Speling van 70-200 F 2.8 L IS USM II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Wat mij van het weekend op viel is dat mijn 70-200 F 2.8 IS USM II speling heeft op de camera. Je kan hem heel iets links/rechts draaien. Hoeveel speling kan hier eigenlijk op zitten en is dat normaal, of moet ik toch maar even terug naar de winkel?
Vooral i.v.m. stof en eventueel inval van licht?

Speling is op zowel mijn 50D als 5D MK II. Mijn 16-35 heeft hier geen last van, misschien mm (of zelfs minder) of zo, maar toch beduidend minder dan de 70-200.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou even Canon bellen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Hebben alle lenzen van Canon wel last van, wat mij altijd een doorn in het oog is geweest. Draaiende (radiale) speling is niet zo heel erg, axiale speling (kantelen) wel. Het gaatje in de vatting, waar het pinnetje van de cameravatting in valt, is gewoon erg ruim en grof geboord. Dat geeft altijd wat radiale speling. Daarbij klemt de ene vatting op het eind van de slag beter dan de andere. Wat Boels zegt: toch even laten checken of het binnen de marge valt. Wat je wel zou verwachten voor die prijs ...

Groetjes,

Bas
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik heb dat idd ook een beetje met dit objectief, valt vooral op als je de gondel op statief hebt staan en je aan de camera zit.
Vanuit de hand valt het minder op. Overigens had de mkI dat bij mij ook al, de overige objectieven hebben het niet/minder.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Dexter202

Mijn 70-200 2.8 heeft het ook. Ik heb het al meer gehoord en schijnt normaal te zijn. Ik heb er in ieder geval nooit 'last' van gehad.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Hmm, zo te zien ben ik dus niet de enige. Ik heb meerdere lenzen gehad en bij deze valt het me nu voor het eerste op. Andere nog getest, maar geen merkbare 'speling'. Canon vanmiddag gebeld en niet echt gehoord dat het normaal is of dat dat er een minimum is. Breng maar naar de winkel waar je hem hebt gekocht dan kunnen zij hem doorsturen naar de 'repair'. Ik heb eigenlijk ook geen zin om 6 weken op mijn lens te moeten wachten.

Ik gebruik hem eigenlijk erg veel. Daar heb ik hem ook voor gekocht en veel centjes voor neergelegd. Is er niet zoiets als vervangende lens voor lenzen in deze prijsklasse. Hij moet ook zijn centen weer opleveren namelijk en geplande afspraken afzeggen voor de komende 6 weken heb ik ook geen trek aan eigenlijk.

Niet dat ik last heb van de spelen op wat voor manier dan ook, maar het is me nu opgevallen en dan ga je het gewoon blijven merken. Zoals hierboven ook al aangegeven, voor lenzen uit deze (prijs)klasse verwacht je toch dat er een goede afwerking is?
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Het is idd behoorlijk irritant en ik ben van menig dat het bewegingsonscherpte op kan leveren wanneer je de lens goed vast hebt en de camera dus de lens volgt. Eerst naar de winkel is de normale gang van zaken en als zij zien dat het te gek is, zouden ze hem gewoon om moeten ruilen. Als consument heb je gewoon je rechten ... BTW, zo'n losse lensvatting kost iets van 15 euro. Jammer dat ze niet strenger op kwaliteit gecontroleerd worden voor dat bedragje tegen het totaalbedrag van de lens.

Succes,

Bas
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Grappig. Een onbenullig beetje tangentiale speling wordt hier zonder moeite als kwaliteitsprobleem neergezet. Die speling is inherent aan het ontwerp. Ik zou me pas zorgen gaan maken als er speling in axiale of radiale richting optreedt.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mijn lens heeft dat ook, maar volgens mij hebben al mijn lenzen dat wel...
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ik kom net bij CameraTools vandaan en ook daar vertelde ze mij dat ik me geen zorgen hoef te maken. Het blijkt 'normaal' te zijn. Wilde dat toch even van de experts horen die het dan ook daadwerkelijk konden zien.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar