Succesvol dagje in de schuilhut

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Afgelopen maandag ben ik met natuurfotograaf Sjoerd Geelink naar zijn twee schuilhutten gegaan ergens in Groningen. Bij de ene kunnen we de ijsvogel op nog geen 3 meter fotograferen en de andere is in het bos. De gehele ochtend hebben we gewacht op de ijsvogel, maar deze liet zich helaas niet zien. In de middag besloten om in de andere hut te gaan zitten en zodoende hebben we onderstaande foto’s mogen maken. Na een tijdje telden we op hetzelfde moment 10+ kool- en pimpelmezen, grote bonte specht, 3 vlaamse gaaien, 3 boomklevers, roodborstje, winterkoninkje en de merel. Een geslaagde dag, ondanks dat we de ijsvogel en de eekhoorn niet hadden gespot.

1.
Afbeelding
Vlaamse gaai zat 10 seconden op nog geen 3 meter voor ons.

2.
Afbeelding
Boomklever in zijn vaste positie.

3.
Afbeelding
Koolmezen vechten om een plekje

4.
Afbeelding
Ook de bonte specht bracht regelmatig een bezoekje.

Benieuwd naar de reactie's. Foto's gemaakt met een Canon 7D met Canon 100-400mm lens vanaf statief.

De overige foto's staan op mijn vogelalbum
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Ik vind de eerste gelijk de beste.
De rest is naar mijn mening een beetje te donker en missen de sprankeling die de eerste wel heeft.
Bill V.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2010 16:23

Ik vind dit geweldige foto's.
Petje af om deze ADHD vogels op dit niveau vast te kunnen leggen.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Een geweldige serie zet je hier neer.
Eigenlijk is de eerste de minste.
De compositie, is niet lekker om dat de gaai, gewoon te dichtbij zat.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

#1 wat Caspar zegt
#2 heel erg mooi.
#3 zit niet zo lekker in de kleuren
#4 die lichte tak? loopt storend precies achter de specht langs en de kleuren zijn ook niet zo sprankelend
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Dank voor de reactie.

We zaten in een bos, de ene keer had je volop licht en een ander moment was het erg donker. Je kan niet altijd alles hebben.

Deze foto van de gaai beter?

Afbeelding
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Ik vind ze allemaal wel mooi gelukt,

maar wellicht hadden de laatste 2 ietwat nabewerking mogen hebben zodat de kleur er wat meer in zit.

Maar ondanks dat vind ik ze nog steeds mooi!

Je toegevoegde laatste foto vind ik jammer dat de achtergrond bijna dezelfde kleur heeft als de gaai zelf zo rond de pootjes en de kop, hierdoor komt ie wat minder "los" van de achtergrond.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Hele fraaie serie. De eerste is een beetje krap gekaderd, maar voor mij toch wel de mooiste!
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Leuke voorbeelden met mijn potentiële volgende aankoop...

Nr. 1, ondanks het krappe kader ook voor mij de moosite wat scherpte en kleuren betreft.
Bij nr. 2 is de pose erg geslaagd naar mijn mening. De 3e was zonder meer mijn favoriet als de belichting beter was geweest. Dat had 4 ook meer kracht gegeven. Maar ja, als er niet meer licht was dan heb je weinig keus.

Maar uit toekomstige interesse in dit soort fotografie; hoe lang zit je nu gemiddeld te koekeloeren voor je wat leuks bij elkaar hebt geschoten :?:
Ik weet dat hier in Weert bij de vijver in het bos ook een vogelspot-schuilhut staat. Langzaam maar eens gaan informeren wie daar iets over te zeggen / vinden heeft... :shock:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

We hebben 2 hutten, eentje voor de ijsvogel en eentje in het bos voor de bos vogels.

Je zit zo van 12 tot 16.00 in het hutje te kouwkleumen :P Maar met zulke foto's vind ik dat niet erg ;)

Ik heb ook nog een video gemaakt, bekijk hem hier.
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ben niet zo kou-kleumerig aangelegd, dat scheelt. En een beetje succes houdt je ook warm denk ik zo... :P
De hut die ik bedoel is gericht op de waterplas. Zullen veelal watervogels geknipt worden (denk ik dan).
Geen idee of daar in dit jaargetijde iets te beleven valt, maar dat merk ik vanzelf.
Als de 100-400 idd mijn nieuwe speeltje wordt ga ik op korte termijn uiteraard ook de eerste stapjes wagen op dit gebied. En als het een beetje gelukt is zal ik uiteraard ook wat posten hierzo.

Leuk filmpje hoor! Weer eens wat anders ook. De invasie koolmezen bij de stronk is erg leuk om te zien :!:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Frank64 schreefCOLONDe hut die ik bedoel is gericht op de waterplas. Zullen veelal watervogels geknipt worden (denk ik dan).
Geen idee of daar in dit jaargetijde iets te beleven valt, maar dat merk ik vanzelf.
Sorry voor de off topic even

Hier in de buurt staat ook een waterplas (zandafgraving) met een kijkhut. Daar is zelfs nu nog erg veel te beleven qua vogels e.d

Het aanbod zal niet zo rijkelijk zijn als in de zomer (mooiste vogels zullen al wel naar warmere oorden vertrokken zijn) maar om te oefenen is er keuze en bezigheid genoeg :P
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

heerlijk scherp toch ook maar eens ooit een hutje kopen :wink:


grt Frank
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Qua belichting vind ik de foto's van de Gaai het mooist. De overige foto's spreken me ook zeer aan hoor. Daar zou ik alleen in de nabewerking iets meer aandacht aan besteden. Ik denk daarbij aan levels. Even schuiven en je doet het licht aan ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Er zitten een paar foto's bij die inderdaad ietsje opgehaald mogen worden nog, maar ik vind t een super geslaagde serie!

Jammer dat de exif er niet in staat........
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Ik schiet in raw, doe iets aan nabewerking, maar niet teveel. Ga geen takjes oid weghalen, maar belichting zal ik nog eens naar kijken.
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Akumal

Mooie reeks Binne.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar