Dead/Hot pixels 5D mark II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Hoeveel dead/hot/stuck pixels mag een sensor hebben?

Afgelopen weekend een film gemaakt met de 5D2 in een muziekstudio, moet een clip worden voor een demo.
Bij thuiskomst zag ik twee behoorlijk irritante lichtpuntjes in de donkere delen van de video, 1 witte en 1 rode.
Voorbeeld van een videoframe zie je hier

Het was me nooit opgevallen, omdat ik in RAW fotografeer en dit soort pixelprobleempjes automatisch worden gecorrigeerd in ARC.
Maar in jpeg's en video blijven deze puntjes dus wel zichtbaar.

Nu heb ik een testimage gemaakt om te kijken of er nog meer dooie pixels te vinden zijn en ik ben me eigenlijk lam geschrokken.
Ik tel een slordige 21 blauwe, rode en witte pixels die er niet horen.
Met de lensdop erop heb ik bij iso100 25sec belicht en het resultaat staat hieronder. Ik heb niets met levels gedaan, dit is de jpeg rechtstreeks uit de camera. Als je de levels aan de lichte kant ophaalt worden er nog veel meer zichtbaar.

Voor het gemak heb ik ze even omcirceld, bekijk de foto op 100% en je ziet overal rode, blauwe en pitte puntjes. Sommige zijn zelfs zo erg aanwezig dat het op normaal kijkformaat al opvalt.
http://farm2.static.flickr.com/1020/518 ... 7092_o.jpg

Dit is toch niet meer normaal, ik kan de camera zo dus niet gebruiken voor film, de pixels zijn in post alleen frame voor frame te verwijderen, niet over de hele film, omdat de omliggende pixels telkens wijzigen.

De camera is van februari 2009, bijna twee jaar dus. Garantie is uiteraard verlopen, maar zou ik ondanks dat alsnog aanspraak kunnen maken op garantie, dit hoort toch niet. Een paar pixels vallen binnen de norm, maar 21 dead/hot pixels vind ik voor een camera van destijds 2400,= wel een beetje gortig.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

bijna 2 jaar dus toch nog garantie dan????
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
CanonMDJ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2010 02:41
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Zag der zelfs zo snel 1 die je niet had omcirkeld kan dat kloppen?

Ik ben ook wel benieuwd naar wat toelaat baar zou zijn wie weet het...

ik heb trouwens 2 jaar garantie op me canon toestel, waarom jij niet dan?
50D - kitlens 18-55 IS - 55-250 IS - 50mm 1.8
Anoniem 4

Je bent zeker niet de enige met dat probleem. Ik kwam dit tegen. Misschien kun je er iets mee, al was het alleen maar voor de gedeelde smart. :D
http://www.stuckvideopixelremover.com/
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik weet niet wat standaard is, maar volgens mij heb je 1 jaar fabrieksgarantie op de body en 2 jaar op L-objectieven.
Als je twee jaar garantie op de body hebt is dat meestal een regeling van de winkel, blijkbaar was mijn winkel minder royaal.
Er gaan wel wat verhalen rond over wettelijke garantie van 2 jaar, maar Canon doet alsof ze gek zijn en geven standaard 1 jaar garantie.
Wellicht dat ik met mijn CPS membership wat coulance kan lospeuteren, want ik word hier niet vrolijk van.

Bedankt voor de link Illuminatus, ga ik eens mee stoeien. Ik lees in het artikel overigens dat dit idd een niet op zichzelfstaand verhaal is.
Ik dacht overigens dat hot/stuck pixels "af fabriek" waren, maar blijkbaar kunnen ze later dus ook op gaan treden.
Mijn eerder gemaakte video's heb ik nog even geinspecteerd en daar zie ik die twee duidelijke punten dus helemaal niet.
Nou moet ik zeggen dat de video bij heel slecht licht is gemaakt op iso1600 en 3200 op f/2.8 en f/4. Wellicht dat dit het effect nog extra versterkt.
Laatst gewijzigd door 1 op arnold_w, in totaal 17 keer gewijzigd.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLONKan het zijn dat het met de temperatuur van de sensor te maken heeft? Hoe hoger deze temperatuur, hoe hoger de kans op die 'dead' of 'stuck' pixels.
Als een sensor voor langere tijd gebruikt wordt (hele lange sluitertijden, of eventueel filmen), gaat deze n.l. warmte ontwikkelen welke iedere halfgeleider doet.
Probeer eens op een koele plek de 'test' te herhalen en bekijk (of laat eventueel zien) of er dan minder of meer van die pixels zichtbaar zijn.
Ik heb de test zojuist nog een keer uitgevoerd met de lensdop er weer op, oculair afgedekt, f/16 en 1/800 en 1 sec belicht.
Nu zie ik de pixels niet, met 25sec belichting wel. Zou dus idd wel eens met de warmte te maken kunnen hebben icm hoge isowaarden.
Aankomend weekend zal ik bij daglicht ook eens wat testen, dat lukt me doordeweeks niet vanwege het mollenschema (met donker weg en met donker thuis).
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Jan59

En is dat al eens geprobeerd, het handmatig reinigen van de sensor in het camera menu ?

Hier staan enkele links met hetzelfde probleem, en er staat dus dat je de sensor moet reinigen in het camera menu...

http://www.google.nl/#hl=nl&biw=1920&bi ... 72d7a5fec7
Gebruikers-avatar
Tamara EOS350D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 17:01
WoonplaatsCOLON Bunschoten

Ik hoop voor je dat Jan59 zijn oplossing werkt en anders heb je "een bepaalde levensduur/verwachting" voor een apparaat en dit is overduidelijk echt veel te snel dat je zoveel dode pixels krijgt. Dus snel wegbrengen voor de "garantie"...ook al hebben ze bijvoorbeeld maar 1 jaar tegen je gezegd, dan heb je nu echt nog garantie.

Trouwens ik zie nog veel meer dead pixels; Links nog 2 blauwe en 1 witte, in het "midden" een blauwe en een rode, rechts twee rode en een blauwe....dus tel er maar 8 bij op....

Succes, moet echt opgelost worden!

Gr,
Tamara
Canon EOS 450D - 17-70 mm Sigma 2.8 Macro - Sigma 18-200mm - 50 mm Canon 1.8 - Speedlite 580EX II - tussenringen - ... de spullen zijn er, nu nog ermee leren werken ;-)
Anoniem 4

arnold_w schreefCOLONIk weet niet wat standaard is, maar volgens mij heb je 1 jaar fabrieksgarantie op de body en 2 jaar op L-objectieven.
Als je twee jaar garantie op de body hebt is dat meestal een regeling van de winkel, blijkbaar was mijn winkel minder royaal.
Er gaan wel wat verhalen rond over wettelijke garantie van 2 jaar, maar Canon doet alsof ze gek zijn en geven standaard 1 jaar garantie.
Er is wel degelijk een wettelijke garantieperiode van twee jaar in Europa en dat is een minimum.
Het voert te ver om daar hier diep op in te gaan, maar hier hier staat een goed leesbare uiteenzetting.
Voor garantie moet je in eerste instantie zijn bij de eindleverancier (winkel). Die willen overigens nog wel eens misbruik maken van onwetendheid bij de koper. Als je aandringt en dreigt met passende stappen, gaan ze vaak snel overstag. Als de verkoper niet wil, vraag naar de manager en confronteer hem/haar met de kennis van de hierboven aangehaalde website.

De vraag is echter of dit “defect” een goede reden is om vervanging/reparatie onder garantie te kunnen vorderen. Over kapotte pixels bestaan afspraken, maar hoe dat in elkaar steekt, zul je zelf moeten onderzoeken.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Handmatig reinigen is het eerste dat ik had gedaan, ook nieuwe firmware zou volgens sommigen een nieuwe pixelremap moeten aanmaken, maar dat helpt dus ook niet.

Unfortunately, hot pixels do not seem to be quite so easy to fix for video. There are many reports of hot/dead pixels in video that don't get fixed by the manual sensor clean.

In de RAW foto's zie ik ze dus ook niet terug, de remapping info wordt meegestuurd in de foto en de rawconverter weet hiermee overweg te gaan, bij het openen in ARC zie je heel even de puntjes en daarna verdwijnen ze. Echter in jpeg en video wordt er met die info niets gedaan en dus ook niet gecorrigeerd, met als gevolg dat je bij long exposures die stuck pixels gaat zien, not funny.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hallo Arnold,

Ook ik had toen ik vorig jaar mijn eerste 5D MKII kocht enkele dode pixels.
Teveel, vond ik.
Tijdens die eerste week dat ik de cam in m'n bezit had, omgeruild voor een andere nieuwe.
Digitalstreet deed daar geheel niet moeilijk over.
Nou ja, om mijn verhaal nu 'n beetje kort te houden, geef ik je de topics die ik toen geschreven heb.
1: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=
2: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 24#p866024

Sindsdien heb ik geen meting meer gedaan.
Misschien dat ik 'm weer 'n keer doe.

Groet en succes.
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Boeiend dit, ik heb de hele test net opnieuw gedaan, maar nu de RAW omgezet naar TIF, volgens de handleiding van het deadpixeltest programma met zowel iso100 als iso3200, 1/30sec. 1sec en zelfs 30sec, maar niet meer zoveel hot pixels te zien :?
Ik denk dat ik een foutje heb gemaakt met de levels, als je die opkrikt worden er meer puntjes zichtbaar die wellicht gewoon beeldruis zijn.

Liveview een tijdje aangezet zodat de sensor wat warmer wordt en de test nog een keer gedaan, weer minder rode en blauwe puntjes te zien.
RAW geopend in IrfanView en gesaved als tiff, om te voorkomen dat de rawconverter gaat remappen en de hot pixels alsnog oplost. IrfanView doet dit niet, Adobe ARC en DPP wel.

Uiteindelijk gefilmd met dezelfde settings als zaterdag, iso3200, 1/50sec @ f/2.8 en de sensor even warm laten worden. Dan lijken die twee puntjes opeens weer op te doemen. Als ik vervolgens de iso langzaam terugdraai, dan zijn ze op iso800 verdwenen.

Vervolgens heb ik nog een deadpixeltest gedaan met het programma, op iso100 4sec @ f/2.8 zegt het programma geen hot pixels te hebben gevonden, bij iso100 25sec @ f/2.8 vindt 'ie opeens 17 hotpixels. Schroef ik de levels weer wat op en doe op dat bestand weer een meting met het programma, dan heb ik opeens 3 dead pixels en 66 hotpixels.

Conclusie: lange sluitertijden en high iso versterken de aanwezige hotpixels, als je dan ook nog continu aan het filmen bent en de sensor wordt goed warm, dan heb je waarschijnlijk alle ingredienten om je lam te schrikken, helemaal als je de levels ook nog gaat versterken :oops:

Blijft de vraag overeind of die 17 gemeten hotpixels acceptabel zijn. Tov 21 miljoen pixel gaat het natuurlijk nergens over, maar wel vervelend als je onder bovenstaande omstandigheden de camera wil gebruiken.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Bij monitoren wordt het opgegeven (pixelklasse oid), is dat bij camera`s niet zo?
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Even een update....

Ik heb de test opnieuw uitgevoerd, omdat het aantal als hot pixels aangemerkte rode en blauw stipjes, toch wel een beetje erg veel was.
Twijfelend aan mijn methode ben ik er nog eens wat meer over gaan lezen en stuitte op dit verhaal. De daar aangehaalde remap methode heb ik gevolgd en nu lijkt een groot deel van de hotpixels te zijn opgelost.

Voor ik deze remap uitvoerde heb ik met het programma Deadpixeltest eerst een TIF ingeladen en laten scannen door het programma, resultaat 17 hot pixels.
Na de remap bleven er nog 4 hot pixels over. Met het blote oog heb ik nu ook meer moeite de pixels te vinden, dus de methode lijkt te werken.

Even opsommen wat ik gedaan heb:

- liveview 2x 2 minuten aangezet voor het opwarmen van de sensor, want hot pixels worden versterkt als de sensor warm is en daardoor zal de remapfunktie ook deze gaan herkennen.
- manual sensorcleaning met lensdop erop voor 2 minuten
- met lensdop erop en oculair afgedekt een foto gemaakt van 30 sec op iso100.
- deze in IrfanView omgezet naar TIF (PS en LR remappen de pixels meteen, IrfanView niet)
- de TIF geladen in deadpixeltest
- resultaat 4 hot pixels
- TIF nog geopend in PS, daar tel ik er handmatig een paar meer, maar niet zo schokkend als mijn eerste voorbeeld.

Ook nog een stukje video gedaan bij iso3200 in een donkere omgeving (huiskamer) en ook nu vallen de 2 vervelende pixels in mijn eerste voorbeeld, niet meer op.

Dit verhaal moet je wel herhalen als je manual sensorcleaning opnieuw uitvoert of nieuwe firmware laadt. De camera zal nml bij deze functies automatisch een map maken van foute pixels en dan heb je kans dat de eerder gevonden pixels worden overgeslagen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zelf 1 dode pixel (sinds kort). Deze is pas te zien bij iso 3200 en het betreft een felrode pixel. Ik ga van het weekend ook de remap methode uitvoeren. Ik ben benieuwd.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Een felrode pixel is niet dood, maar een hotpixel ;)
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Ik heb ook eens een hotpixel gehad. Lens er af gehaald, dop er op, manual cleaning uitgevoerd, en vervolgens was ie weg.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar