Technieken voor Paddestoelenfoto's

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

De tijd komt er weer aan paddestoelen dus ik dacht laat ik wat tips verzamelen/opschrijven die kunnen leiden tot het maken van een mooie foto van de diverse paddestoelen die Nederland rijk is..

Ten eerste zorg je ervoor dat je erop gekleed bent, vaak moet je behoorlijk laag bij de grond om de mooiste stoel te fotograferen dus dat betekent plat op je buik.
Zorg er ook voor dat je een soort van rijstzak/tas bij je hebt waar je eventueel je camera op kunt leggen ter ondersteuning (statief is vaak te hoog), doordat het licht een stuk minder is daar waar sommige soorten groeien zul je vaak moeten werken met langere sluitertijden, om toch nog iets van scherpte over te kunnen houden zul je de camera moeten ondersteunen, vaak is een fototas (als deze een beetje vuil mag worden ) een uitkomst, vaak de ideale hoogte voor een paddestoel.
Flitsen raad ik af, althans recht van voor, doordat je flitst slaat de plaat een beetje dood en krijg je kleurverschuivingen (vaak in het rood), je sfeer gaat hierdoor verloren, als je flitst doe dit dan indirect, zodanig dat er een klein beetje licht valt bovenop de paddestoel, soms kan dit zelfs een leuk effect geven vooral als het geregend heeft.

Kijken !!

Dit is een van de belangrijkste dingen die je moet doen bij het fotograferen van paddestoelen, niet gelijk wanneer je een paddestoel ziet erop duiken met je camera, maar loop eens eromheen indien mogelijk en bekijk hem eens op ooghoogte, zo kun je vaak een veel mooiere achtergrond krijgen door hem van een andere hoek te fotograferen.

Diafragma.

Altijd proberen zo groot mogenlijk, kleine diafragma's maken vaak de achtergrond te aanwezig en krijg je een registratie van een paddestoel meer niet, het doel is uiteindelijk om de paddestoel te isoleren van de achtergrond, liefst gebruik je hiervoor een wat langere brandpuntsafstand, wat niet uitsluit dat een groothoek ook leuke effecten teweeg kan brengen (bv een paddestoel van onder genomen met een groothoek kan een leuke effect geven).


Iso
Zoek de grenzen op, er is niets storender dan een mooie scherpe foto van een paddestoel met ruis, probeer daarom de absolute grens van je camera op te zoeken, dit licht bij diverse types anders, vaak is 200-400 de beste keuze.

Waar scherpstellen.

Is lastig soms, vooral bij grote ex., maar doorgaans moet de scherpte toch op de hoed of lamellen liggen, probeer dan ook verschillende scherpte punten te nemen bij een paddestoel.

Probeer ook eens een detail van de paddestoel erop te krijgen, bv een close-up van de lamellen, steel of ander in het oog springend detail, niet vergeten dat het uiteindelijk wel herkenbaar moet blijven als zijnde een onderdeel van een paddestoel.

Waar te kijken.

Paddestoelen groeien altijdd op een vaste plaatst, ze zijn nl nogal kieskeurig en puur afhankelijk van de soort op diverse plaasten te vinden.
Meestal op donkere vochtige plaatsen, onder bomen, rond of op oud rottend hout.
Vliegezwammen o.a. zijn een uitzondering hierop, deze groeien meestal rond berkenbomen op zonnige plaatsen of in bermen langs de weg.
Beste is dan ook om een bos uit te kiezen die diverse soorten herbergt, dit zijn meestal bossen die een verscheidenheid aan landschappen bied, veen, moeras, naald en loofgedeeltes, iedere paddestoelsoort heeft zo zijn voorkeur voor omgeving en ondergrond.
Vergeet niet te kijken aan slootkanten, hier vind je vaak erg mooie soorten en ideaal om te fotograferen, omdat ze vaak een beetje vrij staan.

Compositie
Hier is bij paddesteolen eigenlijk geen regel voor, centraal, regel van derde, je kunt hier alle kanten op, wel kijk ik altijd een beetje om de paddestoel, verwijder indien deze storend zijn takjes, bladeren of grassprietjes, soms voeg ik zelfs iets toe, een kleurelement om de boel wat spannender te maken bv. Wel belangrijk is zoals eerder geschreven je positie tov de paddestoel, een paddestoel van boven is zelden een mooie foto, meestal op ooghoogte levert de mooiste paddesteol op, omdat hier de mooiste elementen van de paddesteol zitten, mn de hoed, lamellen (sporen) en steel.

Dus goed om je heen kijken en vooral genieten van al dat moois wat je ziet en goed opletten waar je je voeten soms neerzet, er kunnen nog fotgrafen na je komen die ook die mooie stoeltje willen zien.

Mochten er nog meer tips zijn die kunnen leiden tot nog mooiere foto's dan diegene die we soms hier mogen zien dan zie ik dit graag.

Ter illustratie wat voorbeeldjes :

Beetje bijgeflitst met omnibounce beetje omhoog in AV met invulflits

Afbeelding

goed gelet op de omgeving en waar het licht vandaan kwam om zo het hoedje mooi uit te lichten

Afbeelding

voorbeeld van een leuk detail, de paddestoel op zich was niet zo mooi, maar qua vorm viel me dit op

Afbeelding

hier lette het scherpstelpunt erg nauw, beetje meer naar rechts of links en de foto wordt compleets anders, voor deze heb ik er dan ook een aantal genomen elke keer een ander punt

Afbeelding

flist aan :
Afbeelding

zelfde stoel maar zonder flits
Afbeelding
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Closeshooter hartelijk bedankt voor je duidelijke uiteenzetting en mooie foto's. Heb daar veel van kunnen leren. :idea:
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Hartstikke leuk om te lezen!!

Nog 2 tipjes (niet zelf verzonnen, maar elders opgepikt) als je op paddo jacht gaat: Neem een kleine maglite of andere zaklamp mee. Hiermee kan je de paddestoel leuk aan de onderzijde of achterzijde belichten waardoor je leuke effecten kan krijgen!

Kijk heel goed naar de omgeving van de paddestoel: Dat ene takje of blaadje kan je foto maken of breken. Tuinieren in het wild dus...let wel op dat je niet de hele omgeving kapot maakt, maar los liggende delen kunnen best verwijderd of gerangschikt worden voor het beste resultaat.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

moet je mee oppassen, ik heb een tijdje een LED lampje (een 8 tal in een halve cirkel), je krijgt soms een valse belichting hiermeee.

Zie beneden met een LED lampje bijgelicht .:

Afbeelding
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik neem zelf altijd een plastic zak mee (voor puin, dikker materiaal) en heb deze aan de zijkanten opengesneden zodat je een lang stuk plastic krijgt.
Als je hem gebruikt hebt en je wilt hem weer opbergen in je tas of rugzak, vouw dan de kant die op de grond heeft gelegen naar binnen zodat je tas of rugzak schoon blijft.
Canon EOS 20D, Canon 18-55 lens, Canon macro 50mm f2,5 lens, Canon EF 100mm f/2,8 macro USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens, Canon Speedlite 430EX flitser.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Een waadpak doet ook wonderen... :wink:

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Lampiew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2007 19:20
WoonplaatsCOLON Houten

Bedankt voor deze tips, Closeshooter!
Erg leerzaam
groetjes,
Lampiew
50D, ef-s 17-55 F/2.8 IS, EF 70-200 F4/L IS, Tokina 12-24 f4, Speedlite 580EX, manfrotto 190cxprob, Gitzo G1278M. Sinds kort wat strobist spullen.
vaisonne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 13:48

Ik ben heel erg benieuwd welke lens je hebt gebruikt bij het maken van deze prachtige foto's!?
Canon EOS 7D met Sigma 8-16 mm, Sigma 24-105 mm en Sigma 150-600
Canon EOS 5D en bovenstaande lenzen
Sony Nex 5 18-200 mm en 16-55 mm
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Mooie platen, en leerzame tekst!

Kan dit ook niet ergens bij de Tutorials geplaatst worden (ivm terugvinden)?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vaisonne schreefCOLONIk ben heel erg benieuwd welke lens je hebt gebruikt bij het maken van deze prachtige foto's!?
Vaak gebruik ik een macrolens hiervoor, maar in ieder geval een lens met een ietwat langer brandpunt, vanaf 100 MM, dit geeft een mooie rustige achtergrond, dit samen met een diafragma meestal rond de 4.0-5.6.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Heel goed weergegeven. Het is een zeer duidelijke uitleg.
En wanneer je iets van glans over de exemplaren wilt hebben,
dan kun je overwegen een spuitflacon met water mee te nemen, om de boel lichtjes nat te maken.
Het kan verrassende resultaten opleveren.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hier heb ik zeker wat aan, zeker omdat het nu de periode is. Nu nog een rijstzak scoren.
mpke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 999
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2007 10:58
CONTACTCOLON

Bedankt! Erg leerzaam!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Wat zijn we weer goed bezig :D
Bedankt, Closeshooter (en anderen)
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Topic nog nooit eerder gezien! zeer duidelijke omschrijving. bedankt voor de genomen moeite! :)
Canon
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

geen dank, vond en vind het nog steeds erg leuk, wordt alleen tijd dat ik zelf nu met mijn snuffert tussen de mosjes ens chimmels ga liggen, dus wllicht volgen nog een paar do's en don'ts.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar