ruimte fotostudio

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Ik wil graag een fotostudio kopen maar ik heb één probleem: ik heb geen kamer over in mijn huis. Ik heb hier in de buurt gevraagd of ik gebruik kan maken van een ruimte om daar af en toe mn spullen neer te zetten en te oefenen maar dat kon ik niet huren.

Waar hebben jullie je fotostudio staan? Ik wil heel graag experimenteren hiermee maar ik moet wel ruimte hebben.

Sandra
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

even voor mijn beeldvorming Sandra.
Hebben we het hier over het apparatuur voor een fotostudio
of een fotostudio zelf?

Gr Dimitri
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Het gaat om de apparatuur voor een fotostudio.

Misschien brengt iemand me nog wel op een idee om het toch voor elkaar te krijgen, maar ik zie het niet zitten om iedere keer alle apparatuur in mn woonkamer van 21m2 neer te zetten.
Dexter202

Ik lees even mee, want ik zit met het zelfde probleem. Elke keer alles opbouwen en afbreken in de woonkamer is niet ideaal...
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Er zijn toch studio's te huur tegen een niet al te hoog bedrag?

Maar, ik geef toe, een eigen studio waar alles klaar staat is ideaal. Ik merk dat ik daardoor ook vaak even snel met een model een idee uitwerk.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

annoh schreefCOLONEr zijn toch studio's te huur tegen een niet al te hoog bedrag?
In het begin vind ik dat ik er nog niks voor mag rekenen omdat ik het nog niet genoeg onder de knie heb. Als ik dan wel een dure studio moet huren dan ben ik erg veel geld kwijt.
Dexter202

waarom zou je geen onkosten kunnen verrekenen? Je wilt toch niet toeleggen op je dienst, ongeacht de kwaliteit?

Ik snap je dilemma wel overigens, zit een beetje in het zelfde schuitje :wink:
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Dexter202 schreefCOLONwaarom zou je geen onkosten kunnen verrekenen? Je wilt toch niet toeleggen op je dienst, ongeacht de kwaliteit?
Het is meer dat mensen verwachtingen hebben en daar willen ze wat voor terug. Als ik niet aan de verwachtingen kan voldoen door kwaliteitfoto's te leveren dan krijg je negatief commentaar. En als je wat op wil gaan bouwen kun je dat niet gebruiken.

Maar misschien is het meer mijn onzekerheid en moet ik het gewoon vragen (mocht ik een ruimte hebben natuurlijk).
Anoniem 4

Misschien kun je hier wat ideeën opdoen of inspiratie uithalen.

Zoom Studiofotografie Thuis deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=dNdkmCH0 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom Studiofotografie Thuis deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=gIpsUZF8n4E" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom Studiofotografie Thuis deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=Qs82NZ07 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom Studiofotografie Thuis deel 4
http://www.youtube.com/watch?v=OdSmxTpt ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom Studiofotografie Thuis deel 5
http://www.youtube.com/watch?v=_FjtS76J ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom Studiofotografie Thuis deel 6
http://www.youtube.com/watch?v=EbTpcP6q ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom Studiofotografie Thuis deel 7
http://www.youtube.com/watch?v=sosCdbwD ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Meer dan een kwartier heb je toch niet nodig om je studio op te bouwen, kijk maar in de video's.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Was dat maar waar.
Ik bouw ook op en af. En natuurlijk, als al je spullen er staan kan je redelijk snel de boel opbouwen. Maar ik ga er van uit dat de meeste mensen hun spullen toch op een zolder of in een kast moeten opbergen. En dan is het wel een gedoe hoor om alles neer te zetten (en weer op te ruimen als je klaar bent wat ook een crime is.) dus een kwartier met tevoorschijn halen en opruimen vind ik nogal optimistisch.
Ik doe het nog steeds wel maar merk dat ik hierdoor minder snel een shoot plan.
Huren van ruimtes vind ik vaak erg prijzig.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb sinds 1 januari weer de beschikking over een studioruimte en ben blij dat ik de boel kan laten staan. Opbouwen en afbreken kost gewoon tijd, nog afgezien van dat ik bij mij thuis de kamer moest verbouwen. Mijn huiskamer is groot en hoog genoeg (5x6x3m), maar sinds wij een nieuw groter bankstel hebben, heb ik thuis geen modellen meer gefotografeerd. Het pastte gewoon niet meer. Ik begrijp de bezwaren dus wat dat betreft.

Dan over het wel of niet doorberekenen van kosten. Als je net begint en nog niet instaat voor je eigen kwaliteit, dan kan ik goed begrijpen dat je nog niets wilt rekenen. Je geeft in je startpost overigens zelf aan dat je wilt experimenteren. Dan zul je dus op TFP-basis moeten werken. Als fotograaf oefen je/experimenteer je, het model heeft een serie aardige foto's. En daar investeer je dan in als fotograaf. Doe je het goed, dan betaalt zich dat later terug (weet ik uit ervaring). Over TFP staat vandaag overigens een leuk stukje van Marije Weterings op Photofacts. Dan zie je dat zelfs ervaren mensen zoals Frank Doorhof ook nog elke maand op TFP-basis werken.

Wat ook een optie is, is om kosten te delen. Dat is zelfs nog eerlijker. Dan laat je je als TS niet betalen voor de shoot, maar huur je als fotograaf en model samen een ruimte, waar je dan lekker aan de gang kunt. Zolang je er eerlijk in bent tegen het model, dat je daarbij geen 100% kwaliteit waarborgt, zou dat geen probleem hoeven zijn. De vraag is zelfs, hoe professioneel die modellen zijn...

Wil je echt opdrachten gaan uitvoeren (en dat lees ik tussen de regels ook door), dan moet je investeren. In een ruimte, in studiolampen met toebehoren, in een cursus/workshop...? Ik merk de laatste wel vaker dat men daar wat moeite mee heeft, maar zo werkt het dus wel. Als je mazzel hebt, mag je een keer zomaar met een shoot meelopen. Daar kun je eens een topic over beginnen en kijken wat de reacties zijn. Maar met één keer meelopen ben je er niet; dan moet je hetgeen je gezien en geleerd hebt in de praktijk brengen en op basis daarvan verder oefenen... alleen dan kom je verder.

[Edit]
Je zou nog naar goedkope ruimtes kunnen informeren bij anti-kraakorganisaties. 't Blijft geld kosten, maar vak minder dan bij reguliere verhuurders. En je kunt ook proberen samen met iemand anders in de buurt iets te huren.
[/Edit]
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Even een andere vraag tussendoor: wat zijn volgens jullie de minimale maten van een fotostudio qua oppervlakte en hoogte?
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Bedankt voor jullie reacties (meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom).

@Illuminatus bedankt voor de links die je erop gezet hebt. Toen ik ze zag bedacht ik me dat ik er de DVD van heb ;-)

@Ytos bedankt voor je reactie! Je omschrijft het erg duidelijk met wat bruikbare tips. Ik heb meteen een mailtje gestuurd naar een anti-kraakorganisatie. Daar had ik zelf even niet aan gedacht. Misschien dat zij iets hebben voor weinig.
En wat betreft het volgen van een cursus/workshop heb je helemaal gelijk. Ik moet er ook nog een of meer volgen)maar zit een beetje 'vast' door mijn kindjes. Daardoor ben ik wat minder flexibel. Het meest ideale zou zijn om de week in het weekend een cursus te volgen maar die zijn er maar weinig.

Ik heb het gevoel dat de mensen om me heen die met fotografie bezig zijn niet veel willen vertellen/uitleggen, uit angst voor concurrentie.

Meelopen zou ook ideaal zijn. Ik ga binnenkort en berichtje hier op het forum zetten.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Een (beginners)workshop studiofotografie duurt meestal maar een dag. En ze worden ook in het weekeinde aangeboden. Dat zou dus moeten kunnen lukken.

Mensen gratis mee laten lopen doe ik niet meer (uitgezonderd familie). Dat heeft niets te maken met concurrentie, want er zijn model-/portretfotografen die stukken beter zijn dan ik en met deze tak van fotografie ook meer verdienen dan ik. Ik ben inmiddels wel zover, dat ik een klein stukje van wat ik heb moeten investeren ook terug wil verdienen. Niet dat ik nooit heb meegelopen met mensen, maar dat was in de tijd dat we - met name vanuit EOSDigitaal nota bene - modeldagen organiseerde met elkaar. Dat lijkt nu wat minder te gebeuren, maar zoals ik al eerder schreef, het initiatief daarvoor kan ook bij jouzelf vandaan komen. Maar volgens mij heb je dat inmiddels wel door ;)
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Ytos schreefCOLON Dat lijkt nu wat minder te gebeuren, maar zoals ik al eerder schreef, het initiatief daarvoor kan ook bij jouzelf vandaan komen. Maar volgens mij heb je dat inmiddels wel door ;)
Klopt! Ik ben ook mijn kennissenkring aan het op de hoogte stellen van mijn wensen voor het meelopen en een ruimte. Er heeft iemand gereageerd met 'oh misschien weet ik iemand waar je mee mag kijken'. Dus dat is mooi als dat gaat lukken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Waar kom je eigenlijk vandaan, Sandra? Voor het geval iemand je wel mee wilt laten kijken/schieten oid?
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Rocker schreefCOLONWaar kom je eigenlijk vandaan, Sandra? Voor het geval iemand je wel mee wilt laten kijken/schieten oid?
Ik woon vlakbij Rotterdam.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Misschien een extra opslag? Als je de apparatuur nodig hebt rij je er even gauw heen en haal je het op... is heel goedkoop en veilig!

Groet,
Sem van der Wal.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar