welk objectief?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jan1963
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 08:16
WoonplaatsCOLON de Kempen, Belgie

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jan, 47 jaar en woon in de kempen. Ik interesseer me heel erg in autosport en daarvan maak ik dan ook m'n meeste opnames. Ik heb dit jaren gedaan met een canon G5 met teleconverter, maar m'n trouwe apparaatje is onlangs overleden. Tijd dus om wat nieuws (of tweedehands) te kopen.
Ik heb me vorige (en deze) week de volgende spullen gekocht:
- 400d tweedehands met +- 4000 clicks, 2 jaar oud. In nieuwstaat. Hierbij zat de kitlens EFS 18-55.
- Er zat ook nog een ouder objectief EF 80-200 1:4.5-5.6 II bij.
- Ik kocht me nieuw nog een EF-S 55-250 1:4-536 IS met zonnekap en UV-filter
- en ook nog een flitser Speedlite 430EX II (voor de familiefeestjes)
- Dit alles stop ik weg in een LowerPro Nova 200AW

Ik heb al meerdere foto's genomen met de verschillende objectieven en ik ben aangenaam verrast door de resultaten.

Nu m'n eigenlijke vragen:
1: vroeger zat ik in de organisatie van autsportevenementen en had dus de mogelijkheid om m'n plaatjes te schieten op plaatsen waar anderen niet mochten komen. Daarom ook ging dit vrij goed met m'n G5 met teleconverter (wel veel pannen). M'n 55-250 zoomt wel redelijk in, maar ik vermoed net niet genoeg. Ik ben er nog niet mee op een wedstrijd geweest, dus zeker ben ik er niet van.
-Welk betaalbaar objectief zou wel aan m'n wensen voldoen? desnoods tweedehands
2. ik merk dat de teleconverter van m'n G5 (TC-DC58N 1.75x) op m'n kitlens en op de 55-250 past. Kan ik hiermee dan nog acceptabele foto's maken? m'n probeersels wijzen uit dat ze niet zo scherp zijn.
3: Nogal dikwijls is het, willen of niet, tegen de zon in foto's maken. Welke filter zet ik dan best op m'n objectief?

Vandaag ga ik foto's maken van een 4x4-treffen. Veel snelheid zit er dan niet in, maar ik ga toch proberen enkele mooie plaatjes te schieten.

Vroeger was een foto een foto, maar nu ik wat meer geïnvesteerd heb wil ik me toch een beetje inwerken in de wereld van de digitale fotografie.

alvast dank voor de input
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Welkom op het forum, Jan.

Wat je eerste vraag betreft.
Je bent op zoek naar tele boven de 250mm voor een betaalbare prijs. Het hangt natuurlijk van je budget af, echt goedkoop zijn (goede) tele-objectieven eigenlijk nooit. Maar ik neem aan dat je eerst gaat proberen hoe ver je komt met je nieuwe 55-250.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

tegen de zon (recht in de zon word wel heel lastig) maar een zonnenkap zou denk ik een zeer goede aankoop zijn? het is deel bescherming van je lens en anderzijds zorgt het ervoor dat er geen / minder strooilicht in je lens valt, dus je gaat lensflare tegen

tip: op ebay zijn ze voor enkele euro's in hong kong te bestellen incl. verzending!
Canon
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Je zou eerst eens met je bestaande zoom kunnen gaan werken. Dan kom je er vanzelf wel achter wat je mist aan zoombereik.

Canon en andere merken leveren diverse 70-300 mm objectieven. De L versie van Canon is daarvan de beste.

Is 70-300 nog te kort dan kan je denken aan de Canon 100-400 mm. Goed maar wellciht duurder en groter dan je zou willen.

Van belang is dat je je kwaliteitseisen omschrijft. Maak je een foto om te plaatsen op internet of om er een poster van te maken? Ook dat bepaalt de lenskeuze.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allereerst welkom.

Ten 2e, als je de techniek beheerst kom je met 250 mm al een heel eind hoor, ongeacht waar je staat....
Tenslotte wordt dit theoretisch met je 1.6 cropfactor al 380mm. Blijven oefenen.
Wel zul je op tele in voor en naseizoen op tele wat licht tekort komen voor snellere sluitertijden misschien.

IK heb ook redelijk wat autosport ervaring. EN ik kan je daarvoor van harte de Sigma 100-300 EX F4 HSM aanbevelen.
Dan heb je over het hele bereik meer lichtsterkte.
Die zal zeker weten uitstekend presteren op je nieuwe camera. Heb hem ook een tijd gebruikt hiervoor en toevallig afgelopen maand verkocht.
Maar ze worden vrij regelmatig 2e hands aangeboden. Voor tussen de 400 en 450 euro moet je een goed exemplaar op de kop kunnen tikken.
Echt 1 van de beste objectieven van Sigma en ook superdegelijk als je vaak op pad gaat. Geen lichtgewicht, maar wil je beter zal dat onvermijdelijk zijn. Zit overigens ook een prima tas en zonnekap standaard bij, dat scheelt.
En gemonteerd op je camera mag je ermee gezien worden langs de baan ook nog... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je G5 met de teleconverter komt op 245mm equivalent, je 55-250IS komt op 400mm equivalent - ik vermoed dat het voldoende is :D
Ga het eerst uitproberen, en als het tekort is, kom dan nog eens terug.

Ik zal je wel wat pointers geven:
Het is verstandig een lens nemen met IS (Sigma: OS, Tamron: VC) te kiezen.
Het verschil tussen 250 en 300 is m.i. verwaarloosbaar.
Wat versta je onder betaalbaar?
De opties die je zo ongeveer hebt:
Canon 100-400IS - €1150,-
Sigma 120-400OS - €650,-
Sigma 150-500OS - €775,-
Sigma 50-500OS - €1375,-
Volgens mij zijn dit de lenzen die verder dan 300mm gaan en toch IS hebben.
Overigens kun je tweede hands misschien nog wel de Sigma 80-400OS vinden.

T.a.v. de teleconverter van je G5: je kunt het proberen natuurlijk, maar ik verwacht dat je AF moeite zal hebben en dat de resultaten tegen zullen vallen.
In ieder geval veel succes.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

een zoomlens samen met een converter valt meestal tegen qua scherpte. Ik zou het eerst eens proberen met je 50-250. En eens hier en daar rondkijken op forums met raceplaatjes. Hier kun je aan de hand van exif gegevens wel zien, Waar zij deze foto's mee gemaakt hebben en op welk aantal mm.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer de 250mm van de 55-250 te kost is, zal 300mm niet heel veel helpen en ook al snel als tekort ervaren worden. Een 70-300 zie ik daarom niet als een geschikte aanvullen. Wel de 4 objectieven die addy101 opsomt, met 400mm heb je duidelijk wat meer mm.

Over de filter: Geen 1. Een filter vergroot de kans op flare en zeker met tegenlicht. In plaats daarvan is een zonnekap een veel betere oplossing.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

geert h schreefCOLONWanneer de 250mm van de 55-250 te kost is, zal 300mm niet heel veel helpen en ook al snel als tekort ervaren worden. Een 70-300 zie ik daarom niet als een geschikte aanvullen. Wel de 4 objectieven die addy101 opsomt, met 400mm heb je duidelijk wat meer mm.
Over de filter: Geen 1. Een filter vergroot de kans op flare en zeker met tegenlicht. In plaats daarvan is een zonnekap een veel betere oplossing.

Addy geeft zelf ook al een rekensommetje ivm de cropfactor...
Met 300 mm zit je op crop dik boven de 400 mm. Genoeg om in heel veel siuaties dichtbij te komen.
En dat nog altijd met een lichtsterkte van F4, dat lukt bij de genoemde alternatieven echt niet.
En de 100-300 is op 300 mm echt beter dan de genoemde superzooms van Sigma rond die lengte of daarboven.
En dan kun je desgewenst nog een prima uitsnede maken.

Het advies van IS (met name de meerprijs) zie ik niet zitten als je voornaamste doel autosport is.
Waarbij je IS vaak (geheel of deels) uitschakelt. De Sigma 100-300 is 2e hands echt geen duurkoop.

En wat het filter betreft, alleen gebruiken indien echt nodig/verstandig. Bij een rally is dat verstandiger dan bij een race op asfalt uiteraard.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
jan1963
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 08:16
WoonplaatsCOLON de Kempen, Belgie

Bedankt voor de input! Gisteren nam ik een reeks foto's op een 4x4-evenement. Zie testcase. M'n vrees dat m'n objectief niet genoeg zou zoomen werd gelukkig geen waarheid. Ik ben er uiterst tevreden van en voorlopig zal hij zeker aan m'n noden voldoen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ha Jan,

Welkom hier! Je hebt je een mooi startsetje uitgezocht in ieder geval. Ik zou als ik jou was eerst eens een paar keer kijken hoe veer je komt met de 55-250. Ik heb hem zelf ook, en heb er al heel wat mooie plaatjes mee gemaakt. En als ze niet mooi waren, lag dat vaker aan mij dan aan het objectief. Als je weet wat je huidige objectief (niet) kan, kun je daarna gericht op zoek naar een ander. Dan weet je ook wat je mist in je huidige objectief.

Je krijgt hier telkens de tip om een zonnekap te kopen, maar zo te zien had je dat al gedaan. Mijn ervaring is dat dat ook langs het circuit vaak wel voldoende is.

Succes!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Jan,
Leuk dat je meteen foto's geplaatst hebt!

Inderdaad, je hebt niet meer mm nodig.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar