computeradvies gevraagd

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Het wordt tijd voor een nieuwe pc voor mij. Nu ik de canon 550d heb en deze raw-bestanden uitspuugt van rond de 20MB word ik hyper van het koffiedrinken

Nu is mijn budget beperkt tot zo'n 700 euro en ben ik niet iemand die zelf een pc in elkaar zet. Nu is mijn oog gevallen op de acer aspire m3300 (http://tweakers.net/pricewatch/258331/a ... l#tab:info en daar zou ik dan nog 4 gig extra geheugen in willen laten zetten.

Wat denken jullie kan ik daar dan goed met uit de voeten met photoshop? Momenteel draai ik CS4.
Jan59

De computer in de link lijkt wel ok, een heel belangrijk iets over je nieuw te kopen computer :
Iets wat je moet checken gaat over het geheugen van de computer, soms zit er maar 3Gb geheugen in een computer met Dual Channel geheugen systeem.
En dat is waardeloos als je met Photoshop werkt ! Zit die 3Gb in een computer met Triple Channel geheugen systeem dan lijkt het wel ergens op.
Premiere heeft veel Ghz-en nodig, Photoshop vreet geheugen als koekjes en maakt vooral in de 64 bit versie er ook heel graag en veel gebruik van.
Het is dan wel slim om dat meteen te laten doen door de winkel.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat vraag ik me ook af ja. Hier ook 4GB met een 32bit OS dus 3 GB effectief maar PS CS5 vliegt er overheen hoor. En ook met 21 MP foto's uit de 5DmkII.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Zo'n beetje iedere recente PC is goed te gebruiken met Photoshop. Dat zal het probleem niet zijn. Wat lastiger is, is om met een beperkt budget de juiste afwegingen te maken.

De Acer die je noemt heeft een AMD Phenom II X4 810. Deze CPU is al enigszins bejaard.
Dan zou ik zelf liever voor een systeem met een Core i5 gaan, zoals bijvoorbeeld de Dell Inspiron 580. (slechts een voorbeeld dus).
Jan59

Om wat geld te besparen doet men een DIM van 2Gb er in en eentje van 1Gb, ik heb dat al eens gezien. Het komt vaker voor bij laptops dan bij desktops.
Ze (fabrikant) besparen elke cent die ze kunnen besparen, ook de geheugen modules zelf zijn meestal net voldoende. In een Dual Channel systeem wordt het geheugen
aangesproken d.m.v. 2 geheugen-kanalen, meestal zijn er dan 4 geheugen slots op het moederboard. Plaats je 2 of 4 geheugen modules wordt er optimaal
gebruik gemaakt van de geheugen snelheid. Plaats je er nu 3 of zelfs maar een geheugen module dan schakelt het moederboard over naar Single Channel.
Of het doet helemaal niks. Dat zul je wel degelijk merken als je veel in Photoshop werkt met GROTE afbeeldingen. Hetzelfde verhaaltje met een moederboard
dat werkt volgens de Triple Channel standaard. 3 Geheugen slots moeten gebruikt worden. Dus als er 4 Gb in zit en er zijn 2 geheugen slots over :
ALTIJD twee dezelfde geheugen modules erbij plaatsen. In een Triple Channel systeem moeten dan 3 geheugen modules bij ! Want je verliest nogal wat
performance erdoor.

Een moederboard voor Dual Channel heeft meestal 4 geheugen slots, plaats er dan ook 2 of 4 in.
Een moederboard voor Triple Channel heeft meestal 6 geheugen slots, plaats er dan ook 3 of 6 in.
Anders verlies je veel pk's ! Is hetzelfde als een cylinder van je auto "uitschakelen" door iets...
Gebruikers-avatar
Hovestad
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2010 11:15
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Tip: Zoek bij trosradar eens op Acer :mrgreen:
http://www.trosradar.nl/zoeken/
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wat een ondergeschoven kindje is, is vaak de monitor, kijk dat ook even kritisch naar, een computer kan nog zo snel en goed zijn, als het uiteindelijke beeld wat je te zien krijgt voor geen meter klopt dan heb je er nog weinig aan.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
iQuse
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 21:32
WoonplaatsCOLON Oirschot

Ik kan je slechts 1 advies geven, ga naar een goed aangeschreven computerzaak als Paradigit met een wensen en eisenlijstje onder je arm. Qua garantie afhandeling, advies etc. wordt je daar over het algemeen zeer goed geholpen. Blijkt het advies later niet te kloppen dan zijn ze niet te beroerd om je tegemoet te komen. Zelf heb ik een HP laptop naast mijn vaste PC van ongeveer 500,= euro waarop Photoshop CS5 als een speer gaat, er zit dan wel 6GB met Windows 7 64 Bit in met een flut CPU. Een monitor is inderdaad erg belangrijk.

Acer, Packard-Bell en dat soort merken zijn een ramp wat garantie afhandeling en vaak ook samenstelling betreft. HP, Dell en Asus hebben juist prima service.

Met name een game PC is kostbaar vanwege de benodigde videokaarten.

Suc6 met je zoektocht!
Maurice
Jan59

S.v.p. die vergelijking niet letterlijk nemen. Bij een in goede conditie verkerende kleine 4 cylinder (bijvoorbeeld 1,2 liter) zal het eerder opvallen (als een cylinder wegvalt)
dan bij een bijna goed afgestelde 6 cylinder waar 1 cylinder een "kromme' ontstekings timing heeft*). Voor iemand die maar een paar foto's bewerkt
zal het inderdaad bijna niks uitmaken maar als je regelmatig (elke dag ?) een stuk of 100 (?) foto's moet verwerken tot iets wat gebruikt wordt in
een of andere publicatie of voor een ander medium zoals CD/DVD (?) dan maakt het wel iets uit of je 5 seconden moet wachten of 10 seconden.
Sommige filters vragen dan meer geheugen en andere filters meer Ghz-en....

*) = Niet iedereen merkt het ! Niet iedereen hoort zoiets ! Niet iedereen voelt het !
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Dank voor al jullie reacties tot nu toe. Helemaal eenduidig zijn de reacties niet :wink: , dus begin ik nu wel weer te twijfelen...

Als jullie zouden moeten kiezen uit

Acer: http://www.mycom.nl/Products/View/28060 ... akersclick
(4GB toevoegen)
Dell: http://www1.euro.dell.com/content/topic ... &cs=nldhs1

Alternate: http://www.alternate.nl/html/shop/produ ... eId=685577
(4GB toevoegen)

Waar zouden jullie vanuit het oogpunt van snelheid fotobewerking en betrouwbaarheid voor kiezen?

ps beeldscherm is uiteraard belangrijk maar ik calibreer 'em, dus dat zit wel goed en over een jaartje is die aan de beurt om een slagje groter te kopen
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Alledrie dezelfde grafische kaart. (ATI 5450)

De Dell (760) en de Alternate (750) opties ontlopen elkaar niet veel.
De 760 is het iets snellere broertje van de 750. Vergelijk 750 en 760.
De AMD T1035 in de Acer is ongeveer even snel als de 760.

Van deze drie zou ik voor de Dell kiezen.
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Hmm Dell, waarom heb ik toch de neiging om daar niet voor te kiezen ;-)
Zat nog even verder te kijken bij Alternate, misschien is dit nog wel een betere optie:
http://www.alternate.nl/html/summaryLis ... a&cat1=040
Volgens mij sneller dan de Acer en 1,5 TB. Wel een ander grafische kaart de NVIDIA GeForce GT 220, maar ik weet niet of die beter of slechter is.

pfff, fijn dat jullie zo reageren, het helpt mij in ieder geval in het denkproces, beslissen moet ik toch zelf :roll:
Jan59

Andre Berends schreefCOLONIk zou in ieder geval niet voor een postorder bedrijf gaan, maar naar een locale computerboer gaan waar je zeker weet dat er kennis is.

Één van de reden is dat als je problemen hebt, je erg afhankelijk bent van de werktijden van de bedrijven. Heb je alleen in het weekeinde tijd, en je PC heeft een probleem, moet je al bijna een snipperdag nemen.
Bij een locale computerboer kun je ook op een zaterdag je garantie af laten handelen.
Hier in Emmen heb ik goede ervaringen met NoRRoD.
Een persoonlijk contact als je een fors bedrag uit gaat geven vind ik zelf wel prettig.

Mee eens, die kleinere zaken zullen eerder meer moeite doen dan een grote zaak.
Klanten "vast" houden is voor hun belangrijk om te blijven bestaan.
Anoniem 4

Toch loont zelfbouw omdat je zelf de beste componenten kunt kiezen. Een bestaande machine blijft altijd een compromis.
Voor foto- en videobewerking zou ik persoonlijk kiezen voor de combinatie Intel & NVidia.
Aan een 64-bit OS en 8 GB geheugen ontkom je ook niet meer.
Kijk eens naar deze configuratie. Wel iets duurder, maar betere componenten. Desgewenst kun je hem bij Alternate tegen geringe kosten zo laten samenstellen.
De Antec Sonata III is een erg mooie kast met uitstekende voeding. Heb daarmee al verschillende PC’s gebouwd.

10076

Veel succes.
Jan59

Voor de serieuze videobewerker een tip : Neem 2 harddisks ! Dan staan op de ene harddisk je videoclips,
het "ruwe" onbewerkte materiaal uit de camera en als je dan je Premiere projecten op de andere harddisk
plaatst dan gaat dat heel lekker snel & soepel. Dat noemt men dan hardware multitasking, de ene harddisk
leest in Premiere de video en bijna tegelijk wordt er op de andere harddisk geschreven*). Dat is NIET het geval
als je 2 of meer partities hebt. Dan is het lezen-schrijven-lezen-schrijven-lezen-schrijven-lezen-schrijven op
een enkele harddisk. Voor normaal gebruik is bovenstaand wel leuk maar niet echt nodig.

*) = De uiteindelijk film met alle bewerkingen er in, die komt dan op de 2e harddisk te staan...
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik ben een PC Noob en kan je absoluut niet helpen met je keuze. Maar ik kan wel aangeven dat de service van Dell erg goed is. On site werd het mobo van mijn laptop omgewisseld. Laptop was uit de garantie, maar de monteur oordeelde dat het toch wel snel was. Eea dus onder coulance, vond ik erg netjes :wink:

Succes verder !
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Leuk hoor jongens :wink: , mij lekker maken voor allerlei oplossingen voor sneller en beter, maar hoger dan 750 euro wil ik toch echt niet gaan :| .
Pfff lastig hoor om hier in te kiezen :?
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Bedankt iedereen voor het meedenken, het is geworden: Dell Inspiron 580 MT(D005852) in combinatie met de Dell UltraSharp™ U2311H 58 cm (23").
Nu wachten tot ie geleverd word :lol:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Veel plezier met je nieuwe aanwinst straks, Jan!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar