430 EXII troubleshooting

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Afgelopen vrijdag liep ik tegen flitsproblemen aan.
Een collega werd 65 en aangezien ze niet meer fulltime blijft werken hadden we het een en ander gedaan om haar te verrassen voor werktijd.
Het was dus vroeg :shock: :) , en achteraf twijfelde of ik nou dingen verkeerd had gedaan, of dat het aan de flitser lag.
Het probleem was dat het domme ding vaak gewoon stomweg weigerde. Door te lange sluitertijden om beweging te bevriezen zonder flits zijn
veel foto's mislukt (wilde omgevingslicht meepakken), flink balen dus.
Ik had er verse duracells inzitten dus dat kan het probleem niet zijn lijkt me, of misschien toch stomme pech dat het een setje slechte batterijen waren???

Vanavond had ik wat tijd dus ben even aan het testen geweest. Vaak ging het goed, maar dan duurde het ineens langer voordat het pilot-knopje weer ging branden en ik kon flitsen, daarna ging de flitser soms helemaal uit. Dat lijkt wat mij betreft op lege batterijen, maar als ik de flitser weer aan deed, kon ik wel gewoon weer flitsen, al volgde dan een tijdje later hetzelfde probleem wel weer.
Ondertussen van alles zitten proberen, van even de batterijen er in en uit, tot camera instellingen resetten, zowel in Av, M als automatisch geschoten, speling flitser/flitsschoen gecontroleerd (het is normaal dat je een heel klein beetje speling heb links/rechtsom? - echt heel weinig hoor -, en het is niet zozeer de flitser die speling heeft op de schoen, maar dat er in het geheel (dus incl. flitsschoen) een ietsie pietsie speling in zit)
Op een gegeven moment had ik het idee dat er verschil zat tussen frontaal flitsen en bouncen, maar dat lijkt me ook weer sterk.
Uiteindelijk ook maar nieuw setje batterijen geprobeerd guess wat, alles lijkt weer normaal, zelfs in burst mode knalt de flitser vrolijk mee.
Heb ik nou spoken gezien die er niet waren, kan het op 1 of andere manier aan bepaalde instellingen (op camera of flitser zelf) hebben gelegen, kan het uitmaken of je frontaal flitst of bounced (dat de flitser niet flitst in bounce stand i.c.m. met bepaalde instellingen?) kan ik bepaalde dingen testen om eventuele problemen die die flitser heeft uit te sluiten/vast te stellen?
Anywayz, zoals jullie merken ben ik gewoon aan het twijfelen geslagen door het voorval en als ik iets kan doen om het een volgende keer te voorkomen dan hoor ik het graag.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

kijk eens of de verende puntcontacjes op de flitsvoet wel goed inenuit veren.

heb mij ook een keer het ............. gezocht. bleek dat een van de puntjes niet helemaal uitveerde.

dus wel contact geen contact .



Cor Roza
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Die aan de zijkanten bedoel je? Lijkt gewoon goed te veren. Maar hoe kan dat het probleem zijn dan? Als je de flitser er op zet, dan druk je die toch automatisch naar beneden?
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
IBOOK2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2010 10:54

ik heb altijd begrepen dat normale batterijen niet zo geschikt zijn voor flitsers. iets met dat de flitser te veel energie te snel wil hebben. daar zijn oplaadbare batterijen schijnbaar beter in.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Heb te weinig verstand van batterijen om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, feit is wel dat ik tot nu toe nooit problemen heb gehad met de standaard, niet oplaadbare batterijen die ik heb gebruikt, van rally tot bruiloft, het functioneerde(flitste) altijd prima. Enige verschil deze keer is dat ik er duracell in had zitten en niet de varta's die ik tot dat moment altijd gebruikte.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

ja die aan de onderkant bij mij kwam er een puntje niet helemaal meer uit.

was haast niet te zien maar hij was iets korter als de rest .

cor
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

Volgens mij haalt IBOOK2 het een en ander door elkaar.
Het is juist precies omgekeerd!
Alkaline batterijen (normale batterijen) werken met een spanning van ±1.5 Volt. Daarentegen werken oplaadbare batterijen met een iets lagere spanning, namelijk ±1,3 Volt.
Dit heeft als gevolg dat de flitser iets minder snel zal herladen met oplaadbare batterijen.

Anyway, zo aan je verhaal te horen heb je gewoon pech gehad en een slecht setje batterijen gebruikt.
Als het nou vaker voor komt zou je kunnen overwegen om even langs de winkel waar je hem gekocht hebt te gaan..

Succes ermee in ieder geval!

Groeten,
Jan
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

@ cor: Hebben we het wel over hetzelfde? Ik dacht eerst dat je doelde op de twee veertjes aan de zijkanten, maar denk nu dat je de grijze contactpuntjes bedoeld? moeten die veren dan?
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

ja die 5 puntjes aan de onderkant


cor
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Klinkt inderdaad als probleem met je batterijen. Allereerst omdat ik het herken. Bij een cursist gebeurde dit ook, maar na het overdragen van een setje Eneloop accu's van mij, was het probleem over. Daarnaast omdat je zelf al aangeeft dat je uiteindelijk een nieuw setje batterijen hebt geprobeerd en het daarna goed leek te gaan.

Geen idee hoe lang de "oude" batterijen al in je flitser zaten, maar grote kans dat ze (deels) leeggelopen waren tussen het opladen en het uiteindelijk gebruik van je flitser. Reden dat ik tegenwoordig alleen nog maar (Sanyo) type Eneloop gebruik. Die lopen tot max. 3% leeg in een jaar. Ik heb per flitser 2 sets en laad ze pas opnieuw op, als ze echt op zijn. Altijd je flitser klaar voor gebruik dus en met een setje kan ik een hele avond flitsen (>250 tot 300 flitsen op een avond).
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

thnx voor de reacties allemaal!
@ Cor: Begin nu echt aan mezelf te twijfelen, is dat met het blote oog waar te nemen of die dingen ingedrukt zijn en/of al dan niet veren.
Na wat turen lijkt het alsof 1 v/d grijze puntjes 0.03 mm lager ligt (heb het niet nagemeten :) ), maar dat is volgens mij niet normaal waar te nemen.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Janvh schreefCOLONVolgens mij haalt IBOOK2 het een en ander door elkaar.
Het is juist precies omgekeerd!
Alkaline batterijen (normale batterijen) werken met een spanning van ±1.5 Volt. Daarentegen werken oplaadbare batterijen met een iets lagere spanning, namelijk ±1,3 Volt.
Dit heeft als gevolg dat de flitser iets minder snel zal herladen met oplaadbare batterijen.
IBOOK2 heeft het goed, het heeft niets met je spanning te maken.
Gewone , niet oplaadbare batterijen zijn heel goed in continu stroom leveren.
Zoals in een klok bijvoorbeeld.
Waar ze niet goed tegen kunnen is een grote stroom afname in één keer en dan weer herstellen.
Hier zijn de oplaadbare accu's juist weer heel sterk in, een grote afname van de stroom en zich weer herstellen.
( buiten de nieuwe generatie oplaadbare accu's zoals de nieuwe eneloops, die kunnen tegenwoordig ook goed tegen weinig stroomafname)

Ga maar na, in je afstandsbediening van je tv zitten gewone batterijen, als je hier oplaadbare in doet zijn ze zo leeg.
Niet door het gebruik maar door de zelfontlading.
Kijk eens of je van iemand een compact cam kan lenen waar aa baterijen in moet.
Doe hier eens een nieuw setje gewone batterijen in en kijk eens hoeveel foto's je hiermee kan maken.
Doe er nu eens oplaadbare batterijen in en kijk dan eens hoeveel foto's je kan maken.
Je zal schrikken van het verschil.
Bij mijn minolta compact cam staat het zelfs in de gebruiksaanwijzing, gewone batterijen niet gebruiken.

@Hirzo Ik denk dat je pech heb gehad met een slecht setje batterijen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Hirzo, ik kan je een setje Eneloops wel aanraden. Blijven het doen, zelfs als je ze weken niet hebt gebruikt. ;-)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Eneloops zijn zeker aan te raden, kheb nu 2 setjes eneloop xx (2500mAh) voor mijn flitser en 2 setjes aaa eneloop
voor mijn Afstandbediening/Trigger en heb geen problemen meer door lege of slechte batterijen.
Zeker wat mijn flitser betreft, die ligt zo nu en dan ook gewoon een week of 5 niets te doen en als ik hem pak
dan doet hij het ook gewoon.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar