Fotograferen van oude munten

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gerda1975
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 12:43
CONTACTCOLON

Hoi!

Bedankt voor jullie tips op mijn vraag hoe ik het beste oude munten kon gaan fotograferen. Ik ben ermee aan de slag gegaan en ik wil graag het resultaat laten zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou het fijn vinden om opbouwende kritieken te ontvangen. Alvast bedankt!
www.gerdabergsma.web-log.nl
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Op mij komen de details niet goed over ook zouden de munten beeldvullend mogen zijn. Omdat ik geen exif in je foto's vind kan ik niet zien welke aparatuur of instellingen je hebt gebruikt. Om eventueel tips te kunnen geven Is het ook handig om je opstelling te vermelden.

Groet Leon
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

+1

Die muntjes zijn zeker wel een paar centjes waard.......
Gebruikers-avatar
Gerda1975
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 12:43
CONTACTCOLON

Nou, de waarde valt tegen - volgens mij... We moeten nog uitzoeken wat voor munten het exact zijn.
De munten hebben honderden jaren onder de grond gelegen, dus het detail is op de daadwerkelijke exemplaren ook ver te zoeken.

De gegevens moet ik even opzoeken :-) Wordt vervolgd.
www.gerdabergsma.web-log.nl
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Misschien kun je om het relief in de munten zo duidelijk mogelijk te krijgen proberen om je flits bijna naast de munten te leggen, je krijgt dan scherpere schaduwen. Misschien lukt het op die manier om er iets meer uit te lrijgen. Als de ondergrond eigenlijk wit is, denk ik dat alles een klein beetje onderbelicht is. Ik dnek dat ook daardoor je iets meer detail in de muinten kan krijgen.
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Omdat we thuis ook veel oude munten bezitten kan ik je vertellen dat zelfs hele zeldzame munten van vroeger niet veel meer door verzamelaars gezocht worden. Het aanbod is vele malen groter dan de vraag waardoor munten die eerder 1400euro waard waren nu voor een tientje van de hand gaan. Reken je dus niet rijk maar zie het als een leuk bezit.
Gebruikers-avatar
Gerda1975
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 12:43
CONTACTCOLON

Mijn man zijn grote passie is momenteel: op stap met de metaaldetector. Helemaal happy als hij munten als hierboven vindt. Puur om te poetsen en nog eens te poetsen en daarna nog eens te poetsen. Daarna verdwijnen ze in een muntenalbum en de mooiste krijgen een plekje in de vitrine. Wat het waard is, doet er niet toe.... De geschiedenis rond de munten vinden we wel boeiend.

Ik ga morgen nog een poging wagen met fotograferen. Bedankt voor de reacties.
www.gerdabergsma.web-log.nl
c.pennekamp
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2279
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2005 15:04
WoonplaatsCOLON Grootebroek NH
CONTACTCOLON

Ik fotografeer ook regelmatig dit soort dingen voor een vereniging.

Zet je licht meting spot op de munt , om de witte achtergrond nog wat witter te krijgen een paar stapje overbelichten, klein beetje USM en wat meer contrast in de nabewerking.
Succes.

Groeten Cor..
Bekijk ook eens mijn fotowebsite: www.corpennekamp.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Wat ik zou doen is een ministudiootje maken. Daarmee licht je de munten veel beter uit. Zie: http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html" onclick="window.open(this.href);return false; Onder andere voorkom je er de harde schaduwen mee, die nu wel zichtbaar zijn. De muntjes zou ik rechtop fotograferen, in plaats van bovenaf. Je kunt ze bijv. rechtop zetten door middel van pritt budy (of hoe dat mag heten). Plakgum, in elk geval. Ik hoop dat je beschikt over een macrolens? Beeldvullend zou namelijk idd mooi zijn.

Zelf heb ik dit nagebouwd en toegepast op foto's van kleine amuletjes: http://zoom.nl/foto/full/1076336/macro- ... kx-2b.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Is dit wat:
http://www.tabletopstudio.com/documents ... graphy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar