Algemene vraag foto's maken in een cafe/restaurant

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik ben gevraagd om een foto te maken van een café/restaturant waar mijn vrouw werkt. Dit moet een sfeerfoto worden met een aantal gasten erop die ook aan tafel zitten.
Het maken van de foto's is geheel vrijblijvend en ze verwachten niets van me, maar ik wil er toch wat proberen van te maken.

Ik heb een EOS 1000D met een 18-55 en een 70-300. Ik ga dus de 18-55 gebruiken ivm de beschikbare ruimte binnen.
Tevens heb ik nog een externe flitser welke ik ook meeneem, hiervoor heb ik ook een omnibounce.

Hebben jullie tips waar ik rekening mee moet houden want ik heb niet echt ervaring op dit gebied.
Nogmaals er wordt niets verwacht, maar het is voor mij gewoon om ervaring op te doen en als er toch een mooi resultaat uitkomt dan is dat meegenomen.
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

kijk op:
http://www.corbisimages.com/Search#p=1& ... t+interior
voor ideeen wat en hoe te fotograferen.
maar zo'n kant en klare oplossingen heb ik niet, sorry...
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Een kant en klaar antwoord verwacht ik ook niet hoor, dat zal er namelijk ook niet zijn, ik zal eens kijken naar de link
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

bij restaurant denk ik aan kaarslicht. en houten tafels. en de warme tinten die hiermee worden bereikt! ik zou dus proberen om de bezoekerd zoveel mogelijk in bestaand (kaars)licht te zetten en probeer de goudbruine gloed hiervan te bewaren!.
Canon
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Wat voor restaurant is het?

Zorg in ieder geval dat alle tafels netjes gedekt zijn en dat alles in het restaurant kaarsrecht staat. Kaarsen op tafel geven de foto een gezelligere sfeer.

Neem een statief mee omdat het donker kan zijn en zodat je kan expirimenteren met scherptediepte (en langere sluitertijden horen daar ongetwijfeld bij)
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

+1 voor statief!
757D + 8-400 mm
Diaroen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 19:46

En let op je iso, die is killing bij de 1000d

Succes, leuke opdracht.

Gr
Diana
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Laat de flitser maar in je tas. Alleen als je indirect kunt flitsen kan je er een paar doen maar je zult zien dat zonder flitser de sfeer veel beter te pakken is. Dus een wat hogere iso dan maar en vanaf statief werken lijkt mij het beste.

Succes, :wink:
Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Liever niet flitsen en een lichtsterke prime (50 mm of 35 mm) gebruiken waarbij je met de grote diafragma's leuke accenten kunt leggen. En vergeet je statief niet.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
JW17
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2010 20:48

En een afstandbediening of de timer gebruiken vanaf het statief.
Groet, JW
~~~~
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken...
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik geloof niet dat de TS een lichtsterk objectief heeft.
Bedenk wat je met je foto's wil. Als je een warme gezellige sfeer wilt neerzetten is het niet zo erg om een langere sluitertijd te gebruiken. De sfeer is zo belangrijk dat het niet stoort als er wat beweging te zien is in beeld. Flitsen haalt vaak de sfeer weg. Wat je misschien zou kunnen proberen is om heel zacht in te flitsen en toch een langere sluitertijd te bewaren. zo neem je ook nog wat achtergrondlicht (sfeer) mee. Nadeel is dan weer dat je twee heel verschillende kleuren licht in je foto hebt.

Plannetje maken, foto's maken, thuis kritisch bekijken, nieuw plan maken en nog eens foto's maken (want vaak zie thuis pas wat je had moeten/kunnen doen)

Succes en zet het resultaat op het forum!

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik heb inderdaad (nog) geen lichtsterk objectief.
De 50 mm 1.8 staat wel op mijn verlanglijstje maar het is er nog niet van gekomen.

Te hoog in de ISO kan ik niet gaan, 800 is echt max, want op 1600 heb ik last van ruis. Dit zal wel een euvel van de 1000D zijn.

Ik heb een statief welke ik ook zal gebruiken en een remote heb ik ook.

Het is een Engelse Pub, kaarsen zijn er niet echt dat zijn meer van die lantaarntjes met waxinelichtjes erin, maar die kunnen denk ik wel zichtbaar worden.
Langere sluitertijden, ok, maar hoe doe je dat dan als je er personen op staan. Er zal er altijd wel 1 zijn die beweegt of knippert met zijn ogen.
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Als je geen lichtsterk objectief hebt dan zul je wel moeten flitsen. Statief in een restaurant? Dat gaat niet werken, geloof me. Inflitsen via plafond (als het kan en anders via muur o.i.d. Er staat enorm bveel geschreven op dit forum hoe je dat het beste aanpakt.
Succes
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONStatief in een restaurant? Dat gaat niet werken, geloof me.
Iets meer onderbouwing zou wel op z'n plaats zijn...
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

gewoon even wat verschillende settings gebruiken, statief zou ik zowieso proberen te gebruiken.

Instellingen die een leuke foto op kunnen leveren :

stand AV, flister ingesteld op invulflits (via de camera kun je dat in je custum menu instellen), diafragma 5.6 of iets dergelijks, ISO 800, dan krijg je ietwat van de sfeerverlichting mee, de sluitertijd zal langzaam zijn, maar net even dat flitsje geeft enigzins een bevriezing voor d epersonen die erop staan, neem aan dta die niet wild op de tafel staan dansen, alhoewel, bij Engelse toestanden weet je dit nooit zeker.

of

stand M, flitser op ETTL, diafragma 5.6, sluitertijd 1/30ste ISO varierend van ISO 400-1000, flister omhoog lichtjes (niet helemaal ), zo kun je een ruimte redelijk uitlichten, nadeel is wel van deze instelling dat een gedeeltje van je sfeer verloren gaat.

of

een lichtbron nemen als meting, daar je camera op instellen, niet te laag in je ISO (grens opzoeken wat mooi is) ietsje compenseren indien nodig en kijken wat dit oplevert.

zo zijn er ook nog diverse combinatie's te doen, gewoon uitproberen zou ik zeggen, met flits, zonder flits etc...
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Afotos schreefCOLON
mmk schreefCOLONStatief in een restaurant? Dat gaat niet werken, geloof me.
Iets meer onderbouwing zou wel op z'n plaats zijn...
Er staat geschreven dat er gasten op de plaat moeten... Die ga je vragen om 3 seconden echt heel stil te zitten?
Dus tenzij je modellen gebruikt die aan de valium zitten...
Verder heb je er vaak de ruimte niet voor en moet je juist voor sfeer plaatjes/goede compositie snel de juiste plek en moment kunnen kiezen... Flexibilieit is het sleutelwoord hier, lijkt mij.

Naar mijn idee (of moet ik ervaring zeggen) dan he...

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

daar heb je absoluut gelijk in, maar hier spreekt natuurlijk een ervaren fotograaf die zijn uitersten en beperkingen goed kent, als je dit nog niet bent is een statief toch vaak een goed hulpmiddel.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Kun je in elk geval je eigen trillende handen niet de schukld geven :mrgreen: :mrgreen:

Op die manier had ik er even niet over nagedacht... ( :oops: )
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Flitsen op het tweede gordijn voor de gasten die op de foto moeten, dan hou je de sfeer in je foto en kun je bewegende gasten 'bevriezen'. En dan nog zou ik een statief gebruiken om alle bewegingsonscherpte te voorkomen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Diaroen schreefCOLONEn let op je iso, die is killing bij de 1000d

Succes, leuke opdracht.

Gr
Diana
Wat een onzin!

Zoals ik al veel vaker gezegd heb: een kwestie van goed belichten, en de ruis camoufleerd zich wel.

Welke camera ik ook in handen heb gehad, ik had/heb steeds minimale zichtbare ruis in de opname bij hoge (800, 1600 en 3200 ISO) ISO-waarden.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar