Spikey

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

ik heb zaterdag een nieuwe lens gekocht, de sigma 70-200 2.8. ik heb zondag meteen foto's gemaakt maar ben nog niet helemaal tevreden over de scherpte. Er zijn een aantal foto's niet scherp, waarschijnlijk door het gewicht van de lens.

Deze foto heb ik ook gemaakt. Ik moet wel zeggen dat hij onscherper lijkt dan anders. Ik twijfel of ik de lens zal houden.

10331

Wat raden jullie aan, houden of wegdoen (nu kan ik hem nog terugbrengen naar de winkel). Ik heb de lens gekocht voor de 2.8. Alleen het gewicht is een nadeel.

Mocht ik de foto niet goed geupload hebben dan wil ik graag weten hoe ik het wel moet doen, het is mijn eerste die ik hier neerzet.
Jan59

Probeer eens een wat hogere ISO, bijvoorbeeld ISO400 of zelfs ISO800. Sluitertijd voorkeuze op 1/250ste.....


Tips m.b.t. het plaatsen van foto's weg gehaald...
Laatst gewijzigd door 3 op Jan59, in totaal 23 keer gewijzigd.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Geen fijne reactie Jan59 - je lange uitleg over posten van foto's verstoort de thread terwijl het niet nodig is, want het is Sandra2010 gelukt om te posten. Misschien dat je je post kunt aanpassen (pleeeeeeease!)

Sandra, welke instellingen heb je gebruikt? De exif gegevens zitten er niet bij.
Zonder IS is de hoofdregel dat de sluitertijd tenminste 1/mm's moet zijn, op 200mm is dat dus 1/200 seconde.
Sigma staat overigens bekend dat de kwaliteitscontrole niet altijd helemaal top is, dus het kan zijn dat je een maandagochtend exemplaar hebt.

Wat wil je met de lens doen?

Heb je misschien aan primes gedacht, als je de 70-200/2.8 zwaar vind?
200/2.8L - iets goedkoper en uitstekend (heb ik, het is fantastisch, maar erg lang op crop)
135/2.0L - zelfs nog iets beter dan de 200/2.8L, las je een prime kunt gebruiken dan is dit de beste keuze.
zijn toch nog een stuk lichter.

suc6!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Tsja vind dit een beetje niks zeggend allemaal. Ben geen EXIF expert, maar ik heb geen gegevens over de foto kunnen lezen. Als je de lens simpelweg te zwaar vindt dan moet je een andere halen die je wel kan en wil sjouwen. Als het advies wat je wilt je om de scherpte gaat: dan mag je wel wat meer foto's plaatsen en zeker heel veel meer informatie geven over hoe je de foto hebt gemaakt (diafragma, sluitertijd, ISO, aantal mm's, wel of geen statief, waarop scherpgesteld, daarna nog andere compositie gemaakt etc etc). Op deze manier vind ik het onmogelijk om wat te zeggen van de kwaliteit, behalve dan dat ik het een mooie DOF vind en hij behoorlijk scherp lijkt.

ik zou nog wel effe een entertje in je post plaatsen trouwens, dat leest en kijkt wat fijner.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Verwacht ook niet dat je met een nieuwe lens ook meteen betere foto's maakt.

Leer eerst de lens kennen, van haver tot gort, dan pas kun je beoordelen of ie je bevalt of niet.....

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar