Kan Canon er naast zitten?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Probeer het eens met apparatuur zonder mechanische invloeden. MLU is wel vrij essentieel denk ik, er zit vermoedelijk toch wel een grote delay na het opklappen van de spiegel om mirror-bounce kwijt te raken. Geen idee in hoeverre dat de constantheid van het geheel beïnvloedt, denk niet dat er een meting op plaatsvindt maar je weet maar nooit. Liveview misschien?

Als je met dit soort korte sluitertijden bij snel bewegende voorwerpen werkt krijg je wel vervorming door de spleetsluiter. Is dat geen probleem?

Overigens zou je eens kunnen kijken bij de buren. Nikon heeft een aantal DSLR's in het gamma (gehad of nog steeds) waar ook een elektronische shutter mogelijk was. De D70 meen ik? Dan ben je iig al vast van spiegel en sluiter af.
Laatst gewijzigd door 2 op jeveos, in totaal 6 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

misschien stom antwoord maar kan je niet al je camera's opstellen en die tegelijkertijd laten knallen. Hoe meer foto's hoe meer kans dat de goede ertussen zit.....
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ow ja, nog eentje. Wat voor objectief gebruik je? Hoe dommer hoe beter in dit geval denk ik, als de camera moet wachten op antwoord van een objectief, dan heb je een stuk protocol-overhead waarvan je het realtime gedrag niet weet. Ik neem aan dat je het diafragma helemaal open hebt staan (f/4 schreef je, dus dat is zelfs nog maar de vraag...), anders ga je ook nog moeten wachten totdat het diafragma dicht gaat.

Edit: protocol baudrates: < 115200 bps schijnbaar. Ergo, je gaat millisecondes moeten wachten op communicatie tussen body en objectief.

Kan je niet ergens een ouderwetsche diafragma-sluiter uit een 6x6 of zo scoren en die voor het objectief monteren? Dan is het: camera klaar, lange sluitertijd kiezen op de camera, na bijv. 200 msec de extra sluiter bedienen, daarna de sluiter van de camera pas weer dicht.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vervorming door de snelheid zal wel meevallen. Het is niet zo dat de foto's eruitkomenzoals bij Jacques Henri Lartique
De sluitertijden van de camera kunnen hoog zat. Het is wel binnen, maar met meer dan 100.000 watt aan verlichting kun je een hoop doen. Een sluitertijd van 1/4000 is voldoende om alles te kunnen bevriezen. Het voertuig legt dan bij 30 km/h ongeveer 2mm af. Die beweging ga je niet zien hoor. De dingen die echt snel gaan (airbag e.d.) zijn toch al zo raar van vorm tijdens het opblazen dat dat kleine beetje vervorming echt niet opvalt.

Op iedere camera trouwens hetzelfde objectief, maximale opening (ook afhankelijk van het brandpunt, het is een zoomlens). Zelfs hetzelfde geheugenkaartje

@BartvA
Hoewel er veel ruimte is, staat alles wel gruwelijk vol. Ik kan dus niet even zes statieven erbij zetten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Oe, dit is wel erg interessant. Ik zou zeggen, praat eens met Lex Augusteijn, die weet een afgeschoten kogeltje door een waterdruppel op de plaat te zetten. Maar nu weet ik niet heel zeker hoeveel foto's hij daarvoor nodig heeft voordat hij het resultaat heeft dat hij wil hebben.

En ik dacht even aan verschillende kabellengtes of soorten tussen flitser, camera en high-speed camera. Maar het gaat je helemaal niet erom dat die vertragingstijd korter wordt, maar dat het constant blijft zodat je de camera op de vertragingstijd vóór het gewenste moment kunt triggeren...
Ik heb er even over na zitten denken en ik denk dat die flitser nogal een vervelende manier is om je tijdmeting met de high-speed camera te starten... Ik verwacht dat hier de variatie in tijd in gaat zitten, omdat de spanningsopbouw/afgifte aan de flitslamp hierin wat kan variëren, denk ik (?). Je zou voor het startsignaal naar een meer digitaal signaal over moeten stappen; ik denk dat je wat dat betreft nog beter een laserpen kunt verbouwen en die dan aanschakelen met je trigger. Maar hier zit misschien dan ook een vertraging in die je dan weer op zou moeten tellen voor je eigenlijke schakelmoment.

Ik weet het zo ook even niet.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

fotojeroen schreefCOLON@Ravon, Er komt geen tweede kans.
Duidelijk. Ik zou in dat geval geen tijd meer besteden aan de vraag waarom die 40D en 50D slecht reproduceren want je testopstelling functioneert prima (qua reproductie) met de 1D. Als kopen een bezwaar is kun je een paar van die dingen huren.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik heb nog eens verder zitten spitten en denken. Vermoedelijk* vindt er nog communicatie plaats tussen body en objectief tussen de trigger-tijd en de start van de opname. Het real-time gedrag van die communicatie is (wederom vermoedelijk) niet erg goed. Die communicatietijd (valt te meten met een eenvoudige oscilloscope) kan best eens flink van invloed zijn op het totaal-plaatje.

De communicatie-snelheid tussen body en objectief is, voor zover ik nu heb kunnen terugvinden, slechts 62,5 kHz over SPI. Om een enkele byte versturen heb je 8 bits nodig en een boodschap zal bestaan uit meer dan een paar bytes. In theorie levert je dat al snel milliseconden vertraging op waarvan niet 100% met zekerheid vastgesteld kan worden dat de communicatie altijd exact hetzelfde verloopt. Een enkele message meer of minder kan al verschil van een tiental milliseconden opleveren. Als je wil kan ik er wel eens aan meten (maar dat kunnen de elektronici bij jou op de zaak vast ook wel).

Ik zou (nogmaals) zeggen: probeer dat hele meet- en regelcircus van de camera te elimineren door gebruik te maken van een externe shutter. Dat moet toch relatief eenvoudig te maken zijn...

*: Educated guess...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lex werkt op een hele andere manier. Die belicht zijn kogeltje door hem aan te lichten met de flitser. Zijn camera staat echter veel langer open. Maar het is zo donker dat dat niet opvalt.

De flitser is maar een hulpmiddel. De ontlading van het flitslicht gebeurd binnen een halve miliseconde. het frame waarop die afgaat omvat dus het opkomen van de flitser tot aan het op vol vermogen branden (wanneer men op 1000 fps werkt) Maar het heeft echter wel 7ms nodig om compleet uit te doven. Ziet er grappig uit trouwens.
de verificatie is goed genoeg, want het gaat om die ene miliseconde dat het 0.0000 is qua tijd. Maar bij de daadwerkelijke testen zijn alle high-speed-camera's gesynchroniseerd en zijn ze al aan het opnemen voordat de botsing heeft plaatsgevonden. D'r zit een buffer van twee seconde in (2000 beelden dus) en wij stellen vooraf in hoeveel beelden we voor de trigger willen hebben en hoeveel erna. maar dat is een heel ander iets dan het triggeren van een camera met een delay ;)

@Ravon,
De 40D's fluctueren veel, de 50D's behoorlijk minder. Krijg vandaag niet alles af met MLU ingeschakeld (hang teveel in dit topic rond) dus morgen hoop ik alle data bij elkaar te hebben en een vergelijk te kunnen maken.
Nadeel is wanneer je camera's gaat huren, je vooraf weer eerst moet meten. De ene 1D is de andere niet. Heb ik mazzel dat de mijne zo constant is? Of zijn ze dat allemaal? Da's ook nog maar de vraag. en als ze allemaal zo constant zijn, dan moet wel bekend zijn welke camera welke delay heeft.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Het is gebruikelijk om de vertraging te meten aan de hand van de stroomafname. Zo is er bv stroom nodig om de spiegel te bewegen of om de sluiter te openen en te sluiten.

Als je de stroomafname afzet (y-as) tegen de tijd (s-as) dan heb je een grafische weergave. Je moet dan wel weten waar de verschillende pieken voor staan.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

fotojeroen schreefCOLONDe ene 1D is de andere niet.
Dat probleem hou je altijd, je zult altijd eerst moeten meten wat elke camera doet en als het echt kritisch is kun je eea zelfs vlak voor het moment suprème nog even verifiëren. En als de vertraging per exemplaar verschilt zul je meerdere schakelaars moeten toepassen of een meerkanaals digitale timer waarop je per kanaal de vertraging kunt instellen.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De high-speeds werken met 1 trigger, maar die moeten dan ook gesynchroniseerd zijn.
Als we dadelijk bij de test meerdere SLR-camera's gebruiken, dan zal iedere camera zijn eigen trigger krijgen. Anders kun je nooit met een bepaalde interval foto's maken. Triggers genoeg hier, dozen vol. Zo'n meervoudige schakelaar zou gemaakt moeten worden (en laat daar eens iets overheen rijden :D, doe ons maar weer een nieuwe)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Kijk eens bij fotoopa. Hij bouwt geweldige systemen met een zeer korte sluitertijd, gebaseerd op een standaard camera. Hij gebruikt een extra snelle sluiter die hij tussen de body en lens zet. Misschien helpt jou dit?
http://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/
http://www.pbase.com/fotoopa
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die snelle sluitertijd is het probleem niet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Is zo'n casio exilim cameraatje met 50 opnamen per seconde ook iets voor jullie? Of is dat te dinkytoy?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Die snelle sluitertijd is het probleem niet.
Dat begrijp ik, maar ook hij liep tegen hetzelfde probleem van variërende sluitertijden aan. Hetzelfde principe wat hij heeft gedaan met een extra sluiter (die voor jullie niet zo snel hoeft te zijn), kunnen jullie ook doen. Het voordeel voor jullie is dan dat je alleen de sluiter bedient, en daarvan een veel betrouwbaardere tijd hebt. Je hebt namelijk alleen maar de spreiding op de sluiter zelf, de rest is dan volledig niet meer relevant. Je sluit hiermee imho veel onzekerheden uit.
Nadeel is alleen dat hij óf voor de lens moet, óf dat hij zo dun moet zijn, dat je nog ver genoeg scherp kunt stellen.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@VFRood
Heb ik wel even aan zitten denken. Maar ik zit met de kleinere sensor (en een hoop onderbelichting in de achtergrond waar geen licht komt en dus ruis) en het feit dat hij volgens mij niet te triggeren is.

@Drikusniet.
Als zo'n externe sluitern geen onderdeel van de camera is, dan moet ik dus vooraf wel de camera 'aan' hebben staan. Zij het in Bulb of zo. Dan staat hij een minuut of 5 tot 10 in Bulb te wachten totdat de externe sluiter open gaat. Dit zal de sensor ook niet al te gezellig vinden (hij zal er wel tegenkunnen hoor)

Zat me trouwens vanacht te bedenken. MLU gaat niet werken. Volgens mij, en dat vogel ik vandaag wel even uit, zal een camera die de eerste fase van MLU voorbij is (spiegel omhoog, nog geen sluiter open), na verloop van tijd de spiegel weer terugklappen. Dit kan wel een tijdje zijn, maar geen vijf minuten. En ik ben op vijf minuten voor moment supreme met hele andere (belangrijkere) dingen bezig dan te kijken of de camera wel in MLU blijft staan. Zou wel jammer zijn (desalnietteplus zoek ik wel uit wat alle vertraginen in MLU zijn, want ik wil het eigenlijk wel weten of het continuer is dan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Hey maar Jeroen, dat lijstje van Boels daar staat toch je antwoord?

De tijden die daarin staan bij AF gebruik die komen redelijk overeen met wat jij gemeten hebt. Maak je gebruik van MF of pre-focus dan haal je een flink deel van de vertraging af en kom je in de buurt van de getallen die Canon specificeert.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het verschilt anders nog behoorlijk hoor. 10ms met mijn 1D. Weet je wat er in die 10ms allemaal kan gebeuren? Ik wel, best veel.
Plus het wordt dan gokken en dat is geen optie. Ik hoef niet op die waardes van Canon uit te komen. Hoe lang het duurt maakt niet zo uit, als het maar iedere keer hetzelfde is.
Maar trek vandaag misschien nog wel de stoute schoenen aan en bel naar Canon om gewoon te vragen hoe zij nu bij die tijden komen. Denk dat het is totdat de spiegel omhoog klapt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Dus... je kan niet 10 seconden van tevoren de camera al bedienen? Tsja, euh....

Als die MLU je niet gaat redden en de externe shutter om dezelfde reden niet meer kan, dan zal je toch echt naar een ander merk moeten uitwijken. Kijk eens bij Nikon? De D70 heeft een elektronische sluiter, wellicht dat die meer kan. Is anders een compact echt onvoldoende kwaliteit? De G10 (G11?) heeft toch ook alleen puur elektronische sluiters?

Die snelle casio compacts zijn inderdaad niet extern te triggeren, het zijn enorme ruisbakken en ze zijn goed niet handmatig in te stellen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nou, alle metingen zijn verricht, ik ga nu alles in kaaert brengen.
Overigens, als je MLU gebruikt, dan klapt de spiegel na 30 seconden weer terug als je geen foto maakt.
(heb nu trouwens Canon aan de lijn over de vertragingstijd :D)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar