Dagje diergaarde Blijdorp (UPDATE)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Na een stroeve start hier op het forum ga ik weer een poging wagen! :wink:
Een dagje Blijdorp gedaan en wat plaatjes geprobeerd te schieten, ik vind het erg moeilijk om de juiste compositie te maken, maar hoop dit wel onder de knie te krijgen.
Graag zou ik van jullie willen weten wat ik kan verbeteren..


Afbeelding
f11-1/200-iso 1250-135mm

Afbeelding
f8-1/320-iso 250-250mm

Afbeelding
f10-1/25-iso 1600-96mm

Afbeelding
f5-1/125-iso 1250-96mm

Afbeelding
f5,6-1/320-iso 1600-240mm

Afbeelding
f11-1/50-iso 800-154mm
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Handig dat je de instellingen er bij zet! Soms kan dit inzicht geven in wat je anders kunt doen.
De eerste foto knalt lekker, maar na even kijken komt 'ie ietwat overbelicht over, en mis ik eigenlijk de volledige reflectie in het water. Dat zou een extra-tje zijn! En wat je qua compositie kunt proberen, is om iets meer ruimte aan de kijkzijde van het beestje te laten. Nu lijkt het alsof 'ie haast heeft, en bijna je foto uit zwemt. Maar helemaal geen verkeerde binnenkomer!!

De tweede geeft me het gevoel dat hier in de nabewerking mee is gestoeid. De lucht vertoont wat strepen, en de kop komt op mij iets te donker over. De veren daarentegen zijn tegen het verzadigde aan. Scherpte lijkt iets teveel op z'n neus te liggen, zodat z'n oogjes wat vagig blijven. Qua compositie spannender!!

De derde is niet scherp, en dat komt hoogstwaarschijnlijk door je lage sluitertijd! Zo snel zijn die beessies niet, toch?
Hele lastige situatie om foto's te maken!! Ik had geprobeerd om mijn diafragma te knijpen, zodat de sluitertijd omhoog kan! F/10 is mooi scherp, maar niet als je de camera niet stil kunt houden!! Waarschijnlijk had je't gered als je diafragma twee stops lager had gezet!!

De vierde vind ik het sterkst! Mooie compo, mooie achtergrondkleur! Jammer van het struikje achter z'n kop, maar je kunt niet alles hebben. De tak heb je mooi gebruikt!! Scherpte lijkt mooi op het oogje te liggen. Misschien is het wit nog iets uitgebeten. Dat zou je lokaal kunnen aanpassen.

De vijfde is ook een lastige, vanwege het contrast tussen licht en donker. Ik vind de linker vogel te licht, en de rechter te donker. Wel een schattige compositie!

De zesde vind ik te rommelig, zeker vanonder. Ik zoek naar scherpte, maar door het heftige zwart-wit blijf ik dwalen en vind ik geen rustpunt. Denk dat je misschien met een stap naar links al iets rustiger beeld had kunnen hebben, maar dat is proberen.


Al met al een leuke serie, waar je best trots op mag zijn! Veel oefenen, veel proberen, en dan zul je zien dat je foto's steeds beter worden!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

hartelijk dank gumpje!

buiten bij de ara en kakatoe wat gestoeid te hebben met het contrast heb ik niets met de foto's gedaan, de strepen bij de ara zijn van het net van het verblijf waar ze in zitten..vond het best lastig om dieren door gaas heen te fotograveren, ik blijf bij iedere foto wel streepjes zien.
Ik ga zeker je tips gebruiken de volgende keer!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hey hallo,

Ik volg Gumpje qua comments.

Goed dat je de camera instellingen erbij vermeld hebt. Maar hoe is je camera verder ingesteld? Op "automatisch"? Bij welk ikoontje staat het pijltje bij de ronde draaiknop rechts bovenop je kamera?

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

ErikDignum schreefCOLONHey hallo,

Ik volg Gumpje qua comments.

Goed dat je de camera instellingen erbij vermeld hebt. Maar hoe is je camera verder ingesteld? Op "automatisch"? Bij welk ikoontje staat het pijltje bij de ronde draaiknop rechts bovenop je kamera?

Gr.

Erik
De meeste foto's heb ik in AE geschoten maar er zitten er ook bij in TV of in de sportstand als de dieren erg bewogen... het lukte me anders niet om veel bewegende dieren een beetje behoorlijk op de foto te krijgen.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Bij foto 1 zou ik ook je standpunt veel lager maken, ga lekker op de grond zitten, of liggen zodat je op ooghoogte komt. Verder is ie inderdaad iets overbelicht.

Kan het zijn dat je bij foto 2 het hekwerk door de foto heen zit en dat hij daarom niet helemaal lekker kijkt?

Foto 3 zou ik nog eens overdoen met een statief. Als je door de weeks gaat en het is slecht weer dan heb je ruimte zat in Blijdorp daarvoor.

4 vind ik wel een aardige foto, lastig om deze op de foto te krijgen aangezien het glas altijd vies is (deze zit toch in het oceanium?) Hij had van mij iets meer ruimte mogen hebben aan de bovenkant en onderkant zodat het pootje er helemaal op staat

Wanneer ben je er trouwens geweest? Ik was er gister (zondag dus) en vodn het erg lastig fotograferen met de felle zon en veel te veel gillende kinderen
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

mitchel1986 schreefCOLONBij foto 1 zou ik ook je standpunt veel lager maken, ga lekker op de grond zitten, of liggen zodat je op ooghoogte komt. Verder is ie inderdaad iets overbelicht.

Kan het zijn dat je bij foto 2 het hekwerk door de foto heen zit en dat hij daarom niet helemaal lekker kijkt?

Foto 3 zou ik nog eens overdoen met een statief. Als je door de weeks gaat en het is slecht weer dan heb je ruimte zat in Blijdorp daarvoor.

4 vind ik wel een aardige foto, lastig om deze op de foto te krijgen aangezien het glas altijd vies is (deze zit toch in het oceanium?) Hij had van mij iets meer ruimte mogen hebben aan de bovenkant en onderkant zodat het pootje er helemaal op staat

Wanneer ben je er trouwens geweest? Ik was er gister (zondag dus) en vodn het erg lastig fotograferen met de felle zon en veel te veel gillende kinderen
Foto 1 had idd lager genomen moeten worden, maar helaas is op de grond zitten of liggen voor mij geen optie..ik heb 2 hele slechte knieen, zo slecht dat ik eigenlijk protheses moet maar niet krijg vanwege mijn leeftijd. Als ik op de grond ga zitten of liggen kom ik never nooit niet meer overeind :( :wink:

Foto 2 is idd door het hekwerk heen genomen..vond het best lastig aangezien de mazen van het net piepklein zijn en mijn lens onwijs ging hunten..

Ik was er ook gisteren..was druk, maar dat zal wel door het mooie weer gekomen zijn.
Bedankt voor de tips!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bij foto 1 is het jammer dat hij wat overbelicht is en ook een beetje te centraal in beeld (Lager standpunt was mooier geweest, Maar dat gaf je zelf al aan dat dat wat lastig is)
Iets meer ruimte voor de kop was mooier geweest.
Foto 2 de compo is vind ik wel okee, Jammer dat het geel iets te overbelicht is, Komt doordat de zon op zijn borst stond denk ik, En op de kop niet.
Foto 3 mist wat scherpte, Te lage sluitertijd(wat Gumpje ook al aangaf) Compositie is niet verkeerd.
Foto 4 is je heel goed gelukt, Mooie compo en ook de kleuren komen er mooi uit. Probeer wel als je iets op de foto zet het er helemaal op te zetten. Je snijdt nu een stukje van zijn poten en staart eraf.
Foto 5 is ook niet verkeerd, Maar net wat Gumpje al aangaf een beetje lastig. Een stapje onderbelichten kan mischien helpen, En dit later met het nabewerken wat bijtrekken. Compositie is wel leuk.
Foto 6 ben ik het ook met Gumpje eens.

Al met al geen slechte serie Judith, Probeer ook eens in AV te fotograferen Dat werkt vaak nog wel net zo makkelijk als in TV.
Graag de volgende keer de foto's nummeren. Blijf oefenen en je word steeds beter. Succes
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dank bossA..Voor de tips!
Over het algemeen heb ik ook in AV geschoten, een paar in TV en een enkele in de sportstand omdat de dieren ernstig bewegelijk waren..
Ik vind het vinden van de juiste sluitertijd of diafragma nog wel erg moeilijk hoor..had zelfs zwarte foto's er tussen zitten..haha.
Ik knutsel verder en ben al erg blij met dit resultaat :D
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Wat je een beetje kunt proberen is kijken hoe je je lens hebt staan. bv de 55-250 als je op 250 mm gaat fotograferen. Probeer dan ook een sluitertijd van 1/250 of hoger te behalen. Lager wil meestal wel, maar dan heb je al meer kans om onscherpe foto's te krijgen(of je camera zit op een statief of op een vaste ondergrond) als je een beetje deze regel aanhoudt kom je al een mooi eind. Als je de lens bv op 60 mm hebt staan kun je al een lagere sluitertijd aanhouden dan 1/250 bv 1/100
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

BossA schreefCOLONWat je een beetje kunt proberen is kijken hoe je je lens hebt staan. bv de 55-250 als je op 250 mm gaat fotograferen. Probeer dan ook een sluitertijd van 1/250 of hoger te behalen. Lager wil meestal wel, maar dan heb je al meer kans om onscherpe foto's te krijgen(of je camera zit op een statief of op een vaste ondergrond) als je een beetje deze regel aanhoudt kom je al een mooi eind. Als je de lens bv op 60 mm hebt staan kun je al een lagere sluitertijd aanhouden dan 1/250 bv 1/100
Ok, dank je! Hier heb ik echt wat aan, super!
Als beginner met SLR is het toch wel heel andere koek dan met een compact camera, hier ga ik zeker op letten.
Nog een vraagje...als ik dan idd op 250mm een foto maak en een snelle sluitertijd pak..dan moet mijn diafragma toch kleiner, en bij een langzame sluitertijd bij bv 60mm een groter diafragma? Dan zit ik bij de ara en de kakatoes toch redelijk goed nu?...echt hè, ik doe nu zeker wel heel erg blond aan?... :roll:
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Bijna goed :D
Als je een langere sluitertijd wilt, heb je meer licht nodig (want de sluiter laat minder licht door!), dus moet je dat elders vandaan toveren. Dat kan door je diafragma te openen (=groter! te maken) of door je iso omhoog te gooien. En andersom. Als je een langere sluitertijd kunt hebben, dan krijg je meer licht dan je nodig hebt, dus kun je je iso omlaag gooien, of je diafragma knijpen (is kleiner maken = hoger getal!!). Let er op dat zowel diafragma als iso gevolgen hebben voor je beeld. Hoge iso geeft sneller ruis, en diafragma heeft invloed op scherptediepte. Dwz. een groot diafragma geeft een kleiner gebied dat scherp is, en een klein diafragma geeft een groter gebied dat scherp is.
... Spiegel-Werk ...
Emanresu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 19:11

Sluitertijd en diafragma zijn met elkaar verbonden. Hoe korter de sluitertijd, hoe groter je je diafragma moet zetten (dus een lager f getal!) om dezelfde belichting te krijgen.
7D, 40D, EF-S 10-22/3.5-4.5, EF-S 60/2.8, EF 24-105/4L, EF 70-200/2.8L 420EX, 580EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

gumpje schreefCOLON
De derde is niet scherp, en dat komt hoogstwaarschijnlijk door je lage sluitertijd! Zo snel zijn die beessies niet, toch?
Hele lastige situatie om foto's te maken!! Ik had geprobeerd om mijn diafragma te knijpen, zodat de sluitertijd omhoog kan! F/10 is mooi scherp, maar niet als je de camera niet stil kunt houden!! Waarschijnlijk had je't gered als je diafragma twee stops lager had gezet!!
Precies wat ik hier zeg!
Als je een snellere sluitertijd wilt (en dat wil je hier!! als je uit het handje fotografeert!) dan moet je dus ergens anders licht vandaan toveren. Iso is al hoog genoeg, dus zorg je dat je je diafragma groter maakt. Groter (=lager getal) laat meer licht door.
Zo voorkom je bewegingsonscherpte, tenzij je beessie heel snel is! Dan moet je je sluitertijd nog sneller maken, en dan heb je nog meer licht nodig!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thank!..diafragma had hier dus beter op F8 kunnen staan en een sluitertijd van bv 1/60?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Emanresu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 19:11

Als je het hebt over de 3de foto: je brandpuntsafstand was 96mm, daar moet je met je sluitertijd (ruim) onder zitten, dus minimaal 1/100ste sluitertijd. Daarnaast zal je dan ook nog rekening moeten houden met hoe snel je onderwep beweegt. Misschien moet je dan je sluitertijd nog korter maken.
7D, 40D, EF-S 10-22/3.5-4.5, EF-S 60/2.8, EF 24-105/4L, EF 70-200/2.8L 420EX, 580EX
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Deze foto wilde ik ook nog graag delen..had iets scherper gemogen, maar door "vuil" glas heen fotograveren vond ik een drama. De beweging van de vleugels vind ik persoonlijk erg gaaf!

Afbeelding
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik kan niet goed zien of je up-date foto nu echt goed scherp is ja of nee maar ik vind hem erg mooi! Ik kom redelijk vaak in Blijdorp maar heb deze nog nooit gefotografeerd! Ik vind hem goed, de beste uit je serie!
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind 'm ook gaaf !!
Mooie sfeer, mooi licht, niet helemaal lekker scherp en wat lichtafwijkingen door vuil en dik glas, maar ach, je kan niet alles hebben ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks, ben ook wel trots op deze foto :D
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar