kritiek en reactie

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

carla333 schreefCOLONVerder hoop ik dat er nu wat meer reacties gegeven durven te worden zonder zich bij voorbaat al te verontschuldigen voor hun reactie.
Dat hoop ik ook, dat lijkt mij een mooi resultaat van dit topic :!:

Ik ben een beginneling met nog maar weinig ervaring. Als ik foto's post, doe ik dat juist om verbeterpunten en kritieken te krijgen. Dat mogen technische verbeterpunten zijn (je witbalans klopt niet, en doe eens iets anders met de compositie), dat mogen gevoelsmatige verbeterpunten zijn (totaalplaatje is een beetje saai, doet me niet echt wat), dat mogen kritieken zijn (wat je nu zegt is echt onzin) en uiteraard mogen het ook complimenten zijn! :D

Bovenstaande punten kunnen heel goed zowel door profs als door beginners aangegeven worden. Een prof zal zich misschien focussen op technische punten of details, terwijl een beginneling eerder een gevoelsmatig totaaloordeel zal geven. Maar beide punten zijn voor mij zéér waardevol en helpen mij om (hopelijk) beter te worden.

Kortom, ik zou iedereen op willen roepen om te reageren op foto's, en dat liefst ook nog een beetje onderbouwd te doen. Als er een detail niet klopt, hoor ik graag waarom niet en wat ik eraan zou kunnen doen. Als het totaalplaatje niet klopt, hoor ik graag wat je stoort en wat je wél zou willen zien. En als ik onzin uitkraam, wel, ik ben best eigenwijs maar leer graag! :wink:

Dus, Carla, blijf alsjeblieft gewoon je opmerkingen plaatsen! En al die anderen die (nog) niet durven te reageren, begin er gewoon mee!

En iedereen die "kritiek" krijgt: voel je niet gelijk aangevallen, maar kijk eens wat de ander heeft bedoeld te zeggen. Misschien zit er wel een kern van waarheid in! :)

Just my 2 cents!

grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Mooie bijdragen in dit topic!!

Wat Dr. Strooi schrijft vind ik interessant; dat gaat inhoudelijk in op kijken en beoordelen. Ik ben eigenlijk nog nooit een uitvoerig stuk tegengekomen dat onderzoekt wat kijken en beoordelen nu is en hoe je dat onder andere kunt aanpakken...
En zelf ben ik niet zo'n kletskous-schrijver...

@ Carla, heel goed dat je dit topic opstart. Als jij zit met opmerkingen of omgangsvormen die forum-gerelateerd zijn, dan mag je dat best aangeven. Dat kun je op individuele basis doen dmv pb of uitroepteken, maar als het iets algemeners betreft, zoals hier, dan kun je best een topic openen.

Als ik op een foto reageer doe ik dat uit sympathie voor de fotograaf of voor de foto. Meestal heb ik opmerkingen. Die baseer ik op mijn smaak. Ik zal dus de laatste zijn om te zeggen dat mijn opmerkingen waardevol zijn, of de waarheid in pacht hebben.
Ik kwam Picasso eens tegen, en zei toen: "heej Picasso, dat vogeltje, zou dat niet mooier zijn als het blauw was, in plaats van geel?!?"... Picasso zei toen iets dat ik niet verstond... :). Ik denk mee, probeer mogelijkheden om te kijken aan te reiken, en verder kan ik niets doen. Natuurlijk heb je dingen als scherpte, beweging, licht en kleur, etc, maar dat zijn variabelen binnen een continuüm; voor een beginner zijn het foutjes, en voor gevorderden zijn het stijlvormen.... Wat mij vaak helpt is variaties op mijn beelden bedenken / aangereikt krijgen, zodat ik afstand kan nemen van mijn beelden. Ik ben daarom altijd blij met inhoudelijk commentaar op mijn foto's, ookal ben ik het er vaak niet mee eens.

Probeer dus altijd je betrokkenheid te laten zien, geef aan dat het jouw smaak is, en iemand kan volgens mij alleen maar wat over zichzelf neuzelen als 'ie 't er niet mee eens is... Of je nou ervaren bent, of net gisteren bent komen kijken maakt dan geen hol uit!!

Maar natuurlijk zijn er altijd mensen die moeilijk met kritiek of commentaar omgaan. Omdat ze dat lastig vinden proberen ze het vervelend voor anderen te maken om commentaar te geven (bijvoorbeeld stom terug reageren...). Als je er bewust voor kiest om hier NIET in te trappen, dan kan je niets gebeuren!! Laat de poedels maar blaffen; de meesten zijn blij met je opmerkingen!!!
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 3

@gumpje:
En hier herken ik de ware filosoof.
Niks az..nz....., gewoon ieder in haar/zijn waarde laten.
+1
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

Gumpje, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONJeroen,
Kritieken geven is niet erg, maar onderbouw ze dan ook en zeer duidelijk. F.Brouwers bijvoorbeeld ook: geef dan ook aan waarom je dat vindt.

Volgens mij heb je dan toch niet goed gelezen
Stel als eerste een vraag (eigenlijk 2), waar ik alsnog geen antwoord op heb gekregen.
En moet `k dan nog eens uit gaan leggen wat er aan mankeert als dit al door 4 personen is gedaan ?

@Carla gewoon jou ding blijven doen !

Grt, Frank
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

gumpje schreefCOLON Als ik op een foto reageer doe ik dat uit sympathie voor de fotograaf of voor de foto. Meestal heb ik opmerkingen. Die baseer ik op mijn smaak. Ik zal dus de laatste zijn om te zeggen dat mijn opmerkingen waardevol zijn, of de waarheid in pacht hebben.
Exact mijn gedachte. Het feit dat je tijd besteedt om commentaar te leveren betekent dat je die energie in iemand wil steken om hem of haar op een hoger niveau te tillen.
Foto's of fotografen waar ik niks mee heb geef ik ook geen commentaar :wink: :lol:
En zolang het goede kritiek is op een goede manier gegeven, is er niets aan de hand. Als dit niet meer zou kunnen is dit forum voor een groot deel zijn functie kwijt.
So..go on with the good work.. :)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Misschien heeft iemand hier iets aan .... kwam ik ooit eens tegen .... http://willem-de-vlaming.zoom.nl/blog/a ... nt_7549478
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Teranique schreefCOLONMisschien heeft iemand hier iets aan .... kwam ik ooit eens tegen .... http://willem-de-vlaming.zoom.nl/blog/a ... nt_7549478
Nuttig!!
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Nu mis ik eigenlijk een reactie van Peter............................................. :(
Ik vond het commentaar van Carla als beginner gedurfd. Gedurfd in die zin dat ik en ik denk met mij vele anderen dit (nog) niet van een beginnend fotograaf verwacht zou hebben. Die zijn meestal héél erg braaf en "verstoppen" zich meestal achter uitspraken als: "sorry dat ik dit zo zeg maar ik ben pas met fotografie bezig"
Is dit wat een volleerd of in ieder geval een ervaren fotograaf in de war schopt?
Naar mijn bescheiden mening heeft Carla niemand tegen de schenen geschopt en heeft ze enkel hardop proberen mee te denken. En als je dit nu subjectiviteit noemt waar je niets mee kunt?
Dan resteert er niet meer zoveel waarover we het kunnen hebben...................................................(soms vraag ik me dan wel eens af waarom er eigenlijk foto's geplaatst (mogen) worden)


Jo :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op j.jennekens, in totaal 7 keer gewijzigd.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind dat we in dit topic niet over personen hoeven praten, maar over reageren en beoordelen in het algemeen!
Persoonlijke zaken gaan idealiter via pb ;).

Hierop wordt dit topic ook gemodereerd!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Mijn vingers jeuken bij het lezen van dit topic en ook goed dat je dit topic heb aangemaakt Carla!
Ik ga nu naar bed toe want morgen sta ik vroeg op en mijn vingers jeuken dan ook nog wel. :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Het is al half elf....
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

ochtend begint bij mij soms pas als ik wakker ben. Dat is weleens in de avond ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een gedurfde stap die waardering en respect verdiend.

Als redelijk nieuwkomer bij deze dan ook mijn kwartje in deze topic.
Ik heb redelijk wat ervaring met fotografie. Veel? Nee, denk het niet. Maar wat is veel.

Maar ik heb wel de behoefte mijn platen langzaam naar een iets hoger platform te brengen. Daarvoor heb ik nodig dat er met andere ogen naar mijn foto's gekeken wordt. Maar nog meer dat er dan ook iets van gevonden wordt.
Liefst met een motivatie waarom en als er dan ook nog een tip komt met hoe het misschien beter zou kunnen, mooi toch? Pure winst :!:
Want daar liggen mijn leermomenten waarmee ik verder kan. "Van fouten kun je leren" zegt het spreekwoord tenslotte.

En mocht ik het er niet mee eens zijn is het misschien mijn ding of smaak.
Dan ga ik lekker op die voet verder, zo eigenwijs ben ik wel, het zijn tenslotte mijn foto's.
Maar de waardering voor tijd en energie van de kijker die moeite doet om te reageren is er beslist niet minder om.
Dus ik hoop van harte dat mensen hun beleving blijven ventileren, daar zit voor mij de meerwaarde hier.


Ik lees hier vaak commentaar waarbij ik denk "verrek" (is dat netjes?) dat had ik nog niet eens gezien, maar het klopt wel. Daar kan ik ook iets mee. Zonder dat het mijzelf betreft. Ook daar leer ik van. Waarvoor dank.
Ik denk dat iedereen een beleving en bedoeling heeft bij zijn platen. Maar die kan bij een ander heel anders zijn.
Gun elkaar die ruimte. Maar gun elkaar zeker ook de leermomenten. we leren elke dag toch?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik wil met mijn reactie niet overkomen als of ik het allemaal zou weten hoe het een en ander beter zou kunnen gaan maar zie mijn reactie maar als een soort leidraad waar jij (Carla) en misschien ook wel andere wat aan kunnen hebben.

Er zijn vele manieren van commentaar geven en dat is ook gelijk het belangrijkste knelpunt bij dit soort media als een forum als Eosdigitaal.
Of het nou over postzegels, auto’s of foto’s gaat, het gaat voornamelijk de manier waarop en wat het doel is van een reactie.

De onervaren fotograaf
Ik ga er maar vanuit dat iedereen die dit leest een autorijbewijs heeft zodat ik een vergelijking kan maken die ook voelbaar is.

Je rijd auto en naast je zit een passagier die zelf nooit auto heeft gereden en ook geen autorijbewijs heeft maar jou wel met de beste bedoelingen van de hele wereld weet te vertellen waar je op moet letten tijdens het autorijden.

Er zullen een hoop dingen verteld worden die best wel interessant kunnen zijn maar een hoop dingen ook weer niet omdat dat voor de ervaren automobilist vanzelfsprekende dingen zijn maar dat kan de passagier nooit weten omdat hij of zij die ervaring niet heeft.
De passagier valt dan door de mand en de automobilist heeft er eigenlijk niets aan en stoort zich hier aan.

Er is nog geen nood aan de man want de passagier kan het op vele manieren gaan brengen waardoor die niet zo erg door de mand valt en storend werkt.
De onervaren passagier kan op vele manieren iets te weet komen of zijn mening verkondigen en ieder zal voor zich zelf maar moeten bepalen welke de beste is.

Enkele tips aan iedereen, ervaren of niet, is dat je in ieder geval niet er vanuit kan gaan dat bepaalde dingen zo zijn gegaan zoals je denkt dat ze zijn gegaan of hadden gekund want dat weet je niet.
Je kan er naar vragen en dat leest dan ook gelijk relaxter voor diegeen die daar antwoord op kan gaan geven.

Als je een reactie gaat geven, geef dan ook een onderbouwing waarom je iets vind. Dat maakt het voor een TS duidelijker wat er bedoeld wordt en hij of zij kan daar dan ook beter op reageren.
Een onderbouwing geeft ook de indruk dat iemand daar over heeft nagedacht en de TS serieus neemt.

Fotografie is een vorm van kunst en iedereen is vrij hoe het resultaat er uit komt te zien. Als iets in een foto je niet aan staat kan je dat natuurlijk zeggen maar zal in de meeste gevallen een kwestie van smaak zijn.
Het heeft geen zin om met een belerend vingertje iemand daar op te wijzen, dat werkt alleen maar averechts en geeft ook aan dat je weinig respect naar een ander toe hebt.

Gooi niet met modder en wees niet kort af.

Speel niet op de man vanwege oud zeer of wat dan ook maar onthoud je van commentaar. Voor je zelf, de TS en het forum een stuk relaxter.

Woorden en zinnen kunnen wederzijds anders opgevat worden dan bedoeld met alle gevolgen van dien.
Wacht, niet ophangen.
Wacht niet, ophangen.
Vraag aan iemand wat er nou eigenlijk bedoeld wordt als je twijfelt.

Hieronder nog enkele tips waar je op kan letten en mee kan nemen bij het beoordelen van een topic.
- is het onderwerp scherp of juist niet
- goed belicht
- goed verlicht
- goede composities
- gebruik van een bepaalde scherptediepte
- "juiste" kleuren
- goed contrast
- horizontale horizon
- geen storende elementen
- beweging
- bevat een verrassend element
- toont emotie (roept emotie op)
- vertelt een verhaal
- maakt nieuwsgierig
- bevat iets mysterieus
- goede resolutie
- is creatief
- eenvoud

Nou, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan over omgangsnormen en de manier van kritiek geven.
Ik hoop dat de strekking van mijn verhaal wat duidelijkheid geeft hoe ik over bepaalde dingen denk en ook ik ben niet perfect en zal ik nooit worden ook.
Laatst gewijzigd door 2 op sugarman, in totaal 8 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ik kan heel ver met je mee, alleen de vergelijking is niet helemaal correct imo!
Je hebt met deze vergelijking gelijk als de onervaren fotograaf tijdens jouw fotoshoot met je meeloopt en je over vanalles en nog wat van advies ed zit te voorzien.
Bij het beoordelen van een foto kijk je naar het resultaat en niet naar de totstandkoming hiervan!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Als je dochter van zes na een autoritje volstrekt misselijk de auto uitvalt, ziet dat je inmiddels je beide autospiegels erafgereden hebt én opgemerkt heeft dat er al 12 km lang een fiets(er) aan je bumper hing, kan ook zij iets van je rijstijl vinden. Hoeft ze niet eens een rijbewijs voor te hebben.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Sommige denken wel te weten hoe de totstandkoming van een foto is gekomen.
Hoeft natuurlijk niet zoveel uit te maken maar in veel gevallen wel want het kan halve waarheden bevatten waar een TS dan niet op zit te wachten.

Knoet, jij spreekt uit eigen ervaring? :)
En dan maar hopen dat er niet zoveel zijn van dit soort dramarijders.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

hahaha....nee gelukkig niet, maar probeerde door mee te gaan in je metafoor, tegen beter weten in, enige vorm van reflectie op je reactie te bereiken.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Dacht ik al :) en uitzonderingen zijn natuurlijk altijd wel te vinden.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar