Digitale SLR niet in stadion

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Gisteren ben ik naar het WK Voetbal in Utrecht geweest in het stadion Galgenwaard. Uiteraard had ik mijn EOS350D bij mij, maar kwam er helaas achter, dat dit soort toestellen (digitale SLR) niet is toegestaan bij dit soort evenementen. Was even flink slikken, want daar had ik absoluut niet op gerekend. :( :shock:

Gelukkig kon ik mijn camera in bewaring geven, zodat ik toch nog bij de wedstrijd kon zijn.
Nu kun je 2 dingen doen: de volgende keer zien de camera mee naar binnen te smokkelen, wat me waarschijnlijk ook nog wel zou lukken, alleen loop je dan het risico, dat de verkeerde je met de verkeerde camera plaatjes ziet schieten.
Of je kunt een compact camera kopen met zoveel mogelijk pixels en zoveel mogelijk zoom. Gezien het risico lijkt mij dit wel het verstandigste.

Met compact camera's heb ik eigenlijk in het geheel geen ervaring. Heeft iemand een advies voor dit probleem. Het gaat denk ik niet alleen om een compact camera, maar hij mag er ook niet als SLR uitzien. Want dan ben ik bang, dat dat alsnog problemen oplevert.
Het valt mij altijd op, dat organisatoren van evenementen vaak volledig onduidelijk zijn in dit soort dingen.

Groetjes,
Jan van der Straaten
Wageningen
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Snojmo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2005 17:22
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ben totaal niet ervaren hier mee, maar misschien kun je een verzoek bij het stadion en/of organisatoren doen om foro's te maken met je digitale SLR. Leg je hobby uit en vraag om toestemming, misschien krijg je die en kun je gewoon het stadion in.

Maar zoals ik al zei, ik heb hier geen ervaring mee.
Ben wel benieuwd, want ik zou mijn camera wel eens mee willen nemen naar de Arena bij een wedstrijd van Ajax.

Greetz
Cees
irene
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2004 17:15
WoonplaatsCOLON Veluwe

Heb je gevraagd WAAROM dit niet is toegestaan, ben ik namelijk erg benieuwd naar?
Irene
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

@ Snojmo: Dat klinkt erg leuk gedacht, maar zo simpel werkt het niet. Regels zijn regels en daar wordt niet aan getornd. Of je moet een officiele accreditatie aanvragen. Maar ik ben geen beroepsfotograaf, en ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Als iemand weet, hoe dat zou kunnen, hou ik me graag aanbevolen. Ik wil daar best de nodige moeite voor doen.
Ik heb zelf ook een Ajax clubcard en zoiets zou mij in de Arena ook erg leuk lijken. Maar ik ben bang....

@Irene: Die vraag heb ik uiteraard ook gesteld. Dat antwoord wist men zelf ook niet, behalve dat het de regels van de FIFA zijn. En daar kun je het dan mee doen.
Natuurlijk heb ik wel een idee: Men is bang dat je geld slaat uit de foto's die je hebt genomen, tenminste dat is het enige wat ik kan bedenken. Hoe hoger de kwaliteit, hoe meer geld je daaruit kunt slaan. Om dezelfde reden mag je in een schouwburg ook niet fotograferen, hoewel ik dat een stuk beter begrijp, dan in een stadion.
Maar dat is uiteraard helemaal mijn bedoeling niet. Maar dat geeft hen geen garantie, dat je dat toch niet doet.

Op zich heb ik een hele simpele oplossing voor dit probleem: Gewoon geld vragen voor het recht om foto's te mogen schieten. Daar zou ik helemaal geen probleem mee hebben. Dan kan het tenminste. En vooral heel erg DUIDELIJK zijn in wat mag en niet mag. Want daaraan ontbreekt het totaal.

Blijft het feit, dat ik op zoek ben naar een zo goed mogelijke compact camera, die toch mag. Zoiets als een Olympus C765 of C770 of een Panasonic FZ20. Mocht iemand hiermee ervaring hebben, dan houd ik me graag aanbevolen.

Jan
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jammer dat het niet mag. Het zal wel met portretrecht te maken hebben
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
ZeeKoei
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2005 14:32
WoonplaatsCOLON Brussel

hmmmm bizar

misschien lukt het beter als je bv niet hele tas met gerief mee hebt maar enkel de camera in een hoesje (dus geen lenzen, flitsers etc) ?
Prutser
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 12:00

Dit is in vele stadions het geval.

De reden is heel simpel: bescherming van de inkomsten van de geaccrediteerde (zeg maar: prof) fotografen. Met een beetje SLR+lens kun je ook vanaf de tribune interessante platen schieten (een aantal lezers van dit forum is daar ZEKER toe in staat), en daarmee ben je dan al snel een potentiele concurrent voor de pro's die de wedstrijd verslaan. Want jij zal dat ene moment van de wedstrijd maar net effe beter hebben dan de pro's langs de lijn en aan een blad aanbieden. Dat zou hun centjes kunnen schelen.

Of dit goed of slecht is: ik wil het er bij houden dat het voor de enthousiaste amateur vooral jammer is. Want hier is veel discussie over mogelijk. Het is niet mijn intentie om die discussie te starten. Maar ik hou ook niemand tegen.

Groet,

Prutser (die wel vaak in stadions fotografeert, lang verhaal, zie mijn voorstel-post en album)
ik rotzooi maar wat aan, met m'n 10D / EF 17-40mm / EF 28-300mm
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hmm klink imo wat oneerlijk, maar goed, ik verdien mijn geld er niet mee
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Mongol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 11:39
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Zou de reden niet eenvoudigweg kunnen zijn dat je SLR apparatuur als een zwaar voorwerp gezien wordt waarmee je rake klappen uit zou kunnen delen?

Niet dat ik denk dat je met je kostbare apparatuur gaat lopen meppen. Maar dit was toch één van m'n eerste gedachtes bij het lezen van dit verhaal.

Als het gaat om de veiligheid van grote mensenmassa's moet je soms drastische maatregelen nemen. Er zijn zoveel voorwerpen die mogelijk als wapen gebruikt kunnen worden, en daarom een stadion niet in mogen.
If you do not pay homage, we will take your property. If you do not have property, we will take your children.
If you do not have children, we will take your wife. If you do not have a wife, we will take your head.
Chinggis Khaan's tax law
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Prutser schreefCOLONDit is in vele stadions het geval.

De reden is heel simpel: bescherming van de inkomsten van de geaccrediteerde (zeg maar: prof) fotografen. Met een beetje SLR+lens kun je ook vanaf de tribune interessante platen schieten (een aantal lezers van dit forum is daar ZEKER toe in staat), en daarmee ben je dan al snel een potentiele concurrent voor de pro's die de wedstrijd verslaan. Want jij zal dat ene moment van de wedstrijd maar net effe beter hebben dan de pro's langs de lijn en aan een blad aanbieden. Dat zou hun centjes kunnen schelen.

Of dit goed of slecht is: ik wil het er bij houden dat het voor de enthousiaste amateur vooral jammer is. Want hier is veel discussie over mogelijk. Het is niet mijn intentie om die discussie te starten. Maar ik hou ook niemand tegen.

Groet,

Prutser (die wel vaak in stadions fotografeert, lang verhaal, zie mijn voorstel-post en album)
Ja zo is het ook.
De mensen aan de kantlijn krijgen er voor betaald om die juiste foto te leveren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat met met een SLR en tele lens zo de plaatjes gaat weg kapen.
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
RMP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2004 11:39
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Alles heeft met de fotorechten te maken, en zeker bij interlandwedstrijden doen ze moeilijk. Het gaat er niet eens zozeer om of het een digitale slr is, of een compacte digitalecamera, maar met het zoombereik. Ik meen dat tot 4x zoom is toegestaan, en dus een sony f717 bijvoorbeeld al niet.

In de Arena is mijn ervaring echter dat ze MEESTAL niet zo moeilijk doen (bij wedstrijden van Ajax). Ik kan je dus geen garantie geven, maar raad je zeker aan gewoon een keer je camera mee te nemen.
[size=67]EOS 20d - EF S18-55 - EF 70-200 F2.8L USM - EF 75-300 III USM - EF 50 1:1.8II- 420EX - 2x 1gb[/size]
nanoe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:31

Meestal heeft dit te maken met rechten. De beeldrechten zijn dan verkocht aan de Nos of andere instellingen. Bij Ajax zitten zat jongens met deze camera op de tribune. En daar wordt niet moeilijk gedaan over deze camera. Bij Championsleague wedstrijden heb ik wel eens gehoord over de zoom controlle. Er wordt dan gesteld dat gebruikers van camera's met meer dan 4x optische zoom of losse objectieven mogelijk of misschien beelden gaan verkopen.
nanoe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:31

robbertb schreefCOLONHmm klink imo wat oneerlijk, maar goed, ik verdien mijn geld er niet mee
Het is dat een accreditatie alleen op lidmaatschap is van de NSP of overeenkomende buitelandse vakbond meestal wordt uitgegeven. Helaas kan je als "amateur" fotograaf geen lidmaatschap verkrijgen. Het riekt dan ook naar een vorm van Branche bescherming, zodat de leden van de NSP een soort van voorrangspositie hebben gecreerd.
MissKiss
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2005 10:24

RMP schreefCOLONAlles heeft met de fotorechten te maken, en zeker bij interlandwedstrijden doen ze moeilijk. Het gaat er niet eens zozeer om of het een digitale slr is, of een compacte digitalecamera, maar met het zoombereik. Ik meen dat tot 4x zoom is toegestaan, en dus een sony f717 bijvoorbeeld al niet.

In de Arena is mijn ervaring echter dat ze MEESTAL niet zo moeilijk doen (bij wedstrijden van Ajax). Ik kan je dus geen garantie geven, maar raad je zeker aan gewoon een keer je camera mee te nemen.
Tegen mij is gezegd door de beveiliging dat je een D SLR mag hebben met een lens tot max. 300 mm.

Heb zelf nog nooit problemen gehad.

Zou zowieso me camera niet in bewaring laten dan maar niet naar de webstrijd.
simplepic
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2005 20:10
WoonplaatsCOLON Wageningen

Iedereen tot zover buitengewoon bedankt voor het commentaar en adviezen.
Uit jullie antwoorden blijkt ook wel wat een oerwoud aan regels er is. 4x zoom, 300 mm of "ze doen niet zo moeilijk". Wie het weet mag het zeggen.

Dat het met beroepsfotografen van doen heeft, lijkt mij redelijk zeker. Ik kan geen andere zinnige reden bedenken. Je moet toch wel compleet mesjokke zijn om met je camera te gaan meppen. Alsof dat met een heleboel andere dingen niet ook kan. (En die een stuk minder kosten).

Het gekke is, dat ik afgelopen zaterdag in Rosmalen bij het tennis was, daar mijn camera ook bij me had, en daar werd me geen strobreed in de weg gelegd. Alsof daar geen grote bedragen in omgaan en alsof daar geen professionele fotografen staan. Ik had mijn 100-400 L IS niet meegenomen, maar als ik had gewild, had dat zonder moeite gekund. Uitermate vreemd.

Ik wacht voorlopig nog even rustig af, tot ik uit Turijn definitieve zekerheid heb. Dat is toch allesbepalend, want daar hoef je echt geen streken uit te halen, of je hebt echt een probleem. En "dan maar geen wedstrijd" is iets dat je daar echt niet doet.

In ieder geval bedankt voor jullie commentaar.

Jan
Canon EOS350D = Sigma 18-125 = Skywatcher 127 1500mm = Canon 100-400 L IS 4.5-5.6 = Canon 70-200 2.8 L = Sigma 150 2.8 macro

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken welke organisatie er achter zit. FIFA hanteert andere regels dan de KNVB. Bovendien zijn er nog dingen als portretrecht enzo. De mensen langs de lijn (of hun werkgever) betalen voor een licentie. Als jij vervolgens vanaf de tribune plaatjes gaat zitten schieten, heb je kans dat jij het inkomen van de fotografen 'wegpikt' (zoals al eerder gezegd), bovendien hebben zij dan voor niks hun licentie betaald en het geld dat jij eventueel voor je foto's krijgt gaat volledig naar jezelf en niet deels naar een club. Zie dat als een soort van uitzendrechten met tv; je mag immers ook niet met een videocamera met satellietzendmateriaal naar binnen (oké, overdreven voorbeeld, maar dat is wel voor een belangrijk deel de vergelijking).

Het blijft voor de enthousiasteling natuurlijk jammer.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Oscar Luijben
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 20:39
WoonplaatsCOLON Ootmarsum
CONTACTCOLON

het heet ook met veiligheid te maken, is mij ooit verteld.
je wilt niet weten waar gekken hun semtex in stoppen.
en dan is een camera wel een heel mooi middel.
[color=blue]Achter de flitser heb je minder licht.[/color]
[url=http://foto-oscar.nl]Oscar[/url]de [size=75]kleinste[/size] foto-graaf van [color=orange][size=150][url=http://www.ootmarsum.net]Ootmarsum[/url][/size][/color]
EHRDspotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 12:52

Oscar Luijben schreefCOLONhet heet ook met veiligheid te maken, is mij ooit verteld.
je wilt niet weten waar gekken hun semtex in stoppen.
en dan is een camera wel een heel mooi middel.
Een klassiek voorbeeld van een tele-terrorist.
De beste site voor NFL Nieuws: [url]http://www.nflnieuws.nl[/url]
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Toen ik vorig jaar naar de eerste wedstrijd van de Admirals ging in de Arena had ik m'n DSLR ook mee. Werdt idd bij de ingang erg moeilijk gedaan maar toch erin. Tegenwoordig sta ik lekker op het veld en heb ik daar geen last meer van. Met voetbal is het allemaal nog lastiger, teveel belangen en [censored] met holigans enzo. Daar is een DSLR op de tribune zeker verboden. Met American Football valt het wel mee.

Voetbal fans kunnen niet tegen bier en camera's, footbal fans wel ;-) (Voetbal alcohol vrij evenement, footbal wel bier verkrijgbaar in stadion.)
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
th0m
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

xiphias, das mooi om te weten. Ik ben van plan naar de World Bowl te gaan, en wil dan zeker mijn 70-200 meenemen. Ik ga het gewoon proberen!
[size=75]EOS 50E[color=#FF6600]_[/color] EOS 350D + grip [color=#FF6600]_[/color] (sh)(k)itlens [color=#FF6600]_[/color] 10-22 f3.5-4.5 [color=#FF6600]_[/color] 70-200 f4[color=#FF0000]L[/color] [color=#FF6600]_[/color] 28mm f1.8 [color=#FF6600]_[/color] 50mm f1.8 II [color=#FF6600]_[/color] Peleng 8mm f3.5


[color=#FF0000][url]http://www.pbase.com/th0m[/url][/color][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar