kleurverschil bij omzetten van adobe rgb naar srgb

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Ik merk dat ik sinds ik een nieuwe pc heb en een nieuw beeldscherm (gekalibreerd eye-one-match) en nu werk met cs5, ik opeens er last van heb dat als ik mijn foto's vanuit adobe rgb converteer naar srgb, de kleuren enorm afwijken. Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar kan het nu niet terugvinden en ik vraag me dus af hoe ik dit op kan lossen. Het kan toch niet aan mijn nieuwe beeldscherm liggen toch? :roll:
In mijn oude configuratie die ik op dezelfde wijze calibreerde had ik hier geen last van.
Wie kan me helpen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En in hoeverre wijke de kleuren af?
AdobeRGB heeft nu eenmaal meer kleurtjes dan SRGB. Het kan dus zijn dat je kleuren in AdobeRGB hebt en na conversie worden die SRGB. Dan zie je soms een verschil
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Verdiep je even in het begrip 'kleurruimte' cq 'kleurprofiel', dan wordt het je al snel duidelijk.
Als je ff googled dan heb je zo meer info te pakken.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... otorgb.asp

Let op waar en hoe je je foto's afdrukt, gebruik dan de kleurprofielen die bij het papier of de afdrukcentrale horen.
sRGB alleen gebruiken voor internet want demeeste browsers kunnen geen adobeRGB aan (en dat in 2010!). Dan zien je foto's er inderdaad ineens heel anders uit.
Ik gebruik altijd standaard AdobeRGB> voor internet sRGB.

Groet Hans
http://www.hanskaashoek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Dat verhaal van kleurruimte etcetera dat ken ik wel, niet dat het gesneden koek, is maar in hoofdlijnen weet ik dat allemaal wel.
Het is ook niet zo dat ik in een ander programma opeens een andere kleur heb. Nee direct bij omzetting in photoshop verandert de kleur aanzienlijk.
Als een scherm geen adobe-rgb kan weergeven, dus alleen srgb, dan kan het beeld bij omzetting toch niet opeens heel anders worden? En kon mijn oude crt-bak dan wel het adobe-rgb spectrum aan? Daar had ik het probleem namelijk niet bij. Nee er moet volgens mij iets anders zijn wat ik over het hoofd zie. Ik weet dat ik ooit wat erover heb gelezen, maar via google weet ik het nog niet terug te vinden.
Iemand nog een suggestie?
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Het is maar een idee hoor maar gebruik je misschien niet de juiste optie in PS?

Je hebt namelijk: "Assign Profile" en "Convert to Profile"
Je moet de convert altijd gebruiken.

Ik neem aan dat je dat doet hoor anders had het ervoor ook mis moeten gaan maar gewoon even om alles uit te sluiten.
jantref
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2005 11:02
CONTACTCOLON

Ik gebruik inderdaad convert...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar