Auto Rai welke lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Brell

Beste forumleden,

16 april ingepland om samen met mijn zoon naar de auto rai te gaan.

We nemen de volgende lenzen mee.
Canon 17-40mm f4 L en de canon 70- 200mm f2.8 L non is.
Camera's zijn de 30 en 40D.

Is dit een goede keuze qua lens?

Arnold
Gebruikers-avatar
Crazyrooster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2010 18:28
WoonplaatsCOLON Emmen
CONTACTCOLON

Ik vraag me af of je met de 70-200mm niet een beetje teveel zoom hebt. Denk dat je met die 17-40mm alleen al goed uit de voeten kunt.
Canon EOS 1000D | EF-S 18-55 | EF-S 55-250mm IS | EF 50mm f/1.8 II | Fotografie Emmen | Flickr...
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Zou die 100 mm ook meepakken ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Ik ben enkele weken geleden naar de Oldtimerbeurs in Maastricht geweest.
Ik had de 18-55 mm lens op het toestel en de 55-250 mm in de tas.
Ik heb echter alles met de 18-55 geknipt.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 00&t=87995" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jan.veen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 11:50
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik denk dat je aan de 17-40 genoeg hebt een groot hoek 10-22 is ook niet verkeerd
En een polarizatie filter is ook geen luxe.
En de speedlite
canon eos 400 D+grip|sigma 10-20 |sigma 17-70|tamron 70-300 telelens|sigma 105 mm macro|50 mm 1.8 II|en wat filters|speedlite 430 EX II

http://jan-veen.fotoport.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Die 70-200 heeft een minimale scherpstelafstand van 1,6m (IS versie in ieder geval). Daarmee zit je zover van de auto's af, dat iedereen er tussendoor loopt. Je hebt daar hoogstens wat aan, als je bij bijvoorbeeld Hessing RR e.d. vanaf de afscheiding wilt fotograferen. Voordeel is wel dat 'ie lekker lichtscherp is en dat je - zeker op grotere afstanden - met mooie korte scherptedieptes kunt werken.

Zelf heb ik altijd met redelijke groothoek op de RAI gefotografeerd. Met de 17-35 F2.8L op de 300D (eerste L op m'n camera) leverde topplaten op. Inmiddels op FF gebruik ik een 24-105.

Ik zie dat je ook de 100mm macro hebt. Die zou ik zeker meenemen, ook gezien de korte scherptstelafstand en flinke lichtsterkte. Ik denk dat je daar hele mooie (detail)opnamen mee kunt maken.
Brell

jan.veen schreefCOLON En een polarizatie filter is ook geen luxe
Waarom zou ik een polar filter willen gebruiken aangezien je altijd met te weinig licht zit op zo'n dag? Zeker met de 17-40?

Arnold
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

om ongewenste reflecties/spiegelingen in de ruiten tegen te gaan van dingen die je niet wilt zien op je platen.

Het lichtverlies is met wat meer iso best op te vangen.
En je flitser werd ook aanbevolen om mee te nemen toch?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Brell

Dank jullie wel voor alle goede adviezen, het zal met deze tips zeker geweldig zijn om het uiterste uit de foto's te halen.
Wanneer het zover is zal ik een aantal posten.

groet,

Arnold
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Heel bepalend voor wat je meeneemt is wat je gaat fotograferen op de RAI. Zijn dat overzichten, toeschouwers, details? Voor een overzicht heb je niet zo heel veel aan een telelens. Echyer, wanneer je je toelegt op toeschouwers dan juist wel.

En ga je auto's fotograferen dan wordt je al snel geplaagd door medebezoekers die tussen jou en de auto gaan staan. Een groothoek is dan wel handig.

Wat ben je van plan te gaan fotograferen?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

70-200 kan wel handig zijn voor een leuke Babe die zich op een motorkap nestelt :mrgreen:
Fotograferen is kijken niet klikken.
Brell

annoh schreefCOLONHeel bepalend voor wat je meeneemt is wat je gaat fotograferen op de RAI. Zijn dat overzichten, toeschouwers, details? Voor een overzicht heb je niet zo heel veel aan een telelens. Echyer, wanneer je je toelegt op toeschouwers dan juist wel.

En ga je auto's fotograferen dan wordt je al snel geplaagd door medebezoekers die tussen jou en de auto gaan staan. Een groothoek is dan wel handig.

Wat ben je van plan te gaan fotograferen?
Het heet de autorai dus? Auto's!!
Dat er dan toevallig een babe zich heeft genesteld op een auto ach ja vooruit dan maar.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLON70-200 kan wel handig zijn voor een leuke Babe die zich op een motorkap nestelt :mrgreen:
Mijn ervaring is dat die er op de RAI niet veel zijn. Was er 4 jaar terug voor het laatst, en toen heb ik er alleen bij de Alfa 8C (toen nog 'n concept, geloof ik) één gezien. Die je het uitzicht op het blik overigens hinderlijk ontnam.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Brell

bramos_ditaljanos schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLON70-200 kan wel handig zijn voor een leuke Babe die zich op een motorkap nestelt :mrgreen:
Mijn ervaring is dat die er op de RAI niet veel zijn. Was er 4 jaar terug voor het laatst, en toen heb ik er alleen bij de Alfa 8C (toen nog 'n concept, geloof ik) één gezien. Die je het uitzicht op het blik overigens hinderlijk ontnam.
Het gaat om de auto's hoor, daar hebben mijn zoon en ik een passie voor, mijn zoon bekijkt elke dag autoblog en weet echt alles over de nieuwste modellen. Ook de oudere weet hij erg veel van af. Dus, ik kan met een gerust hart thuis komen als er geen babe op de gevoelige plaat staat, vindt mijn ega ook wel zo fijn.

groet,

Arnold
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLONom ongewenste reflecties/spiegelingen in de ruiten tegen te gaan van dingen die je niet wilt zien op je platen
Het lichtverlies is met wat meer iso best op te vangen..
Eens, al is het wel een beetje afhankelijk van het doel van je foto. Ik heb zelf een 30D en meegenomen naar de AutoRAI. Zolang je plaatjes maakt, die je niet al te groot wilt afdrukken of slechts op het web wilt tonen, kun je makkelijk op ISO800 werken. De ruis is dan prima te overzien. IMHO.
Frank64 schreefCOLONEn je flitser werd ook aanbevolen om mee te nemen toch?
Bouncen in de RAI gaat niet echt lukken, dus je zult al snel direct moeten flitsen. Nadeel daarvan is dat je grote kans hebt op lichtvlekken in de glimmende bolides. Persoonlijk zou ik dus proberen niet te flitsen.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

Dus een statief meenemen is geen overbodige luxe...
Brell

edwardmila schreefCOLONDus een statief meenemen is geen overbodige luxe...
Ja, dat zou ik kunnen doen maar dan wordt het een monopot ivm de ruimte, je weet wel, mensen die tegen je aan staan of voor je langs lopen en dan tegen de statief aan komen(3 poot).

groet,

Arnold
Brell

Ik ben er achter gekomen dat ondanks ik de externe flitser gebruik de sluiter langzaam afgaat van de 17-40 L,
verhoog ik de iso, zeg maar naar 400 dan gaat het wel wat sneller.
Hoe kan ik dit meer beïnvloeden?
Nog meer de ISO omhoog gooien?
De flitser op manueel zetten?
Of kan ik iets in de camera (40D) veranderen?
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

De 17-40 heeft geen sluiter, maar ik denk dat je bedoeld dat de maximale opening van je 17-40 f/4 is en daardoor je sluitertijd langer.
ISO verhogen is een mogelijkheid, maar gaat uiteraard niet ongestraft. Op een bepaald moment gaat dat resulteren in storende ruis, het moment waarop dat gebeurt is vooral afhankelijk van de sensor/camerakwaliteit en niet te vergeten de manier waarop belicht wordt. Als je de techniek ETTR (Expose To The Right) in acht neemt, kun je veel erger voorkomen. Meeste ruis zit in donkere delen van de foto, dus als je veel fotografeert bij slecht licht, valt het daar het meeste op.

De 30D en 40D zijn geen ruismonsters, dus ik zou niet verder gaan dan iso800.
Lichtsterke objectieven is hier het "toverwoord". Een f/2,8 of liever nog een f/1.4 geeft je veel meer mogelijkheden dan jezelf te beperken tot iso's en een flitser. Focussen gaat veel beter in dergelijke omstandigheden en doordat er meer licht in de zoeker komt zie je beter wat je aan het doen bent. Een f/4 is gewoon te weinig lichtsterk voor deze situaties.

Als het voor eenmalig gebruik is, zou je de huur van een 24 1.4 of een 35 1.4 kunnen overwegen.
http://www.pixto-f.eu/prijslijst_canon_verhuur.html
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Brell

Ja, inderdaad heeft de lens geen sluiter maar de camera.
Ik zal het toch moeten doen met deze lens en de 100 mm macro f2.8
Dan maar goed kijken onder welke licht omstandigheden ik de opnames ga maken.
Toch bedankt voor je input. Het is mij niet duidelijk wat je bedoeld met ETTR.

Arnold
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar