De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Daar zijn een aantal oplossingen voor. Oa. browser plugins.
http://www.opanda.com/en/iexif/iexif_firefox.htm
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/3905/
http://ted.mielczarek.org/code/mozilla/fxif/


Ikzelf gebruik exiftool omdat die de meest uitgebreide informatie geeft, vaak ook de lensinfo. Voor Windows is er een GUI versie beschikbaar.

http://freeweb.siol.net/hrastni3/foto/e ... oolgui.htm
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
RemBrand
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 20:45
WoonplaatsCOLON Wageningen

Veel informatie kan je ook al direct in Windows XP of hoger opvragen. Als je rechtsklikt op het bestand in de verkenner, kies je voor Eigenschappen (Properties) en dan het tabblad [Samenvatting] (Summary). Het kan zijn dat het daar al standaard getoond wordt, zo niet, kies rechtsonder voor de knop "Geavanceerd >>".

Remco
Canon EOS 50d | 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | 70-300mm f/4-5.6 IS USM
wim de jong
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 13:18

@Pieterr : hartstikke bedankt.
Inmiddels de Opanda IExif geinstalleerd, en het werkt goed!
Alleen jammer dat je de foto eerst moet downloaden op mijn eigen PC......maar ja, kan niet alles hebben.
In Firefox heb ik ook de plug-in geinstalleerd en dat gaat ook goed.
Alleen ik open bijna nooit Firefox, ik werk bijna altijd met IE. En daar is geen plug in voor?

Maar nogmaals bedankt, weer een klein stapje verder!
Juist met deze gegevens van een foto leer je veel qua instellingen.
RemBrand
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 20:45
WoonplaatsCOLON Wageningen

wim de jong schreefCOLONAlleen jammer dat je de foto eerst moet downloaden op mijn eigen PC......maar ja, kan niet alles hebben.
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook Opanda geïnstalleerd. Als je rechtsklikt op een foto in Internet Explorer, krijg ik nu ook een menu-optie er bij "View Exif/GPS/IPTC with IExif".
Elk plaatje wat je in je browser ziet, is al gedownload naar het tijdelijk geheugen van je computer. Opanda zal daar ook de Exif info uit kunnen plukken (indien aanwezig).

Remco
Canon EOS 50d | 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Gebruikers-avatar
bacteria
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2009 20:24
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoe kun je je voordeel doen met de ICC profielen die afdrukcentrales beschikbaar stellen? Als je in Photoshop via Proof Colors het desbetreffende ICC profiel laadt en het verschil in kleur is nogal groot, moet je je workflow dan op basis van dit (nieuwe profiel) opnieuw uitvoeren?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als jij kleuren zit te corrigeren en het ziet er allemaal leuk uit, en laad dan pas het kleurenprofiel wat je gedownload hebt in, dan ziet het er soms wel erg anders uit.

Maar je beeldscherm is goed gecallibreerd en je werkplekverlichting is ook op orde?
Anders weet je al nooit of wat je op je scherm ziet, ook daadwerkelijk zo is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bacteria
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2009 20:24
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Beeldscherm is gecalibreerd en verlichting + omgeving is optimaal voor beeldbewerking. Maar als ik het goed begrijp, is het normaal dat als je het nieuwe profiel (van de afdrukcentrale) inlaadt en een "color proof" doet in Photoshop, het er heel anders kan uitzien maar dat de uiteindelijke afdruk toch zo wordt zoals je hem hebt bewerkt?
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hele technische verhalen zijn er over mijn vraag te vinden, maar ik wil eigenlijk alleen weten in hoeverre je het praktisch merkt.

Ik schiet altijd enkel in RAW (op een 7D), altijd in de High Speed Burst (heet dat ook zo?) en zoek een 16GB CF-kaartje. Nu zie ik een Sandisk Ultra 200x 30MB/s(50 euro) en een Sandisk Extreme 400x 60MB/s (85 euro).

Voor de winkelverkoper mij de duurste gaat aansmeren, is het voor die 35 euro meer aan te bevelen om te gaan voor nog sneller en nog beter?

Oh ja, ik doe wat persfotografie (incl. sport), dus mijn camera moet wel snel kunnen wegschrijven. Ik fotografeer nu ook op een kaartje van 30MB/s, mis soms wel wat momenten... De vraag alleen is of je dat met een kaartje van 60MB/s niet meer hebt en of de 7D dat zelf ook zo snel kan wegschrijven.
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik heb zelf een sandisk UDMA 60mb/s. ik gebruik deze op mijn 50D en heb hem een keer in de 7D gehad. werkte razend snel en de ratelstand kon het aardig bijhouden. ik merkte een boel verschil tussen de ouwe 15mb/s en de nieuwe 60mb/s. hoe groot het verschil tussen 30 en 60mb/s is op die camera durf ik niet te zeggen.

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ArieScanner schreefCOLON (incl. sport), dus mijn camera moet wel snel kunnen wegschrijven.
Probeer dat eens in JPG. Gewoon correct belichten. D'r past meer in de buffer van je camera (je maakt dus meer foto's in een hele lange burst) en d'r passen meer foto's op je kaartje.
Als je het goed doet zie je praktisch geen verschil. Ik vind het in ieder geval te verwaarlozen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Nog een vraag over een rijstzak:

Als je dan eindelijk alles geinstalleerd hebt, je camera erop gelegd hebt, en gaat focussen, hoe doen jullie dat dan? Ik bedoel, de ring van de lens draait, maar die ligt op de rijstzak..... dus 'hapt' ie in de rijst want hij kan niet goed vrij draaien.

Of stellen jullie op zo'n moment altijd manueel scherp??

Thanx alvast, Gaab
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alleen de body op de rijstzak laten rusten?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Maar wat ondersteund mijn lens dan, als ie helemaal stil moet liggen... een kleintje zal geen probleem zijn, maar mijn 75-300 valt meteen voorover zonder steun..
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Valt de rijstzak niet zo te plooien dat je scherpstelring vrij ligt? Persoonlijk heb ik op al mijn objectieven USM, dus geen problemen daarmee.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

haamhof schreefCOLON... dus 'hapt' ie in de rijst.
Natuurlijk wel vantevoren zorgen dat ie goed gegeten heeft, hè! :lol:
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

hahaha..... hongerrrrrrrrrr


Nee, helaas nog niet in 't bezit van lenzen met USM.

Misschien moet ik een grotere zak nemen (neem nu de pittenzak mee, haha zo een die je op kan warmen voor je nek of zo ;) ) Dan zou ik 'm misschien beter kunnen plooien jah!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONValt de rijstzak niet zo te plooien dat je scherpstelring vrij ligt? Persoonlijk heb ik op al mijn objectieven USM, dus geen problemen daarmee.
De EF-S 18-55 MkII USM uit japan heeft ook USM maar geen ring USM en wel een meedraaiend frontelement.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

kantel hem een heel klein beetje tijdens het scherpstellen en druk pas af als ie weer stil ligt?
[size=84]onderschrift[/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bobvanduin schreefCOLONMooie avatar ja Jeroen, maar moet je niet aan bronvermelding doen :wink:
Die foto heeft ie toch zelf geschoten? :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tijd voor een nieuw raadsel dus
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar