XP herkent 5D2 niet

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

xp vraagt steeds om een driver voor de 5D2 maar kan hem niet vinden op de meegeleverde canon cd. Daar zou ie toch op moeten staan?! Ik heb ergens een driver gevonden maar die lijkt wel japans, is niet installeerbar.
Ik heb alleen utilitys geinstalleerd, de andere apps gebruik ik niet.
Deze pc moet het zonder internet doen!

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Installeer eens de hele handel van de Canon CD (er moet een RAWcodec geïnstalleerd worden).
Voor updates van XP en de Canon software zal je toch een tijdelijke internetverbinding moeten hebben.
http://software.canon-europe.com/products/0010678.asp
Mijn fiets spoort beter dan ik.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

boels069 schreefCOLONInstalleer eens de hele handel van de Canon CD (er moet een RAWcodec geïnstalleerd worden).
Voor updates van XP en de Canon software zal je toch een tijdelijke internetverbinding moeten hebben.
http://software.canon-europe.com/products/0010678.asp
veel updates kun je ook d/l en later op een andere pc installeren.

dien je echt de hele Canon kraam te installeren? Er wordt toch niet voor niet de mogelijkheid tot custom install geboden?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ja hoor dat kan CD er in en je krijgt een keuze wat je wil installeren.
Zo nodig via een andere pc met internet met behulp van een usb stik
ophalen en naar je internet loze pc overbrengen
Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

EOSKOP schreefCOLONJa hoor dat kan CD er in en je krijgt een keuze wat je wil installeren.
Zo nodig via een andere pc met internet met behulp van een usb stik
ophalen en naar je internet loze pc overbrengen
Gr Johan
:shock: volgens mis jij de pointe :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@One-Eye-Jack: Je zou alleen de rawcodec kunnen installeren, of dat genoeg is weet ik niet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

boels069 schreefCOLON@One-Eye-Jack: Je zou alleen de rawcodec kunnen installeren, of dat genoeg is weet ik niet.
Ik ga dat proberen, thnx (blij dat er tenminste iemand nog kan lezen :roll: )
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
maarten
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2005 17:24
WoonplaatsCOLON Leiderdorp
CONTACTCOLON

Als na het installeren van de Canon cd de camera nog niet herkend wordt, dan alle usb-drivers deinstalleren, rebooten en de camera weer koppelen. Dan zou de camera in ieder geval weer als drive (= flashcard) herkend moeten worden. Zonodig vraagt het systeem dan om de driver van de Canon cd.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Dit was je vraag 8)
dien je echt de hele Canon kraam te installeren? Er wordt toch niet voor niet de mogelijkheid tot custom install geboden?

en geef ik dan een raar antwoord :wink:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Itam Bedakki
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2008 22:30

EOSKOP schreefCOLON en geef ik dan een raar antwoord :wink:
Nee hoor.. :wink:
Twee bodies, kaartjes en wat glaswerk,
een flitser en zo'n driepootding...
Anoniem 4

Gelukkig kan ik redelijk lezen, maar dat betekent nog niet dat ik het begrijp. Op een onduidelijke vraag kun je onduidelijke antwoorden verwachten.
Hier is de vraag onduidelijk. In ieder geval geeft de vraagsteller onvoldoende informatie om echt te kunnen helpen.
Probleem: XP vraagt om een driver voor een 5D2. Op de CD kan XP die niet vinden. Op de PC is van de Canon software alleen EOS Utility geïnstalleerd. De PC is/kan niet met Internet (worden) verbonden.

We zijn nog niet eens zover dat we al aan RAW-conversie toe zijn. Dus ook aan de codec daarvoor zijn we nog niet toe.
Het probleem zit in XP. Het is niet hardware-matig een defecte USB-poort/hub, want XP ziet iets en wil daarvoor een driver. Het is dus driver-software en/of al dan niet gestarte services.
De benodigde driver wordt meestal geïnstalleerd met EOS Utility want dat moet direct met de camera kunnen communiceren.

We hebben een PC met XP, een Canon CD met EOS Utility, een USB-kabel en een 5D2.
Wat we niet weten is om wat voor PC het gaat, of de combinatie eerder wel gewerkt heeft, of er een nieuwe XP installatie is gedaan.
Ben ook wel benieuwd waarom deze PC niet met internet kan worden verbonden. Eén van de eerste vragen die bij mij opkomt is, of en zo ja welke servicepacks/upgrades erop zijn geïnstalleerd. Dat zou namelijk een deel van het probleem kunnen verklaren.
Eén van de eerste dingen die je bij problemen moet doen, is zorgen dat je bij bent met updates van het OS. Je kunt dus eigenlijk niet zonder een (tijdelijke) internetverbinding.
Bij updates wordt namelijk ook driver-software voor geïnstalleerde hardware bijgewerkt.

De eerste stap naar een oplossing is dus zorgen voor een tijdelijke internetverbinding en het installeren van servicepack 3 en alle daarna gevolgde updates. Vervolgens een schone installatie van EOS Utility vanaf de Canon CD en daarna de upgrade naar de laatste versie van dat programma (zie de link van Boels069).
Grote kans dat het dan gaat werken.
Mocht dit allemaal al wel gebeurd zijn, dan even bij de Services kijken of de Windows Image Acquistion (WIA) aanwezig en gestart is.
Wel aanwezig maar niet gestart: starten en vervolgens automatisch laten starten.
Niet aanwezig, dan hier ophalen http://software.canon-europe.com/softwa ... asp?model=
en installeren.
Kan overigens geen kwaad om hem te installeren als er al één aanwezig is. Zeker voor zeker.

Mocht dit alles niet tot een werkend resultaat leiden, dan is meer specifieke informatie nodig over de PC en wat er allemaal al gedaan is.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

xp sp3 updates tm juli 2009
Hiervoor 40D herkenbaar gehad, ik heb geloof ik een te rigoureuze rev uninstall uitgevoerd: alle canon software wou ik nl van de pc af hebbben, waarna de 40D niet meer herkenbaar was en de 5D2 na custom install eveneens niet zichtbaar wordt. In zoverre dat XP wel nwe hardware vindt, maar de driver niet op de bijgeleverde canon cd's kan vinden! en om internet zeurt.

Het probleem dient opgelost te worden zonder dat deze pc op internet is aangesloten, niet omdat ik dat een leuke case vind maar omdat het zo is. (-*
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alle huidige software voor XP verlangen de laatste updates van de systeemsoftware.
Ik zou daar allereerst voor zorgen :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

[quote="boels069"]Alle huidige software voor XP verlangen de laatste updates van de systeemsoftware.
quote]
Dat is niet mijn ervaring :wink:

@Illuminatus: ik zal deze WIA uitproberen
Is ut nau me camera of muh camera?!
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Illuminatus schreefCOLONMocht dit alles niet tot een werkend resultaat leiden, dan is meer specifieke informatie nodig over de PC en wat er allemaal al gedaan is.
nee het slaat niet aan... :roll:
Tja wat er allemaal gedaan is valt niet meer na te gaan. En dan heb ik het niet alleen over alle bezwerende spreuken die er gemaakt zijn. 8)
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar