Flitser EOS60D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Nu gebruik ik de ingebouwde flitser van mijn net nieuwe EOS 60D niet maar kwam er bij toeval achter dat deze niet uitklapt wanneer ik het knopje indruk.
Verder kijken leerde ook dat hij zelfs in de automatische stand niet uitklapt.
Nu de vraag of er in de instellingen iets verkeerd kan staan waardoor de flitser niet werkt of dat het een defect is.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

heb je ook de AV of M stand geprobeerd? van mijn 400D kan ik me herrineren dat hij in automatisch niet uitklapte!
in de TV, AV en M stand moet hij het zeker weten doen! anders lijkt het me een defect?
Canon
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Heel apart, zet nu mijn camera nogmaals aan en de flitser klapt nu dus wel uit.
Deed het vorige keer dus in geen enkele stand, ook niet in de Av en M stand.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Dat is zeker apart. Als dit geintje vaker voorkomt zou ik toch maar even terug gaan voor een nieuwe (of laten maken, ik weet niet hoe makkelijk die zaak nieuwe mee geeft).

Succes
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik bedoelde inderdaad met indrukken van het knopje! bedankt voor de aanvulling! ;)
Canon
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Andre Berends schreefCOLONEen andere (mogelijke) oorzaak kan zijn het niet lekker functioneren van een micro-switch die in de flits-schoen verwerkt zit. Deze schakelaar 'ziet' of er een flitser op de body is bevestigd, zodat de interne flits niet kan opklappen.
Nogmaals externe flitser erop geschoven en na verwijdering klapt de ingebouwde flitser weer niet meer uit, lijkt erop dat het dus idd de microswitch is die niet helemaal goed functioneert.
Tnx voor het meedenken. :D
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Bij mij klapt hij ook niet automatisch uit...zal eens kijken of hij het wel doet in AV of TV, ik heb hem namelijk altijd op M staan.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Andre, volgens mij is dat juist andersom... Bij mijn 7D in elk geval wel :) In de halfautomaat standen (M, Av, Tv) klapt de flitser uit zodra je het flitsknopje indrukt. In de volautomaat (groen) of in CA gebeurt er niks, wat ook logisch is, want de camera bepaalt dan alles.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Mijn excuses, dan begreep ik je verkeerd ;) Ik dacht juist dat jij na indrukken van het knopje bedoelde :oops:
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Andre Berends schreefCOLONEen andere (mogelijke) oorzaak kan zijn het niet lekker functioneren van een micro-switch die in de flits-schoen verwerkt zit. Deze schakelaar 'ziet' of er een flitser op de body is bevestigd, zodat de interne flits niet kan opklappen.
Andre lijkt wel gelijk te hebben. Bij mij blijkt de interne flitser ook niet uit te klappen. Niet automatisch en ook niet als ik op het knopje druk. Ik heb verder gezocht in het menu en ontdekte dat in het eerste menu onder Flitsbesturing/Func.inst. interne flitser aangegeven wordt dat dit menu niet weergegeven kan worden als er een externe flitser is bevestigd. Er is echter op dat moment helemaal geen externe flitser bevestigd.
Het zou dus wel eens zo kunnen zijn dat de schakelaar in de flits-schoen niet goed werkt.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

eos2500 schreefCOLONIk heb verder gezocht in het menu en ontdekte dat in het eerste menu onder Flitsbesturing/Func.inst. interne flitser aangegeven wordt dat dit menu niet weergegeven kan worden als er een externe flitser is bevestigd. Er is echter op dat moment helemaal geen externe flitser bevestigd.
Het zou dus wel eens zo kunnen zijn dat de schakelaar in de flits-schoen niet goed werkt.
Het probleem blijft zich voordoen, ik kan alleen met de beste wil van de wereld niks vinden dat op een micro-switch lijkt, krijg eerder het idee dat de camera via de contacten 'ziet' dat er een externe flitser op zit.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Dankzij de tips heb ik idd een microswitch kunnen vinden, deze zit anders als bij de 7D en dus ook heel erg goed verstopt.
Het blijkt inderdaad de switch te zijn, op de foto is te zien dat deze zich onder een veer bevindt en dat die veer de schakelaar ingedrukt hield.
Veer iets verbogen en nu werkt het zoals het hoort. :D
Afbeelding
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

super dat het nu opgelost is!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Judithh schreefCOLONsuper dat het nu opgelost is!
Tnx, nu verder prutsen met mijn laatste aanwinst, een Metz 58 AF2 flitser. :D
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

veel plezier ermee, zal vast wel lukken!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Ik had de micro switch al wel gezien, maar ik heb tot nu toe het veertje alleen een paar keer omlaag gedrukt. Ik zal het straks thuis eens proberen door het veertje omhoog te halen. Ik hoop dat het lukt. Ik ben benieuwd.
Op dit forum wordt kennelijk alles wel opgelost!! Bedankt voor de moeite!
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

eos2500 schreefCOLONIk had de micro switch al wel gezien, maar ik heb tot nu toe het veertje alleen een paar keer omlaag gedrukt
Veertje heb ik met een klein schroevendraaiertje een fractie omhoog verbogen, aan het begin van het veertje, nauwelijks zichtbaar maar precies genoeg om de switch weer betrouwbaar te laten werken.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Xammy bedankt. Ik ga het vanavond uitproberen. Ik ben benieuwd!
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Hoera!!! Ook bij mij is het gelukt!
Toch mooi zo´n forum.
Bedankt allemaal!
adpatat
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2011 14:49

Hoi, hier hetzelfde euvel. Ontwerpfoutje???
Maar dankzij de tips in dit forum was het snel opgelost!

Bedankt,
Ad
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar