zie ik inderdaad dat het winkel wagentje erg veel aandacht vraagt.

over foto 4.. dat soort kleine dingetjes vallen me nog niet op.. tevens in foto 4 is dat de "BARRY B" uit de andere foto's

deze heb ik er niet toevoegd bij de serie maar na jou commentaar kan dat misschien wel.
Barry B.
Afbeelding
Canon speelgoed en een leica X1
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

StevenP schreefCOLON dat de "BARRY B" uit de andere foto's

deze heb ik er niet toevoegd bij de serie maar na jou commentaar kan dat misschien wel.
OK, dit is best een goede foto, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het mooier/beter is om de sporter met het gezicht naar je toe te laten zien. Daarmee krijg je ook direkt meer uitdrukking/emotie in beeld.
Bij foto 2 en 4 (volgende keer nummeren :wink: ) ontbreekt dat nu helemaal.

Gr. Jan
Canon materiaal
Robbert L.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 16:32
CONTACTCOLON

Speel je zelf ook honkbal of niet? Als je speelt, heb je een beter gevoel waar je de actie kunt verwachten. Wat dat betreft geldt wel 'hoe hoger het niveau, hoe voorspelbaarder waar de actie komt'. Op amateur-niveau gebeuren vaak veel onverwachte dingen (fouten) waardoor het veel moeilijker is om mooie platen te schieten. Naar mijn gevoel zie je dat ook met name terug in deze foto's (waar jij dus weinig aan kan doen).

Er zijn echter een aantal plaatsen waar je altijd actie kan verwachten:
1) De slagman; vanaf de dugout bij het eerste honk (in geval rechtse slagman) heb je perfect zicht op de thuisplaat en kun je de slagbeweging perfect vastleggen. De truc is de timing goed te krijgen waardoor de bal ook op de foto komt (liefst vlak voor/na contact me knuppel.
2) De pitcher; ieder bal komt van hem waardoor het mogelijk is vanachter de backstop (door het hek, helaas) foto's te maken van de pitcherbeweging. Het 'moeilijke' is daarbij ook de slagman en catcher in beeld te krijgen zonder dat het verstoord.
3) Eerste honk; als er geslagen is, moet iedereen hier naar toe. Een aangooi op 1 komt dan ook redelijk vaak voor. Het mooiste moment is een goede stretch van de eerste honkman, met de loper al in beeld, met het liefst een bal de 'gescoopd' moet worden.

Veel moeilijker is het om een steelpoging op 2, of twee-honkslag, met sliding vast te leggen. Wat dat betreft is jouw eerste foto dus heel goed gelukt, omdat de timing hiervan al een stuk minder eenvoudig is.

Honkbal is leuk en kenmerkt zich door patronen. Als je deze kent en leert zien, worden de momenten voor goede foto's vanzelf duidelijk ;-)

Robbert
Eos 50D / Canon 18-85 IS / Sigma 70-200/2.8 / Sigma 10 - 20

Ik blijf het proberen...
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

klopt ja, ik speel zelf inderdaad ook.

het lastige is dat van voren het mooiste is, 200mm is niet genoeg om vanaf +- 3e honk 1 goed in beeld te krijgen.

zijn in ieder geval goede tips! en honkbal juist door de voorspelbaarheid vaak word het ook lastig om die momenten op het mooist in beeld te krijgen.
Canon speelgoed en een leica X1
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Algemeen: Zorg dat de horizon recht staat of artestiek scheef. 1 graad scheef kijkt heel vreemd. Moet toegeven, soms als hij recht staat lijkt het scheef door hoe een honkbalveld en het gravel loopt.
1: Mooie actie, persoonlijk wat krapper gekropped, rechter helft is leeg. En oogt unlevel.
2: Mooie ruggen, als je daar van houd, blijft altijd lastig, de een slide links, de ander rechts.
3: Mis hier de juiste scherpte, de rug van de scheids is scherp, ik zou de pitcher scherp willen zien, die zie je van voren. Van achteren kan, maar probeer een gezicht scherp te hebben.
4: Mis weer scherpte, wel mooi moment en grimas.
5: Weer jammer van de rug, in lijn met 3>H had mooier geweest, maarja, je kan niet overal tegelijk staan. (2e cam met 200-300mm op statief in lijn 3>H en pocketwizard. ;-)
6: Hoi Barry, aangenaam kennis te maken :D

Heb een tijdje terug een soort van tutorial over honkbal geplaatst, zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=81102

Misschien heb je er wat aan. Op mijn sportfotografie website vind je ook bergen met foto's o.a. van Hoofdklasse, Honkbalweek, WBC, MLB.

Succes.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar