lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
suskeboel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2011 18:29
WoonplaatsCOLON Overpelt Belgiè

Ik wil een lens gaan kopen om vogels te fotograferen in de tuin op ongeveer 30 meter afstand.
Kan iemand mij misschien helpen wat voor lens dat moet zijn ,en waar ik op moet letten.
Ik heb een canon 450 d en wil een cursus gaan volgen.
Weet er dus nog niet zoveel van.
Alvast bedankt
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Op 30 meter afstand zal niet meevallen. :D

Stel dat je een 300mm objectief gebruikt. De vergroting die je daarmee behaalt is dan M = 300/30000 = 0.01.

Dat betekent dat je op je sensor een gebied afbeeldt dat 100x zo groot is als je sensor, dus ongeveer 2.25 bij 1.5 meter. Dat moeten dan wel grote vogels zijn.

EDIT: Chris was me voor. :wink:
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Toen ik de titel las dacht ik, lekker vaag.

Toen ik de post even te snel las, dacht ik, die wil de buurvrouw fotograferen ofzo :)

Dat wordt overigens een aardige lens. Of met extenders werken?
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Selmak schreefCOLONToen ik de titel las dacht ik, lekker vaag.

Toen ik de post even te snel las, dacht ik, die wil de buurvrouw fotograferen ofzo :)

Dat wordt overigens een aardige lens. Of met extenders werken?
Een extender werkt niet op de 450d toch? De 70-300mm lens zou je dan denk ik het beste kunnen nemen. Wat heb je nu?
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Waarom zou een extender niet op een 450D werken dan?? Of bedoel je dat je een f/5.6 lens met 1.4 extender f/8.0 wordt, waardoor je je AF verliest??
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je toch op f8 moet gaan zitten. Waarom kan TS dan geen Sigma 600mm mirrorlens gaan gebruiken. Das de goedkoopste oplossing denk ik.
Zo een als deze -> http://www.photographyreview.com/cat/le ... 11crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Was het echt zo erg, Chris?

Hier staan toch nog best aardige plaatjes tussen. Een statief gebruiken zal ook zeker een must zijn.
http://www.pbase.com/cameras/sigma/600_8_mirror" onclick="window.open(this.href);return false;
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Off topic:
WIE is Suskeboel???
Even voorstellen mag wel.
En over de extender op de 450D: gaat prima, zolang je maar lichtsterke lenzen gebruikt. Maar dat geldt natuurlijk voor alle camera's.
Ik gebruik de 2x PRO DG van Kenko geregeld op mijn 100mm macro 2.8 en mijn 80-200L 2.8
Bij voldoende licht: geen centje pijn, maar je verliest idd aan scherpte. Weer wat vreemd glas erbij, zal ik maar zeggen.
Groet,
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

@Chris... de mk II ? ;)
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
suskeboel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2011 18:29
WoonplaatsCOLON Overpelt Belgiè

Even voorstellen zomaar iemand die graag buiten is en steeds meer zin heeft om natuurfotos te maken maar er helemaal geen verstand van heeft.
Daarom probeer ik erachter te komen hoe ik het beste vogeltjes enzo kan fotograferen en waarmee
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je zal je wel lens geschrokken zijn van al die mm en bedragen die je naar je hoofd geslingerd kreeg.

Ik neem aan als ik je goed begrijp dat je gewoon vogels in je tuin wil fotografreen en daarmee simpelweg een start wil gaan maken.
Dan raad ik je aan om eens een 55-250 IS of een 70-300 IS aan te schaffen om te beginnen, hiermee kun je welliswaar niet heel erg dichtbij komen, maar dmv geduld, schuilmogelijkheden ed kun je best een eind komen en daarmee een start maken, later kun je eens gaan kijken wat er zoal meer te koop is, want om nu gelijk met 400-500 mm lenzen te gaan gooien is denk ik nu nog iets te vroeg.
Als je bv deze lens tweedehands zou kopen dan is je investering niet zo hoog en na verloop van tijd als je meer wil, hetzij kwaliteit of mm meer, dan is deze simpel weer door te verkopen en de afschrijving is minimaal.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Sunnyboy schreefCOLONMaar ik gebruik voor vogeltjes eigenlijk veel meer de 100-400. Ik ben meer een loper.

Gr. Chris
+1

Hele fijne lens met een mooi bereik. Huur 'm eens (3 tientjes per dag 50% korting voor de 2e dag) en kijk dan eens of dat bevalt. Meestal staan er op ebay/marktplaats wel (2e hands) exemplaren voor een redelijke prijs mocht je hem niet nieuw willen kopen.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sunnyboy schreefCOLONIk heb nu de Canon 600mm f4 L :mrgreen:
Sunnyboy schreefCOLONIk ben meer een loper.
Maar met die 600mm loop je niet zo heel lekker :mrgreen:
Afbeelding
(Sorry voor deze topic vervuiling, maar ik kon het niet laten 8) )
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

post verwijderd
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 22 keer gewijzigd.
suskeboel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2011 18:29
WoonplaatsCOLON Overpelt Belgiè

Closeshooter schreefCOLONje zal je wel lens geschrokken zijn van al die mm en bedragen die je naar je hoofd geslingerd kreeg.

Ik neem aan als ik je goed begrijp dat je gewoon vogels in je tuin wil fotografreen en daarmee simpelweg een start wil gaan maken.
Dan raad ik je aan om eens een 55-250 IS of een 70-300 IS aan te schaffen om te beginnen, hiermee kun je welliswaar niet heel erg dichtbij komen, maar dmv geduld, schuilmogelijkheden ed kun je best een eind komen en daarmee een start maken, later kun je eens gaan kijken wat er zoal meer te koop is, want om nu gelijk met 400-500 mm lenzen te gaan gooien is denk ik nu nog iets te vroeg.
Als je bv deze lens tweedehands zou kopen dan is je investering niet zo hoog en na verloop van tijd als je meer wil, hetzij kwaliteit of mm meer, dan is deze simpel weer door te verkopen en de afschrijving is minimaal.
bedankt voor de info ik had zelf ook al gedacht aan een EF 70-300 IS dan eerst maar eens proberen en een cursusje volgen om alles te snappen?het is allemaal best moeilijk :?: :?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar